• Hoiiii

    De laatste tijd zie ik nogal veel diabetes opmerkingen hier op Quizlet en ik erger me er nogal aan. Niet omdat het me nou echt zo kwetst, maar meer omdat het miststanden de wereld in helpen en door deze misstanden hebben jongeren en onzekere mensen het in het dagelijkse leven vaak moeilijk. Zo las ik laatst in een lijstje dat over thee (geen idee van wie het was en dit heb ik met die user al opgelost, dus dit is geen aanval!) 'dagen van kopjes diabetes', oftewel, kopjes thee met veel suiker erin. Net op het forum kwam ik een reactie tegen over iemand met die vandaag een 'diabetesdieet' zou hebben.

    Nou wil ik niet heel lastig doen, maar als jullie hier een klein beetje op kunnen letten zou dat fijn zijn. Ja je hebt een grotere kans op diabetes als je overgewicht hebt en teveel suiker eet, maar diabetes is erfelijk en heeft te maken met het lichaam dat zijn eigen cellen aanvalt waardoor je eten niet meer word omgezet (hiervoor spuiten wij insuline). Nu worden er dagelijks kinderen met diabetes gepest, want het zou hun eigen schuld zijn....hadden ze maar minder suiker moeten eten toch? Nou niet dus, ik was zelf namelijk 3,5 toen ik diabetes kreeg en ik was een normale, kerngezonde 3,5 jarige.

    Dus alsjeblieft, wees iets bedachtzamer met wat je zegt....want wat hier gezegd word zeg je misschien ook wel buiten Quizlet en zo geef je mensen de verkeerde informatie. Daardoor worden wij diabeten beschuldigend aangekeken alsof het onze schuld is dat we ziek zijn, terwijl wij vaak juist een groep zijn die harder werken dan wie dan ook om gezond te leven en te eten, want zonder een gezond dieet (en insuline) zouden wij nooit lang of gelukkig leven.

    Bedankt voor het lezen.<3


    You were born original, don't die as a copy.

    Diabetes-dieet? Sorry hoor maar die naam vind ik gewoon niet kunnen. Dat is hetzelfde als je zegt ''Ebola-oefening''

    [ bericht aangepast op 1 april 2016 - 17:19 ]


    Si Deus me Relinquit, ego deum relinquo.

    Amen (:

    LupusBlackfyre schreef:
    Diabetes-dieet? Sorry hoor maar die naam vind ik gewoon niet kunnen. Dat is hetzelfde als je zegt ''Ebola-oefening''


    Ik was er zelf ook niet zo blij mee, maar de meeste mensen snappen niet hoe kwetsend zoiets kan overkomen. Daarom heb ik dit topic gemaakt, in de hoop dat er iets meer bewustwording komt.(:


    You were born original, don't die as a copy.

    Ik heb die term ook voorbij zien komen.

    Ik denk dat het hierbij wel goed is om onderscheid te blijven maken tussen type 1 en type 2. Ik maak uit je verhaal op dat je type 1 hebt?
    Waar type 1 inderdaad een erfelijke variant is, wordt type 2 toch in de meeste gevallen veroorzaakt door overgewicht. En dat laatste is (bij de meeste individuen) goed te vermijden. Ik zal niet meteen zeggen dat het hun eigen schuld is, want heel vaak liggen er meerdere factoren aan ten grondslag. Maar feit blijft dat overgewicht wél tegen te gaan is, en dus ook diabetes type 2. Bovendien komt type 2 veel vaker voor en denkt men niet na over het feit dat type 1 weinig tot niets met overgewicht te maken heeft.

    Nogmaals: in de meeste gevallen. Niet bij iedereen en ik val niemand aan. Ik wil alleen even duidelijk maken dat het onderscheid type 1-2 duidelijk moet blijven, en dat ze beide een ander pathofysiologisch mechanisme hebben.

    [ bericht aangepast op 1 april 2016 - 17:25 ]


    Slightly drunk.

    Peccata schreef:
    Ik heb die term ook voorbij zien komen.

    Ik denk dat het hierbij wel goed is om onderscheid te blijven maken tussen type 1 en type 2. Ik maak uit je verhaal op dat je type 1 hebt?
    Waar type 1 inderdaad een erfelijke variant is, wordt type 2 toch in de meeste gevallen veroorzaakt door overgewicht. En dat laatste is (bij de meeste individuen) goed te vermijden. Ik zal niet meteen zeggen dat het hun eigen schuld is, want heel vaak liggen er meerdere factoren aan ten grondslag. Maar feit blijft dat overgewicht wél tegen te gaan is, en dus ook diabetes type 2. Bovendien komt type 2 veel vaker voor en denkt men niet na over het feit dat type 1 weinig tot niets met overgewicht te maken heeft.

    Nogmaals: in de meeste gevallen. Niet bij iedereen en ik val niemand aan. Ik wil alleen even duidelijk maken dat het onderscheid type 1-2 duidelijk moet blijven, en dat ze beide een ander pathofysiologisch mechanisme hebben.


    Wat je zegt is helemaal waar, type2 is beter te voorkomen dan type1. Dit is echter ook niet altijd het geval en voor buitenstaanders is diabetes diabetes, of het nou 1 of 2 is. Het is zo'n stereotype die over alle diabeten heen hangt.^^


    You were born original, don't die as a copy.

