• http://newsmonkey.be/article/54287

    Na dit gezien te hebben, heb ik wel respect voor de betareaders die dit dagelijks tegenkomen, sommige zijn écht ergerlijk.

    Maar mijn vraag is dus hoe schrijf je nou sowieso (dit is de speling die ik door de jaren heb geleerd.)?

    Om het topic nuttig te houden: wat is volgens jou de meest ergerlijke taalfout?



    Sorry als het fout staat.


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Ik ben gestopt met lezen omdat ik dacht dat mn ogen zouden gaan bloeden :') (grapjuuh)

    Maar ik erger me vooral aan "jou" waar het "jouw" moet zijn, of bijvoorbeeld "ik ben beter dan jou" terwijl het "jij" moet zijn x) een t of een d kan ik nog wel eens overheen lezen, maar daarover?..

    [ bericht aangepast op 29 sep 2015 - 14:31 ]


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Sowieso is ook wat ik altijd heb geleerd XD Maar ja, ik vindt je gewoon een topvrouw :'D Op zich is die deels begrijpelijk door de 'je' erachter, maar dan nog, sommige zijn echt te pijnlijk.


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Al die fouten, criiiiiiiiiinge. Als men een dyslecticus is, dan vind ik het niet zo erg. Ik moet gewoon ontzettend hard kotsen wanneer mijn vrienden, -die fairly intelligent zijn volgens mij- , ineens compleet incorrecte zinnen spergen. Dan kan ik het niet laten om ze te verbeteren en mijn ogen eruit te lepelen met een roestige lepel.


    (USER WAS BANNED FOR THIS POST)

    Madrugada schreef:
    Sowieso is ook wat ik altijd heb geleerd XD Maar ja, ik vindt je gewoon een topvrouw :'D Op zich is die deels begrijpelijk door de 'je' erachter, maar dan nog, sommige zijn echt te pijnlijk.


    hahaha dankje!!!

    die snap ik inderdaad nog wel.


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Ik weet niet wat ik de meest ergerlijke vindt, maar een belangrijke vind ik ook nog onjuist spatiegebruik.
    ...En hoofdletters. Hoofdletters zijn belangrijk.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    OPETH schreef:
    Al die fouten, criiiiiiiiiinge. Als men een dyslecticus is, dan vind ik het niet zo erg. Ik moet gewoon ontzettend hard kotsen wanneer mijn vrienden, -die fairly intelligent zijn volgens mij- , ineens compleet incorrecte zinnen spergen. Dan kan ik het niet laten om ze te verbeteren en mijn ogen eruit te lepelen met een roestige lepel.


    Ja, van intelligente mensen zou ik ook zoiets hebben.

    Wauw! Je hebt me een nieuw woord geleerd die echt veel makkelijker is te schrijven: Dyslecticus ( ik weet de vaak niet hoe je dislectitsch schrijf t :X
    Dankjewel


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Homura schreef:
    Ik weet niet wat ik de meest ergerlijke vindt, maar een belangrijke vind ik ook nog onjuist spatiegebruik.
    ...En hoofdletters. Hoofdletters zijn belangrijk.


    Ja, daar kan ik me inderdaad ook op ergeren...
    Ik heb even de spatietoets gedaan en dit was mijn uitkomst :

    De spatiespotter herkent een onjuist gebruikte spatie direct. Dat leidt best weleens tot ergernis, maar soms tovert een onjuiste spatie spontaan een glimlach op zijn gezicht. De spatiespotter schrijft zelf graag verzorgde teksten en kent dus ook de belangrijkste regels voor het gebruik van spaties. De spatiespotter ziet alle onjuiste spaties op zijn pad, maar struikelt er zelden over.


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Het is inderdaad sowieso, met twee s'en. ^^

    En heel eerlijk? Waar ik me het meest aan erger, veel meer dan "hun gaan" of "groter als ik", zijn mensen die ongevraagd fouten van iemand anders verbeteren. (cat)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Sowieso is de correcte schrijfwijze. :'D Doorgaans lig ik niet wakker van spelfouten, al moet ik eerlijk toegeven dat mijn handen wel jeuken om het te verbeteren, op een normale en respectvolle manier. Iedereen maakt fouten, de een gewoon wat meer dan een ander en dan kan je diegene daarop wijzen. Gewoon één verkeerd geplaatst t'je op een forum kan overigens iedereen overkomen, veel mensen weten heus wel hoe er geschreven moet worden, maar gaan door de snelheid hier en daar de fout in. Zo lees ik mijn eigen teksten soms nog eens door en dan zie ik daar ineens 'zei' en 'zij' omgedraaid staan. Dit overkomt me echt heel vaak, terwijl ik echt prima het verschil weet en ik er verder ook geen moeite mee heb.
    Wat me wel kriebels bezorgt zijn sommige dyslectici die hun beperking (noem je dit zo?) als een vrijbrief lijken te beschouwen om elk mogelijke fout te maken. Ja, je hebt er meer moeite mee. Helemaal prima en daar schiet niemand je op af, maar dit betekent niet dat je er niet alsnog moeite voor kunt doen en adviezen ter harte kunt nemen in plaats van meteen te blèren 'ja, dat mag je niet zeggen, want ik kan er niets aan doen!!!!'. Mijns inziens gaat het dus niet om je fouten, maar om je instelling.

    Dingen als ff, w8, geen gebruik van hoofdletters en punten, daar kan ik pas echt de kriebels van krijgen. Wat doen die mensen met al die tijd extra die ze verkregen hebben, nu ze de shift niet in hebben hoeven drukken om een hoofdletter te krijgen?


    She's imperfect but she tries

    HalfBloodPrince schreef:
    (...)

    Ja, daar kan ik me inderdaad ook op ergeren...
    Ik heb even de spatietoets gedaan en dit was mijn uitkomst :

    De spatiespotter herkent een onjuist gebruikte spatie direct. Dat leidt best weleens tot ergernis, maar soms tovert een onjuiste spatie spontaan een glimlach op zijn gezicht. De spatiespotter schrijft zelf graag verzorgde teksten en kent dus ook de belangrijkste regels voor het gebruik van spaties. De spatiespotter ziet alle onjuiste spaties op zijn pad, maar struikelt er zelden over.


    Dit is die van mij:

    De spatiespeurder is altijd op zoek naar onjuiste spaties. Een dag geen onjuiste spatie gesignaleerd, is een dag niet geleefd. Je maakt een jarige spatiespeurder dan ook niet blij met een goed boek, want in een echt goed boek staan zelden onjuiste spaties. Geef een spatiespeurder in plaats daarvan eens een stapel reclamefolders cadeau. Of neem hem mee voor een wandeling door een drukke winkelstraat in een vreemde stad in Nederland!

    Wel een béétje overdreven, hahaha.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Homura schreef:
    Ik weet niet wat ik de meest ergerlijke vindt, maar een belangrijke vind ik ook nog onjuist spatiegebruik.
    ...En hoofdletters. Hoofdletters zijn belangrijk.

    Tegenwoordig ben ik daar schuldig aan, via gsm tenminste. Mijn nieuwe gsm kent alle woorden nog niet die ook aan elkaar moeten en dan is het sneller om 2 aparte woorden te typen dan eerst altijd dat woord toe te voegen. Want later komt dat woord toch altijd pas voor de laatste letter en dan ben ik sneller met 2 aparte woorden te typen dan bijna dat hele woord te typen. =P

    Ikzelf heb een hekel aan hun-hen en aan jou-jouw. En ik vind het ook enorm hatelijk dat sowieso niet juist geschreven kan worden. 'Zowiezo' kan ik nog begrijpen, maar 'zo en zo' ed...? De 'es' kom ik eigenlijk amper tegen, ik kom voornamelijk 'is' tegen ipv eens. Dan schud ik in gedachten toch ook mijn hoofd.

    Maar ik maak mezelf ook schuldig aan 'die' of 'dat'. Ik heb ooit de regel daar rond geleerd en ik ben die ondertussen helemaal kwijt. Vroeger deed ik ook 'heet' en 'noem' verkeerd en in eerste instantie vond ik het niet erg omdat het bij ons in het dialect heel hard aanvaard is. Maar in de tussentijd vond ik het een belangrijke taalfout en iedere keer ik die maakte sindsdien, verbeterde ik mezelf meteen en dan keken mensen me gek aan omdat ze iets hadden van 'Ik weet wat je bedoelde, je moet dat niet opnieuw zeggen'. =P

    Ondanks ik me er aan kan ergeren, zeg ik er wel nooit iets van. Klinkt ook zo betweterig. Daarbij maak ik zelf nog genoeg andere foutjes en ik zal me eerst bezig houden met zelf perfect Nederlands te spreken en schrijven en misschien dan zal ik ooit wel eens mensen verbeteren of er iets van zeggen. =P

    [ bericht aangepast op 29 sep 2015 - 15:12 ]


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Square schreef:
    Het is inderdaad sowieso, met twee s'en. ^^

    En heel eerlijk? Waar ik me het meest aan erger, veel meer dan "hun gaan" of "groter als ik", zijn mensen die ongevraagd fouten van iemand anders verbeteren. (cat)

    Ik vind het prima als iemand mijn fouten wil verbeteren zonder dat ik dat heb gevraagd, maar dan vind ik wel dat het op een enigszins vriendelijke manier gebracht moet worden. En het is ook niet leuk om continu verbeterd te worden. En mijn spreektaal moet eigenlijk gewoon geaccepteerd worden, dat is een ander verhaal dan schrijftaal.

    Ik verbeter anderen niet heel vaak, als ik dat doe is het omdat ik mijn eigen ergernis niet kan beheersen. :'D

    [ bericht aangepast op 29 sep 2015 - 15:16 ]


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Wanneer mensen heel interessant bij deze typen, terwijl het bij dezen hoort te zijn.


    Big girls cry when their hearts are breaking

    9. Plus: het is niet 'dan mij', maar wel 'dan ik'
    De uitleg: het voornaamwoord na 'als' of 'dan' kan worden aangevuld tot een volledige zin, waarin het voornaamwoord het onderwerp is. 'Hij is groter dan ik ben' dus.


    Dit wist ik niet eens. Ik zou echt nooit 'hij is groter dan ik' schrijven, dat klinkt zo vreemd.

    10. Als je jezelf wil voorstellen moet je ook nog altijd 'ik heet' in plaats van 'ik noem' zeggen


    Die vind ik echt vreselijk. Als mensen 'ik noem' zeggen, moet ik altijd aan een kleuter denken.


    Wat mij sinds kort ergert is dat mensen niet altijd een komma tussen twee werkwoorden zetten. Of gewoon komma's vergeten te zetten in het algemeen.

    En nu maar hopen dat er geen dt fouten staan.


    The soul needs autumn.

    Ah, ik maak me er meestal niet zo druk over. Het komt ook omdat ik vaak zie dat er fouten de wereld in worden geholpen, zoals het fabeltje dat er een komma of koppelteken tussen twee dezelfde woorden in een zin moet, zoals dit: 'Heb je, je ...' Dat hoeft helemaal niet, maar iemand besloot ineens van wel en nu zie ik het overal. Als ik me eraan ga storen, ben ik morgen nog bezig, haha. Maar ik maak zelf ook vaak genoeg fouten als ik niet oplet en het is hypocriet om er dan wat van een ander te zeggen (behalve als je bèta bent).

    (trouwens Sharon, tussen haakjes zet je geen punten neer)


    Your make-up is terrible