• Vraag nummer 1:
    Er is mij altijd geleerd dat je nooit, maar dan echt nooit een zin mag beginnen met en of met andere voegwoorden, de meeste dan.

    Nu ik zelf veel schrijf aan mijn verhaal merk ik dat ik af en toe een zin wil beginnen met en, maar omdat ik telkens denk dat dit niet mag, doe ik dit niet en verzin ik er iets anders voor..

    Nu is mijn vraag, kan ik in mijn verhaal een zin beginnen met en? En hoe zit het met andere voegwoorden?

    Vraag nummer 2:
    Ik doe mee met een schrijfwedstrijd en ik heb elke keer als feedback gekregen dat ik te vaak of te snel een nieuwe alinea begin. Wanneer begin je een nieuwe alinea, want voor mijn gevoel doe ik het goed?

    Het fijnste zou zijn als je een random hoofdstuk van mijn verhaal leest en daar kijkt of ik het goed doe of niet.


    Alvast bedankt!


    “I was never really insane except upon occasions when my heart was touched.” --- Edgar Allan Poe

    Je hebt gelijk dat je zin niet met 'en' mag beginnen, maar ik doe het soms ook, gewoon omdat het dan beter klinkt (lekker rebels, hehe)
    En alinea's (nu begin ik ook met 'en' lolz) doe je normaal gezien op gevoel. Eens kijken naar je hoofdstukje. Daar heb jij dit:

    Ik las de brief nog een keer. Daar was weer die waarschuwing dat het verplicht was om deel te nemen aan het onderzoek. Waren er dan daadwerkelijk mensen die niet kwamen opdagen?
    Wat zou een lichamelijk onderzoek inhouden? Ik had nog nooit iemand over het lichamelijke onderzoek gehoord. Ik dacht dat ze alleen al aan je bloed en via die scan konden zien of je zwanger kon worden of niet.
    16 maart om 15:00 uur was de afspraak gepland. Vandaag was het 16 maart! Moest ik nu echt vanmiddag naar het Gezondheidsgebouw? Op mijn verjaardag?!
    Er waren ongeveer tien minuten verstreken sinds ik beneden was gekomen. Ik moest nog vijf uur wachten voordat ik weg kon. Als ik eerder wegging, dan was de kans erg groot dat ik daar veel te vroeg zou zijn.
    Ik at mijn toast op, het smaakte minder lekker dan normaal. Langzaam ruimde ik de tafel af, alles om de tijd sneller te laten gaan.
    Ik ging naar de woonkamer, pakte één van mijn favoriete boeken en begon te lezen. Hopelijk waren die paar uurtjes zo voorbij.

    En zou ik het zo doen:
    Ik las de brief nog een keer. Daar was weer die waarschuwing dat het verplicht was om deel te nemen aan het onderzoek. ENTER 1. Waren er dan daadwerkelijk mensen die niet kwamen opdagen? Wat zou een lichamelijk onderzoek inhouden? Ik had nog nooit iemand over het lichamelijke onderzoek gehoord. Ik dacht dat ze alleen al aan je bloed en via die scan konden zien of je zwanger kon worden of niet.
    ENTER 2 16 maart om 15:00 uur was de afspraak gepland. Vandaag was het 16 maart! Moest ik nu echt vanmiddag naar het Gezondheidsgebouw? Op mijn verjaardag?!
    ENTER 3 Er waren ongeveer tien minuten verstreken sinds ik beneden was gekomen. Ik moest nog vijf uur wachten voordat ik weg kon. Als ik eerder wegging, dan was de kans erg groot dat ik daar veel te vroeg zou zijn.
    Ik at mijn toast op, het smaakte minder lekker dan normaal. Langzaam ruimde ik de tafel af, alles om de tijd sneller te laten gaan. ENTER 4 Ik ging naar de woonkamer, pakte één van mijn favoriete boeken en begon te lezen. Hopelijk waren die paar uurtjes zo voorbij.


