• Hoi! allemaal,

    vandaag ga ik jullie vertellen over iets dat ik sinds kort doe, namelijk iemand helpen met de Nederlandse taal.

    Ik zit op een opleiding waar veel mensen van een buitenlandse afkomst in geinteresseerd zijn. Er zitten maar een paar Nederlandse mensen in mijn klas. Met Nederlands bedoel ik mensen met ouders die ook Nederlands zijn. Dus met een blanke uit enzovoorts. In mijn klas zitten mensen uit, of met een afkomst uit Marokko, Tunesië, Iran, China, Birma, en zo kan ik nog wel even door gaan. Sommige van hen spreken goed Nederlands, omdat ze hier zijn opgegroeid of al jaren wonen, maar anderen wonen hier nog maar een paar jaar en hebben echt moeite met de taal. En dan moeten ze ook nog Engels kunnen! Terwijl ze dat misschien in hun eigen land van herkomst nooit gehad hebben.

    Een Chinese vriendin en klasgenoot van mij, die hier nu vijf jaar is, ging naar de beste Nederlands docent van onze opleiding, voor advies. Ze wil beter worden in deze taal. De docent zag mij het kantoortje naar binnen kijken en zei 'Weet je bij wie je moet zijn? Bij Emma -daar-. Zij is jouw klasgenoot, haar zie je elke dag. En ze is niet eng, Emma is niet eng. Zij kan jou verbeteren. Als je haar nou eens elke avond een e-mail stuurt met wat je die dag gedaan hebt. En dan kan je beter korte zinnen schrijven die foutloos zijn, dan samengestelde zinnen die fout zijn.

    Dus dat is ze nu aan het doen =D En ze leert echt dingen die ze in de e-mail daarna probeert toe te passen. Zo schreef ze 'tijdens' terwijl het 'terwijl' moest zijn 'Terwijl ik aan het koken was', zij schreef 'tijdens ik aan het koken was'. In de volgende email schreef ze de zin twee keer, één keer met tijdens en één keer met terwijl, maar dan wel beide zo geformuleerd dat de hele zin goed was.

    I am proud (Y).

    Helpen jullie ook mensen met de Nederlandse taal, en dan bedoel ik niet alleen op Quizlet via het nakijken van hoofdstukken?

    Groetjes, Emma

    Nou, kan best wat hulp kunnen gebruiken van Laks voor Nederlands, godsiedorie. (Maar nee, ik help geen mensen als ik zelf niet al te best erin ben)


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Wat leuk! Het lijkt me inderdaad wel dat je daar bijzonder trots op kunt zijn. ^^

    Ikzelf heb nog nooit zoiets gedaan, maar sinds het begin van 2016 hebben wij op school een klas met vluchtelingkinderen die hier onderwijs volgen. Velen van hen spraken bijna geen Nederlands en het was een beetje de bedoeling dat ze dat door de lessen zouden oppikken, maar ik geloof dat ze pas echt goed werden toen onze conciërge met ze in de gang ging oefenen. Onze conciërge is zelf jaren geleden gevlucht uit Afghanistan voor de Taliban en begrijpt hun situatie dus ook heel goed. Elke keer dat ik hem met die kinderen zie praten en ze een goede, Nederlandse zin hoor uitspreken, staat hij daar ook te stralen. (bloos)


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Ooh, dat lijkt me zo leuk! c: je mag inderdaad trots zijn, en je hebt er meteen ook weer een vriendin bij ^^

    Wij hebben sinds kort ook een klas van twintig kinderen die Nederlandse les volgen op onze school. Ik heb wel nauwelijks contact met hen, omdat de pauzes anders liggen etc. onderling praten ze wel geen Nederlands, jammer genoeg :/
    In mijn klas sta ik wel een beetje bekend als 'de schrijfster' vaak ook als sarcasme gebruikt... :') yeah en dan vragen klasgenoten/vriendinnen of ik iets nalees want ze vinden mijn mening op dat vlak wel interessant lol


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Welke opleiding doe jij?(:

    En ik vind het echt leuk voor je! Ik ging een keer vluchtelingen helpen die hun huiswerk van Nederlands(inburgeringscursus) aan het maken waren. Dat was echt leuk^^ (maar het lukte me niet om in het Engels uit te leggen wat het verschil was tussen een haas en een konijn


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Ah, supertof Emma! Dat moet je ook een goed gevoel geven denk ik, tenminste, ik word altijd hartstikke blij als ik mensen kan helpen, dus dan zal dat bij jou misschien ook wel zijn.

    Echt goed dat je kan en wil helpen!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Dat is mega awesome! Ik heb op dit moment ook een Israëlische penpal die ik stuur via What'sApp, omdat ik super graag Hebreeuws zou leren. Ik heb nog geen boeken gevonden met oefeningen et cetera, dus tot nu stuurt ze soms zinnetjes in het Hebreeuws (soms met vertaling, soms niet) die ik dan vertaal. Ik merk nu ook dat ik dat beter wordt ik gokken hoe ik bepaalde letters nu moet uitspreken. Zo is de aleph soms een ei, soms een a, soms een e en soms een o. :'D Maar dat is echt mega awesome dat je haar kan helpen! Echt mega wijs!


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik verbeter mijn baas zijn e-mails wel eens, resultaat is ergernis en de boodschap dat het echt niet nodig is tijdens werktijd
    Maar je wil de maatschappij toch vooruit brengen, dus ik hou vol. Sommige mensen zijn te trots om hulp te accepteren, maar ik weet dat hij het kan waarderen


    Sarah = ongewoon sexy