• Ik maak dit topic maar aan aangezien ik deze nog nergens gezien had hier.

    Zijn er nog mensen zoals ik die hun kans willen wagen met het toelatingsexamen geneeskunde in juli/augustus in België? Zo ja, dan kunnen we elkaar wat steun/tips/hulp geven c;

    Of misschien zelfs mensen die een van de vorige jaren geslaagd zijn en nu al dan niet geneeskunde/tandheelkunde volgen.

    Ik ben nog niet meteen iemand tegengekomen op Quizlet die dit gaat doen, dus ik ben benieuwd ;p

    [ bericht aangepast op 21 juni 2015 - 20:49 ]


    Tell me, my friend. Have you ever danced with the devil in the pale moonlight?

    Liopleurodon schreef:
    (...)

    Dat is niet wat ze bedoelt volgens mij ;) Ik denk dat ze nu al heeft besloten dat ze graag mee zou doen aan het ingangsexamen en ze vraagt zich af welke richting daar het best op aansluit en haar het best voorbereid. Persoonlijk zou ik dan gaan voor Wetenschappen - Wiskunde, omdat die vakken toch zwaar bevraagd worden op het examen. Daarnaast kan je ook verschillende buitenschoolse voorbereidingscursussen volgen. Zo is er bijvoorbeeld een vijfdaagse in Leuven die ieder jaar opnieuw gehouden wordt.

    En ze had het over wetenschappen, niet wiskunde ;) Wat denk ik wel logisch is, omdat je in Latijn wel wat minder wetenschappen krijgt dan in de richting wetenschappen. Ook al is de richting misschien niet officieel, wil dat niet zeggen dat je geen extra voorbereiding krijgt als zij daar op school meer wetenschappen bij krijgt dan mensen die in 'gewoon' Latijn wiskunde zitten. Het gaat er niet om wat op je diploma staat, maar op wat je gezien hebt.


    Wat betreft dat tweede: Ik gaf een voorbeeld van het feit dat je niet altijd tegen iets kiest, maar voor iets, wat overigens zelfs beter is. ^^


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Baelor schreef:
    (...)

    Als ik het herlees zie ik inderdaad dat ik het verkeerd opgevat heb, sorry! Ik zou ook gaan voor WeWi, omdat je daarin nog zwaardere wetenschappen krijgt en je Latijn eigenlijk echt niet nodig hebt voor geneeskunde,


    Ik dacht al zoiets. Ik denk dat het wel goed is dat je zo goed op voorhand nadenkt over de keuze die je wilt maken naar je verdere studies toe, want ik heb dat zelf heel laat beseft en ik moet nu een groot tekort bijwerken voor na de zomer, wanneer ik start met Biologie. Ik heb Humane wetenschappen gedaan. Ik vind dat ze de leerlingen daar niet genoeg op voorbereiden op de moment dat ze een richting moeten kiezen.

    Baelor schreef:
    (...)

    Wat betreft dat tweede: Ik gaf een voorbeeld van het feit dat je niet altijd tegen iets kiest, maar voor iets, wat overigens zelfs beter is. ^^


    Nee, dat snap ik! Ik heb ook een tijd Latijn Talen gevolgd en dat was ook niet omdat ik slecht was in wiskunde, maar ik deed gewoon graag talen en was daar ook goed in. Achteraf heb ik daar eerlijk gezegd een beetje spijt van, omdat ik niet zo goed bleek te zijn in talen en eerder de richting van wiskunde (al is het redelijk beperkt) uit wil gaan.


    What would Emma do?

    Ikzelf heb Grieks-Latijn gedaan, omdat er op mijn school geen andere richting was gecombineerd met Grieks. Dit heb ik gedaan omdat ik Grieks erg graag deed. En daarbij wist ik pas nadat ik was afgestudeerd wat ik zou willen verder studeren. Als ik eerder had beslist om Geneeskunde te gaan doen, was ik wel met extra cursussen wiskunde en wetenschappen begonnen. Dus Grieks-Latijn is niet de beste optie als je wil meedoen met het toegangsexamen, behalve als je buitenschools je wetenschappen bijspijkert (:


    Tell me, my friend. Have you ever danced with the devil in the pale moonlight?

    Mijn nicht heeft het vier keer geprobeerd. Het enige nadeel aan dit systeem is dat iedereen kan meedoen, zelfs die van het middelbaar. De laatste jaren doen er heel veel mee van het 5de en 6de middelbaar 'om het eens te proberen'. Hierdoor zijn er meer inschrijvingen en gaat de moeilijkheidsgraad naar boven. En stel je voor: je bent er door en je zit in het vijfde middelbaar: kan het niet sparen dus het is weggesmeten terwijl iemand anders die nu wel kan studeren er niet door is. Dat is gewoon frustrerend.


    En het moeilijkst is niet het communiceren van, maar het toegeven aan jezelf.

    Donnie schreef:
    Mijn nicht heeft het vier keer geprobeerd. Het enige nadeel aan dit systeem is dat iedereen kan meedoen, zelfs die van het middelbaar. De laatste jaren doen er heel veel mee van het 5de en 6de middelbaar 'om het eens te proberen'. Hierdoor zijn er meer inschrijvingen en gaat de moeilijkheidsgraad naar boven. En stel je voor: je bent er door en je zit in het vijfde middelbaar: kan het niet sparen dus het is weggesmeten terwijl iemand anders die nu wel kan studeren er niet door is. Dat is gewoon frustrerend.


    Nou, een van mijn beste vriendinnen heeft in het vijfde middelbaar meegedaan en was geslaagd. Daarna heeft ze door middenjury haar diploma secundair onderwijs gehaald in november en kon ze dus eigenlijk onmiddellijk instappen in de richting Geneeskunde. Ik vind dat iedereen die ook echt intentie heeft om de richting te studeren dan ook wel eens een "proefjaar" mag nemen om te zien hoe het nu eigenlijk in zijn werk gaat. Ik vind het veel erger dat werkgevers hun sollicitanten zeggen deel te nemen aan het toegangsexamen en op basis van hun uitkomsten daarvan kijken of ze geschikt zijn voor de job.


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Wie zie ik dinsdag nog allemaal? c:


    Tell me, my friend. Have you ever danced with the devil in the pale moonlight?

    Moi (:
    Ik heb het gevoel dat ik minder goed ben voorbereid, al heb ik stukken beter gestudeerd :/


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Succes aan iedereen die nog eens meedoet! Ik zou het zó moeilijk hebben met studeren in de vakantie. :')

    [ bericht aangepast op 23 aug 2015 - 21:09 ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Orvieto schreef:
    Succes aan iedereen die nog eens meedoet! Ik zou het zó moeilijk hebben met studeren in de vakantie. :')


    Hahaha! Zorg maar dan dat je niet naar Leuven of Antwerpen gaat (Brussel ben ik niet zeker) en dat je geen herexamens hebt. :Y)


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Veel succes iedereen!


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Oh ja, en dat. Veel succes iedereen! Gewoon rustig aandoen bij kennis en inzicht. Bekijk de vragen en antwoord wat je denkt dat het beste bij 'klantvriendelijkheid' past.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Faelain schreef:
    Moi (:
    Ik heb het gevoel dat ik minder goed ben voorbereid, al heb ik stukken beter gestudeerd :/


    Ik heb ook dat gevoel, maar bij mij ligt het denk ik aan de herexamens waar ik ook nog voor moest leren tussendoor... Deze namiddag heb ik er bijvoorbeeld nog eentje en dan meteen naar Brussel vertrekken om morgen het toegangsexamen te doen. En dan heb ik donderdag nog een herexamen... Dus hopelijk kan ik ze allemaal tot een goed einde brengen c:

    En allemaal veel succes trouwens!


    Tell me, my friend. Have you ever danced with the devil in the pale moonlight?

    Patholoog schreef:
    (...)

    Hahaha! Zorg maar dan dat je niet naar Leuven of Antwerpen gaat (Brussel ben ik niet zeker) en dat je geen herexamens hebt. :Y)


    Gent. :Y)
    En dat is echt mijn doel dit jaar! c:


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Mieeeh. Ik heb eens zitten rondneuzen op de site natuurdigitaal - voorbereiding toelatingsexamen ... (daar zijn de antwoorden van chemie/biologie van augustus al opgelost) en het forum van mijn voorbereidingsboek en ik ga er vermoedelijk niet door zijn met 1,3 te weinig (op 60) en dat vind ik echt ongelofelijk kut :/


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Faelain schreef:
    Mieeeh. Ik heb eens zitten rondneuzen op de site natuurdigitaal - voorbereiding toelatingsexamen ... (daar zijn de antwoorden van chemie/biologie van augustus al opgelost) en het forum van mijn voorbereidingsboek en ik ga er vermoedelijk niet door zijn met 1,3 te weinig (op 60) en dat vind ik echt ongelofelijk kut :/


    Ik zit hier met hetzelfde probleem, maar dan met 0,3 (als alles van wiskunde en fysica juist is natuurlijk, maar daar vind ik nog niets van terug). Dus ja, ik ben alvast maar aan het zoeken geweest voor een andere richting die ik zou kunnen doen volgend jaar.. Bleh, ik hoop gewoon dat het allemaal goed meevalt en ik toch een kleine kans heb om gedelibereerd te worden, als het maar zo'n klein tekort blijft en ik voor het tweede gedeelte goed heb gescoord.


    Tell me, my friend. Have you ever danced with the devil in the pale moonlight?