Furiosa schreef:
Eerder aan suiker, daar ben ik het wel mee eens.
Suiker en bepaalde vetten zijn even slecht voor je als je er teveel van eet. Bovendien, als er een extra tax op suiker wordt gelegd betekent dat dat steeds meer dingen worden gezoet met zoetstoffen als aspartaam (E951). Aspartaam is een zoetstof die voorheen (nu worden er steeds meer dingen als stevia gebruikt, maar dat is nog steeds tien keer zo duur) in praktisch alle light-producten werd gebruikt omdat het - in tegenstelling tot suiker - een vrij lage energetische waarde heeft, dat wil zeggen dat je er stukken minder snel dik van wordt. Echter, heel veel mensen krijgen er hoofd- en keelpijn van en sommigen krijgen bij teveel ervan zelfs uitslag in hun mond (hier had ik vorig jaar in Engeland last van), dus zelfs zonder te hoeven zeuren over 'een verhoogd risico op kanker', wat alles tegenwoordig wel lijkt te hebben, is aspartaam gewoon ontzettend slecht voor je, zeker als je er niet aan gewend bent.
Edit: de problemen met aspartaam zijn niet op te lossen omdat het puur ligt aan de werking van de stof op het lichaam, je kunt minderen met suiker door simpelweg minder te snoepen en meer zelf klaar te maken (geen toegevoegde suikers in je pasta-saus als je zelf de tomaten pureert).
Terug naar de stelling:
Ik denk dat het niet helpt om dingen duurder te gaan maken. Dingen waar veel slechte stoffen in zitten zijn voornamelijk snacks (snoep en chips) die nu een paar euro kosten en met extra belastingen slechts 10 tot 20 cent duurder worden - dat voelen mensen niet in hun portemonnee en dus zullen ze het blijven kopen. Daarnaast kant-en-klare maaltijden - die ook zonder al die vetten en suikers MEGA-ongezond zijn door de overdosis aan zout en conserveermiddelen die erin worden gegooid, nog maar niet te spreken van alle smaakversterkers en kunstmatige toevoegingen om het nog enigszins smakelijk te houden.
Waar geen overtollig vet in zit zijn groenten - waar mensen als het goed is het grootste deel van hun warme maaltijden mee maken - en als je elke avond een stukje vlees eet gebakken in boter of olie of wat dan ook is dat ook helemaal niet slecht voor je.
De enige echte oplossing voor dit probleem is dan ook mensen helpen bewuster te gaan eten en zelf hun maaltijden klaar te maken. In plaats van een bakje lasagne uit de koeling pakken, iets meer geld uitgeven en de verse ingrediënten daarvoor halen. Misschien moeten we het kopen van losse groenten e.d. zelfs wel gaan belonen door ze goedkoper te maken met subsidies.
Tuurlijk, het kost meer moeite om zelf de spaghettisaus te maken, maar het is uiteindelijk een stuk lekkerder en je houdt er geen vieze nasmaak aan over in de vorm van een paar extra kilootjes op de weegschaal.
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dit echt gewoon helpt. Wij maken thuis alles zelf - ook de pizza - en niemand heeft bij ons thuis overgewicht, dat terwijl ik een ontzettende snoepkont ben en zo goed als niet sport.
[ bericht aangepast op 12 juli 2015 - 11:20 ]
For those I love, I will sacrifice