• Het was echt een struggle om dit bij het goede onderwerp te plaatsen.. If needed verplaats het maar.

    Hoi! Voor mijn master moet ik een onderzoeksvraag bedenken die gaat over de kracht van fictie en het veranderen van (gezond) gedrag. Zo is bijvoorbeeld onderzocht dat mensen zich relatief sneller laten vaccineren tegen baarmoederhalskanker als de boodschap in verhalende vorm aan hen gepresenteerd wordt (dat heet dan een exemplar), dan wanneer deze boodschap niet verhalend is. Voor het vak dat ik volg moet ik een soortgelijke onderzoeksvraag opstellen om in de komende weken te gaan onderzoeken.

    Het moet wel meetbaar en onderzoekbaar zijn door middel van experimenteel onderzoek.

    Je kunt dan denken aan:
    - In welke mate is de attitude die iemand heeft ten opzichte van de hoofdpersoon in een verhaal bepalend voor de overtuigingskracht van het verhaal?
    - Zijn waargebeurde verhalen overtuigender dan fictieve verhalen? Waarom?
    - Op welke manier worden mannen door andere verhalen overtuigd dan vrouwen?

    Is er iets dat jullie altijd al hebben willen weten over fictie? Denk dan bijvoorbeeld aan thema's over identificatie, transportatie, emotie en het effect daarvan op mensen die een verhaal lezen. Dit is je kans om het antwoord te vinden middels het onderzoek dat ik uit ga voeren, haha!

    Thanks (: