• Heyaa Quizletters!

    Ik vroeg mij zo af wie er allemaal een huig-r (of Franse r) heeft. Naar het schijnt kunnen mensen met een Franse r geen enkele andere r uitspreken. Gek, hé!

    Zelf beheers ik de normale r (tong-r) en de huig-r, hoewel ik automatisch met de huig-r ga spreken in het Frans en Duits. In het Nederlands varieert dat wel, naargelang mijn stemming of zo :'D

    Hier vind je meer informatie over alle soorten r'en! Welke r('en) heb jij? (:

    Welke r heb jij?

    0.0% (0 stemmen)
     
    Tong-r

    0.0% (0 stemmen)
     
    Gehemelte-r

    0.0% (0 stemmen)
     
    Gekrulde-r

    100.0% (1 stem)
     
    Huig-r

    0.0% (0 stemmen)
     
    Keel-r


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    I'm confused. :'D

    Voor zover ik weet, een vette West-Vlaamse 'r'. De Franse, als ik Frans spreek. Alleen bij Duits weet ik het nooit zo goed. Ik wéét gewoon niet welke 'r' ik daarvoor moet gebruiken. :'D

    [ bericht aangepast op 24 maart 2016 - 18:23 ]


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Euh, ik zou 't echt niet weten, hahaha


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Bedoel je met een keel r dat wanneer je de r uitspreekt je met je tong naar beneden gaat? Want dan, ja.


    Pretty is just a pretty word.

    Ik kan ze allemaal als ik er echt op let, maar mijn natuurlijke r is de tong-r. Vroeger was ik een huig-r kind, maar mijn vader vond dat lelijk en leerde het me af. :')


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    Ik kan ze allemaal als ik er echt op let, maar mijn natuurlijke r is de tong-r. Vroeger was ik een huig-r kind, maar mijn vader vond dat lelijk en leerde het me af. :')

    Hoe moet ik een huig r voor me zien idek.


    Pretty is just a pretty word.

    Conclusie: ik snap het niet. :W


    Pretty is just a pretty word.

    Tabai schreef:
    Euh, ik zou 't echt niet weten, hahaha


    Maar ik ben er wel zeker van dat het alleszins niet de Franse r is. :')


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Charbonneau schreef:
    Bedoel je met een keel r dat wanneer je de r uitspreekt je met je tong naar beneden gaat? Want dan, ja.


    Nee :'D ik ben geen logopedist so idk hoe je het goed moet uitleggen, maar de Franse r, die uit de keel of huig komt en niet door de tong gevormd wordt.

    In de beginpost staat een link naar Wikipedia waar de r'en worden uitgesproken en je kan vergelijken.

    [ bericht aangepast op 24 maart 2016 - 19:04 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik heb volgens mij de rollende r. Die heb ik geleerd op logopedie, want vroeger kon ik de hele letter überhaupt niet zeggen (zo werd de hond van mijn opa, Rex, altijd heks, om maar een voorbeeld te noemen). :'D


    She's imperfect but she tries

    Geen flauw idee, hoewel mijn moeder ervan overtuigd is dat zowel zij als ik de Amerikaanse/Ierse r hebben. Waarschijnlijk heb ik gewoon de Nederlandse r zoals wikipedia zegt, hoewel mijn moeder hoogstwaarschijnlijk de vloeiende r moet kunnen uitspreken en voor de rest ook een Nederlandse r heeft.

    [ bericht aangepast op 24 maart 2016 - 18:48 ]


    Physics is awesome

    Uhm....? *slowly backs away from topic.*


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Die beluisterdingen i laugh. Maar ik heb geen idee wat ik doe. :W


    Pretty is just a pretty word.

    Ik kan de Engelse, de normale en de Franse. Voor de Franse moet ik echter wel recht staan of recht zitten, om onverklaarbare reden, haha. :'D Mijn natuurlijke r is de "gewone" rollende, Nederlandse r.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Non-interesting fact. Mijn pa is deels Frans en ik heb de Franse r van hem overgekregen. Okay, bye.


    Heaven is a place that we all have

    Ik heb eerder een rochel-r vrees is. x)


    What would Emma do?