• De stelling van deze week luidt:
    Ergens spijt van hebben heeft geen zin

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Je kunt wel spijt hebben, maar je hoeft er niet in te gaan hangen en heel melodramatisch te doen. Ik vind ook niet dat je duizend keer sorry hoeft te zeggen en keer op keer jezelf moet bewijzen.

    Als je spijt hebt is het goed - en als het iets belangrijks is, vind ik dat je moet proberen het anders te doen. Proberen - dus als het niet direct of volledig lukt, is dat niet het einde van de wereld.

    Ohh oneens, het is misschien rot om te horen, maar spijt hoort bij het verwerkings- en vergevingsproces. Het is dus wel degelijk belangrijk dat je ergens spijt van kan hebben.


    Queer zijn is gewoon alles

    Oneens, je leert er (hopelijk) iets van en doet het dan niet weer.

    Well, eens als het om het verleden gaat. Je kunt het niet meer terug draaien. Dus het heeft geen nut als je spijt hebt gekregen van wat je gedaan hebt.
    Maar oneens als het om het toekomst gaat. Je kunt dingen, door dat je spijt hebt, anders aanpakken en dingen rechtzetten

    [ bericht aangepast op 10 nov 2016 - 19:28 ]

    Door spijt te hebben denk je na over hetgeen wat je gedaan (of juist niet gedaan) hebt. Het is een leerproces voor jezelf.
    Al ben ik het er wel mee eens dat te lang ergens spijt van hebben geen zin heeft.

    [ bericht aangepast op 6 nov 2016 - 14:11 ]

    Krolock schreef:
    Door spijt te hebben denk je na over hetgeen wat je gedaan (of juist niet gedaan) hebt. Het is een leerproces voor jezelf.
    Al ben ik het er wel mee eens dat te lang ergens spijt van hebben geen zin heeft.


    26 - 02 - '16

    Natuurlijk wel. Het zal nooit iets veranderen aan wat er feitelijk gebeurd is, maar wel aan de manier waarop je er zelf naar kijkt en daarmee hopelijk ook aan je gedrag in de toekomst. Voor andere mensen kan het ook een doorslaggevende factor zijn in of ze besluiten je te vergeven voor iets of niet. Ik weet dat ik het zelf in ieder geval een heel stuk prettiger vind als iemand die op mijn voet is gaan staan spijt toont dan wanneer hij gewoon verder wandelt omdat spijt nutteloos is en we allemaal maar kleine stippeltjes zijn in het eindeloze tijd-ruimte-tapijt van de kosmos, of zo. (krul)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Oneens. Als iemand mij kwetst, dan heb ik toch graag dat ze er spijt van hebben, spijt hebben heeft wel een functie. Spijt zorgt ervoor dat je reacties rechttrekt die niet zo moreel waren, waardoor je relaties goed blijven, moest niemand ooit spijt hebben... Dus niet akkoord: spijt hebben op zich heeft wel degelijk zin, wat geen zin heeft is echter er jaren depressief aan wegkwijnen, terwijl je er niets meer aan kunt veranderen, maar spijt zorgt er ook weer voor dat we zaken gaan veranderen die we niet goed vinden voor onszelf als we ze kunnen veranderen. Dat is waar spijt ons toe aanzet, onze acties aanpassen. Het heeft alleen geen zin, als er niets meer aan te doen is.

    [ bericht aangepast op 7 nov 2016 - 9:15 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Zahkriisos schreef:
    Oneens, je leert er (hopelijk) iets van en doet het dan niet weer.


    Dit. Ik vind dat je ten eerste moet gaan nadenken: als je terug zou gaan, zou je het dan weer doen? Als het antwoord "ja" is, dan is spijt niet op zijn plaats, want het was destijds eens bewuste keuze. Indien het antwoord "nee" is, dan is het een goed leermoment over hoe je het niet meer moet doen in de toekomst.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Spijt hebben, kan een goede motivator zijn voor de toekomst. Het laat mensen ook nadenken over hun acties en de gevolgen daarvan. Ik denk daarom dat het net heel belangrijk is en dat ook kleine kinderen zoiets moeten leren. Maar zoals anderen al zeiden, is het ook niet nodig om je te verliezen in je spijt/schuldgevoelens (volgens mij hangen die dingen soms wel samen).


    The soul needs autumn.

    Spijt heeft niet altijd nut, maar ik ben het zeker niet eens met de stelling.


    Never forget who you are and where you come from

    Is dit serieus een stelling? Gaaah, ik ga zo wel mijn mening erover kwijt.

    [ bericht aangepast op 7 nov 2016 - 15:09 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Oneens, want als je spijt hebt erken je dus dat je een fout hebt gemaakt, en dat is toch een van de belangrijkste dingen die er zijn. Je moet alleen niet in spijt blijven hangen, want dan sloop je jezelf


    take risks

    Sidekicks schreef:
    Well, eens als het om de verleden gaat. Je kunt het niet meer terug draaien. Dus het heeft geen nut als je spijt hebt gekregen van wat je gedaan hebt.
    Maar oneens als het om het toekomst gaat. Je kunt dingen, door dat je spijt hebt, anders aanpakken en dingen rechtzetten


    .it's up to you to make dreams come true

    Zelfmedelijden of -verachting niet, nee, maar met een gezonde hoeveelheid spijt is volgens mij niets mis. Het zorgt er toch net voor dat je in het vervolg anders gaat handelen of je daden recht probeert te trekken? Lijkt me best zinvol.


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell