• Hoi allemaal!

    Ik ga over twee weken naar Berlijn om te vieren dat mijn examens voorbij zijn en ik vroeg me af of iemand ideeën heeft van dingen die ik (samen met drie vrienden) zou kunnen doen of plaatsen die leuk zijn om te bezoeken.
    Alle 'algemene' toeristische trekpleisters als Brandenburger Tor of Unter Den Linden kennen we al, ik ben nu specifiek op zoek naar de alternatieve dingen die niet in de top 20 'moet je gezien hebben' staan. Vooral markten, leuke wijken (denk aan Notting Hill / Covent Garden in Londen, etc.) Ook dingen die je kunt doen, waar je niet alleen een foto van maakt en dan weer weggaat.

    Er zijn hier ongetwijfeld mensen die Berlijn al een keer gezien hebben en ik ben razend nieuwsgierig naar leuke en grappige verhalen en tips.

    Heel veel liefs,
    Ezra.


    For those I love, I will sacrifice

    Oeh, ga naar Friedrichshain! Dat is een alternatieve buurt in voormalig Oost-Berlijn en volgens mij hebben ze daar ook een zwembad in het Spee. Ook hebben ze overal leuke hofjes en zo. Grote aanrader. :Y)


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Ik denk dat je op deze blog veel zult terugvinden. En anders, de zoo is een aanrader, en de Hackischer höfchen.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Naar de muur :3 (oké, dat is top 10)
    Of naar het park rond de zoo. Ik vond het museumeiland ook echt heel cool. Ze hebben een museum waarin complete gebouwen nagebouwd zijn.
    Verder de cafeetjes in Charlottenburg en een paar uurtjes naar Potsdam.


    I am an idiot, I move.

    Toen ik in berlijn was met school vons ik de stasi-gevangenis super indrukwekkend. Like, iedwreen weet wat de nazis hebben gedaan en zo, maar over oost-duitsland onder sovjet-regime is veel minder bekend. Misschien is dat wat?


    because i knew you, i have been changed for good

    OH ik ben net terug uit Berlijn met school, nou ja, basically vrijdagavond al, en ik ben er in de zomervakantie ook geweest. Ik ga m'n laptop even opstarten!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik ken Berlijn helaas niet zo goed.:/


    Queer zijn is gewoon alles

    SPICA schreef:
    Toen ik in berlijn was met school vons ik de stasi-gevangenis super indrukwekkend. Like, iedwreen weet wat de nazis hebben gedaan en zo, maar over oost-duitsland onder sovjet-regime is veel minder bekend. Misschien is dat wat?


    Dit is inderdaad een aanrader! Daar ben ik met school geweest en we hebben een rondleiding gehad door iemand die daar nog zelf gezeten heeft. Echt indrukwekkend.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik heb toen ik in de zomervakantie naar Berlijn was geweest, een blog geschreven over mijn ervaringen daar, klikkerdeklik!

    Afgelopen week ben ik er ook geweest, toen heb ik ook dingen gedaan die ik in de zomer niet gedaan heb.

    Het concentratiekamp Sachsenhausen is heel interessant, maar je moet er wel tegen kunnen. Ik werd er zelf nogal misselijk van omdat ik er gewoon met mijn hoofd niet bij kon wat ze daar allemaal gedaan hebben. Het was wel echt ontzettend interessant.

    Een boottocht over de Spree is ook best relaxt, je ziet wat hoogtepunten en het duurt ongeveer een uurtje. Als je je schoolpas o.i.d. laat zien, kost het je 8,50 dacht ik. Weet niet helemaal zeker, en er kunnen ook goedkopere of duurdere 'aanbieders' zijn.

    Als je heel nodig naar de wc moet, raad ik aan om de LP12 Mall of Berlin op de Leipziger Platz 12 te bezoeken (of als je daar bent, naar de wc's te gaan). De WC is daar namelijk gratis en hartstikke schoon. (nou ja, een optionele €0,50 aka gratis) Verder is het in de McDonalds natuurlijk ook gratis, maar daar is het meestal viezer.

    Qua eten zit er vlakbij de Kurfürstendamm een 'winkelcentrumpje' dat Bikini Berlin heet. Je kunt daar HEERLIJKE pizza's eten van 50 cm doorsnee (magherita kost maar 7,50!) en ze zijn groot genoeg om ze te delen met 3 andere mensen. Ik weet niet precies meer hoe het restaurantje heet, meh. Je kunt er ook pasta enzo eten, maar daar heb ik geen ervaring mee.

