• De stelling van deze week luidt:
    De genderrollen zouden moeten verdwijnen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Oneens, want hoewel ik niet vind dat de vrouw enkel de was en de plas moet doen en de man mag gaan studeren, kun je er niet omheen dat vrouwen meer aangelegd zijn tot sociale functies dan mannen, over het algemeen, en mannen meer voor fysiek zwaardere functies.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Eens. Het is zo'n vreselijke onzin.


    United we stand, divided we fall.

    Eens. Het zou niet mogelijk moeten zijn om iemand te vertellen wat ze wel en niet mogen doen of leuk mogen vinden door hun gender.


    My fake plants died because I did not pretend to water them

    Ik ben voor het feit dat iedereen gewoon mag doen en laten waar 'ie zin in heeft, zolang de persoon daar andere mensen niet bij schaadt/lastigvalt.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Ideologisch ben ik het daar tot op zekere hoogte mmee eens. Je moet zo zijn, je moet zo zijn... Niet alle mensen zijn in staat hieraan te beantwoorden, wat tot ongelukkigheid leidt. Alleen ben ik bang dat het praktisch niet echt zomaar te realiseren is. Je kunt wel acties voeren die de maatschappij in een andere richting duwen, maar veel dingen zitten zo diep ingebed dat je het amper beseft. Hierdoor ben ik het ook maar tot op zekere hoogte eens met deze stelling. Tot op zekere hoogte want deze dingen zijn zo algemeen aanvaard door iedereen - maar vallen ook onder genderrollen: vrouwen hebben langer haar dan mannen. Vrouwen scheren hun benen. Vrouwen dragen make - up en zijn meer geïnteresseerd in kleren en uiterlijk dan een man. Het zit echt overal, in het kleinste ingebakken in de maatschappij. We schaffen de genderverschillen van dag 1 op 2 af, en wat dan: moet ik mijn haar dan zo kort laten knippen als dat van een man, moet ik mijn benen niet meer scheren en behaard met een rok de straat over, geen make - up meer dragen? Ik zou me ook niet goed in mijn vel voelen en ongelukkig zijn moest de genderrol van vrouw zijn ineens afgeschaft worden. Dit zou mensen ook niet bepaald gelukkig maken. Ze moeten ze niet afschaffen, er moet gewoon meer openheid zijn voor een individu om zich vrij uit te drukken zoals hij/zij dat wilt zonder dat er daar commentaar op is. Als een vrouw huisvrouw wilt zijn en voor de kinderen wilt zorgen en lang haar wilt hebben. Dat is best. Vrijheid moet voorop komen te staan. Maar niets moet worden afgeschaft. Ten eerste omdat dat niet mogelijk is praktisch en ten tweede omdat het ook niet bepaald tot gelukkigere mensen leiden zou, moesten we dat ineens ''afschaffen'.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    moet ik mijn haar dan zo kort laten knippen als dat van een man, moet ik mijn benen niet meer scheren en behaard met een rok de straat over, geen make - up meer dragen?

    Maar niets moet worden afgeschaft. Ten eerste omdat dat niet mogelijk is praktisch en ten tweede omdat het ook niet bepaald tot gelukkigere mensen leiden zou, moesten we dat ineens ''afschaffen'.


    Genderrol afschaffen betekent niet dat je niet verder kan gaan met wat je voordien deed. Het enige verschil is dat bijvoorbeeld mannen die nu ook make-up willen dit nu ook kunnen doen zonder dat andere hen ervoor veroordelen.

    Genderrollen afschaffen, is niet zoiets als een bepaalde wet afschaffen. Genderrollen volg je vaak onbewust en krijg je van kleins af aan met je opvoeding mee. Genderrollen 'afschaffen' betekent dus dat mensen hun opvoedingsmethode's moeten aanpassen. Het is misschien niet praktisch in de zin van dat het plots gaat veranderen, maar als steeds mensen hun kinderen meer gender_neutraal opvoeden kan het binnen een decennia of meer misschien wel voor een groot deel zijn verdwenen.
    Ik denk dat dit uiteindelijk wel tot gelukkigere mensen gaat leiden. Zoals je zei is vrijheid het belangrijkste en als je niet gedwongen wordt je te conformeren tot een bepaalde genderrol ga je uiteindelijk wel gelukkiger zijn.


    The soul needs autumn.

    Eens. Genderrollen zijn gewoon overbodig. Je houdt waarvan je houdt: daar is niets aan te veranderen maar het feit dat sommigen dat niet durven te uiten omdat er gender rollen bestaan is echt ziek..


    — Inner peace, it's hard to find. —

    Patholoog schreef:
    *poef* weg.
    Zo werkt dat niet, je kunt niet zomaar zeggen "die moeten weg". Genderrollen zijn gebaseerd op hoe mensen zich gedragen en zoiets verander je niet zomaar, en al zeker niet bij iedereen. En als ik eerlijk ben, er is al héél veel veranderd sinds de tweede wereldoorlog en periodes erna en het is nog steeds heel goed op weg. Dus nee, ik vind niet "genderrollen moeten verdwijnen", want eerlijk gezegd, ze zijn al ver aan het verdwijnen, zeker in de Westerse wereld.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Het is al aan het verdwijnen, maar mensen vinden dat het niet snel genoeg gaat.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    saorsa schreef:
    (...)

    Genderrol afschaffen betekent niet dat je niet verder kan gaan met wat je voordien deed. Het enige verschil is dat bijvoorbeeld mannen die nu ook make-up willen dit nu ook kunnen doen zonder dat andere hen ervoor veroordelen.

    Genderrollen afschaffen, is niet zoiets als een bepaalde wet afschaffen. Genderrollen volg je vaak onbewust en krijg je van kleins af aan met je opvoeding mee. Genderrollen 'afschaffen' betekent dus dat mensen hun opvoedingsmethode's moeten aanpassen. Het is misschien niet praktisch in de zin van dat het plots gaat veranderen, maar als steeds mensen hun kinderen meer gender_neutraal opvoeden kan het binnen een decennia of meer misschien wel voor een groot deel zijn verdwenen.
    Ik denk dat dit uiteindelijk wel tot gelukkigere mensen gaat leiden. Zoals je zei is vrijheid het belangrijkste en als je niet gedwongen wordt je te conformeren tot een bepaalde genderrol ga je uiteindelijk wel gelukkiger zijn.


    Dat was toch precies wat ik zei?(:
    In andere woorden. (;

    [ bericht aangepast op 6 maart 2016 - 14:22 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    (...)

    Dat was toch precies wat ik zei? In andere woorden. (;


    Zo had ik het niet begrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat het afschaffen ervoor zou zorgen dat mensen zich minder comfortabel zouden voelen.
    Maar nu ik het nog een paar keer heb teruggelezen snap ik wel wat je bedoelde :p


    The soul needs autumn.

    saorsa schreef:
    (...)

    Zo had ik het niet begrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat het afschaffen ervoor zou zorgen dat mensen zich minder comfortabel zouden voelen.
    Maar nu ik het nog een paar keer heb teruggelezen snap ik wel wat je bedoelde :p


    Ja, maar dat kun je niet afschaffen hé. Zoals je zegt. (: Je kunt alleen de maatschappij een bepaalde richting induwen. Naar meer vrijheid (:
    De rest was puur hypothetisch. ^^


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Knope schreef:
    Ik ben voor het feit dat iedereen gewoon mag doen en laten waar 'ie zin in heeft, zolang de persoon daar andere mensen niet bij schaadt/lastigvalt.


    26 - 02 - '16

    Patholoog schreef:
    *poef* weg.
    Zo werkt dat niet, je kunt niet zomaar zeggen "die moeten weg". Genderrollen zijn gebaseerd op hoe mensen zich gedragen en zoiets verander je niet zomaar, en al zeker niet bij iedereen. En als ik eerlijk ben, er is al héél veel veranderd sinds de tweede wereldoorlog en periodes erna en het is nog steeds heel goed op weg. Dus nee, ik vind niet "genderrollen moeten verdwijnen", want eerlijk gezegd, ze zijn al ver aan het verdwijnen, zeker in de Westerse wereld.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    O, was het maar zo simpel. Jammer genoeg kunnen we zulke ingebakken dingen niet zomaar doen verdwijnen, ze zullen er generatie na generatie uit moeten slijten. Ik ben wel van mening dat we de juiste richting op aan het gaan zijn én dat ze of course moeten verdwijnen.
    Het is zo spijtig dat we kinderen van in de wieg leren dat ze dit en dat moeten zijn, doen en dragen.


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell