• De titel zegt het al.

    Ik ben momenteel bezig met het schrijven van een proloog en zit al bijna op twee volle pagina's en het is nog lang niet klaar.
    Ik doe mijn best om het zoveel mogelijk in te korten maar er moet gewoon veel waardevolle informatie in komen die er echt niet uit kan. Anders moet ik echt gaan rushen en daar voel ik niet zoveel voor.

    Ik heb dus het idee om het op te splitsen in verschillende delen voordat ik het plaats (Proloog 0.1, Proloog 0.2, bijvoorbeeld) maar wel alles in één keer achter elkaar te plaatsen, als iemand nog snapt wat ik bedoel.

    Mijn vraag is dus, hoelang vind jij dat een proloog mag zijn? En zou je afhaken bij een lange proloog?


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Volgens mij is het vaak tussen de 300-600 woorden? Al er ook kortere bestaan.
    Zelf haak ik wel af bij een lange proloog en epiloog. Dit horen kleine in-uit leidingen te zijn van een boek/verhaal


    The monsters running wild inside of me. I'm faded

    Het hangt er wat vanaf wat voor proloog het is, though. Pure infodump heb ik liever niet te lang, maar als het meer een inleidend hoofdstuk is mag het voor mij gerust net zo lang zijn als een normaal hoofdstuk ^^


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Het maakt niet zoveel uit. Ik lees vaak genoeg prologen van tien tot twintig kantjes in boeken, dus dat zijn ook wel zo'n drie tot zes A4-tjes. Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel het is in verhouding tot de rest van het verhaal, het verschilt nog al of dat 200 of 600 kantjes zijn. Ik zou me in elk geval niet door zogenaamde regels laten belemmeren, gebruik zoveel woorden als jij nodig hebt. Zorg er alleen wel voor dat het proloog prikkelt om door de lezen, als er alleen maar informatie staat die nodig is om het verhaal te begrijpen dan is het meestal geen goed proloog.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Als ik jou was, zou ik hem in eerste instantie schrijven zoals het voor jou het beste voelt, en dan kijken of je hem te lang vindt. Meestal zijn prologen volgens mij of een heel hoofdstuk dat zich een flink stuk eerder afspeelt dan de rest van het verhaal, of zoals Oneira zegt een hele korte inleiding - als je daar tussenin zit, ligt het denk ik aan het verhaal en de proloog zelf of het lukt, maar dan loop je wel meer risico.


    Our Father who art in Heaven. Our Father who art buried in the yard.

    Ik zie een proloog vaak eigenlijk gewoon als een hoofdstuk. Een soort intro.
    Maar het ligt er wel aan wat voor soort proloog. Als het een gedicht ofzo is of uitleg van de wereld haak ik heel snel af.
    Maar als het eigenlijk gewoon een deel van het verhaal is kan ik best goed tegen lange prologen.


    obsessive rage

    Dat ligt volledig aan jou, er zijn weinig regels in het schrijven.


    #WWED - What Would Emma Do?

    Junns schreef:
    Dat ligt volledig aan jou, er zijn weinig regels in het schrijven.


    Er zijn wel veel regels in een verhaal *ha-ha-ha-ha*

    Mijn proloog is +/- 1000 woorden (: voor mij een normaal hoofdstuk.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Voor mij hangt het echt totaal af van de lengte van het hele verhaal. Heb je een verhaal van 100k, dan is het niet vreemd dat je proloog drie/vier pagina's lang is. Alleen wanneer je verhaal in totaal maar 20 pagina's heeft, dan wordt het wel weer wat veel. Het is dus echt de verhouding die het hem doet. Daarnaast kun je beter een proloog hebben dat wat langer is maar wel lekker loopt dan een kort proloog dat minder lekker loopt. Dit is wel mijn mening trouwens. Er zijn voor zover ik weet namelijk geen regels aan verbonden, dus je moet gewoon doen wat voor jou (en je verhaal) het best voelt c:


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Weet je, ik denk dat het belangrijkste is dat je zegt wat je te zeggen hebt. Gewoon creatief zijn en niet te veel letten op conventies. Je kunt prima op een niet - chronologische manier iets aanvangen. (:


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Bedankt allemaal! Ik denk dat ik een oplossing heb (: (laat gewoon het eerste hoofdstuk een paar jaar terug in de tijd gaan, duh, hoe stom ben ik)
    Geef me in elk geval wat meer ruimte ^^


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Ik zou simpelweg zeggen zo lang als nodig. Bij mij is het meestal ook al een stuk van het verhaal en als het goed is, is het dan dus niet saai. Als het goed is.


    We dwaalden en verdwaalden en noemden sterren naar onszelf.

    Zo lang als het nodig is. Maar Let op dat het niet veel langer wordt dan je normale hoofdstukken. En daarbij, je kunt best informatie prijsgeven in een proloog, heel handig, maar kijk uit dat het niet teveel wordt, dan haken mensen wel af.

    Succes!

    Metamorphoses schreef:
    (...)

    Er zijn wel veel regels in een verhaal *ha-ha-ha-ha*

    Mijn proloog is +/- 1000 woorden (: voor mij een normaal hoofdstuk.


    *slow clap*


    #WWED - What Would Emma Do?