• De stelling van deze week luidt:
    Stereotypes hebben ook voordelen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Ik probeerde een voordeel te verzinnen en er kwamen alleen maar negatieve dingen uit.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Saorsa schreef:
    Ik vind dit eigenlijk een beetje een vage stelling en weet niet exact wat er mee bedoeld wordt. Word er bedoeld dat sommige stereotypen positief zijn? Of dat het voor iemand voordelig kan zijn om in stereotypen te gaan denken?

    Met dat eerste ben ik het wel eens. Je hebt in België het stereotype dat 'Limburgers zijn erg vriendelijk en behulpzaam' en 'Antwerpenaren zijn arrogant'. Als mensen dan iemand nieuw uit Limburg leren kennen zijn ze vaak sneller opener en minder afwachtend dan bijvoorbeeld iemand waarvan ze al op voorhand denken dat ze arrogant zijn. Dit is natuurlijk voordeliger voor iemand uit Limburg omdat ze dan sneller vriendelijk behandeld worden.

    Met het tweede weet ik het niet zo goed. Het is verleidelijk om te zeggen dat het positief kan zijn om in stereotypen te denken (bijvoorbeeld: alle Marokkanen zijn gewelddadig dus ik ga 's avonds niet meer alleen door dat soort buurten lopen) omdat het je soms kan 'beschermen', maar eigenlijk zijn ze vaak gewoon fout en nog erg racistisch ook. Dus ik weet niet zo goed of ik het met dit nu eens ben of niet, ik denk eerder niet dan wel.

    Bedankt voor het verwoorden van mijn mening ;D


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Monesi schreef:
    Ja, eens. Stereotypes komen tenslotte ergens vandaan. Heel veel jonge meisjes spelen met barbiepoppen, dus het stereotype wordt dat alle jonge meisjes met barbiepoppen spelen. Stereotypes zijn niet meer dan veralgemeningen en dat is natuurlijk heel erg fout, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze enkel hun nadelen hebben.
    Al mag dit natuurlijk geen excuus zijn om zomaar alles te gaan veralgemenen.


    Queer zijn is gewoon alles

    Natuurlijk zijn stereotypen ook positief! Ze liggen aan de basis van veel vormen van humor. Bijvoorbeeld, sommige tv - programma's, shows, cabaretiers, strips, zijn net zo geniaal omdat ze met zo'n herkenbare typetjes werken. Door iets uit te groten en/of in te perken tot maar één eigenschap, ga je het pas voor het eerst echt opmerken en zien. Wat een grappig effect kan opleveren. Er zijn wel gevaren aan ook, eens mensen het niet meer gaan zien als 'humor' maar als de realiteit. Je moet het altijd met een korreltje zout blijven nemen en mag het nooit gaan veralgemenen. Maar het zeker geen louter negatief fenomeen. Neem het weg en er gaat heel veel goeds verloren.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Monesi schreef:
    (...)

    Inderdaad, ja. Het enige waar wij geen echte stereotypes voor hebben zijn Vlaams-Brabanders, haha. West-Vlamingen zijn hier landbouwers die denken dat ze koning zijn. Ik vraag me af wat het stereotype over Oost-Vlamingen is? :'D


    Ik dacht dat niemand jullie kan verstaan :') maar ik kan ook fout zitten, het sterkste stereotype dat we hebben gaat over Antwerpenaren en West-Vlamingen


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Monesi schreef:
    (...)

    Inderdaad, ja. Het enige waar wij geen echte stereotypes voor hebben zijn Vlaams-Brabanders, haha. West-Vlamingen zijn hier landbouwers die denken dat ze koning zijn. Ik vraag me af wat het stereotype over Oost-Vlamingen is? :'D


    Een Vlaams - Brabantse vriendin denkt ook dat ze in West - Vlaanderen hier nog streng katholiek zijn. :'D Precies of we lopen hier nog 100 jaar achter. :'D Over Oost - Vlaamse en Vlaams - Brabantse mensen ken ik er eigenlijk ook geen. De Antwerpenaars zijn dikke nekken en de Limburgers zijn traag en de West- Vlamingen zijn sympathiek (behalve die van Kortrijk) of te wel is dat het West - Vlaamse zelfbeeld. :Y) Dat zeggen ze hier toch. (:

    [ bericht aangepast op 17 april 2016 - 12:20 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    FaithofBlood schreef:
    9/10 keer zijn stereotypes negatief.
    Voor die 1/10 keer kan ik niet helemaal eens zijn.


    Prachtig is de onsterfelijkheid maar wat doen wij in de tussentijd? ~ J. Bernlef

    FaithofBlood schreef:
    9/10 keer zijn stereotypes negatief.
    Voor die 1/10 keer kan ik niet helemaal eens zijn.


    Stereotypes zullen ooit, ergens wel een keer nuttig zijn bij het inschatten van een situatie, maar ten koste van wat? Stereotypes zorgen ervoor dat mensen zich niet ten volle kunnen ontplooien en - anderzijds - de ander nooit volledig zullen leren kennen. Ik kan het hier gewoon niet eens mee zijn.


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Histoire schreef:
    (...)

    Een Vlaams - Brabantse vriendin denkt ook dat ze in West - Vlaanderen hier nog streng katholiek zijn. :'D Precies of we lopen hier nog 100 jaar achter. :'D Over Oost - Vlaamse en Vlaams - Brabantse mensen ken ik er eigenlijk ook geen. De Antwerpenaars zijn dikke nekken en de Limburgers zijn traag en de West- Vlamingen zijn sympathiek (behalve die van Kortrijk) of te wel is dat het West - Vlaamse zelfbeeld. :Y) Dat zeggen ze hier toch. (:


    In West-Vlaanderen zijn we boeren die geen Algemeen Nederlands kunnen verstaan of spreken. :') Dat kan ik wel bevestigen, ik zit dit natuurlijk te typen van op een tractor.
    Hahahaha, nee, maar de stereotypes ken ik wel. Veel is er niet van waar, ik ken mensen van bijna overal in Vlaanderen en eigenlijk past geen van hen in hun stereotype. O, en Walen zijn zogezegd luie profiteurs.
    Eigenlijk wel pijnlijk om te zien hoeveel stereotypes er in ons kleine Belgenlandje al rondgaan.


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    WensAter schreef:
    Ja, die zijn er zeker. Aan alles zitten wel voor-en nadelen vast.


    Mati en sheva yelu. This action will have no echo.

    niniwa1 schreef:
    (...)

    In West-Vlaanderen zijn we boeren die geen Algemeen Nederlands kunnen verstaan of spreken. :') Dat kan ik wel bevestigen, ik zit dit natuurlijk te typen van op een tractor.
    Hahahaha, nee, maar de stereotypes ken ik wel. Veel is er niet van waar, ik ken mensen van bijna overal in Vlaanderen en eigenlijk past geen van hen in hun stereotype. O, en Walen zijn zogezegd luie profiteurs.
    Eigenlijk wel pijnlijk om te zien hoeveel stereotypes er in ons kleine Belgenlandje al rondgaan.


    Neen, ik ken ook mensen van overal in Vlaanderen en die stereotypes kloppen voor geen meter. Ik bedoel, heel mijn familie komt uit West-Vlaanderen, maar geen van hen is boer en ze zijn allemaal te verstaan. Mijn stiefma woont in Antwerpen en die is alles behalve een dikke nek, haha.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik ben dol op steriotypes, dan kan ik makkelijk groepen mensen beledigen!


    No growth of the heart is ever a waste

    Iroquois schreef:
    Als het een voordeel is dat het de wereld lekker overzichtelijk houdt o.i.d, dan absoluut mee eens. Maar ik zie dat nou niet echt als een voordeel. Naar mijn idee zijn stereotypes vaak negatief bedoeld, dus ik weet het nog niet helemaal met deze stelling..


    26 - 02 - '16

    niniwa1 schreef:
    (...)

    Stereotypes zullen ooit, ergens wel een keer nuttig zijn bij het inschatten van een situatie, maar ten koste van wat? Stereotypes zorgen ervoor dat mensen zich niet ten volle kunnen ontplooien en - anderzijds - de ander nooit volledig zullen leren kennen. Ik kan het hier gewoon niet eens mee zijn.


    Nah ik heb nooit een situatie gehad dateen stereotype nuttig was. 9/10 keer is het beledigend of gewoon pure onzin. Maja als je veel in hokjes wordt geduwd door stereotypes krijg je er ook gewoon een pure hekel door.


    Never forget who you are and where you come from

    Eens. Ik weet ook wel wat een stereotype is, maar ik ga me niet verdiepen want het boeit me eigenlijk zoveel.


    i wanna vincent van gogh cry in a corner