• Voor Nederlands, literatuur? Ik weet niet meer zeker wat eronder valt, alleen Renaissance 1500-1600 en ik ben er niet zeker van of het nu 12e en 13e eeuw was of 13e en 14e eeuw en ik moet per se boeken hebben uit die perioden, maar als ik de perioden niet weet dan help


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ehm, geen idee. Ik weet dat er een Romantische periode was tussen (even ruim genomen) 1770 en 1850 waar veel roman's werden geschreven, maar verder..

    [ bericht aangepast op 18 feb 2016 - 21:56 ]


    When time and life shook hands and said goodbye.

    http://www.literatuurgeschiedenis.nl/lg/index.html
    http://www.cambiumned.nl/theorie/literatuur/literatuurgeschiedenis/

    Misschien heb je hier wat aan?

    [ bericht aangepast op 18 feb 2016 - 22:16 ]


    Treat people with kindness

    Wikipedia?

    Ik weet alleen algemene kunst periodes, helaas geen literair.

    [ bericht aangepast op 18 feb 2016 - 22:26 ]


    Seasons will change, but I shall remain

    Bedoel je met de Vijftigers en de Tachtigers enzo?


    " icarus had loved the sun, and so daedalus lost his. "

    MaIfoys schreef:
    Bedoel je met de Vijftigers en de Tachtigers enzo?


    Nee, echt literaire periodes, zoals 1900-1940 en Renaissance en god wie verzint zoiets.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Romantiek, de verlichting, de barok, de renaissance dan en de vijfde weet ik niet, maar dan moet je ergens vorige eeuw gaan kijken.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Gaat het om je literatuurlijst? Wij moesten drie boeken van voor 1880, een interbellum 1918-1940, een poëzie, drie eigentijdse en een van de grote drie (Mulisch, Reve of Hermans).

    Als het echt om literaire periodes gaat kan ik je niet echt helpen


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Kun je je docent niet even vragen?


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Middeleeuwen, renaissance, rationionalisme, romantiek, beweging van vijftig en de beweging van tachtig, neo-romantiek, Nieuwe Zakelijkheid en de grote drie. Dat zijn geloof ik de stromingen die wij hebben behandeld, maar dat zijn er geen vijf, hahaha


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    Middeleeuwen, renaissance, rationionalisme, romantiek, beweging van vijftig en de beweging van tachtig, neo-romantiek, Nieuwe Zakelijkheid en de grote drie. Dat zijn geloof ik de stromingen die wij hebben behandeld, maar dat zijn er geen vijf, hahaha


    Dit, ja. (:


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Waar je naar opzoek bent heet het trecento en quottrocento in de literatuurgeschiedenis: de 13de en 14de eeuw: je hebt dus Dante en Boccaccio nodig als werken om te lezen. Verder weet ik niet naar welke literatuurperiodes je naar opzoek bent want het zijn er meer dan 5:

    Griekse oudheid - Romeinse oudheid - Middeleeuwen - Trecento & Quottrocento (wat in principe ook nog in de middeleeuwen valt, maar deze periode focust zich op Italië waar de Renaissance zich voorbereid), renaissance & humanisme, barok, verlichtingsliteratuur, sturm und drang, romantiek, realisme, naturalisme, symbolisme, avant - garde, modernisme, postmodernisme.

    Dit zijn alle literaire stromingen uit de geschiedenis. Hopelijk herken je hierin wat je zoekt, vraag maar als het nodig is en als je de belangrijkste werken/auteuers uit deze periode vinden moet, deze kan ik je ook allemaal geven. Dus je roept maar. (;

    [ bericht aangepast op 19 feb 2016 - 8:34 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.