• Ik zag net een petitie van een paar stichtingen verbonden aan de opleiding geneeskunde om een vergoeding te geven voor masterstudenten geneeskunde. En op zich snap ik wel waar het vandaan komt, maar het irriteert me ontzettend dat zij denken dat alleen zij dat nodig hebben. Ik heb nu al moeite met mijn studie en dan moet ik zou ik nog eens een bijbaan moeten vinden om te kunnen studeren?! Ik heb deze zomer nauwelijks kunnen gaan werken (in de zomer!) omdat ik moest leren voor mijn herexamens in augustus.
    Begrijp me niet verkeerd, ik heb momenteel nog een buitenlandse uitwonende beurs en daar kom ik meestal mee rond in de maand, maar ik zie er nu al tegenop om voor mijn master te moeten gaan lenen. Dat zou ik ongeveer vierhonderd euro per maand moeten lenen, 4800 per jaar, 9600 in totaal voor mijn master! Op DUO staan andere prijzen en ik weet nu nog niet hoe dat zit met wat ik wel/niet kan opnemen, maar conclusie is, dit is ontzettend veel geld! Daarnaast wil ik graag een tweede master gaan doen, misschien, maar dat zou dan nog zo veel meer geld kosten!
    Ugh, frustraties. Wat nu als de regering eens wat minder geld gaat uitgeven aan oorlog en andere louche zaken en meer aan de ouderenzorg en studenten. Mensen die het nodig hebben. Dus, eerste jaars Q'ers die nu aan het lenen zijn, ik leef met jullie mee. (flower)

    Ik heb het eens berekend op DUO. Ik zou 10.500 euro schuld hebben als ik mijn masterdiploma zou hebben. Als ik dan 3200 euro per maand zou terug betalen, zou ik er dan 17 jaar over doen. Are you f*king kidding me!

    [ bericht aangepast op 17 okt 2015 - 14:38 ]


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik ben ontzettend blij dat ik nog stufi krijg, maar dat houdt inderdaad op zodra ik aan mijn master begin. Als ik maar jouw berekeningen kijk word ik al bang voor m'n master.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Awesome


    tiptoe through the tulips...

    3200 per maand? Volgens mij gaat er iets fout in je berekening.
    Ik begrijp niet echt wat er met een vergoeding wordt bedoeld. Wordt het opleidingsgeld dan minder?
    Ik zou het logischer vinden als stagiaires eens betaald zouden krijgen. En dan niet max tien euro per dag.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik vind het inderdaad ook een beetje gek mocht er een speciale regeling komen voor alleen geneeskundestudenten. Ik kan begrijpen dat zij het lastiger hebben, want zij moeten veel meer jaar studeren, maar ze verdienen dan toch uiteindelijk meer geld dan de gemiddelde geschiedenisstudent.
    Ik ben zometeen afgestudeerd met een reusachtige studieschuld: ik leen al bij sinds mijn eerste jaar (dit is mijn vierde jaar) en ik moet nog twee jaar master hierna.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Vikings schreef:
    3200 per maand? Volgens mij gaat er iets fout in je berekening.
    Ik begrijp niet echt wat er met een vergoeding wordt bedoeld. Wordt het opleidingsgeld dan minder?
    Ik zou het logischer vinden als stagiaires eens betaald zouden krijgen. En dan niet max tien euro per dag.


    Zo stond het op de DUO website dat dat het gemiddelde was, wat er per maand terug betaald kan worden. En met vergoeding wordt bedoeld zoals nu de stufi is voor mensen met een beurs. Een cadeau als het ware.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    (...)

    Zo stond het op de DUO website dat dat het gemiddelde was, wat er per maand terug betaald kan worden. En met vergoeding wordt bedoeld zoals nu de stufi is voor mensen met een beurs. Een cadeau als het ware.


    Maar als je 10.500 euro moet afbetalen en je betaalt elke maand 3.200 euro, ben je er in +- drie/vier maand toch vanaf? Daarnaast is 3.200 euro per maand vrij veel, lijkt me. Of ik zie het totaal verkeerd, want ik weet helemaal niets van leningen e.d.

    [ bericht aangepast op 17 okt 2015 - 19:51 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Perrette schreef:
    (...)

    Maar als je 10.500 euro moet afbetalen en je betaalt elke maand 3.200 euro, ben je er in +- drie/vier maand toch vanaf? Daarnaast is 3.200 euro per maand vrij veel, lijkt me. Of ik zie het totaal verkeerd, want ik weet helemaal niets van leningen e.d.


    Eerlijk gezegd, ik studeer biologie en geen economie en het enigste wat ik weet is dat ik iedere maand uit kom en voor mijn master moet gaan lenen. Dus, ik heb geen idee eerlijk gezegd hoe het allemaal zit met terugbetalen en dat alles. Ik heb zo'n berekending gebruikt op de site van DUO en daar kwam dat uit. Misschien heb ik iets fout gelezen over het terug betalen, maar ik vind 10.500 lenen veel.

    [ bericht aangepast op 17 okt 2015 - 20:00 ]


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    (...)

    Zo stond het op de DUO website dat dat het gemiddelde was, wat er per maand terug betaald kan worden. En met vergoeding wordt bedoeld zoals nu de stufi is voor mensen met een beurs. Een cadeau als het ware.

    Misschien dat je maximaal 3200 in de maand kan terugbetalen. Want als jij ongeveer 10.000 schuld heb en je lost 3200 per maand af, ben je natuurlijk klaar met vier maanden.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Je betaalt maximaal 4% van je inkomen per maand terug, en dan alleen als je al een inkomen van een bepaald minimumbedrag hebt. Als je geen inkomen hebt of onder dat minimumbedrag valt, hoef je nog niks terug te betalen.

    [ bericht aangepast op 18 okt 2015 - 15:47 ]


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Morrow schreef:
    Je betaalt maximaal 4% van je inkomen per maand terug, en dan alleen als je al een inkomen van een bepaald minimumbedrag hebt. Als je geen inkomen hebt of onder dat minimumbedrag valt, hoef je nog niks terug te betalen.


    Maar mijn moeder zei iets van dat die schuld geregistreerd staat en dat je dan moeilijker een nieuwe lening of hypotheek kon krijgen. Hoe zit dat dan?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    (...)

    Maar mijn moeder zei iets van dat die schuld geregistreerd staat en dat je dan moeilijker een nieuwe lening of hypotheek kon krijgen. Hoe zit dat dan?

    Sinds afgelopen week maakt je studieschuld niet meer uit voor het krijgen van een hypotheek, maar het afsluiten van een nieuwe lening kan wel bemoeilijkt worden.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Patholoog schreef:
    (...)

    Maar mijn moeder zei iets van dat die schuld geregistreerd staat en dat je dan moeilijker een nieuwe lening of hypotheek kon krijgen. Hoe zit dat dan?


    Dat klopt, maar de wegingsfactor van studieschulden wordt verlaagd van 0,75% naar 0,45%, zodat je studieschulden minder zwaar meetellen bij het aanvragen van een hypotheek.

    Edit: Sorry, dat is dus oude informatie. Natascha heeft gelijk. ^^

    [ bericht aangepast op 18 okt 2015 - 15:53 ]


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Oke bedankt. Dat scheelt al een beetje. Ik vind het nog steeds vervelend dat ik moet gaan lenen. Ach ja. Ik ben niet de enigste en het duurt nog twee jaar voor mij.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt