• Hallo lieve Q'ers (:

    Voor het vak Nederlands hebben we (natuurlijk) een aantal boekbesprekingen per jaar. Ergens begin maart komt er dus weer zo'n vervelende boekbespreking aan. Meestal kan ik zelf wel een boek vinden dat me aanstaat, maar nu is het anders. We moeten namelijk een boek lezen dat een literatuurprijs heeft gewonnen, omdat we er een persmap van moeten maken - en je vindt nu eenmaal meer informatie over boeken die een prijs hebben gewonnen.

    Ik weet het niet zeker, maar ik denk ook dat het de bedoeling is dat het een boek is dat origineel in de Nederlandse taal is geschreven (dus niet vertaald vanuit het Engels). Het is ook vanzelfsprekend dat ik op zoek ben naar een boek voor volwassenen of adolescenten. Ik lees best wel graag, dus een boek dat op een iets 'hoger' niveau geschreven is, is meer dan welkom^^

    Dus, is er iemand die toevallig een boek kent dat een prijs heeft gewonnen en redelijk veel in de media is gekomen? Of kent iemand toevallig een website waar ik alle winnaars (of genomineerden, maar liever winnaars) van Nederlandse/Vlaamse literatuurprijzen kan vinden? Dat zou me echt heel erg helpen c:

    Alvast bedankt (:

    [ bericht aangepast op 5 feb 2016 - 15:43 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik ga dit bij mijn topics zetten, want die opdracht heb ik ook op het einde van het jaar :'D


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Ik weet niet of het diner wat heeft gewonnen, maar het lijkt me wel gezien het het boek is dat het meest vertaald is naar andere talen o.i.d. en ik zou het wel aanraden, omdat het vrij makkelijk leest c:


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Inagua schreef:
    Ik weet niet of het diner wat heeft gewonnen, maar het lijkt me wel gezien het het boek is dat het meest vertaald is naar andere talen o.i.d. en ik zou het wel aanraden, omdat het vrij makkelijk leest c:

    Het Diner heeft de NS Publieksprijs van 2009 gewonnen (die heb ik gelezen in het begin van het jaar, maar imo was hij verschrikkelijk, maar dat kan zijn door het nogal Nederland Nederlands taalgebruik...)


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Congo: een geschiedenis.

    Redelijk dik boek, maar leest super vlot. Is heel veel over geschreven geweest normaal^^


    The soul needs autumn.

    Hoe recent moet het zijn?

    De Engelenmaker van Stefan Brijs heeft ook een prijs gewonnen. Ik heb t boek nog niet gelezen (ga het binnenkort doen voor m'n lijst) maar ik heb wel een ander boek van hem gelezen en dat stond me heel erg aan (:


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Ik vond 'het diner' wel een leuk boek :Y)
    De Engelenmaker is ook erg goed (:
    Komt een vrouw bij de dokter heeft ook een literatuurprijs gewonnen (:


    "Fuck feelings, be a bitch" - Blair Waldorf

    Ik weet niet of De Kleine Blonde Dood een prijs gewonnen heeft, maar ik vond het boek echt prachtig. Ik was er heilig van overtuigd dat het boek leesniveau 3 was, maar het blijkt 2 te zijn, het leest lekker weg en het taalgebruik was wel redelijk (niet simpel maar ook niet ingewikkeld). Mijn hart smolt gewoon bij de Boudewijn-Mickey stukjes. Sommige stukjes waren ook best wel heftig, maar 'luchtig' geschreven.

    Het boek heeft me aan het lachen gemaakt, aan het huilen gemaakt, met mijn hele hart ervan laten houden. Prachtig boek, een aanrader.

    De kleine blonde dood van Boudewijn Büch


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Wie scheep gaat van Rascha Peper is echt een heel leuk boek. Zij heeft wel prijzen gekregen voor haar werk, maar ik weet niet of ze die ook voor dat boek heeft gekregen. Ik heb het destijds in 2 havo gelezen maar het is op niveau van 5 havo/vwo. Ik raad dat boek echt aan, leest heerlijk weg. (:


    The truth is out there.

    Een ander boek van Rascha Peper, Russisch Blauw, heeft wel een literatuurprijs gewonnen. Ik vond het een bijzonder boek en mijn lichte interesse voor de tsarenfamilie maakte het nog leuker :')


    Stenenlikker

    Wow, iedereen al echt heel erg bedankt voor de suggesties c: Na school zal ik de boeken eens opzoeken en zien welke me leuk lijken^^
    Nieuwe aanraders zijn natuurlijk ook nog steeds welkom (:
    En hoe recent moet het zijn... Geen idee, staat nergens vermeld, dus ik denk niet dat het heel veel uitmaakt.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Stevenson schreef:
    Ik weet niet of De Kleine Blonde Dood een prijs gewonnen heeft, maar ik vond het boek echt prachtig. Ik was er heilig van overtuigd dat het boek leesniveau 3 was, maar het blijkt 2 te zijn, het leest lekker weg en het taalgebruik was wel redelijk (niet simpel maar ook niet ingewikkeld). Mijn hart smolt gewoon bij de Boudewijn-Mickey stukjes. Sommige stukjes waren ook best wel heftig, maar 'luchtig' geschreven.

    Het boek heeft me aan het lachen gemaakt, aan het huilen gemaakt, met mijn hele hart ervan laten houden. Prachtig boek, een aanrader.

    De kleine blonde dood van Boudewijn Büch

    I second this. Zoveel liefde voor dit boek <3


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Moet het een Nederlandse auteur zijn? Anders De witte tijger van Adiga. Heb ik voor Engels gelezen, was epic.
    edit: oh nvm Nederlands dus. Ugh. Alles wat in me op komt is van buitenlanders.

    [ bericht aangepast op 5 feb 2016 - 10:12 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    HANAYA schreef:
    Moet het een Nederlandse auteur zijn? Anders De witte tijger van Adiga. Heb ik voor Engels gelezen, was epic.
    edit: oh nvm Nederlands dus. Ugh. Alles wat in me op komt is van buitenlanders.

    Ik heb het nagevraagd en blijkbaar mag het toch een vertaling zijn. Ik was in de war omdat de lerares enkel Engelse voorbeelden gaf + alle prijzen die ze als voorbeeld had gegeven waren Nederlandse of Vlaamse prijzen. Dus, nu het ook vanuit het Engels vertaald mag zijn: laat die aanraders maar komen :p


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Nog suggesties?


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Oh, als het toch vanuit het Engels vertaald mag zijn: Ender's game (Ender wint in NL). Heb het in het Engels gelezen en kan zonder meer zeggen dat het mijn lievelingsboek is. Het sleurt je echt helemaal mee in het verhaal en als je eenmaal begonnen bent, kan je niet ophouden met lezen :') Als het goed is heeft het ook aardig wat prijzen gewonnen, maar wel enkele decennia geleden en alleen Engelse literatuurprijzen. Ik weet niet of dat een bezwaar is?

    Wat Nederlandse boeken betreft...

    - De kleine blonde dood, as stated above
    - Post voor mevrouw Bromley - Stefan Brijs (tja laat ik het toch maar neerzetten dan, ook al heeft het geen prijs gewonnen)
    - Soerabaja - Pauline Slot (ook geen prijs gewonnen)
    - Karakter of Bint van Bordewijk (beide geen prijs, maar Bordewijk zelf heeft wel prijzen voor z'n oeuvre gewonnen)


    Hmm, dat zijn boeken die ik écht heel goed vond. Wel redelijk prijsloos nu ik het zo bezie haha.

    Nu wel prijswinnende boeken die ik nog wil lezen, maar nog niet heb gelezen :'D

    - Een schitterend gebrek - Arthur Japin (Libris literatuurprijs)
    - Tonio - A. F. Th. van der Heijden (Libris literatuurprijs)
    - Dit zijn de namen - Tommy Wieringa (Libris literatuurprijs)

    Da's toch nog een hele lijst geworden. Succes met een boek vinden! (:


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.