• Zoals sommigen al hebben gelezen (en met enkele mensen heb ik het er nog iets verder over gesproken in pb), is mijn oma vandaag overleden. Sinds woensdag was het bekend dat ze ernstig ziek was (alvleesklierkanker) en nog maar enkele weken te leven had, dat werden uiteindelijk dus enkele dagen.

    Nu zit me dit niet erg hoog, dus dit is geen huil topic of iets dergelijks. We hadden eerlijk gezegd niet zo'n heel hechte band, we zagen elkaar denk ik maar 2-3x per jaar met verjaardagen e.d.
    Dat was dus de reden dat ik en enkele andere kleinkinderen niet meer naar het ziekenhuis zijn gegaan in de laatste dagen, ondanks wetende dat ze hard achteruit ging en dat het echt snel afgelopen zou zijn. Zelf heb ik zelfs de afgelopen paar dagen gewoon feest gevierd tijdens een buurtfeest. Uiteindelijk zijn mijn ouders vannacht om 4:00 naar het ziekenhuis gegaan, maar ben ik zelf blijven slapen.

    Nu zit ik dus een beetje in een tweestrijd.. Enerzijds denk ik dat een afscheid geen meerwaarde heeft, omdat we toch geen echte band hadden en ik vond het voor mezelf te fake om dan opeens aan het sterfbed te gaan staan en sentimenteel te doen. Anderzijds denk ik nu achteraf dat het uiteindelijk wel mijn oma is, en dat het voor haar misschien wel veel had betekend, vooral omdat de slechte band meer iets is tussen mijn ouders/ooms/tantes en mijn oma, tegen de kleinkinderen was ze natuurlijk wel gewoon aardig (alsnog niet de droom oma btw, maar jullie snappen me vast).

    Kort gezegd is het dus een beetje een apart schuldgevoel en ik vraag me af of dit terecht is. Ik heb eigenlijk niet echt iemand met wie ik dit soort dingen deel normaal gesproken, dus ben wel benieuwd wat jullie van dit soort dingen denken


    Sarah = ongewoon sexy

    Ik heb zelf ook absoluut geen goede band, met niemand van mijn familie, en ik heb het daar met mijn ouders ook best wel vaak over. Ik denk niet dat ik echt moeite zou doen om afscheid te nemen van hen, ooit, aangezien ik nu nog niet eens merk (van sommigen zelfs niet eens weet) dat ze nog leven en familie zijn. Net als jij heb ik het gevoel dat het dan een grote hypocriete act zou zijn.
    Ik weet natuurlijk niet in hoeverre jullie familieband goed of slecht is, maar ik denk dat het vooral belangrijk is dat je voor jezelf afscheid kan nemen, of dat 'nu' is, door eventueel naar de begrafenis te gaan, of door voor jezelf uit te maken dat je eigenlijk al 'afscheid genomen had' doordat ze eigenlijk (behalve plichtheidshalve, om het zo te zeggen) niet echt aanvoelde als je oma.
    Ik weet niet of echt duidelijk is wat ik bedoel :'3

    [ bericht aangepast op 6 sep 2015 - 22:34 ]


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Ik denk dat iedereen ook op een andere manier afscheid neemt. Geen enkel overlijden is hetzelfde en iedereen verwerkt dingen anders. Ik denk niet dat dit een reden is om je schuldig te voelen.


    The truth is out there.

    Ik kan me je schuldgevoel wel voorstellen. De meeste oma's hebben niet zo'n sociaal leven, waardoor wij als kleinkinderen al snel meer voor hen betekenen dan zij voor ons. Als we bij de oma van mijn man langsgaan dan wordt ze altijd helemaal sentimenteel omdat wij tijd voor haar vrijmaken in ons o zo drukke leventje, terwijl zij alleen nog een paar bejaarde vriendinnen heeft omdat ze niet zo lekker ligt met de rest van haar familie. Wij zien haar ook hoogstens twee keer in het jaar, maar ik denk wel dat zij veel meer waarde aan onze bezoekjes hecht dan andersom, om het even bot te zeggen, omdat wij gewoon veel meer andere dingen hebben die ons bezighouden dan zij. Dus ik denk wel dat je oma het hoogstwaarschijnlijk erg fijn had gevonden als je langs was gekomen. Maar goed, nu spijt hebben brengt je uiteindelijk nergens, want er valt toch niets meer aan te veranderen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    In jouw plaats zou ik haar waarschijnlijk wel nog bezocht hebben (ik zou ook moeten van m'n ouders), maar het is jouwe keuze. Je hebt gedaan waar je je goed bij voelt en het is nu toch te laat om er nog iets aan te veranderen.

    [ bericht aangepast op 6 sep 2015 - 22:45 ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Loughlin schreef:
    Ik heb zelf ook absoluut geen goede band, met niemand van mijn familie, en ik heb het daar met mijn ouders ook best wel vaak over. Ik denk niet dat ik echt moeite zou doen om afscheid te nemen van hen, ooit, aangezien ik nu nog niet eens merk (van sommigen zelfs niet eens weet) dat ze nog leven en familie zijn. Net als jij heb ik het gevoel dat het dan een grote hypocriete act zou zijn.
    Ik weet natuurlijk niet in hoeverre jullie familieband goed of slecht is, maar ik denk dat het vooral belangrijk is dat je voor jezelf afscheid kan nemen, of dat 'nu' is, door eventueel naar de begrafenis te gaan, of door voor jezelf uit te maken dat je eigenlijk al 'afscheid genomen had' doordat ze eigenlijk (behalve plichtheidshalve, om het zo te zeggen) niet echt aanvoelde als je oma.
    Ik weet niet of echt duidelijk is wat ik bedoel :'3


    Het was wel zo goed dat ze nog bij ons kwam met bijvoorbeeld mijn verjaardag, of met de verjaardag van mijn ouders. Mijn moeder ging ook nog wel regelmatig bij haar langs, maar de band was niet zo goed zoals het bij mijn andere opa en oma wel is. Die zijn zoals Jotunheim al zegt echt blij als je tijd voor ze maakt, en zijn over het algemeen heel enthousiast en betrokken. Daardoor ga ik daar nog wel regelmatig langs.

    Voor mij is de begrafenis inderdaad het voornaamste afscheid moment, maar zoals je vaak hoort is het toch zo'n ding dat je toch afscheid 'moet' nemen, omdat het zo hoort..Zelfs mijn tante, die we 10 jaar al niet hebben gezien, kwam opeens opdagen


    Sarah = ongewoon sexy

    Ledecky schreef:
    In jouw plaats zou ik haar waarschijnlijk wel nog bezocht hebben (ik zou ook moeten van m'n ouders), maar het is jouwe keuze. Je hebt gedaan waar je je goed bij voelt en het is nu toch te laat om er nog iets aan te veranderen.


    Snap ik. Het is bij mij en mijn broer ook wel een beetje zo dat we beide uit huis zijn, en dus sowieso niet meer verplicht worden. Mijn ouders zijn daar sowieso heel ontspannen in.

    En of ik me er goed bij voel is dus de kwestie van dit topic, ik heb vooral mijn eerste gevoel opgevolgd


    Sarah = ongewoon sexy

    Hmmmm, moeilijk dit, vooral omdat ik zelf wel een hele goede band heb gehad met mijn oma's en er heel erg mee gezeten heb, toen we te laat kwamen bij mijn ene oma, omdat het opeens heel snel ging. Ik snap dus heel goed dat je je schuldig voelt, want ik had dat ook heel erg in het begin, ondanks dat die situatie heel anders was. Echter heeft het vrij weinig nut. Het valt niet terug te draaien en ik denk eigenlijk dat het feit dat je aan haar denkt en het je afvraagt wat zij fijn zou hebben gevonden al heel veel zeggend zou zijn voor je oma. Er zijn zo te merken nog veel mensen bij haar geweest, dus ze heeft zich waarschijnlijk niet alleen gevoeld de afgelopen dagen. Daarnaast is doodgaan toch iets wat wij allemaal alleen zullen moeten doorstaan. Als je afscheid neemt via de begrafenis, dan denk ik dus dat dat prima is. Het zou iets anders zijn als je helemaal niet op zou komen dagen en het je koud zou laten.


    Happy Birthday my Potter!

    Ten eerste gecondoleerd, wat rot zeg!

    Het is wel lastig, maar uiteindelijk denk ik dat je het beste gedaan hebt door je eigen gevoel te volgen in de laatste dagen. Je kunt echt nog afscheid nemen bij de begrafenis, op je eigen manier. Heel veel sterkte!


    Life is really simple, but we insist on making it complicated

    Brightandlight schreef:
    Ten eerste gecondoleerd, wat rot zeg!

    Het is wel lastig, maar uiteindelijk denk ik dat je het beste gedaan hebt door je eigen gevoel te volgen in de laatste dagen. Je kunt echt nog afscheid nemen bij de begrafenis, op je eigen manier. Heel veel sterkte!


    I'm a warrior, and you can never hurt me again.

    Brightandlight schreef:
    Ten eerste gecondoleerd, wat rot zeg!

    Het is wel lastig, maar uiteindelijk denk ik dat je het beste gedaan hebt door je eigen gevoel te volgen in de laatste dagen. Je kunt echt nog afscheid nemen bij de begrafenis, op je eigen manier. Heel veel sterkte!


    Dit. Ik hoop dat het schuldgevoel snel weg mag gaan, want niets is vervelender dan zo'n schuldgevoel :c


    26 - 02 - '16

    Ik weer wat je bedoelt. Ik had een heel slecht contact met de vader van mijn vader. Vroeger zag ik hem nog wel maar toen ik een jaar of negen was heeft hij ons laten vallen voor zijn nieuwe vriendin. Ik heb hem dit echter nooit vergeven. Toch ben ik toen naar de uitvaart geweest.
    Ik wil je aanraden om hetzelfde te doen. Niet speciaal voor jezelf, aangezien je aangeeft dat je daar geen behoefte aan heb. Maar voor de mensen die daar ook zijn en vooral voor je ouders. Want een van hen is toch een moeder kwijt.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Ik ga ook zeker wel naar de begrafenis, moet ook dragen e.d. Het is puur een stukje zelfreflectie over hoe Ik het anders had kunnen doen, en of ik het überhaupt anders had moeten doen (A)


    Sarah = ongewoon sexy

    Ten eerste gecondoleerd!


    Jij hebt de keuze gemaakt omheen afscheid te nemen op haar sterfbed. Dit heb je waarschijnlijk gedaan omdat dit voor jou voelde als het juiste. Alleen al hierom hoef jij je niet schuldig te voelen.

    Ik wil je ondanks de mindere band evengoed veel sterkte wensen!


    Stop holding me under and let me breathe.

    Duivelsgebroed schreef:
    Ik ga ook zeker wel naar de begrafenis, moet ook dragen e.d. Het is puur een stukje zelfreflectie over hoe Ik het anders had kunnen doen, en of ik het überhaupt anders had moeten doen (A)


    Heel veel sterkte, nogmaals


    26 - 02 - '16

    Brightandlight schreef:
    Ten eerste gecondoleerd, wat rot zeg!

    Het is wel lastig, maar uiteindelijk denk ik dat je het beste gedaan hebt door je eigen gevoel te volgen in de laatste dagen. Je kunt echt nog afscheid nemen bij de begrafenis, op je eigen manier. Heel veel sterkte!


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."