• De stelling van deze week luidt:
    Alleen een ouder mag beoordelen of zijn/haar kind een bepaalde game, serie of film mag zien.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I am an idiot, I move.

    Fennec schreef:
    (...)
    Ouders weten beter wat bij hun kind past dan iemand die een schatting doet zonder het kind ooit gezien te hebben. Natuurlijk moet een kind wel worden voorgelicht van wat hij/zij kan verwachten en ook niet gedwongen worden om films te kijken die niet geschikt zijn, er moet sprake zijn van overleg.
    Goed ingelichte ouders geven 10x zo goed advies als kijkwijzer, kinderen zelf soms zelfs nog beter.

    Met dit stuk ben ik het wel eens.

    Fennec schreef:
    (...)
    Are you sure? Dit gaat om films. Natuurlijk weten mensen dingen af van de mentale ontwikkeling van een kind, maar leeftijdskeuringen zijn gemiddelden. En of het nou echt wat doen is of enkel een film zien is maakt nogal wat uit. Daarbij vallen sommige films onder een twijfelgeval. Mijn 13/14 jarige zusje mocht de film Lucy (16+) niet in de bioscoop zien, er komt geen seks in voor, hij is niet overdreven geweldadig, en voor dat kleine beetje drugs wat er in voor komt staat het gelijk aan Carry Slee films. Ondertussen is deze film slechts 12+ in België en in Nederland bestaat de bindende 16+ regel nog niet zo gek lang waardoor mijn vader helemaal verward daar bij de bios stond. (Ik besloot dat mijn zusje het wel aan kon en had de dvd voor haar gekocht, ze vond het een leuke film.)
    Ouders weten beter wat bij hun kind past dan iemand die een schatting doet zonder het kind ooit gezien te hebben. Natuurlijk moet een kind wel worden voorgelicht van wat hij/zij kan verwachten en ook niet gedwongen worden om films te kijken die niet geschikt zijn, er moet sprake zijn van overleg.
    Goed ingelichte ouders geven 10x zo goed advies als kijkwijzer, kinderen zelf soms zelfs nog beter.
    Mentale leeftijd en daadwerkelijke leeftijd liggen vaak niet op 1 lijn. Vb; mijn broertje van 12 zou 12+ films soms te spannend vinden (en nachtmerries krijgen), mijn zusje van 14 kan alles aan en mijn zusje van 18 vind sommige films toch nog best eng.
    Ik ben het dus redelijk eens met de stelling. Hoewel adviesleeftijd altijd handig is om in te schatten hoe eng de film daadwerkelijk is.


    Ja. Uiteraard ben ik heel zeker. Anders zou ik het niet zeggen hé. (: Blijkbaar heb ik een andere mening dan de rest hier, maar kijk.
    Zoals ik eerder zei, niet elke ouder is ertoe in staat om de juiste afweging te maken voor hun kind. Velen zijn dat wel, maar ook velen kunnen dat niet en dan kan het voor het kind negatief zijn en het gaat om die gevallen, die moeten beschermd worden. Daarnaast. De stelling luidt niet: "Alleen psychologen mogen beoordelen of een film/serie/game geschikt genoeg is, maar wel: alleen een ouder mag beoordelen of een film/serie/game geschikt genoeg is'' en daar ben ik het absoluut oneens mee! Psychologen zijn mensen die hebben moeten studeren om de mentale ontwikkelingsfases te begrijpen en zij moeten dus de leeftijdskeuring uitvoeren en de minimumleeftijd vastleggen. Er mag niet vergeten worden dat het niet gaat om een schatting, maar dat die mensen daar uitgebreid en diepgaand wetenschappelijk onderzoek naar hebben uitgevoerd, met een steekproef die de het merendeel van de bevolking vertegenwoordigd. Alleen ouders laten beslissen om de leeftijd vast te leggen, vind ik echt geen goede zaak! Waarom die kennis over boord gooien? Die mensen weten daar echt wel iets van en hebben er wetenschappelijke kennis over!

    [ bericht aangepast op 9 mei 2016 - 9:13 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Asher schreef:
    Ik denk dat het daar uiteindelijk ook op neerkomt. Helaas kunnen niet alle ouders dat goed inschatten.

    Precies dit. Uiteindelijk heb ik ook wel zoiets bij wat mijn vader zegt: is niet eng. Dat ik zeg: eng! Dus tja, ouders kunnen het lang niet altijd goed inschatten voor hun kind.


    ''Terrible people do terrible things. And the good people stop them.''

    Ouders moeten dit bepalen zij kennen hun zoon of dochter het best en kunnen daaruit bepalen pf de film al gepast is voor het kind. =)


    Life is like the ocean. It can be calm or still, and rough or rigid, but in the end, it is always beautiful

    Tja, leeftijdsgrenzen zijn altijd lastig te bepalen. Ik kon een bepaalde film op mijn negende al aan terwijl iemand anders het op haar dertiende nog eng vond. Dan zijn de ouders denk ik de beste keuze, maar dan nog verschilt het zo per kind dat lastig is dat te bepalen.


    obsessive rage

    Eens en oneens.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik vind wel dat ze mee mogen beslissen, maar het kind mag er ook iets over te zeggen hebben


    A man unwilling to fight for what he wants, deserves what he gets.

    Komt er geen nieuwe stelling van de week? (:
    Of ben ik nu zo verstrooid dat dat niet elke zondag is? (:


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Asher schreef:
    Ik denk dat het daar uiteindelijk ook op neerkomt. Helaas kunnen niet alle ouders dat goed inschatten.


    I wanna be a wizard!

    Ik ben het er niet mee eens. Eerst mocht ik niets met Harry Potter te maken hebben, al was ik dol op het eerste boek, dat toen bij ons op school stond. Uiteindelijk zag ze in dat ze me niet kon tegenhouden, en toen heb ik de films gezien en de boeken gelezen.
    Ik kijk eigenlijk gewoon liever naar de leeftijdskeuring, maar dat ligt meestal ook aan de mensen.
    Mijn zusje is al bang voor The Chamber of Secrets, al is de keuring geloof ik, net als de eerste film, 6+.
    Maar ik heb me eigenlijk nooit iets van mijn ouders aangetrokken, als het om boeken en films ging.


    i wanna vincent van gogh cry in a corner

    Ik ben het er wel mee eens, maar er is niet voor niets een leeftijdskeuring. Hoewel dit maar een waarschuwing is zijn de ouders er zelf verantwoordelijk voor of ze hun kind zo iets laten kijken of niet.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Fout. Sommige ouders zijn helemaal niet capabel om in te schatten welke films/series/games hun kinderen al dan niet aankunnen.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Rickon schreef:
    Ik denk dat het daar uiteindelijk ook op neerkomt. Helaas kunnen niet alle ouders dat goed inschatten.


    Prachtig is de onsterfelijkheid maar wat doen wij in de tussentijd? ~ J. Bernlef

    Hmm, ergens wel vind ik. Naarmate de kinderen ouder worden kunnen ze dit zelf wel gaan uitmaken. Maar het is de keuze van de ouders hoe ze hun kinderen opvoeden.


    "I fell in love the way you fall asleep: slowly, and then all at once."

    Voor jongere kinderen is het wel beter als de ouders het inschatten, zodra kinderen ouder worden kunnen ze het echt beter zelf bepalen.


    Just doing what I can