• De zomer komt er weer aan en ik zie het alweer gebeuren. Niet dat het mij opwindt of ik er perse naar wil kijken, maar het valt gewoon op. De laatste jaren wordt het steeds erger en het stoort mij. Meisjes schaars gekleed met zo ongeveer alles te zien. Korte broeken kunnen niet korter, blote buiken en borsten hangen uit hun shirtjes. Het wordt ongemakkelijk om mijn leerlingen zo te zien en les te geven. Het lijkt wel of het zelfrespect en waardigheid ver te zoeken is. In veel landen hebben ze het antwoord op dit probleem allang gevonden, namelijk: schooluniformen. Waarom we hier ooit van afgestapt zijn begrijp ik niet. Het neemt namelijk niet alleen dit probleem weg, maar ook de sociale ongelijkheid.

    Meisjes gaan steeds jonger schaars gekleed over straat. Waar is die opvoeding van tegenwoordig?! Het lijkt mij dat ouders hier verantwoordelijk voor zijn en hen fatsoensnormen mee te geven. Ouders willen toch ook niet dat hun kinderen op straat nagefloten worden en afvragen wat er onder die korte rokjes zit? Laat je kinderen dan ook niet zo de deur uitgaan. Natuurlijk wil dit niet zeggen dat ondanks een meisje in haar blote kont op straat loopt, iemand het recht geeft om aan haar te zitten of haar seksueel te intimideren. Dat neemt nog niet weg dat dat wel prikkelend of aanstootgevend kan zijn. Ouders neem die verantwoordelijkheid! Daarnaast kan de overheid hier wat aan doen door uniformen weer verplicht te stellen, want ik neem aan dat zij ook dit probleem zien. Kinderen uit verschillende sociale klassen worden door het invoeren van uniformen als gelijk gezien. Pesterijen nemen af en buitensluiting wordt voorkomen. Dit zijn toch alleen maar voordelen?

    Hier ben ik het volledig mee eens. Ten eerste nemen schooluniformen inderdaad wat sociale ongelijkheid weg, maar dat neemt niet het hele pesten weg. Maar buiten dat vind ik het erg vies om mensen ontzettend schaars gekleed te zien rondlopen in de zomer. Van mij hoeft dat niet. Maar dan nog. Van mij hoeft de hele zomer niet, hehe. ^^


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Heb je je nou echt helemaal aangemeld op Q voor dit?


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Dat kleding te kort wordt ben ik met je eens. Er moeten grenzen zijn.
    Maar voor de rest ben ik het totaal oneens. Sociale gelijkheid neemt af? Niet mee eens, gsm's, horloges, eten,... Mensen vinden altijd manieren om aan te tonen dat ze het beter hebben.
    Het zijn niet enkel de ouders, sociale druk zorgt ook voor deze trends. Vaak vertrekken meisjes trouwens in nette kledij om onderweg zichzelf om te kleden. Dat zou u als leerkracht toch moeten weten? Op mijn school is het directieteam daar erg mee bezig.
    En uniformen heeft ook nadelen: eigenheid weg, fleur weg, gelijkheid is ook niet altijd positief.


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik zou mijn niet echt prettig hebben gevoeld in een schooluniform, dus no thanks. Ik vind dat iedereen zich zou moeten kleden zoals hij of zij wil, voor veel mensen is kleding immers ook een manier om jezelf uit te drukken. Ouders en tieners moeten het zelf weten, wat mij betreft.


    Every villain is a hero in his own mind.

    -ik moet leren uitloggen voor ik post. Excuses!

    [ bericht aangepast op 31 mei 2016 - 12:00 ]


    Je mag er zijn

    Khal schreef:
    Heb je je nou echt helemaal aangemeld op Q voor dit?


    En hoe anders moet een persoon een mening kunnen geven? lol


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    (...)

    En hoe anders moet een persoon een mening kunnen geven? lol


    Klopt, ik vind het trouwens wel leuk dat de actuele discussie zo wordt gestart. Niets mis mee.^^


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik denk eerder dat het probleem zit in onze maatschappij. Blijkbaar vraag je er om als je je schaars kleedt. Ben ik het niet mee eens, als ik eens een korter rokje aan doe, vind ik dat leuk/past dat op dat moment bij m'n outfit. Niet omdat ik dan graag wil dat iemand me aanrandt. :W

    Al die jongens die hun broeken op half zes hangen, gaan dames toch ook niet aanranden, omdat ze 'uitdagend gekleed zijn'?


    Deep inside, I've never felt alive

    Khal schreef:
    Heb je je nou echt helemaal aangemeld op Q voor dit?


    Ik zou mijn niet echt prettig hebben gevoeld in een schooluniform, dus no thanks. Ik vind dat iedereen zich zou moeten kleden zoals hij of zij wil, voor veel mensen is kleding immers ook een manier om jezelf uit te drukken. Ouders en tieners moeten het zelf weten, wat mij betreft.


    Ik vind wel dat de school bepaalde regels mag stellen - eventueel in overleg is de leerlingen - over wat wel of niet is toegelaten.


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Ik vind dat sommige mensen te schaars kleden. Maar dat is mijn mening. Mensen mogen zelf bepalen wat ze dragen. Ouders kunnen er wat van zeggen, maar jongeren zijn heel goed om advies de wind in te slaan. Uniformen brengen ook een eigenheid of identiteit weg. Mensen gebruiken het als om zichzelf uit te drukken.
    Daarnaast kunnen jongens/mannen ook behoorlijk 'bloot' kleden, niet alleen meisjes.


    Seasons will change, but I shall remain

    Voor de reactie die nu weg is, die het had over een short en een topje met spaghettibandjes, daar heb ik geen problemen mee.
    Maar ik vind dat er een scheiding moet zijn tussen kleding voor school en vrijetijdskleding. Als jij in je vrije tijd korte rokjes met een crop top wil dragen, doe je dat lekker en maakt me dat ook niet uit.
    Maar ik vind dat je er op school, of dat nou middelbare school of hogeschool/uni is, netjes moet uitzien.
    Ik kan voor mijn opleiding niet in een trui met legging en sneakers komen, want dan wordt daar iets over gezegd. Het is een business opleiding, dus zo kleed je je. Met bepaalde opdrachten zoals een debat of een presentatie wordt er dus ook verwacht dat jongens in pak komen en meisjes met een geklede broek of nette jurk naar school komen.
    Mijn punt is dus: in je vrije tijd kleed je je zoals je wil, op school draag je nette kleding.


    tya

    Dan moeten broeken op half zes en ontblote bovenlichamen, wat sommige jongens hebben, ook verboden worden. Lekker hypocriet weer dat alleen vrouwen moeten letten op wat ze aan hebben.


    26 - 02 - '16

    In de zomer is het grotendeels vakantie dus uniforms zijn met dat argument sowieso niet eht nuttig.
    Verder ben ik het hier niet mee eens, omdat dit een heel subjectief iets is. Goed, persoonlijk vind ik het ook maar niets als je je halve kont aan de wereld laat zien, maar dan heb je anderen die al niet tegen een blote schouder kunnen. Wie van ons mag de grens trekken? Wie mage er beslissen wat iedereen draagt? In mijn ogen; niemand.
    Verder wil ik ook zeggen dat blote buiken niet al jaren, maar decennia (!!) mode zijn en waarschijnlijk al even lang onderwerp van discussie. Om even mijn steentje bij te dragen:
    Ik loop zelf heel vaak met een blote buik rond. Ten eerste omdat ik er trots op ben en als jongens die geweldige schouderspieren mogen tonen, dan zou mijn navel nu ook niet echt een probleem mogen zijn.
    Ten tweede zweet ik ook heel snel en veel, en dan is het gewoonweg handig en vele aangenamer als er geen stof aanplakt.

    Dus nee, ik ben het niet met je eens (;


    Mhm?

    Patholoog schreef:
    Hier ben ik het volledig mee eens. Ten eerste nemen schooluniformen inderdaad wat sociale ongelijkheid weg, maar dat neemt niet het hele pesten weg. Maar buiten dat vind ik het erg vies om mensen ontzettend schaars gekleed te zien rondlopen in de zomer. Van mij hoeft dat niet. Maar dan nog. Van mij hoeft de hele zomer niet, hehe. ^^


    Hartelijk dank voor je reacite. Naar mijn mening neemt dit juist denk ik wel een groot deel van de pesterijen weg. Vooral omdat er niet meer te zien is of iemand bijv. vanuit een sociale lage klasse komt. Wat naar mijn idee een groot aandeel heeft bij pesterijen.

    Mijn zelfrespect en waardigheid worden niet gedefinieerd in hoe ik mij kleed.


    i put the fun in funeral