• Hoi allemaal!

    Ik heb al meerdere jaren dat ik eigenlijk vegetariër wil worden, maar mijn moeder wilde dit niet. De eerste reden was dat ik dan niet genoeg voedingsstoffen zou binnenkrijgen terwijl ik al heel moeilijk aankom en de tweede reden is dat ze het vervelend vindt om extra te moeten koken.
    Ik heb nog steeds een vrij snelle stofwisseling, maar al beduidend minder dan vroeger. Daarbij heb ik mijn moeder verteld dat er een hele hoop toegankelijke (!) vervangers zijn van de stoffen die ik mis. Eieren eten wij thuis toch wel, alleen ik moet er meer eten, om maar een voorbeeld te noemen. Ik heb nu dus voorgesteld dat ik/we een 'proefweek' gaan draaien, waarbij ik ga kijken of ik het volhoud (je schrapt toch best wel een groot ding uit je keuzemenu (woordgrapje)) en of het 'bijkoken' écht zo veel gedoe is als mijn moeder denkt. Ik heb al langere tijd dat ik een dag of meerdere dagen vlees schrap, dus ik wil proberen de stap te maken naar vegetariër. Ik ben ervan overtuigd dat het 'bijkoken' meevalt, maar dat je eraan moet wennen.
    Mijn ouders zijn best bereid af en toe vegetarisch 'gehakt' in de pastasaus te verwerken i.p.v. dierlijk gehakt, etc. Maar dat kan niet altijd en dat wil ik ze ook niet opleggen, want zij willen geen vegetariër zijn.

    Dus, wie heeft er tips voor een beginnende vegetariër? Dit gaat met name om hoe ik dit kan combineren met een vleesetend huishouden en wat handige receptjes en trucjes zijn voor erbij koken, e.d.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Als ik thuiseet, laten mijn ouders het vlees meestal apart. Dan wordt er bijvoorbeeld chili gemaakt, maar dan met het gehakt in een aparte pan zodat het niet direct door het gerecht zit. Dit werkt eigenlijk voor de meeste gerechten wel, al is het wel handig om je vlees met iets anders te vervangen zodat je nog wel al je voedingsstoffen binnenkrijgt.
    Bij aardappelen, vlees, groente lijkt me het ook niet heel moeilijk om ipv een hamburger een vega-burger te bakken (:


    I am an idiot, I move.

    Ik eet gewoon een vleesvervanger wanneer een ander een stuk vlees zou eten, en extra groente en fruit. Ik ben juist nooit meer ziek geweest nadat ik vegetarisch werd, terwijl ik daarvoor letterlijk elke maand minstens 1 keer ziek was, dus voor mij heeft plantaardig voedsel juist enorm geholpen. Ik heb ook nog nooit tekorten opgelopen of zo.
    Ik heb erg geluk met mijn moeder, omdat die altijd wel wat extra wilt koken en op zich valt het ook mee. Bijvoorbeeld saus waar normaal vlees in gaat doet ze gewoon los, zodat de vleeseters het vlees er zelf bij kunnen doen als ze dat willen, en dan hoeft ze niet twee verschillende sauzen te maken of zo. Vlees in boerenkool etc doen ze ook gewoon apart.
    Voor de rest vinden mijn vader en broertje het niet erg om vegetarische versies te eten van bepaalde dingen, lasagne oid. Op dat gebied heb ik wel geluk met mijn familie. (:
    Ik zou zo snel even niet weten wat ik nog meer kan zeggen, maar als je een keer een vraag hebt, mag je zo bij me aankloppen!

    [ bericht aangepast op 4 feb 2016 - 19:34 ]


    Caution first, always.

    Precies wat Communality al zegt. Daarnaast eet ik eens in de zoveel tijd op een week een zak nootjes leeg, want ik eet ook al geen boontjes of peulvruchten of iets. Daar krijg je zout en andere belangrijke voedingsstoffen binnen. Ook neem ik sinds een tijd ijzertabletten, maar dat is niet per se altijd nodig.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Mijn ouders koken twee pannen: een met gehakt erin en een met vegetarisch gehakt. Met groenten en aardappelen is het nog makkelijker omdat je er een vegetarische burger of zo bij kunnen bakken. Ze vinden het helemaal niet veel moeite. Qua voedingsstoffen slik ik ook nog B12 en soms B11 erbij als die waarde wat aan de lage kant is, maar dat gebeurt niet snel hoor.


    Take risks and conquer your fears.

    Yeah, welkom bij de club! Heel veel nuttige dingen zijn al gezegd hier, maar ik hoop ook nog wat nuttigs bij te kunnen dragen. Vleesvervangers zijn best wel lekker en kunnen heel erg helpen als je vlees mist. Eerlijk gezegd proef ik het verschil tussen vlees en vleesvervangers in een gerecht als spaghetti of zo. Ook zijn er heel lekkere gerechten zonder vlees of vleesvervangers, die je misschien een keer voor je ouders kunt koken. Ik ben nu zelf een jaar vegetariër en ik heb eigenlijk nooit problemen met mijn gezondheid.


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Jaa leuk dat je vega bent geworden! <3

    Ik ben zelf niet vegetarisch, maar ik eet best vaak vegetarische gerechten.
    Op de site van Albert Heijn, onder het kopje Allerhande, kun je ook verschillende recepten vinden voor vegetariërs, die erg lekker zijn!


    "Fuck feelings, be a bitch" - Blair Waldorf

    De eerste twee maanden was ik erg moe door tekort aan vitamines maar daarvoor slik ik nu vitamine B12. Verder heb ik niet echt veel tips, ik ben het nu net 5 maanden dus ik leer ook nog steeds veel, haha. c: Succes!


    " icarus had loved the sun, and so daedalus lost his. "

    Je kan alles maken wat je wil maken maar het vlees gescheiden houden. Desnoods kun je vitamine b12 wel aanvullen met pillen. Maar goed er zijn zat vegetarische gerechten. Bij ons staan ze er ook niet open voor. Er moet per se vlees of vis gegeten worden. En waarom? Er zijn opties zat. Ik zou op zoek gaan naar makkelijke vegetarische gerechten.


    No growth of the heart is ever a waste