• Hij was de koning van safaripark Hwange, geliefd door toeristen, symbool van Zimbabwe, vader van zes welpjes - en nu een trofee van een buitenlandse jager. Leeuw Cecil is niet meer.

    Afgelopen maand werd de leeuw bejaagd, geschoten, gevild en onthoofd. Dankzij een kronkel in de wetgeving is niet eens duidelijk of deze jachtpartij überhaupt illegaal was, en de buitenlandse jager is onvindbaar. De dood van Cecil bracht een golf van kritiek, verontwaardiging en onduidelijkheid met zich mee. Er zijn veel vragen, maar nog maar weinig antwoorden.



    De koning
    Cecil was een 13-jarige koning, geliefd dankzij zijn majestueuze verschijning en het feit dat hij niet bang was voor mensen. Zonder zich wat van toeristen aan te trekken, liep hij op zijn gemak langs de safari-jeeps. Zo konden reizigers prachtige filmpjes maken. Flickr staat vol met vakantiekiekjes van Cecil.

    Ook was hij een geliefd studieobject voor wetenschappers van onder andere de universiteit van Oxford, en groeide hij uit volgens de Zimbabwe Conservation Task Force uit tot een soort nationaal symbool van Zimbabwe.

    Alleen keerde de roem van Cecil zich tegen hem. Het lijkt erop dat de jager hem specifiek als prooi koos. Hij lokte Cecil met vlees het reservaat uit, verwondde hem met z´n pijl en boog en volgde hem daarna twee dagen lang dankzij een zendertje dat Oxford had bevestigd. Toen schoot hij de leeuw dood.

    Een Zimbabwaanse jager hielp hem daarbij, en die heeft bekend dat ze de leeuw hebben geschoten. "Ik had een vergunning voor mijn klant om op die plek een leeuw met pijl en boog te schieten." Naar eigen zeggen was hij er kapot van toen hij ontdekte dat het om Cecil ging. "Het was een prachtige, volwassen leeuw. Alleen wisten we niet dat het zo'n bekende leeuw was", beweerde de Zimbabwaan. Wat wel een beetje gek is, aangezien de leeuw het park werd uitgelokt en gevolgd via een zender.

    Wie is de jager?
    De Zimbabwaan en een andere helper zijn gearresteerd, maar de anonieme buitenlandse jager is nog op vrije voeten. Het zou gaan om een Spanjaard, maar de Zimbabwaan noemde hem een Noord-Amerikaan.

    Waar is de trofee?
    Nadat Cecil was doodgeschoten, vilde de jager de voormalige koning en nam hij de kop mee. Uiteindelijk werd alleen een huidloos, onthoofd karkas gevonden. Waar de kop en huid nu zijn is onbekend. Zimbabwaanse autoriteiten zijn bang dat deze al als hunting trophy naar het buitenland zijn gebracht.

    (Il)legaal?
    Het is ook niet duidelijk of de buitenlandse jager illegaal heeft gehandeld.
    De Zimbabwaanse Professional Hunters and Guides Association geeft toe dat leden van hun club bij de jacht betrokken waren, en onderzoekt nu de zaak.

    Maar volgens hen was het een privé-safari, en voldeed de jager aan alle eisen. Hij had de papieren en schoot de leeuw buiten het safaripark. Over hoe het dan zit met leeuwen in een reservaat naar buiten lokken, willen ze (nog) niks zeggen.
    De Zimbabwaanse regering vindt dat de buitenlandse jager wel illegaal bezig is geweest. De leeuw leefde namelijk in het reservaat en is daarom een beschermd dier. Ze zijn nu op zoek naar de buitenlandse jager.

    Lees hier verder: nrc.nl



    Ik vind het misselijkmakend en ik heb ook petitie gevonden die getekend kan worden om toch een beetje gerechtigheid te krijgen voor arme Cecil.. Klik hier voor de petitie: petitie

    [ bericht aangepast op 29 juli 2015 - 20:12 ]


    26 - 02 - '16

    Ik heb het ook gelezen. Het is toch verschrikkelijk dat zoiets kan gebeuren? Het komt nu uitgebreid in het nieuws, omdat het een heel bekende leeuw is, maar dit is lang niet het enige dier dat wordt gedood voor de 'sport' in Afrika.

    Extra info: De jager was een Amerikaanse tandarts, ik ben zijn naam vergeten. Hij beweerde zelf een grote voorliefde voor wilde dieren te hebben (hoe dat in het plaatje past, weet ik niet helemaal?). Daarnaast werd de leeuw waarschijnlijk tijdens de nacht gedood, wat wel illegaal is. Dan is er namelijk overal een verbod op de jacht. De jager en de persoon die hem geholpen heeft de leeuw weg te lokken uit het reservaat worden beide vervolgd. Het is ook illegaal een dier uit een beschermde plek te lokken om het te kunnen doden.

    Maar check die info nog even, dit is wat ik onthouden heb en er kunnen fouten in zitten ;)


    What would Emma do?

    Ik vind dit gewoon ziek. Ik vind dat alle dieren niet dood mogen geschoten worden, alleen als je voedsel nodig hebt (zoals je bent verdwaald in een jungle of je leeft in alaska ofzo)
    Niet voor de plezier!

    LaughingJack schreef:
    Ik vind dit gewoon ziek. Ik vind dat alle dieren niet dood mogen geschoten worden, alleen als je voedsel nodig hebt (zoals je bent verdwaald in een jungle of je leeft in alaska ofzo)
    Niet voor de plezier!

    Als je alle dieren zou laten leven zou er opeen duur chaos zijn. Soms moet men de natuur een handje helpen door ganzen/herten/duiven e.d. af te schieten zodat de eco-systemen niet beschadigen.

    Phasia schreef:
    (...)
    Als je alle dieren zou laten leven zou er opeen duur chaos zijn. Soms moet men de natuur een handje helpen door ganzen/herten/duiven e.d. af te schieten zodat de eco-systemen niet beschadigen.


    De natuur heeft dat tot nu toe perfect kunnen regelen :') Ik snap niet zo goed waarom dat nu plots niet meer zou gaan.
    Ik neem wel aan dat je het niet over een leeuw of zo hebt?


    What would Emma do?

    Liopleurodon schreef:
    (...)

    De natuur heeft dat tot nu toe perfect kunnen regelen :') Ik snap niet zo goed waarom dat nu plots niet meer zou gaan.
    Ik neem wel aan dat je het niet over een leeuw of zo hebt?


    Dat hoop ik ook niet nee, want dan vind ik dat dieren ook wel mensen uit hun huizen weg mogen lokken om ze vervolgens af te knallen met een sniper rifle.


    26 - 02 - '16

    Vreselijk gewoon...


    I wanna be a wizard!

    Verschrikkelijk. ;( Ik heb de petitie ook getekend. Wel een nepadres opgegeven, want mijn echt adres geef ik niet graag zomaar via internet.


    Ik wil een tuin vol egels

    Chrysalism schreef:
    (...)

    Dat hoop ik ook niet nee, want dan vind ik dat dieren ook wel mensen uit hun huizen weg mogen lokken om ze vervolgens af te knallen met een sniper rifle.

    Nee, dat bedoelde ik idd niet.....

    Phasia schreef:
    (...)
    Nee, dat bedoelde ik idd niet.....


    Ik doel op mensen in het algemeen. Er was onlangs drama over een kat 'Tiger' die ook neer was geschoten met een pijl en boog. Toen reageerden mensen ook dat - dat volkomen normaal was. Ik, als groot dierenliefhebber, vind dat mensen die dieren zoiets toewensen hetzelfde lot mogen ondergaan als het getroffen dier.

    My rant is done.


    26 - 02 - '16

    Als er van een dier te veel zijn, zijn het wel mensen. De enigen die echte schade toebrengen aan eco-systemen zijn wij. Ik snap wat je bedoel hoor Phasia, maar dat is eigenlijk een excuus dat jagers gebruiken om hun 'hobby' te rechtvaardigen. Ik heb persoonlijk ook geen probleem met jacht voor voedsel of iets dergelijks, dat is namelijk wel natuurlijk, maar het is echt volledig onnodig om een prachtig dier als een leeuw te doden en zijn kop af te snijden.


    What would Emma do?

    De manier waarop is ook uiterst respectloos. Het dier is bewust uit zijn gebied gelokt, neergeschoten met een boog en na heel wat uren pijn lijden neergeschoten met een sniper rifle. Daarna is hij gevild en onthoofd. Ik kan hier echt om huilen. Dat heb ik ook bijna gedaan. Het gaat me echt naar het hart dat mensen zo respectloos en onverschillig met zulke prachtige dieren omgaan. Neem nu de tijger. Daar zijn er ook nog maar 3200 van, als het er inmiddels niet minder zijn...


    26 - 02 - '16

    Voor de mensen die 't artikel over Tiger willen lezen:

    WAARSCHUWING, het bevat heftige content, met name een foto die heel provocerend is.


    26 - 02 - '16

    Jammer genoeg zijn er veel te veel dieren die op die manier behandeld worden: neushoorns, walvissen, olifanten, gorilla's ... Stuk voor stuk prachtige dieren en de enige reden waarom er zo weinig van over zijn, is omdat mensen hun leefgebied afnemen of er massaal op gaan jagen. Ik heb het even opgezocht en de leeuw staat ook aangeduid als 'kwetsbaar'. Als ik me niet vergis is dat de status voor bedreigd. En ik kan je garanderen dat het geld dat neer gelegd wordt voor de dood van Cecil niet gaat naar de bescherming van bedreigde diersoorten.


    What would Emma do?

    Het erge is ook, zo hoorde ik net, dat Cecil zijn eigen groep / pride heeft, waarbij ook zes jonge welpen waren. Die gaan zo goed als zeker sterven als een ander mannetje de groep overneemt. Er werd niet een dier gedood, maar zeven.


    What would Emma do?

    Ik heb de petitie ook getekend. De leeuwen zijn al een kwetsbare dierensoort dus waarom zouden we het nog meer gaan uitdunnen?! Het is echt walgelijk hoe sommige mensen zijn. Ja, het is een feit dat we ook dieren doden om op te eten maar dat is om te overleven. Ik ben van mening dat het doden van het dier als sport of hobby absoluut onnodig is. Zeker als het op zo'n respectloze manier gedaan wordt.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.