• Ja, nog maar een paar dagen tot 6 april, wanneer alle meerderjarige Nederlanders naar de stembus mogen voor het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne. Ik heb de afgelopen tijd mijn best gedaan om op z'n minst half te weten wáár we nou eigenlijk over stemmen, maar dat blijkt nog verrassend lastig te zijn. Het wordt er ook niet gemakkelijker van dat bepaalde groepen beweren dat het een stem voor of tegen Europa is, of voor of tegen Oekraïens EU-lidmaatschap, wat allebei volkomen onzin blijkt te zijn, maar wel een stuk simpeler klinkt dan de waarheid.

    Dus, mag jij stemmen? Ben je voor of tegen? En heb je überhaupt enig idee waar dit hele referendum over gaat? Nee is ook een prima antwoord, want laten we eerlijk zijn, dat lijkt voor 90% van de stemgerechtigde bevolking te gelden. :'D

    Associatieverdrag met Oekraïne: voor of tegen?

    Hier is overigens de uitleg van de referendumcommissie, een van de meest objectieve bronnen die ik tot nu toe heb kunnen vinden in een zee van extreem subjectieve "stem tegen anders breken de dijken vanwege de golven immigranten die ons werk willen inpikken!!!" en "stem voor want dan krijgen jullie bij Eurovision twaalf punten van Oekraïne!!!" websites. (Oké, die laatste heb ik nog niet écht gezien, maar het zou me niet meer verbazen, onderhand.)

    Ik ben overigens voor, tenzij het tegenkamp op het nippertje toch nog wat zinnige argumenten weet te bedenken. (nerd)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik vind het ontzettend lastig, al moet ik bekennen dat ik mezelf ook nog niet goed ingelezen heb. Bij mij thuis stemt iedereen tegen en dus proberen ze mij ook over te halen om tegen te stemmen. Maar ik laat mezelf niet zo gemakkelijk beïnvloeden :')


    Every scrap of you would be taken from me, watched as you signed your name Marjorie

    Ik ben van gedachten veranderd. Ik ga niet meer stemmen. Alleen maar om GeenStijl te dwarsbomen.

    Salamon schreef:
    Ik ben van gedachten veranderd. Ik ga niet meer stemmen. Alleen maar om GeenStijl te dwarsbomen.

    Haha, badass. Hoezo dat?


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Chaerin schreef:
    (...)
    Haha, badass. Hoezo dat?

    Omdat maar 16% van de stemmen tegen hoeft te zijn en het dan al doorslaggevend is, wat ik ervan begreep. Dat GeenStijl heeft er juist voor gezorgd dat er een referendum komt, omdat het dacht ik eerst al vast stond dat het verdrag er zou komen.

    Salamon schreef:
    (...)
    Omdat maar 16% van de stemmen tegen hoeft te zijn en het dan al doorslaggevend is, wat ik ervan begreep. Dat GeenStijl heeft er juist voor gezorgd dat er een referendum komt, omdat het dacht ik eerst al vast stond dat het verdrag er zou komen.


    Het is slechts een raadgevend referendum, dus de regering kan het gewoon opzij schuiven wat men ook vind. Het is wel zo dat er maar 30% opkomst nodig is om het referendum geldig te laten verklaren en dan is 16% van de gehele stemgerechtigde bevolking genoeg om het referendum "te winnen". Niet zestien procent van de stemmen.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik snap tbh niet waarom ze jullie daarover laten stemmen. Zoals Inge in haar beginpost zei, wellicht weet half stemgerechtigd Nederland niet waar ze voor gaan stemmen (of "weten" ze het van politiekers die er voor hun eigen goed wat informatie uit selecteren). Zijn dit soort zaken niet gewoon waarom we politiekers hebben? Ik bedoel, ze sluiten all the time verdragen af zonder het aan de bevolking te vragen (en da's maar goed ook want anders zou alles nog tien keer zo traag gaan).


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Gandhi schreef:
    Ik snap tbh niet waarom ze jullie daarover laten stemmen. Zoals Inge in haar beginpost zei, wellicht weet half stemgerechtigd Nederland niet waar ze voor gaan stemmen (of "weten" ze het van politiekers die er voor hun eigen goed wat informatie uit selecteren). Zijn dit soort zaken niet gewoon waarom we politiekers hebben? Ik bedoel, ze sluiten all the time verdragen af zonder het aan de bevolking te vragen (en da's maar goed ook want anders zou alles nog tien keer zo traag gaan).


    Ja, ik ben het met je eens. Ik ben ook tegen het referendum, maar het is nou eenmaal een wet dat als je voldoende handtekeningen verzameld er een referendum moet komen. Dus nu maar het beste ervan maken. Ik ga zo stemmen op de u nu


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik heb en ga niet stemmen.
    Puur omdat ik tegen het hele referendum ben. Hij kan er namelijk maar om twee redenen zijn en geen van beiden staat me aan.

    1) Ze willen nog een beetje het idee geven dat wij als burgers iets te zeggen hebben. Ook al zal de hele stemming waarschijnlijk geen zak uitmaken omdat 26/27 (wat was het ook alweer) landen al JA hebben gestemd.

    Of

    2) De overheid komt er zelf niet uit, terwijl dit PRECIES is waarvoor ze in de Tweede Kamer zitten en BETAALD worden van mijn en andermans zuur verdiende belastingcenten.
    We hebben deze mensen juist tijdens al eerdere stemmingen gekozen om ons te vertegenwoordigen, om alles te regelen en te doen, vervolgens vragen ze nu aan de normale burger die niets maar dan ook NIETS van deze zaken snapt om maar even hun werk voor ze te doen.
    Steekt een hooivork in je reet en doe je eigen werk, je krijgt een riant salaris, doe dan ook gewoon wat je hoort te doen. Stelletje @#%&#&


    #WWED - What Would Emma Do?

    Daar klopt helemaal niets van. Dit referendum is er omdat GeenPeil/GeenStijl meer dan 300.000 referendumverzoeken heeft verzameld en niet omdat de politici dit allemaal zo graag willen. Bovendien kan Nederland wel gewoon nee stemmen, maar dan sluiten die andere landen gewoon een deal waarin wij niet zijn opgenomen. Ik denk echter dat de regering gewoon Ja zegt, ongeacht wat dit stupide referendum ook zegt en ik hoop dat dan ook van harte.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Junns schreef:
    Ik heb en ga niet stemmen.
    Puur omdat ik tegen het hele referendum ben. Hij kan er namelijk maar om twee redenen zijn en geen van beiden staat me aan.

    1) Ze willen nog een beetje het idee geven dat wij als burgers iets te zeggen hebben. Ook al zal de hele stemming waarschijnlijk geen zak uitmaken omdat 26/27 (wat was het ook alweer) landen al JA hebben gestemd.

    Of

    2) De overheid komt er zelf niet uit, terwijl dit PRECIES is waarvoor ze in de Tweede Kamer zitten en BETAALD worden van mijn en andermans zuur verdiende belastingcenten.
    We hebben deze mensen juist tijdens al eerdere stemmingen gekozen om ons te vertegenwoordigen, om alles te regelen en te doen, vervolgens vragen ze nu aan de normale burger die niets maar dan ook NIETS van deze zaken snapt om maar even hun werk voor ze te doen.
    Steekt een hooivork in je reet en doe je eigen werk, je krijgt een riant salaris, doe dan ook gewoon wat je hoort te doen. Stelletje @#%&#&


    *Hij is er omdat er handtekeningen zijn ingezameld om hem te krijgen....*

    [ bericht aangepast op 6 april 2016 - 20:19 ]


    You were born original, don't die as a copy.

    Als ik mijn stempas had gehad, dan had ik blanco gestemd. Puur omdat ik er wel naartoe wil gaan, maar dit alles vind ik gewoon pure lariekoek.


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik vind het leuk om mensen te laten wachten dus mijn cirkeltje heb ik flink rood gekleurd haha. Het was verbazingwekkend druk namelijk.

    [ bericht aangepast op 6 april 2016 - 20:35 ]

    Loebas schreef:
    Als ik mijn stempas had gehad, dan had ik blanco gestemd. Puur omdat ik er wel naartoe wil gaan, maar dit alles vind ik gewoon pure lariekoek.


    Ik had op mijn stempapier alleen 'Voor' en 'Tegen' om te stemmen.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    KyloRen schreef:
    Ik vind het leuk om mensen te laten wachten dus mijn cirkeltje heb ik flink rood gekleurd haha. Het was verbazingwekkend druk namelijk.


    Badass! (duivel) hehe.

    Ik heb nog even getwijfeld tussen blanco of voor. Ik ben uiteindelijk maar voor "voor" gegaan.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Standal schreef:
    (...)

    Ik had op mijn stempapier alleen 'Voor' en 'Tegen' om te stemmen.


    Blanco is als je het stempapier gewoon leeg in de bus gooit. Je hebt dan toch "gestemd" alleen nergens op.

    [ bericht aangepast op 6 april 2016 - 20:38 ]


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt