• De grote baas van het speelgoedmerk Playmobil, Horst Brandstätter, is op 81-jarige leeftijd overleden. Dat heeft een woordvoerster van het bedrijf Geobra-Brandstätter bekendgemaakt.


    Brandstätter is vorige woensdag na een korte ziekte overleden, maar het nieuws raakte nu pas bekend. Hij was de eigenaar van het bedrijf, dat in 1974 doorbrak op de speelgoedmarkt met de productie van de bekende plastiek speelfiguurtjes.

    Hij kwam in 1952 in dienst bij de firma, die toen door twee ooms werd geleid. Het bedrijf was in de 19de eeuw opgericht om onderdelen voor doodskisten te maken, maar ging een eeuw later een geheel andere richting uit. Brandstätter gaf in de jaren zeventig, midden in de oliecrisis, zijn hoofdontwerper Hans Beck opdracht om een nieuw spelsysteem te bedenken. Zoveel mogelijk speelplezier, met zo weinig mogelijk gebruik van plastiek. Het resultaat: de 7,5 centimeter hoge, holle playmobil-figuurtjes.

    Het succes van de figuurtjes maakte het bedrijf tot de grootste speelgoedmaker van Duitsland, met een omzet vorig jaar van 595 miljoen euro. De Playmobil-poppetjes worden in meer dan 100 landen verkocht.

    In Zirndorf, thuis van het bedrijf, is ook een Playmobil-themapark opgericht en er zijn ook Playmobil-parken in Athene, Malta, Florida en Parijs.

    Brandstätter heeft zijn firma ondergebracht in een stichting, die na zijn dood de leiding zal nemen.

    Bron: standaard.be

    ___________________________________________________________________

    :c Rest in peace, meneer Brandstätter.

    Wie speelde hier vroeger ook mee?
    Oude jeugdherinneringen komen naar boven...

    [ bericht aangepast op 8 juni 2015 - 22:42 ]


    Ik wil een tuin vol egels

    Awh... :C
    Ik heb 't zelf nooit gehad, maar ik weet nog hoe jaloers ik was op de mensen die 't wel hadden :c


    26 - 02 - '16

    Ah nee, Playmobil was zo'n beetje mijn hele jeugd. :c
    Rest in peace.


    Because I love him, do I need another reason?

    Ik had er zelf ook niet veel van, een paar mannetjes misschien. Ik herinner het me nog hoe populair het was. (En nog heel lang populair bleef.) Hoe zo eenvoudig speelgoed, toch zo leuk kon zijn.

    [ bericht aangepast op 8 juni 2015 - 22:45 ]


    Ik wil een tuin vol egels

    Wauw, er staat nog zo veel Playmobil op de strijkkamer. Wat jammer dat hij is overleden. Ik heb heel veel plezier gehad van het speelgoed dat hij heeft bedacht.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Noooo. Daddy Playmobil!


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Playmobil was echt mijn favoriete speelgoed. Jammer dat hij is overleden!


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Ik had vroeger bakken vol playmobiel!

    Hazy schreef:
    Ik had er zelf ook niet veel van, een paar mannetjes misschien. Ik herinner het me nog hoe populair het was. (En nog heel lang populair bleef.) Hoe zo eenvoudig speelgoed, toch zo leuk kon zijn.


    † Love? I want to sleep.

    Ik had een super grote bak met allerlei poppetjes en ik ging het altijd neerzetten maar speelde er nooit echt mee want zodra ik alles had neergezet was het al heel laat xD


    ♡