    LupusBlackfyre schreef:
    Diabetes-dieet? Sorry hoor maar die naam vind ik gewoon niet kunnen. Dat is hetzelfde als je zegt ''Ebola-oefening''


    Dit, dus.

    Ik maakte dergelijke opmerkingen sowieso al niet, maar ik vind het goed dat er nu een topic over is. Ik ga er in ieder geval nog wat extra op letten. (:


    I don't understand that reference. - Castiel

    Ik ben sowieso niet zo'n fan van spotten met ziektes etc. dus ik snap zeker dat het heel vervelend voor mensen kan zijn. Misschien dat we er met zijn allen wat meer op kunnen letten.

    Ikzelf vind het voornamelijk heel naar als mensen "Godverdomme" of zoiets heel veel gebruiken, maar ik denk dat daar vandaag de dag niks meer aan te doen gaat zijn :c


    Happy Birthday my Potter!

    SPECS schreef:
    (...)

    Wat je zegt is helemaal waar, type2 is beter te voorkomen dan type1. Dit is echter ook niet altijd het geval en voor buitenstaanders is diabetes diabetes, of het nou 1 of 2 is. Het is zo'n stereotype die over alle diabeten heen hangt.^^

    Als ze al zo ver komen. Veel mensen komen niet eens verder dan de term suikerziekte en hebben nog nooit van diabetes gehoord. En technisch gezien is diabetes een punt van onduidelijkheid; want officieel heet het diabetes mellitus. Diabetes insipidus daarentegen is de aandoening waarbij je tientallen liters per dag plast. Wil je het écht goed doen, zeg dan dat je diabetes mellitus hebt c:


    Slightly drunk.

    Dumbledory schreef:
    Ik ben sowieso niet zo'n fan van spotten met ziektes etc. dus ik snap zeker dat het heel vervelend voor mensen kan zijn. Misschien dat we er met zijn allen wat meer op kunnen letten.

    Ikzelf vind het voornamelijk heel naar als mensen "Godverdomme" of zoiets heel veel gebruiken, maar ik denk dat daar vandaag de dag niks meer aan te doen gaat zijn :c


    Dumbledory schreef:
    Ik ben sowieso niet zo'n fan van spotten met ziektes etc. dus ik snap zeker dat het heel vervelend voor mensen kan zijn. Misschien dat we er met zijn allen wat meer op kunnen letten.

    Ikzelf vind het voornamelijk heel naar als mensen "Godverdomme" of zoiets heel veel gebruiken, maar ik denk dat daar vandaag de dag niks meer aan te doen gaat zijn :c


    Dat zou inderdaad fijn zijn, vandaar ook dit topic. Wie niks zegt word niet gehoord.(:
    Nou dan zal ik daar op proberen te letten voor jou!(:


    You were born original, don't die as a copy.

    Jarpad schreef:
    (...)

    Dit, dus.

    Ik maakte dergelijke opmerkingen sowieso al niet, maar ik vind het goed dat er nu een topic over is. Ik ga er in ieder geval nog wat extra op letten. (:


    Dat is fijn, bedankt!(:


    You were born original, don't die as a copy.

    Peccata schreef:
    (...)
    Als ze al zo ver komen. Veel mensen komen niet eens verder dan de term suikerziekte en hebben nog nooit van diabetes gehoord. En technisch gezien is diabetes een punt van onduidelijkheid; want officieel heet het diabetes mellitus. Diabetes insipidus daarentegen is de aandoening waarbij je tientallen liters per dag plast. Wil je het écht goed doen, zeg dan dat je diabetes mellitus hebt c:


    Dat is helaas ook waar ja.^^ Nou ik heb Diabetes mellitus (non insulinus volgens mijn medische ketting ;'d) en als mijn bloedsuiker hoog is plas ik me ook een eind weg.=') Maar ik zeg meestal gewoon diabetes, als ik ze met mellitus om de oren moet slaan dan word dat alleen maar meer uitlegwerk voor mij.^^ Heb ik niet altijd zin in.(A)


    You were born original, don't die as a copy.

    SPECS schreef:
    (...)

    Dat is helaas ook waar ja.^^ Nou ik heb Diabetes mellitus (non insulinus volgens mijn medische ketting ;'d) en als mijn bloedsuiker hoog is plas ik me ook een eind weg.=') Maar ik zeg meestal gewoon diabetes, als ik ze met mellitus om de oren moet slaan dan word dat alleen maar meer uitlegwerk voor mij.^^ Heb ik niet altijd zin in.(A)

    Snap ik, haha. En anders kan je het altijd nog op suikerziekte houden c:


    Slightly drunk.

    Salamon schreef:
    Amen (:


    Queer zijn is gewoon alles

    Peccata schreef:
    (...)
    Snap ik, haha. En anders kan je het altijd nog op suikerziekte houden c:


    Precies.(: Je hebt snel genoeg door als mensen niet snappen wat je zegt, "Diabetes"...*vage blik*...."Suikerziekte"....*OOOOOH* =p


    You were born original, don't die as a copy.