    Als je met het OV reist en je komt langs Berliner Hauptbahnhof, dan raad ik je wel aan om daar even te kijken. Het is zo'n groot station!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ahw, nu alvast superbedankt allemaal. Ik weet zeker dat de rest van ons gezelschap ook heel benieuwd is naar het concentratiekamp en de gevangenis. Friedrichshain zal ik ook op de lijst zetten en we verblijven bij de Kurfürstendamm in de buurt, dus dat moet zeker goedkomen.

    Meer tips en verhalen zijn natuurlijk altijd welkom (:


    For those I love, I will sacrifice

    Oh my god ik wist helemaal niks van die Stasi-gevangenis af :o. Nu wil ik naar Berlijn alleen om die bajes te zien :D.


    No growth of the heart is ever a waste

    Super leuk!
    Ik kom zelf heel veel in Berlijn voor vrienden en omdat ik het gewoon echt een geweldige stad vindt. Toevallig ga ik na de examens ook weer een paar daagjes! Wanneer ga jij als ik vragen mag?

    Sachenhausen is inderdaad echt een aanrader. Als je er van houd natuurlijk. Het is wel echt een hele heftige plek moet ik zeggen. Ik werd er ook echt niet goed van, maar vond het wel heel interessant om te zien. Je kan daar kiezen of je met of zonder gids wil, maar dat is natuurlijk persoonlijk smaak.

    Ik denk dat de Fernsehtrum, het holocaust monument (Vind ik echt prachtig, zitten ook leuke eettentjes rondom), de dom in Berlijn(Ook echt geweldig, je kan helemaal naar boven waar je erg mooie fotos kan maken), het Joodse museum (vond ik persoonlijk niks aan) en Checkpoint Charlie (echt een verschrikking vind ik zelf maar wel iets wat je gezien moet hebben) ook wel op je lijstje staan maar ik vermeld ze toch nog even :P

    In Berlijn kun je ook met een luchtballon naar boven en weer naar beneden. Weet zo even niet hoe het ook al weer heet maar als je daar echt interessen in hebt kun je dat wel vinden denk ik.

    Alexanderplatz vind ik echt een heel leuk plein. Zijn ook vaak wat straatartiesten en grondschilderingen te bewonderen. Dit is voor mij echt een leuk plein waar ik gewoon de hele middag kan zitten.

    De Berliner Zoo, erg leuke dierentuin. Ook heel erg dicht bij de Kurfürstendamm, er aan volgens mij? Ook zeker even langs de Gedächniskerke lopen. (lekker naar de KaDeWe)


    The world is a book and I will read it

    Ondergronds berlijn!
    Berlijn heeft ondergronds heel veel dingen uit de oorlog en dat is echt super gaaf om te zien!


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Staat het DDR-museum in de top tien overigens? Mega grappig museum! En het KaDeWe? Reichstaggebäude? Alexanderplatz? Oh, en als je vliegt (en niet al met de trein aankomt daar), ga eens naar het hoofdstation. Dat ligt vlag bij het Regierungsviertel. Als je dat interesseert tenminste. De sporen liggen net als in Antwerpen op verschillende verdiepingen.
    En als je wandelt, let eens op de verschillende struikelsteentjes in de grond.

    [ bericht aangepast op 17 mei 2016 - 23:28 ]


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    We gaan in de week van 30 mei en vliegen er die ochtend vroeg heen met EasyJet, naar Schönefeld. DDR-museum staat inderdaad in de top 10, bij ons in ieder geval. En ondergronds Berlijn willen we ook doen. Alexanderplatz komt ook helemaal goed, net als KaDeWe. Reichtaggebäude moet ik nog even op de lijst zetten, maar staat volgens mij wel in de top 10 in de gids.

    Verder zijn we natuurlijk allemaal aanstormende (arme) studenten, dus ik denk niet dat we het budget hebben voor een luchtballon, maar de tip wordt gewaardeerd (:


    For those I love, I will sacrifice

    Je hebt in Berlijn heel veel van die overdekte etensmarkten, waar je voor weinig geld heel veel uiteenlopend eten kan kopen!
    Alleen weet ik niet meer zo goed hoe die heten. :c
    En er zijn ook veel van die kleine fotocabines waar je voor €1 een stuk of 4 'pasfoto's' kan nemen met vrienden. Ook een tof souvenir.

    [ bericht aangepast op 18 mei 2016 - 13:30 ]


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'