• Ik weet dat als je nog thuiswonend bent je ook recht hebt op een aanvullende beurs. Dat hangt alleen af van een heleboel dingen, met name het inkomen van je ouders. Maar - mijn ouders gaan niet meebetalen aan mijn studie. Maakt dat nog uit? Want volgens mij moet je dat gewoon invullen. Het zou best poep zijn als ik daarop gekort wordt terwijl ze niets bijdragen.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Het is krom, maar volgens mij tellen ze dat gewoon mee, of je ouders nou meebetalen of niet. :/


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ze zijn wettelijk verplicht bij te dragen, tenzij dit financieel niet mogelijk is, dus ik ben bang dat hun inkomen wel mee gaat spelen.
    Dan moet je of meer bijlenen of je aangeven een conflict met ze te hebben:
    https://duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/privesituatie/problemen-met-je-ouders.jsp


    I am an idiot, I move.

    Fisher schreef:
    Ze zijn wettelijk verplicht bij te dragen, tenzij dit financieel niet mogelijk is, dus ik ben bang dat hun inkomen wel mee gaat spelen.
    Dan moet je of meer bijlenen of je aangeven een conflict met ze te hebben:
    https://duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/privesituatie/problemen-met-je-ouders.jsp


    En dit geld zelfs op het MBO


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Hmm, jammer. Ik ga sowieso dinsdag wel even met het DUO bellen, maar ik vind het best scheef.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik vrees dat ze dit doen omdat het anders nogal fraudegevoelig wordt. Dan kan iedereen wel zeggen: 'Mijn ouders betalen niet mee, dus ik wil meer geld.' =[


    I am an idiot, I move.

    Das kak, ze kijken naar het inkomen van je ouders. Als hun inkomen vier ton is maar ze geen euro willen meebetalen aan je studie krijg je geen aanvullende beurs.


    No growth of the heart is ever a waste

    Vikings schreef:
    Het is krom, maar volgens mij tellen ze dat gewoon mee, of je ouders nou meebetalen of niet. :/


    "Ignite, my love. Ignite."

    Jammeerrrr. Maar wat Fisher zegt klopt wel natuurlijk, daar had ik helemaal niet aan gedacht. Ik kom heus wel rond hoor, maar goed, zo'n opleiding is gewoon niet goedkoop.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Die hele situatie omtrent de aanvullende beurs is een beetje raar. Mijn ouders verdienen net iets boven die grens, dus in principe krijg ik niets. Maar als er toevallig een broertje of zusje bijkomt dat ook studeert krijg ik spontaan iets van 200 euro per maand. Nu gaat mijn broertje volgend jaar MBO doen, maar dat telt dan weer niet mee. En dat mijn ouders naast mij en het oudste broertje nog twee kinderen hebben die ze te eten moeten geven vindt de regering ook niet zo interessant.
    Maar ja, in mijn geval: 'Jammer maar helaas.' Voor jou is het wel crappy dat je helemaal geen bijdrage krijgt van je ouders.


    For those I love, I will sacrifice

    Meiiore schreef:
    Die hele situatie omtrent de aanvullende beurs is een beetje raar. Mijn ouders verdienen net iets boven die grens, dus in principe krijg ik niets. Maar als er toevallig een broertje of zusje bijkomt dat ook studeert krijg ik spontaan iets van 200 euro per maand. Nu gaat mijn broertje volgend jaar MBO doen, maar dat telt dan weer niet mee. En dat mijn ouders naast mij en het oudste broertje nog twee kinderen hebben die ze te eten moeten geven vindt de regering ook niet zo interessant.
    Maar ja, in mijn geval: 'Jammer maar helaas.' Voor jou is het wel crappy dat je helemaal geen bijdrage krijgt van je ouders.


    Beetje vreemd, aangezien je gewoon aanvullende beurs behoort te krijgen, als doet je broertje MBO..


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    HalfBloodPrince schreef:
    (...)

    Beetje vreemd, aangezien je gewoon aanvullende beurs behoort te krijgen, als doet je broertje MBO..


    Het Nederlandse systeem omtrent opleidingen is (in mijn ogen) echt niet makkelijk, want overal zitten uitzonderingen en regels aan. Het leenstelsel geeft het helemaal verpest samen met de afschaffing van de studiefinanciering.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    (...)

    Het Nederlandse systeem omtrent opleidingen is (in mijn ogen) echt niet makkelijk, want overal zitten uitzonderingen en regels aan. Het leenstelsel geeft het helemaal verpest samen met de afschaffing van de studiefinanciering.


    Klopt helemaal mee eens. voor mij is het een enorm struikelblok om HBO te gaan doen. Dan maar meerdere MBO's doen


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Mijn broertje was zo'n uitzondering, geloof ik. Hij is nog minderjarig en MBO wordt nog met beurs vergoed ofzo, dus daarom krijg ik het toch niet. Het is gewoon raar en stom. Ik ga niet zover dat ik helemaal pissig wordt van het leenstelsel omdat ik dan 'niks meer zou krijgen', want de overheid subsidieert ons onderwijs toch al helemaal plat. Anders zou het, net zoals in Amerika, minstens 5000 euro (bij een goedkope uni) per jaar aan alleen al collegegeld kosten.
    Ik vind het voornamelijk gewoon rot voor Tabai dat ze alles zelf moet doen. Ondanks dat mijn ouders niet zoveel geld over hebben betalen ze me op zijn minst het collegegeld terug als ik het jaar in één keer haal.


    For those I love, I will sacrifice

    Tabai schreef:
    Hmm, jammer. Ik ga sowieso dinsdag wel even met het DUO bellen, maar ik vind het best scheef.


    Tot je 21e zijn je ouders verplicht mee te betalen. Tenzij je bijvoorbeeld geen contact meer met je ouders hebt door omstandigheden maakt duo een uitzondering. Het zou ook scheef zijn als alle ouders gaan zeggen; nee we betalen niet mee. En dat je opleiding gefinancierd moet worden vanuit belastinggeld terwijl ze financieel gezien gewoon bij kunnen dragen.. Vandaar die regeling ook.


    No guts no glory.

    Pia schreef:
    (...)

    Tot je 21e zijn je ouders verplicht mee te betalen. Tenzij je bijvoorbeeld geen contact meer met je ouders hebt door omstandigheden maakt duo een uitzondering. Het zou ook scheef zijn als alle ouders gaan zeggen; nee we betalen niet mee. En dat je opleiding gefinancierd moet worden vanuit belastinggeld terwijl ze financieel gezien gewoon bij kunnen dragen.. Vandaar die regeling ook.


    Ik vind het sowieso vreemd dat je ouders niet mee willen betalen. Oke, ik snap dat ze niet je huur willen betalen, terwijl jij net een super dure laptop hebt gekocht. Maar ik bedoel, ik heb met mijn ouders afgesproken dat zij mijn collegegeld en boeken betalen, en ik de rest (huur, trein, eten, etc.) en dat gaat prima. En ik kom prima rond van mijn studiefinanciering, maar die boeken en dat collegegeld haalt dan toch weer net de financiele druk er af.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt