• De stelling van deze week luidt:
    De prijs van groente en fruit moet omlaag om mensen gezonder te laten eten.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Needles schreef:
    Dat zou goed zijn, als fruit en groente echt duur was, maar dat is het gewoon niet. In Amerika, ja, maar in Nederland heb je gewoon realistische prijzen voor groente en fruit. Gezond eten is echt niet zo duur, dat is gewoon een dom excuses omdat het vaak meer werk is en niet iedereen het even lekker vind op de manier waarop ze het gewend zijn te krijgen.


    Dit.
    Plus, als ze de prijs zouden verlagen, hoeft er niet meteen aan de prijs voor de telers te komen. Want het zijn echt wel de supermarkten die er winst op maken.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Needles schreef:
    Dat zou goed zijn, als fruit en groente echt duur was, maar dat is het gewoon niet. In Amerika, ja, maar in Nederland heb je gewoon realistische prijzen voor groente en fruit. Gezond eten is echt niet zo duur, dat is gewoon een dom excuses omdat het vaak meer werk is en niet iedereen het even lekker vind op de manier waarop ze het gewend zijn te krijgen.

    ^Hier ben ik het mee eens.

    Maar ik vind wel dat sommige soorten fruit (bosbessen bijvoorbeeld) je gewoon 3 euro betaald voor een klein bakje. Dat mag naar mijn mening wel iets goedkoper. Appels en bananen daarentegen kun je hartstikke goedkoop krijgen.

    [ bericht aangepast op 8 nov 2015 - 13:09 ]


    Seasons will change, but I shall remain

    eens eens eens eeens eeeeeeeeeeeeeennnnnnnnnnnnnssssssssssssssss

    Dat ongezonde producten zo goedkoop zijn, komt deels door de bron van het product. Zo zit er in sommige producten bijv. veel suiker; dit is goed te bewaren, makkelijk te bewaren. Dit geldt ook voor granen en vetten. Fruit en groente is veel kwetsbaarder, transport is duurder en het mogelijke verlies door bederf is veel groter.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Oneens


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Nah. Eerder de prijs van ongezonde producten omhoog. Daar bereik je denk ik veel meer mee, als je toch met prijzen gaat kloten.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    AlphaBetaOmega schreef:
    5x meer vragen voor snoepgoed en de prijs houden zoals het is voor het fruit, want dan verdienen de telers toch wat hun nu verdienen. En word snoep minder verkocht vanwege de hoge prijs ( voordeel voor de snoepfabriek, die maakt dan weer meer winst op 1 zakje snoep, ook al blijft de winstmarge het zelfde want er word dan ook 5x minder snoep gekocht XD )

    Ik vind snoep al duur genoeg. Voor het geld van 1 zak kan ik vijf appels kopen of meer. Aardbeien zijn wel duur, maar op zich valt het wel mee hoe duur groenten en fruit zijn.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Cliodna schreef:
    Hmm, als de prijs omlaag zou gaan krijgen de boeren minder geld, en omdat ze ook al best weinig verdienen lijkt het me geen goed plan. Al snap ik wel dat we met z'n allen gewoon wat gezonder moeten eten :')


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Ja en nee. De prijzen van groente en fruit zijn al laag genoeg, vind ik. Die mensen die het groente en fruit gekweekt hebben, moeten ook iets verdienen, toch?

    Needles schreef:
    Dat zou goed zijn, als fruit en groente echt duur was, maar dat is het gewoon niet. In Amerika, ja, maar in Nederland heb je gewoon realistische prijzen voor groente en fruit. Gezond eten is echt niet zo duur, dat is gewoon een dom excuses omdat het vaak meer werk is en niet iedereen het even lekker vind op de manier waarop ze het gewend zijn te krijgen.


    But perhaps the monsters needed to look out for each other every now and then.

    --> Het is niet haalbaar (zoals boven genoemd). Maaaarrr als je de prijzen van ""ongezond"" voedsel verhoogd, zijn groente en fruit automatisch 'goedkoper'.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    --> Het is niet haalbaar (zoals boven genoemd). Maaaarrr als je de prijzen van ""ongezond"" voedsel verhoogd, zijn groente en fruit automatisch 'goedkoper'.


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    Serenata schreef:
    (...)
    ^Hier ben ik het mee eens.

    Maar ik vind wel dat sommige soorten fruit (bosbessen bijvoorbeeld) je gewoon 3 euro betaald voor een klein bakje. Dat mag naar mijn mening wel iets goedkoper. Appels en bananen daarentegen kun je hartstikke goedkoop krijgen.

    Bosbessen zijn nou eenmaal erg seizoensgebonden en er arbeidsintensief. Zelf halen is gratis als je een bos in de buurt hebt en een beetje geluk :) Bramen zijn makkelijker los te verkrijgen. Het is natuurlijk wel jammer dat het lekkerste fruit ook het duurst is.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Groenten en fruit zijn eigenlijk al relatief goedkoop (tenzij je alle voorgesneden groenten uit zakjes koopt natuurlijk) Dus om dit nog goedkoper te maken zal niet echt lukken denk ik. De overheid zou eerder de ongezonde maaltijden duurder moeten maken.
    En wat vele mensen niet weten is dat groenten en fruit op de markt vaak stukken goedkoper is ;)


    Who thinks sunshine brings happiness, has never danced in the rain.

    Hmm. Dat lijkt me wat oneerlijk ten opzichte van de boeren en dergelijke, want als de supermarkten hun prijzen moeten verlagen, dan zullen zij er ook minder voor krijgen, Het lijkt mij dan beter om het ongezondere voedsel duurder te maken. (en niet met maar twee cent of zo, maar met een grotere sprong.).


    Ex astris, sciencia