• De stelling van deze week luidt:
    Landen met een grote staatsschuld, zoals Griekenland, mogen niet langer in de Eurozone blijven.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Tja, Griekenland wilde er zelf bij waardoor het verkloot is. Nu vind ik dat de EU dan ook ervoor moet kiezen om Griekenland uit de euro te zetten.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Mijn excuses dat de stelling wat aan de late kant is, er was iets mis gelopen.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ze mogen idd weg, maar pas als de schulden afgelost zijn.

    Daar ben ik het niet mee eens. Dat zou van Europa niet bepaald de meest stabiele plek maken en ik denk dat het veel landen zou afschrikken om in de toekomst deel te worden van de EU. Zodra het mis gaat, zouden ze er weer uit gezet worden, terwijl ze er eigenlijk bij komen om er niet alleen voor te staan.
    De aanpak van zulke landen moet wel veranderd worden, want dat hebben ze helemaal fout gedaan.


    What would Emma do?

    Liopleurodon schreef:
    Daar ben ik het niet mee eens. Dat zou van Europa niet bepaald de meest stabiele plek maken en ik denk dat het veel landen zou afschrikken om in de toekomst deel te worden van de EU. Zodra het mis gaat, zouden ze er weer uit gezet worden, terwijl ze er eigenlijk bij komen om er niet alleen voor te staan.
    De aanpak van zulke landen moet wel veranderd worden, want dat hebben ze helemaal fout gedaan.

    Dit dus.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Nee, nee, nee! Om het eerst en vooral even duidelijk te maken: De EU en de eurozone zijn niet hetzelfde, zoals velen waarmee ik het erover had, dachten. Zo is Groot-Brittanië wel lid van de EU, maar niet van de eurozone. Hetzelfde voor Zwisterland. Als Griekenland uit de euro gegooid wordt (en dus de euro niet meer kan gebruiken, en niet uit de EU gegooid wordt, want dan heeft Europa pas echt een probleem. Dat terzijde), heerst er nog een grotere crisis in Griekenland. De waarde van de Drachme zal niet normaal hard dalen en Griekenland zit helemaal in de penarie.
    Akkoord, Syriza had het wel anders mogen aanpakken, maar Griekenland zit, zoals Felicia zegt, bij de eurozone (net als vele andere landen) om heel wat economische redenen (en ook wel meer dan dat, maar oké). Om het even uit een sociaal en niet economisch of politiek zicht te bekijken: Waarom moet een land zich aansluiten bij iets omdat-ie er niet alleen voor wil staan als het misloopt, maar als het misloopt, wordt je eruit gekipt. Griekenland heeft fouten gemaakt, akkoord, en grote, maar dat zou me te ver gaan.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik vind economie fucked up en ik vind dat Griekenland verantwoordelijkheid had moeten nemen voor zijn schulden en niet referendum na referendum had moeten houden om de schuld niet terug te betalen met als smoesje "het is de wil van de bevolking". Om zoiets in de toekomst te voorkomen.. I don't care. Ik vind economie fucked up en mensen die daar mee bezig zijn moeten opletten met wat ze doen. Als toekomstige wetenschapper daar ik ook een labjas en labobril in het laboratorium, zo moeten mensen die bezig zijn met economie ook voorzichtig zijn.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik vind het moeilijk om hierover te beslissen. Aan de ene kant roep ik ja en aan de andere kant nee. Er is voor mij geen eens of oneens aan te bevestigen.


    26 - 02 - '16

    Ja, laten we dat doen! Het probleem genadeloos afslachten!
    Is dit niet heel erg simpel? Ik dacht namelijk ook dat de EU en de Eurozone er waren om elkaar te helpen.
    Oneens met de stelling!


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Patholoog schreef:
    Ik vind economie fucked up en ik vind dat Griekenland verantwoordelijkheid had moeten nemen voor zijn schulden en niet referendum na referendum had moeten houden om de schuld niet terug te betalen met als smoesje "het is de wil van de bevolking". Om zoiets in de toekomst te voorkomen.. I don't care. Ik vind economie fucked up en mensen die daar mee bezig zijn moeten opletten met wat ze doen.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Oneens, als wij zo erg in de schulden zouden zitten zouden we ook graag help hebben.


    wat was dit ookalweer

    Ik denk dat het voor Griekenland wel interessant is om uit de Euro te stappen, want die muntwissel is hen duidelijk slecht bevallen.
    Maar de stelling vind ik wel ontzettend slecht. België heeft ook ieder jaar staatsschulden en ook de euro is hier duidelijk misvallen. Het is gewoon niet zo erg als in Griekenland.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?