• Hoi allemaal!

    Als het goed is, ga ik de overstap maken van DKW naar Kassa bij Jumbo, waar ik werk. Ik heb al een cursus gedaan, maar ze willen mij graag nog een tweede cursus geven, zodat ik zelfverzekerder in mijn schoenen sta. Ik ga op die dag wel veel zelfstandiger werken dan tijdens de eerste cursus, maar het is wel erop of eronder: als ik nu niet laat zien dat kassa echt wat voor mij is (ik moet zelfverzekerder, meer autoritair en minder bleu overkomen), dan blijf ik bij DKW. Ik heb 't leuk gehad bij DKW, maar ik wil heel graag naar kassa dus ik zou het jammer vinden als het nu niet doorgaat. Ik ben hard bezig met de afspraak inplannen, maar ik heb het idee dat alle tips welkom zijn! Werk je toevallig achter de kassa bij Jumbo (of een andere supermarkt) of heb je achter de kassa gewerkt en je kan me wat tips geven, dan zou ik daar heel erg blij mee zijn! c:

    Alvast bedankt!


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Ik doe kassa bij Kruidvat. Gewoon rustig blijven; maakt niet uit hoe lang de rij wordt. Ik was op het begin heel zenuwachtig, maar na een tijdje gaat het wel oké. Vooral tasjes inpakken is duizend keer kut, maar hey, dat hoef je niet bij de Jumbo! Gewoon rustig blijven en hard maar rustig praten. Zet hem op!


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Ik heb een jaar in de kassa gezeten bij de bioscoop, en bij ons was taalgebruik altijd heel belangrijk. Probeer mensen aan te kijken, met twee woorden aan te spreken (goedenavond, mevrouw!), een beetje te glimlachen, tot ziens in plaats van doei te zeggen etc. Door verandering van taalgebruik kan je al veel zelfverzekerder overkomen, en mensen apprecieren het zeer als je goeiedag en tot ziens zegt ipv HALLO en DOEI.
    En zoals hierboven is gezegd, probeer rustig te blijven als de rij wat langer wordt. Door de stressen ga je alleen maar fouten maken (althans ik wel haha) en dan duurt het nog langer!
    In het begin is kassa nooit zo leuk, omdat je bang bent fouten te maken, maar na een tijdje wordt het best leuk en kan je zelfs een praatje proberen te maken met mensen ^^

    [ bericht aangepast op 18 juni 2015 - 19:16 ]


    I solemnly swear that I am up to no good.

    ^ de grap is dat de rij wel uitmaakt bij de Jumbo ivm de vierde wachtende in de rij regel.
    Ik heb zelf bij de Jumbo gewerkt, ik achter de kassa. Het is gewoon een kwestie van rustig blijven, netjes en beleefd praten en vriendelijk glimlachen.
    De meeste klanten zijn ook gewoon mensen en begrijpen heus wel dat je niet de beste bent als je net achter de kassa zit. ^^
    Let trouwens wel goed op hoeveel klanten eraan komen en vraag tijdig aan je hoofdcassiere of er nog een kassa open moet.
    Ik zou trouwens in het begin vragen of je altijd bij iemand mag zitten, zodat deze jou makkelijk kan helpen/corrigeren. (Ik bedoel dan op het punt dat twee caissières met ruggen naar elkaar zitten.)
    Mocht je nog vragen hebben over iets mag je die altijd vragen ^^


    Deep inside, I've never felt alive

    Oef, Jumbo. (cat) Daar zou ik nooit willen werken eigenlijk.

    Ik heb ook achter de kassa gestaan, maar eigenlijk was ik enkel nerveus als het rustig was want bij drukte ging ik gewoon over op automatische piloot. Het is slim om gewoon zo min mogelijk na te denken en zoveel mogelijk natuurlijk over te komen.


    Your make-up is terrible

    Oh! Ik doe kassa daar! Mijn tip: probeer, vooral als het wat rustiger is, wat lol met de klanten te hebben. Soms kan dat tot een leuk praatje leiden, dat je hele dag weer goed maakt. Als het drukker is, kun je eigenlijk gewoon op automatische piloot werken. Je hebt het echt snel genoeg door, dus dat is niet zo'n probleem. De klanten hebben inderdaad vaak best begrip als je een keer een foutje maakt. Het belangrijkste is dat je een goede indruk maakt op de klanten door vriendelijk te zijn, en dan maakt een foutje op zijn tijdje niet uit.


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Ik ben caissière bij Jumbo en echt wat doe je je zelf aan. Bij DKW heb je zoveel meer vrijheid en veel meer contact met collega's. Maarja het gras lijkt natuurlijk altijd groener.
    Bij onze Jumbo is het erg belangrijk dat je aks caissière 'aan' staat. Dit houdt in een enorme nep glimlach en overdreven enthousiast doen. Klinkt een beetje vaag, maar je moet er gewoon altijd vrolijk en spontaan uitzien. Veel kletsen met klanten en altijd doen alsof je echt geïnteresseerd bent in hun gezeik. Ook als bv de klant vergeten is te wegen nooit de klant de schuld geven gewoon excuses aanbieden voor het wachten.

    Bijna iedereen kan kassa en zolang je er niet te veel van verwacht is het ook best leuk. Zelfvertrouwen is het belangrijkste.


    Can't control my second personality

    Ik werk bij de Intertoys als verkoopmedewerkster, wat vanaf je zestiende ook kassa inhoudt. Nu ben ik van mezelf echt sociaal gestoord, heb ik social anxiety en word ik om de haverklap rood als ik tegen vreemden moet praten, maar ik word regelmatig vooraan in de winkel gezet, zodat ik kassa kan draaien als we klanten hebben. Omdat het eigenlijk een groot toneelstukje is. De mensen die je aan je kassa krijgt zie je nooit meer, en zij snappen ook echt wel dat het lastig is als je net begint. Na drie keer kan je het allemaal makkelijk, wordt het routine, en is het echt geeeeeen probleem om leuk te doen tegen die mensen. Als je het allemaal begrijpt hoef je echt niet zo bang te zijn!


    Spinning around, I'm weightless.

    Hoi allemaal! Bedankt voor jullie tips, ik heb er zeker wat aan gehad, want: ik mag naar kassa! Sorry dat ik nu pas reageer, maar ik wil jullie alsnog bedanken. :]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Kauai schreef:
    Hoi allemaal! Bedankt voor jullie tips, ik heb er zeker wat aan gehad, want: ik mag naar kassa! Sorry dat ik nu pas reageer, maar ik wil jullie alsnog bedanken. :]

    Ah, wat fijn! Wat vind je ervan? ^^


    Deep inside, I've never felt alive

    Drones schreef:
    (...)
    Ah, wat fijn! Wat vind je ervan? ^^


    Ik heb nu nog maar twee keer kassa gedaan, hoewel afgelopen woensdag wel een volle dag van 9 tot 6 was, maar nu ik echt bij het team zit voel ik me een stuk relaxter. c:


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Kauai schreef:
    (...)

    Ik heb nu nog maar twee keer kassa gedaan, hoewel afgelopen woensdag wel een volle dag van 9 tot 6 was, maar nu ik echt bij het team zit voel ik me een stuk relaxter. c:

    Fijn (:


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik heb gisteren de hele tijd dat ik op mijn sportvereniging was achter de bar en in de keuken geholpen tijdens een jeugdwedstrijd. Dat hield dus ook afrekenen in van bestellingen als kopjes koffie/thee en broodjes kroket/frikandel. Gelukkig stond ik daar met meerdere mensen, zodat het niet een hele drukke boel wordt als het pauze is en er dus veel mensen iets willen bestellen.
    Dit was de eerste keer dat ik achter de bar stond. Het is misschien wat makkelijker als je sociaal bent ingesteld naar vreemden toe. Altijd vriendelijk blijven is toch wel het belangrijkst.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Fijn dat het goed gekomen is!


    Spinning around, I'm weightless.