• *Elf doden intussen al volgens Het Nieuwsblad.
    Sommige bronnen spreken intussen al van twintig doden.

    -> 31/34 (afhankelijk van de bronnen) bevestigde doden intussen.

    Klik hier voor liveblog/-verslag van HLN

    Explosies op luchthaven Zaventem: "Elf doden, tientallen gewonden"

    Op de luchthaven van Brussels Airport hebben rond 8 uur twee explosies plaatsgevonden. Er vielen minstens elf doden en tientallen gewonden, bevestigen bronnen van de politie aan onze redactie. Eén regeringsbron spreekt over "een aanslag". De ene explosie vond plaats in de vertrekhal aan de balie van KLM, de andere in het treinstation. In de vertrekhal werd eerst geschoten, dan iets in het Arabisch geroepen. Pas daarna waren er twee ontploffingen. Dat melden verschillende getuigen.

    Twee mensen die in de Starbucks waren, hoorden daar een eerste explosie, zagen vervolgens iedereen naar buiten rennen en hoorden dan een tweede explosie. Volgens hen zijn er verschillende gewonden gevallen. Hoeveel is niet duidelijk. Intussen heeft de politie alle toegangswegen naar de luchthaven afgesloten, enkel de hulpdiensten mogen nog door.

    De luchthaven wordt geëvacueerd. Het provinciaal rampenplan is in werking, meldt Rudi Vervoort, minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering. Na het nieuws over de ontploffingen op Brussels Airport gaat de eerste aandacht van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) uit naar de veiligheid en de slachtoffers. Dat zegt zijn woordvoerder. Het veiligheidsniveau op de Vlaams regionale luchthavens is na de explosies in Zaventem naar niveau 4 gegaan. Dat meldt minister Ben Weyts

    Er zouden nog bommen aanwezig zijn, melden de hulpdiensten, die vrezen voor nog meer aanslagen.

    "Ga niet naar luchthaven"

    "Het was piekuur toen de explosies plaatsvonden", meldt Florence Muls, woordvoerster van Brussels Airport. "Er waren heel veel mensen aanwezig. Iedereen wordt nu geëvacueerd." Wie normaal gezien vandaag een vlucht had, moet niet naar de luchthaven komen. De vliegtuigen gaan niet opstijgen, aldus Muls. "De vliegtuigen die rond deze tijd moesten landen, worden omgeleid naar Oostende. Er is een crisiscentrum opgericht."

    Op politiebevel is het treinverkeer van en naar Brussels Airport onderbroken. Dat meldt de NMBS.

    "Brokstukken achter mij"

    De leerlingen van het zevende jaar Gastronomie in Hasselt waren aan het inchecken voor hun studiereis naar Barcelona toen ze de luide knallen hoorden. "Ik zag een stuk achter mij brokstukken vallen en zag een grote vuurbal", zegt Dylan Ghelen (18) uit Sint-Truiden. "Er ontstond een grote paniek en iedereen liep alle kanten uit. Ik was al mijn klasgenoten kwijt. Ik ben de andere richting uitgelopen en daar werd iedereen door agenten naar buiten gestuurd. Enkele minuten later zag ik gelukkig al enkele klasgenoten. Ik heb meteen mijn ouders gebeld om te vragen wat ik moest doen. Zij raadden me aan om naar de politie te luisteren, maar ik ben echt bang. Ongelooflijk eigenlijk wat er hier aan de hand is."

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 21:58 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Nortia schreef:
    Ik hoop dat iedereen hier veilig en wel is en dat ook jullie families en vrienden niet tussen de slachtoffers zitten.


    16 - 09 - '17

    er bestaan tot nu toe nog maar twee afbeeldingen van Pray for Belgium!


    Life is like the ocean. It can be calm or still, and rough or rigid, but in the end, it is always beautiful

    Deze Belg, haar familie en vrienden zijn in orde..
    Ik kan wel huilen..
    Elke keer dat ik de beelden zie of de sirenes nog maar hoor krijg ik kippenvel.
    Ik leef mee met mijn medeBelg en met de familie en vrienden van de slachtoffers.

    Dan stel ik me gewoon de vraag of we in zo'n maatschappij willen leven. Vol met angst. Want het komt alleen maar dichterbij :(


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Ik ben nog steeds blij dat mijn papa nog niet weg was. Gvd.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Mensen er is nog niet bevestigd dat het überhaupt IS was.


    #WWED - What Would Emma Do?

    Junns schreef:
    Mensen er is nog niet bevestigd dat het überhaupt IS was.


    Ze hebben het opgeëist.


    What would Emma do?

    Vreselijk gewoon, mensen die ik ken, vrienden waren net opweg naar Zaventem toen we het nieuws hoorden. Gelukkig zijn ze ongedeert en hebben ze moeten terugkeren. Het is pure horror hier in België


    I caught a golden trout! But the real treusure? Friendship - ACNH

    Wanneer dan?


    #WWED - What Would Emma Do?

    Boettgeri schreef:
    (...)

    Ze hebben het opgeëist.


    Nee, dat was niet waar.


    Your make-up is terrible

    Chachki schreef:
    (...)

    Nee, dat was niet waar.


    Ik had een artikel gelezen. Ik drop straks de link eens. Ik zit op mijn mobiel en het is echt moeilijk om alles zo te volgen. Is er gezegd dat het niet waar was?


    What would Emma do?

    2 bommengordels zijn afgegaan, de 3de niet die is door de diensten af gelaten. De 3de terrorist is niet gevat.

    Ik heb nog niets gehoord of IS effectief de aanslagen heeft opgeïst.

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 14:17 ]


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Chachki schreef:
    (...)

    Nee, dat was niet waar.


    Er waren speculaties, maar inderdaad nog geen opeising. De kans is wel groot, though.


    Ik weet niet of het een wereldoorlog is. Er zijn
    natuurlijk wel meer dan drie continenten betrokken, maar onze antagonist voert de oorlog op een andere manier uit dan "we gewend zijn". Dit komt omdat ze helemaal niet sterk staan en ze kleine, onvoorspelbarr aanslagen plegen waarbij veel doden vallen en op emotioneel vlak heel het land siddert en beeft. Ze zaaien paniek, angst en vooral haat.
    Dit ks hun sterke troef en daarom is het zo vreselijk moeilijk tegen IS "te strijden", gezien niemand weet wie IS is, waar ze gemanifesteerd zitten of wat ze van plan zijn (buiten dan de wereld een Islamitsche Staat te maken en zich voor te bereiden op de heilige oorlog).


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Boettgeri schreef:
    (...)

    Ik had een artikel gelezen. Ik drop straks de link eens. Ik zit op mijn mobiel en het is echt moeilijk om alles zo te volgen. Is er gezegd dat het niet waar was?


    Een Koerdische website had dat gemeld, maar schijnbaar is het niet waar. De Belgische overheid zegt ook dat de aanslag niet opgeëist is. IS/Daesh heeft (nog) geen statement gemaakt erover.


    Your make-up is terrible

    Chachki schreef:
    (...)

    Een Koerdische website had dat gemeld, maar schijnbaar is het niet waar. De Belgische overheid zegt ook dat de aanslag niet opgeëist is. IS/Daesh heeft (nog) geen statement gemaakt erover.


    Ze zijn allemaal nogal trots om te zeggen dat de aanslag aan hun is te danken.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Nu vraag ik mij wel af of ze ook een aanslag gaan plegen in Nederland. Ik kan ook goed begrijpen dat mensen in Nederland die dichtbij België nu ook erg bang zijn, onder andere in Maastricht en omstreken. Hopelijk wordt er overal goed gecontroleerd en gebeurt er niks.


    Physics is awesome