• Ik heb al lang last van buikpijn en nog meer vervelende dingen. Met lang bedoel ik dus al een aantal jaren. Soms kwam de buikpijn plotseling, wat heel irritant was. Zo stond ik soms in een winkel bijna te janken van de buikpijn of moest ik me ziek melden op school. Paracetamol werkte voor geen meter D:! Mensen om me heen vonden me altijd een aansteller. Ik kreeg regelmatig te horen 'zo erg is die pijn toch ook weer niet?'. Ja, die pijn was zo erg. Mensen vonden het raar dat ik heel vettig voedsel vermeed, want dan kreeg ik last van mijn buik. Niet alleen vettig voedsel, maar ook frisdrank, met of zonder prik. Op ten duur was ik ook gestopt met het drinken van melk, omdat ik na een glas melk helemaal misselijk werd en als gevolg ook buikpijn. Eerst dacht ik dat ik lactose intolerantie had, sinds mijn tweelingzus dat heeft.
    Door het examen stress werd het helemaal erg. Continue buikpijn, misselijk en regelmatig naar de wc. Ik begon zelf een paar kilo te verliezen en toen drong het tot me door dat er iets niet goed was. Darm en maag ziektes zitten in mijn familie, dus ben ik maar naar de huisarts gegaan. Hij was er een tijdje niet, dus kon ik er pas vandaag heen.
    En ja hoor, hij had een antwoord: PDS, afkorting voor Prikkelbaredarmsyndroom en in volksmond ook wel spastische darmen genoemd. Hij had natuurlijk wel eerst ziekte van Crohn uitgesloten, sinds het veel voorkomt in mijn familie en ZVC is wel schadelijk en PDS niet. Ik ben dus geen aansteller zoals andere mensen zeggen. Ik kan werkelijk niet tegen vettig eten. Nu heb ik darm verslappers gekregen en moet ik langzaam aan een soort 'dieet' beginnen. Ik moet zelf zoeken wat fijn is en wat niet. Ik ben heel blij dat ik eindelijk weet wat het is c:!
    Zijn er nog meer mensen hier die het hebben? Zo ja, wat doe jij er tegen om de pijn te verminderen?

    Heb je zelf ook PDS of een andere darm syndroom/ziekte?


    Seasons will change, but I shall remain

    Ik heb PDS nu al een aantal jaren. Mijn moeder lachte er mee als ik voor de zoveelste keer ging klagen om prikjes in mijn onderbuik. Bij bepaalde maaltijden leek het wel alsof een ballon op een bepaalde plek in mijn buik begon op te blazen en dat was zo vervelend. Er is een tijd geweest dat ik zelfs klaagde om een jeans aan te doen, zo vervelend was het, zelfs slapen was van tijd vervelend. Na lang zeuren nam mijn moeder me toch serieuzer omdat ik bang werd dat het iets ergs zou zijn. De dokter heeft me toen wel tweemaal gezegd dat ik een blaasontsteking had, wat niet waar was. Toen heb ik bloed laten trekken, urine laten onderzoeken en zelfs een echo laten doen. Maanden later wist ik pas dat ik PDS had.
    Ik heb er medicatie voor en die werkt prima als ik er last van heb. Voor de rest kan je er niet veel tegen doen, waarschijnlijk wel bepaalde voedingsmiddelen of zo vermijden die de pijn erger maken. Zo kan ik niet tegen zware maaltijden of pikant eten. Het is wel fijn dat je nu eindelijk weet wat je hebt, bij mij was het toen ook een hele opluchting.


    16 - 09 - '17

    Serenata schreef:
    (...)


    Ik gebruik als pijnstiller naproxen, maar dat is eigenlijk meer voor menstruatie pijn (werkt dus ook bij andere buikpijn). Warmtekruik lijkt me een goed idee. Bedankt voor de tips c:


    Naproxen is niet voor menstruatie, al is het daarbij wel aangeraden. Het is een ontstekingsremmende pijnstiller, maar veel gebruik kan leiden tot andere maag/darm klachten zoals maagzweren, zeker in combinatie met alcohol. In jouw situatie moet je daar wel een beetje mee oppassen, denk ik.


    Your make-up is terrible

    Mijn ex had het, maar het kon hem blijkbaar niet genoeg schelen om ook daadwerkelijk wat aan zijn eetgedrag te gaan doen. Hij dronk alleen maar frisdrank en at zoveel vettige troep, bah, en dan vervolgens klagen dat hij weer last van zijn buik had, tja (cat). Zelfs ik zou buikpijn krijgen van al die troep, ook al heb ik geen spastische darmen haha. Het lijkt me super naar, ik ken best wel veel mensen die het hebben en ik heb gehoord hoe pijnlijk het kan zijn.


    i put the fun in funeral

    Fijn dat je nu eindelijk weet wat het is!

    Ik heb zelf sinds mijn geboorte een luie darm, wat inhoudt dat mijn darmen het eten niet goed verteren. Je kunt je misschien wel voorstellen dat ook daar veel complicaties bij komen kijken :') Ik heb van alles geprobeerd, diëeten etc, en nu zit ik gewoon aan de medicatie. Achja, je moet wat he xd


    Inspiration can hit you any time

    Ik weet ook enorm goed hoe het is om aansteller te worden genoemd, maar jammer genoeg blijft dat bij mij aangezien ik chronisch ziek ben en hoe vaak ik het ook uitleg mensen begrijpen het gewoon niet.
    Ik ben in ieder geval blij voor je dat je het eindelijk weet!


    Life is a beautiful struggle

    Ik las je tekst en vermoedde al waar het heen ging. Ik heb ook PDS. Het heeft bij mij echt vreselijk geholpen om geen boter bij het bakken te gebruiken maar olijfolie. Ik eet ook geen ui en pittig eten, zo'n één keer per week kan ik wel gewoon patat eten. Ik heb dan vaak wel een beetje last, maar dat heb ik er dan maar voor over.
    Verder probeer ik zoveel mogelijk water te drinken. Pijnstillers helpen bij mij niet, als ik 's avonds last heb (ik heb het vaak bij lang opblijven) dan moet ik echt gewoon gaan liggen. Bij stress heb ik er overigens ontzettend veel meer last van dan als ik weinig aan mijn hoofd heb en rondom mijn menstruatie is het vaak ook veel erger.


    Every villain is a hero in his own mind.