    Waar jij die eerste enter zet: die vragen mogen gerust achter elkaar, ze neemt toch geen pauze tussen die vragen in?
    Enter 2: dat klopt, want haar gedachtegang springt een andere kant op.
    Enter 3: Klopt ook omdat ze niet langer in gedachten is en het nu over haar acties gaat
    ENTER 4: hier moet geen enter omdat je een opsomming maakt van acties

    Ik weet het niet... alinea's maken doe je echt op gevoel, maar probeer te onthouden dat er - zolang er niets 'nieuws' gebeurd, je niet per se een enter moet gebruiken.
    Hopelijk heb je hier wat aan (:

    [ bericht aangepast op 16 mei 2016 - 16:48 ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Frodo schreef:
    Je hebt gelijk dat je zin niet met 'en' mag beginnen, maar ik doe het soms ook, gewoon omdat het dan beter klinkt (lekker rebels, hehe)
    En alinea's (nu begin ik ook met 'en' lolz) doe je normaal gezien op gevoel. Eens kijken naar je hoofdstukje. Daar heb jij dit:
    Ik las de brief nog een keer. Daar was weer die waarschuwing dat het verplicht was om deel te nemen aan het onderzoek. Waren er dan daadwerkelijk mensen die niet kwamen opdagen?
    Wat zou een lichamelijk onderzoek inhouden? Ik had nog nooit iemand over het lichamelijke onderzoek gehoord. Ik dacht dat ze alleen al aan je bloed en via die scan konden zien of je zwanger kon worden of niet.
    16 maart om 15:00 uur was de afspraak gepland. Vandaag was het 16 maart! Moest ik nu echt vanmiddag naar het Gezondheidsgebouw? Op mijn verjaardag?!
    Er waren ongeveer tien minuten verstreken sinds ik beneden was gekomen. Ik moest nog vijf uur wachten voordat ik weg kon. Als ik eerder wegging, dan was de kans erg groot dat ik daar veel te vroeg zou zijn.
    Ik at mijn toast op, het smaakte minder lekker dan normaal. Langzaam ruimde ik de tafel af, alles om de tijd sneller te laten gaan.
    Ik ging naar de woonkamer, pakte één van mijn favoriete boeken en begon te lezen. Hopelijk waren die paar uurtjes zo voorbij.

    En zou ik het zo doen:
    Ik las de brief nog een keer. Daar was weer die waarschuwing dat het verplicht was om deel te nemen aan het onderzoek. ENTER 1. Waren er dan daadwerkelijk mensen die niet kwamen opdagen? Wat zou een lichamelijk onderzoek inhouden? Ik had nog nooit iemand over het lichamelijke onderzoek gehoord. Ik dacht dat ze alleen al aan je bloed en via die scan konden zien of je zwanger kon worden of niet.
    ENTER 2 16 maart om 15:00 uur was de afspraak gepland. Vandaag was het 16 maart! Moest ik nu echt vanmiddag naar het Gezondheidsgebouw? Op mijn verjaardag?!
    ENTER 3 Er waren ongeveer tien minuten verstreken sinds ik beneden was gekomen. Ik moest nog vijf uur wachten voordat ik weg kon. Als ik eerder wegging, dan was de kans erg groot dat ik daar veel te vroeg zou zijn.
    Ik at mijn toast op, het smaakte minder lekker dan normaal. Langzaam ruimde ik de tafel af, alles om de tijd sneller te laten gaan. ENTER 4 Ik ging naar de woonkamer, pakte één van mijn favoriete boeken en begon te lezen. Hopelijk waren die paar uurtjes zo voorbij.


    Waar jij die eerste enter zet: die vragen mogen gerust achter elkaar, ze neemt toch geen pauze tussen die vragen in?
    Enter 2: dat klopt, want haar gedachtegang springt een andere kant op.
    Enter 3: Klopt ook omdat ze niet langer in gedachten is en het nu over haar acties gaat
    ENTER 4: hier moet geen enter omdat je een opsomming maakt van acties

    Ik weet het niet... alinea's maken doe je echt op gevoel, maar probeer te onthouden dat er - zolang er niets 'nieuws' gebeurd, je niet per se een enter moet gebruiken.
    Hopelijk heb je hier wat aan (:


    Ik ga het zeker in gedachte houden, dat als er niks nieuws gebeurd geen enter. Al zou dat er zo langzaam in moeten sluipen, haha. Of ik moet plots alles zo doen wat ik betwijfel.


    “I was never really insane except upon occasions when my heart was touched.” --- Edgar Allan Poe

    Douleur schreef:
    (...)

    Ik ga het zeker in gedachte houden, dat als er niks nieuws gebeurd geen enter. Al zou dat er zo langzaam in moeten sluipen, haha. Of ik moet plots alles zo doen wat ik betwijfel.


    Nee dat zal nog wel even duren voor die automatiek erin zit (: maar zeker blijven schrijven want je schrijfstijl is echt super!


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Frodo schreef:
    (...)

    Nee dat zal nog wel even duren voor die automatiek erin zit (: maar zeker blijven schrijven want je schrijfstijl is echt super!


    Ah, dankjewel!
    Ik was net mijn huidige hoofdstuk aan het doorlezen in mijn document en heb denk ik minimaal 5 enters weggehaald. oeps


    “I was never really insane except upon occasions when my heart was touched.” --- Edgar Allan Poe

    Dat je een zin niet mag beginnen met "en" vind ik persoonlijk echt bullshit. Ik weet niet wie dat bedacht heeft, en of ik dit had moeten weten, maar als ik één regel keihard aan m'n laars lap, is het die wel.

    Het kon ook een plastic verpakking zijn van een kant-en-klaar-maaltijd waarvoor iemand niet de moeite had genomen het in een afvalbak te gooien. Of misschien was het de papieren zak waarin een vers broodje van de bakker had gezeten. Feit bleef dat ...


    Stoort dit jou? Nee, mij ook niet. Als jouw verhaal lekker loopt, gaat niemand erom zeuren als jij met een voegwoord start. Nog drie;

    Vooruitgang was het toverwoord. Maar niet voor Sigurd Maelstrom. Het laatste lichtpuntje ...


    Jarenlang had hij bovenaan gestaan in de bestsellerlijsten – nu had hij al anderhalf jaar geen boek uitgebracht. En wie zou hem missen?


    Het was tijd om te veranderen. Om het roer om te gooien. En hij wist niet hoe het zou aflopen, maar ...


    Wauw, ik merk nu dat ik het echt veelvuldig toepas. Anyway, probeer eens voor jezelf wat uit. Klinkt het lekkerder met een voegwoord vooraan in de zin? Mooi laten staan!


    Over je enters. Ik ben het met bovenstaanden eens dat dat vooral een gevoelskwestie is. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van enters, maar dat ligt maar net aan de situatie die je beschrijft. Waar ik je wél op wil wijzen, is het volgende. Schrijf je een gesproken zin, met daarna onmiddellijk nog een gesproken zin, dan moet er een enter. Niet zo:

    'Jantje, kom je eten?' 'Ja, ik kom!'

    Maar zo;

    'Jantje, kom je eten?'
    'Ja, ik kom!'

    Ik hoop dat ik je zo een beetje heb geholpen. Mocht je nog vragen hebben, nu of in de toekomst, dan mag je altijd mailen! Ik help je graag.

    [ bericht aangepast op 16 mei 2016 - 17:58 ]


    Slightly drunk.

    Jerker schreef:
    Dat je een zin niet mag beginnen met "en" vind ik persoonlijk echt bullshit. Ik weet niet wie dat bedacht heeft, en of ik dit had moeten weten, maar als ik één regel keihard aan m'n laars lap, is het die wel.

    (...)

    Wauw, ik merk nu dat ik het echt veelvuldig toepas. Anyway, probeer eens voor jezelf wat uit. Klinkt het lekkerder met een voegwoord vooraan in de zin? Mooi laten staan!


    Over je enters. Ik ben het met bovenstaanden eens dat dat vooral een gevoelskwestie is. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van enters, maar dat ligt maar net aan de situatie die je beschrijft. Waar ik je wél op wil wijzen, is het volgende. Schrijf je een gesproken zin, met daarna onmiddellijk nog een gesproken zin, dan moet er een enter. Niet zo:

    'Jantje, kom je eten?' 'Ja, ik kom!'

    Maar zo;

    'Jantje, kom je eten?'
    'Ja, ik kom!'

    Ik hoop dat ik je zo een beetje heb geholpen. Mocht je nog vragen hebben, nu of in de toekomst, dan mag je altijd mailen! Ik help je graag.


    Ah, ik zie wat je bedoeld en het stoort me inderdaad niet. Ik ga het gewoon af en toe eens doen, lekker rebbels.

    En even over de gesproken zin? Doe ik dat? Nee toch? Ik doe juist elke keer als iemand anders wat zegt een enter. Toch wow. Nu ga ik twijfelen


    “I was never really insane except upon occasions when my heart was touched.” --- Edgar Allan Poe

    En even over de gesproken zin? Doe ik dat? Nee toch? Ik doe juist elke keer als iemand anders wat zegt een enter. Toch wow. Nu ga ik twijfelen

    Sorry, ik heb geen hoofdstuk van je bekeken, maar dit is wel een grove fout die velen maken. Ik wilde je ervoor behoeden. ^^ Het spijt me als je die regel al beheerste en ik je er onnodig op wees.


    Slightly drunk.

    Jerker schreef:
    (...)
    Sorry, ik heb geen hoofdstuk van je bekeken, maar dit is wel een grove fout die velen maken. Ik wilde je ervoor behoeden. ^^ Het spijt me als je die regel al beheerste en ik je er onnodig op wees.


    Oh, zo. Ik schrok er al van. Dat was juist één van de vele fouten die ik niet wilde maken met dit verhaal en ik er dus extra op lette. Geen probleem!


    “I was never really insane except upon occasions when my heart was touched.” --- Edgar Allan Poe

    Hey, wat leuk dat je wat met de beoordeling doet! ^^


    I wanna be a wizard!

    Founder schreef:
    Hey, wat leuk dat je wat met de beoordeling doet! ^^


    Ja, nu ik twee keer dezelfde feedback heb gehad kan ik het niet meer ontkennen, haha. Mijn doel is ook om bij de huidige opdracht die feedback niet te krijgen.


    “I was never really insane except upon occasions when my heart was touched.” --- Edgar Allan Poe

    Ik ben van mening dat iedere schrijver een andere schrijfstijl heeft en sommige regels er zijn om aan je laars te lappen. Het valt mij vaak op de sommige schrijvers veel komma's gebruiken en andere weer minder. Dat geld ook met de zin met 'en' laten beginnen. Ik doe dat soms ook omdat het af en toe gewoon mooier is.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Het is in principe niet zo dat je zinnen niet met 'en' (of andere voegwoorden) mag beginnen, maar persoonlijk vind ik het gewoon minder mooi en zou ik je ook aanraden het zo veel mogelijk te ontwijken. Wat ik hierbij altijd als argument geef, is dat voegwoorden bedoeld zijn om twee zinnen aan elkaar te voegen tot één zin en dat het voegwoord deze functie een beetje verliest als je het aan het begin van de zin zet. Ik vind zelf dat het meestal niet veel toevoegt om een zin met 'en' te beginnen en dat je het in de meeste gevallen gewoon kunt weglaten of de zin (als het niet zo'n lange zin is) aan de vorige zin vast kunt plakken. Dit is echter ook een kwestie van persoonlijke smaak, dus als je het zelf wel mooi vindt, kun je wel zinnen met 'en' beginnen.
    Wat betreft andere voegwoorden verschilt het ook erg per voegwoord. Voor woorden als 'maar', 'want', 'of' en 'dus' zou ik zeggen dat hetzelfde geldt als voor 'en' en zou ik persoonlijk zeggen dat je het het beste zo veel mogelijk kunt vermijden om daar een zin mee te beginnen. Wat echter wel heel goed kan, is een zin met een voegwoord beginnen als het begin van de zin een bijzin is. Dit is zo bij zinsconstructies als: 'Omdat het weekend was, kon ik uitslapen.' Met voegwoorden als 'omdat', 'doordat', 'hoewel' en 'toen' kun je dus prima een zin beginnen als er daarna nog een zinsdeel achteraan komt, zeg maar.

    Wat betreft alinea's: dat is inderdaad erg lastig en er zijn ook geen hele duidelijke regels voor. Wat ik zelf vaak in mijn hoofd hou bij het schrijven, is dat je een nieuwe alinea begint wanneer er een nieuw onderwerp wordt aangesneden. Soms kan dat werken als je twijfelt of je wel of niet een nieuwe alinea moet beginnen, dat je jezelf even afvraagt: begint hier een nieuw onderwerp? Dit blijft natuurlijk alsnog lastig ;p


    "Take my advice; I don't use it anyway."