• *Elf doden intussen al volgens Het Nieuwsblad.
    Sommige bronnen spreken intussen al van twintig doden.

    -> 31/34 (afhankelijk van de bronnen) bevestigde doden intussen.

    Klik hier voor liveblog/-verslag van HLN

    Explosies op luchthaven Zaventem: "Elf doden, tientallen gewonden"

    Op de luchthaven van Brussels Airport hebben rond 8 uur twee explosies plaatsgevonden. Er vielen minstens elf doden en tientallen gewonden, bevestigen bronnen van de politie aan onze redactie. Eén regeringsbron spreekt over "een aanslag". De ene explosie vond plaats in de vertrekhal aan de balie van KLM, de andere in het treinstation. In de vertrekhal werd eerst geschoten, dan iets in het Arabisch geroepen. Pas daarna waren er twee ontploffingen. Dat melden verschillende getuigen.

    Twee mensen die in de Starbucks waren, hoorden daar een eerste explosie, zagen vervolgens iedereen naar buiten rennen en hoorden dan een tweede explosie. Volgens hen zijn er verschillende gewonden gevallen. Hoeveel is niet duidelijk. Intussen heeft de politie alle toegangswegen naar de luchthaven afgesloten, enkel de hulpdiensten mogen nog door.

    De luchthaven wordt geëvacueerd. Het provinciaal rampenplan is in werking, meldt Rudi Vervoort, minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering. Na het nieuws over de ontploffingen op Brussels Airport gaat de eerste aandacht van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) uit naar de veiligheid en de slachtoffers. Dat zegt zijn woordvoerder. Het veiligheidsniveau op de Vlaams regionale luchthavens is na de explosies in Zaventem naar niveau 4 gegaan. Dat meldt minister Ben Weyts

    Er zouden nog bommen aanwezig zijn, melden de hulpdiensten, die vrezen voor nog meer aanslagen.

    "Ga niet naar luchthaven"

    "Het was piekuur toen de explosies plaatsvonden", meldt Florence Muls, woordvoerster van Brussels Airport. "Er waren heel veel mensen aanwezig. Iedereen wordt nu geëvacueerd." Wie normaal gezien vandaag een vlucht had, moet niet naar de luchthaven komen. De vliegtuigen gaan niet opstijgen, aldus Muls. "De vliegtuigen die rond deze tijd moesten landen, worden omgeleid naar Oostende. Er is een crisiscentrum opgericht."

    Op politiebevel is het treinverkeer van en naar Brussels Airport onderbroken. Dat meldt de NMBS.

    "Brokstukken achter mij"

    De leerlingen van het zevende jaar Gastronomie in Hasselt waren aan het inchecken voor hun studiereis naar Barcelona toen ze de luide knallen hoorden. "Ik zag een stuk achter mij brokstukken vallen en zag een grote vuurbal", zegt Dylan Ghelen (18) uit Sint-Truiden. "Er ontstond een grote paniek en iedereen liep alle kanten uit. Ik was al mijn klasgenoten kwijt. Ik ben de andere richting uitgelopen en daar werd iedereen door agenten naar buiten gestuurd. Enkele minuten later zag ik gelukkig al enkele klasgenoten. Ik heb meteen mijn ouders gebeld om te vragen wat ik moest doen. Zij raadden me aan om naar de politie te luisteren, maar ik ben echt bang. Ongelooflijk eigenlijk wat er hier aan de hand is."

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 21:58 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    SmaII schreef:
    (...)

    oh, haha. inderdaad, alleen maar gezeik. ze moeten eens dringend de lijn tussen islam en extremisme trekken.


    Dat vind ik ook. Er is echt groot verschil tussen.


    What would Emma do?

    SmaII schreef:
    (...)

    oh, haha. inderdaad, alleen maar gezeik. ze moeten eens dringend de lijn tussen islam en extremisme trekken.


    Inderdaad, maar de meeste mensen zijn zo blind om dat niet te zien helaas..


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    IS is uitgeschreven Islamitische Staat. Zal dus wel samenhang hebben.


    Slightly drunk.

    Boettgeri schreef:
    (...)

    Dat vind ik ook. Er is echt groot verschil tussen.

    Patholoog schreef:
    (...)

    Inderdaad, maar de meeste mensen zijn zo blind om dat niet te zien helaas..


    Precies. Er zijn zoveel goede moslims die geen vlieg kwaad doen, maar de mens slaagt er weer eens in om alleen de slechte kant te zien.

    Silver lining, people!


    Heaven is a place that we all have

    Progression schreef:
    IS is uitgeschreven Islamitische Staat. Zal dus wel samenhang hebben.


    oh yeah, ik ben ineens ook een terrorist met bommen. You literally make no sense.


    Heaven is a place that we all have

    SmaII schreef:
    (...)

    oh yeah, ik ben ineens ook een terrorist met bommen. You literally make no sense.


    Heb je me dat horen zeggen?


    Slightly drunk.

    Progression schreef:
    (...)

    Heb je me dat horen zeggen?


    Als je na al deze gebeurtenissen nog steeds denkt dat IS Islamitisch is omdat het zo wordt geschreven, dan is er serieus iets mis. Elk kind kan Allahu Akbar zeggen. Het is niet dat een paar gekken het gaan krijsen dat ze ineens islamitisch zijn because you and i both know dat dat pure bs is.


    Heaven is a place that we all have

    1,6 miljard moslims op de wereld en ongeveer 100.000 hebben misschien met IS te maken. Ondertussen waarschijnlijk veel minder. Dat is misschien minder dan 0.1 procent van alle moslims (kunnen rekenfouten in zitten), dus ik vind niet dat die 99.9 procent die gematigd zijn en hun leven op een normale manier leiden mogen de schuld krijgen van die paar mensen.


    What would Emma do?

    SmaII schreef:
    (...)

    Als je na al deze gebeurtenissen nog steeds denkt dat IS Islamitisch is omdat het zo wordt geschreven, dan is er serieus iets mis. Elk kind kan Allahu Akbar zeggen. Het is niet dat een paar gekken het gaan krijsen dat ze ineens islamitisch zijn because you and i both know dat dat pure bs is.


    Sorry dat je door mijn uitspraak zo snel op je teentjes bent getrapt.


    Slightly drunk.

    Het is zo erg ik ben van België en ik ben echt enorm bang van de is waarom doen ze dit? Blijf gewoon in je eigen land :@


    Life is like the ocean. It can be calm or still, and rough or rigid, but in the end, it is always beautiful

    Progression schreef:
    (...)

    Sorry dat je door mijn uitspraak zo snel op je teentjes bent getrapt.


    Ik ben nu niet bepaald kalm, aangezien mijn vader en broer in Zaventem/Brussel werken en mijn zus in Brussel naar school gaat. Komt erbij dat ik al deze commentaar gewoon ziek ben.

    @Meride, je weet toch dat als je zegt 'blijf gewoon in je eigen land', dat er juist mensen van IS hier ook daadwerkelijk blijven?

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 12:29 ]


    Heaven is a place that we all have

    Ik kwam even checken op de Belgische Quizletters om te zien of iedereen wel in orde was. Stay safe!

    Informatie over de naam van IS, aangezien jullie er schijnbaar geen shit van weten en met modder beginnen te gooien. Educate yourself, please.

    Reddit liveblog voor meer informatie over de aanslagen dan andere liveblogs.


    Your make-up is terrible

    SmaII schreef:
    (...)

    Als je na al deze gebeurtenissen nog steeds denkt dat IS Islamitisch is omdat het zo wordt geschreven, dan is er serieus iets mis. Elk kind kan Allahu Akbar zeggen. Het is niet dat een paar gekken het gaan krijsen dat ze ineens islamitisch zijn because you and i both know dat dat pure bs is.

    Het zijn toch ook gewoon islamieten? Helaas scheren heel veel mensen alle islamieten nu over één kam en ik kan me voorstellen dat dat echt uitermate kut is als je zelf islamitisch bent en je totaal niet met die idioten identificeert, maar ze gebruiken de islam in veel gevallen wel als een excuus. De IS is toch zeker wel met de islam verbonden, wat absoluut niet betekent dat alle andere islamieten het dan ook goedkeuren.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Volgens mijn vriend moet hij binnen blijven tot de politie is langs geweest, omdat er nog meer bommen zouden kunnen afgaan. Hij bevind zich bij de hogeschool van Hasselt., maar blijkbaar geldt deze regel nu in het hele land...?

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 12:33 ]


    Stenenlikker

    OakenshieId schreef:
    (...)
    Het zijn toch ook gewoon islamieten? Helaas scheren heel veel mensen alle islamieten nu over één kam en ik kan me voorstellen dat dat echt uitermate kut is als je zelf islamitisch bent en je totaal niet met die idioten identificeert, maar ze gebruiken de islam in veel gevallen wel als een excuus. De IS is toch zeker wel met de islam verbonden, wat absoluut niet betekent dat alle andere islamieten het dan ook goedkeuren.


    Bedankt dat je me geen woorden in de mond legt.


    Slightly drunk.