• Of niet.

    Tja. Waar veel mensen dit wel kunnen, zitten in dit topic de kneusjes die om bepaalde redenen, soms wat onzinnig, soms wat begrijpelijk, geen donor kunnen worden.
    Het is sad, maar het zij zo. De een is te klein, de ander is te licht. De een die heeft een aandoening, de ander een te hoog of te laat BMI.

    Soorten donoren:
    Orgaandonor
    Stamceldonor
    Bloeddonor
    Weefseldonor
    Plasmadonatie (kan alleen als bloeddonor)
    Bloedplaatjesdonor
    Melkdonatie (al is dat hier niet zo van toepassing denk ik)
    Spermadonatie (al is dat hier niet zo van toepassing denk ik)

    De kneusjes:
    Diable
    Sempre
    Sarafina
    StephenFry
    Junns - wel orgaandonor
    Malanaphy

    [ bericht aangepast op 16 nov 2016 - 16:13 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Mijn oma wilde heel graag haar lichaam doneren aan zoiets als body worlds, maar ze was daar te ongezond voor. Na haar overlijden hadden we nog geïnformeerd, maar het kon echt niet. Echt jammer.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Kahlen schreef:
    (...)

    Bloedplaatjes zijn heel normaal, die heeft iedereen nodig. Maar als er te veel zijn kan dat gezondheidsproblen met zich mee brengen. En dat bloed kunnen ze dan natuurlijk niet gebruiken om een ziek iemand beter te maken. (:


    Maar wat ik dus niet snap is dat mijn dokter daar dus niets van maakt. :'D Ik begrijp dat mijn bloed wordt afgewezen, maar heb ik daar zelf dan geen last van? Het is trouwens extra zuur omdat ik daar twee uur heb aangeschoven. :c


    What would Emma do?

    StephenFry schreef:
    (...)

    Maar wat ik dus niet snap is dat mijn dokter daar dus niets van maakt. :'D Ik begrijp dat mijn bloed wordt afgewezen, maar heb ik daar zelf dan geen last van? Het is trouwens extra zuur omdat ik daar twee uur heb aangeschoven. :c


    Misschien is het niet zó veel dat jij er last van hebt, maar dat het té risicovol is (of zelfs maar een klein beetje risicovol) voor een donatie? Met doneren moet het natuurlijk 100% goed / gezond zijn?
    I've no clue. (':


    Ik mocht geen bloed geven vanwege m'n thalassemie en bloedarmoede shizzle.


    Heaven is a place that we all have

    Malanaphy schreef:
    Ik mocht geen bloed geven vanwege m'n thalassemie en bloedarmoede shizzle.

    Wat houd thalassemie in?


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    StephenFry schreef:
    (...)

    Maar wat ik dus niet snap is dat mijn dokter daar dus niets van maakt. :'D Ik begrijp dat mijn bloed wordt afgewezen, maar heb ik daar zelf dan geen last van? Het is trouwens extra zuur omdat ik daar twee uur heb aangeschoven. :c


    Een hoog gehalte aan trombocyten (bloedplaatjes) is vooral riskant bij mensen met hartklachten of vaatproblemen. Ben je gezond en beweeg je genoeg, dan is de kans klein dat je hier problemen van ondervindt.


    oi, suzy

    Diable schreef:
    (...)
    Wat houd thalassemie in?


    Dit zegt gezondheid.be, want ben kut in uitleggen: Thalassemie is een erfelijke bloedziekte waarbij onvoldoende en abnormaal hemoglobine wordt aangemaakt.


    Heaven is a place that we all have

    en de symptomen van bloedarmoede zijn like:

    Veel voorkomende kenmerken en symptomen bij bloedarmoede zijn:

    vermoeidheid sneller dan normaal
    kortademigheid sneller dan normaal
    Tachycardie, snel hartritme
    hoofdpijn
    algemeen zwaktegevoel

    bij ernstiger bloedarmoede ziet men soms:

    bleke huid (met name onder de vingernagels)
    bleke lippen
    hartkloppingen
    duizeligheid
    oorsuizingen
    koude handen en voeten
    tintelingen in de voeten gevolgd door het gevoel te hebben op bobbels/bollingen te lopen.
    gebarsten mondhoeken, of scheurtjes in de lippen


    Heaven is a place that we all have

    ^ Ik kom zovaak dingen tegen die ik herken, maar dat wordt altijd weggewuifd. En ik haat het om naar de dokter te gaan, hehe.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik ben wel al orgaandonor, daarnaast wilde ik een aantal jaar terug ook bloeddonor worden. Helaas mag ik dit niet doen, omdat ik daar niet geschikt voor ben.
    Ik ben een halfkneusje :W


    #WWED - What Would Emma Do?

    Oh jeetje Addie, dat klinkt wel echt heel kut.
    Trouwens , bij dat bloedarmoede heb ik die bovenste rij ook bijna dagelijks (behalve het hartritme, ik heb juist last van hartkloppingen, maar volgend de HA is er niets aan de hand xd)


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Diable schreef:
    Oh jeetje Addie, dat klinkt wel echt heel kut.
    Trouwens , bij dat bloedarmoede heb ik die bovenste rij ook bijna dagelijks (behalve het hartritme, ik heb juist last van hartkloppingen, maar volgend de HA is er niets aan de hand xd)


    oh well, ik kan ermee leven. heb ik een excuus om de gymles bank te zitten xppp
    ik heb dat allemaal en die vermoeidheid is echt wel kut, want ik kan amper een trap oplopen fzo

    [ bericht aangepast op 16 nov 2016 - 17:37 ]


    Heaven is a place that we all have