• Eigenlijk is het iets waar ik al heel lang mee zit (zo'n twee jaar) en heel erg is het niet, maar soms ik kan me er zo over opwinden. Ik heb een vrienden groep met 7 vrienden, waar we vaak op school mee rond hingen en buiten school wel eens mee afspraken. Aan het einde van de vierde klas (zo'n anderhalf jaar geleden). Bleef iedereen zitten (op 1 na maar die zit op vwo) behalve ik! Normaal gesproken is de gene die blijft zitten, de persoon die alleen achterblijft, maar nu was ik dus de gene die alleen in het examenjaar kwam te zitten. Nu zit ik dus als enige van mijn vrienden op het HBO, de rest zit nog bij elkaar op school en dat vind ik soms echt naar. Want je heb toch het idee dat je er wat minder bijhoort en dat je dingen mist. Soms vergeten ze ook wel eens iets tegen mij te zeggen (via whatsapp) en dan moet ik het via via of via facebook horen (wat ik persoonlijk niet zo leuk vind). Ik miste ook vooral de eerste paar weken op het hbo de: "Hebben jullie dat ook?" contactjes, want die had ik met niemand. Verder maar ik ook dat ik met sommige dingen nu al gewoon een fase verder ben, terwijl ik dat dan helemaal niet wil zijn.
    Het gevoel wordt de komende periode steeds erger, want ondanks dat ik blij ben dat het voor mij voorbij is, zullen zij hun eindexamens hebben. En rondom de eindexamens komen natuurlijk allerlei leuke activiteiten (gala, stuntdag, heel vroeg vakantie), die ik nu allemaal mis (al hoop ik wel dat iemand zo aardig is om me mee te nemen naar gala). Er waren zelfs plannen om met z'n allen op vakantie te gaan tussen de examens en de uitslag in (weet niet of dit nu nog doorgaat). Maar ik vind het gewoon kut. Want ik heb ontzettend mijn best gedaan om over te kunnen gaan en vervolgens wordt ik daar eigenlijk voor gestraft. Nou ja dat was eigenlijk mijn zeiktopic. Einde.


    ©1998

    Ik snap hoe je je voelt. Dat heb ik zelf ook. Maar je moet eerder blij zijn dat jij niet een jaar van je leven verspild hebt op de middelbare school (:

    [ bericht aangepast op 5 april 2016 - 12:46 ]

    Salamon schreef:
    Ik snap hoe je je voelt. Dat heb ik zelf ook. Maar je moet eerder blij zijn dat jij niet een jaar van je leven verspild hebt op de middelbare school (:


    Dat vertel ik mezelf ook maar heel vaak en natuurlijk ben ik erg blij dat ik niet ben blijven zitten. Het is niet dat ik nu denk: "Was ik toch ook maar blijven zitten," :)


    ©1998

    Kan je geen nieuwe vrienden maken op het hbo en hen achter je proberen te laten?


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Eledhel schreef:
    Kan je geen nieuwe vrienden maken op het hbo en hen achter je proberen te laten?


    Ik heb wel nieuwe vrienden op het HBO, maar die wonen allereerst erg ver weg (of eigenlijk). En ten tweede heb ken ik ze als 6 jaar, het zijn mijn beste vrienden, ik kan niet zomaar niet meer met hun omgaan.


    ©1998

    Ik ben ook een jaar eerder dan mijn vriendinnen gaan studeren. Aan het begin vond ik het ook lastig, ik miste veel dingen en ze vergaten mij ook dingen te vertellen zoals je zelf ook al beschreef. Ook begrepen ze niet altijd dat ik nu eenmaal wat drukker was en minder tijd had om leuke dingen te doen. Probeer wel om ook hun kant te begrijpen! Nu mijn vriendinnen ook studeren snappen zij mijn kant ook veel beter. Dit zal bij jouw vrienden vast ook wel komen. Ik heb ook het gevoel dat ik een fase verder ben. Mijn opleiding duurt nog een jaar en ik ben dus al bezig met het kijken naar autootjes, een baan, sparen etc. terwijl zij echt nog elke maand al hun geld uitgeven in een week uitgeven aan stappen. Ik denk dat alles vanzelf wel op zijn plek valt, vooral als je al zo lang bevriend met elkaar bent. Wat betreft de vakantie, ik zou gewoon eerlijk aangeven dat je je had verheugd op een vakantie samen en dat je er van zou balen als je niet mee kunt. Aan de andere kant snap ik hen ook wel dat ze graag vlak na de examens weg willen. Je kunt ook vertellen dat je het idee hebt dat je veel mist nu je niet meer bij ze op school zit. Misschien hebben zij dit zelf helemaal niet door. Straks gaan zij ook allemaal hun eigen weg. De een gaat op kamers, de ander niet. De een studeert in Groningen en de ander in Amsterdam, Utrecht, Enschede.. (zoals mijn vriendinnengroep haha). Zij zullen elkaar dan waarschijnlijk ook minder zien en zul je hopelijk minder het gevoel hebben dat je 'er buiten valt'. Voor mij was dit in ieder geval wel zo (:


    No guts no glory.

    Nou ik zou zeggen geniet ervan dat je niet moest blijven zitten maar aan de andere kant begrijp ik je heel goed. Het is helemaal niet leuk als je door mag en de rest niet maar kijk vooruit ik het leven en bekijk het roos kleurig meid!! Het komt allemaal wel in orde!


    Life is like the ocean. It can be calm or still, and rough or rigid, but in the end, it is always beautiful

    Dat moet echt niet leuk zijn om te ondergaan met je vriendinnen en ik snap dat je je buitengesloten voelt. Maar ik zou zeker in het achterhoofd houden dat je vriendinnen dat niet doen omdat ze jou niet meer graag hebben. Wel omdat ze in dezelfde leefwereld zitten, automatisch daarom meer met elkaar opschieten en ook nood hebben om bepaalde dingen bij elkaar kwijt te kunnen. Het is wel nog anders, maar het is, denk ik van hetzelfde principe: ik en mijn vriendinnen volgen ook niet allemaal dezelfde vakken en soms moet je gewoon ergens iets over kwijt, of iets vragen. Dan kan het ook wel gebeuren dat er iemand voor een paar seconden even uit de boot valt. Oké, dat is nu wel niet te vergelijken omdat wij allemaal overal zitten en met elkaar blijven samenkomen, en je eigenlijk gewoon prima kan meepraten, waardoor je nooit het gevoel hebt om uit de boot te vallen, maar het is gewoon het idee.... Dus jij valt niet uit de boot omdat ze jou ineens minder zouden mogen, maar omdat ze elkaar meer zien en de dingen die ze gemeenschappelijk hebben bij elkaar kwijt moeten. Mijn vriendin waarmee ik bijna altijd samenzit is ook meer op de hoogte van mij - niet moeilijk want ik zit er quasi altijd naast en we maken ook hetzelfde mee - dan een vriendin waar ik nooit meer mee samenzit en niet elke week meer zie. Het heeft zeker niets te maken met niet meer graag hebben of zo. (:


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik heb zelf juist het tegenovergestelde gehad van dat wat jij nu hebt. Ik ben blijven zitten en al mijn vrienden hebben een jaar eerder eindexamen gedaan en zijn een jaar eerder gaan studeren. Het is vervelend om het gevoel te hebben dat je er niet helemaal meer bij hoort en toch iets minder aansluiting hebt. Maar ik denk dat als zij volgend jaar ook gaan studeren, het wel weer goed komt! Op dit moment is het alleen natuurlijk nog wel vervelend, misschien dat je erover kan praten met ze? Het is goed mogelijk dat ze niet doorhebben dat jij je een beetje buitengesloten voelt!

    Het komt allemaal wel goed!