• De stelling van deze week luidt:
    Mensen zouden verplicht een genetisch onderzoek moeten laten doen vanaf hun achttiende.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Ja, wat kun je hier van zeggen. Het is natuurlijk beter om te voorkomen dan te genezen, dus in dat opzicht is het zeker wel goed om jezelf te laten controleren. Maar we zijn met z'n allen vaak niet zo gek op het woordje "verplicht" en dat zal mensen dus wel gaan afschrikken. En buiten dat: waarom vanaf je achttiende? Waarom niet eerder? Ziektes en dergelijke zullen heus niet wachten tot je achttiende om zich te ontpoppen.

    Ik ben het er dus niet helemaal mee eens.

    Geen idee, eigenlijk. Alleen dat 'verplicht' klinkt mij niet echt heel prettig in de oren. Ik vind eigenlijk niet dat je mensen mag dwingen tot het laten doen van bepaalde onderzoeken.


    26 - 02 - '16

    Nee, ik krijg dan meteen een kriebel idee van de film Gattaca. Ik zou graag niet afgekeurd willen worden voor mijn droombaan omdat ik misschien een kans van 30% op hartfalen of andere dergelijke dingen heb.


    Deep inside, I've never felt alive

    Niet verplicht, maar ze moeten zelf weten wat ze willen doen. En misschien een waarschuwing.

    [ bericht aangepast op 11 dec 2016 - 16:00 ]


    CooleSarah11 --> TwinButterfly

    Hmm nee. Vrijwillig zou zeker wel moeten kunnen, net als vrijwillige full-body scans om te kijken of je iets van kanker hebt of iets.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Genetisch onderzoek in wat?
    Verder denk ik ook dat het verplicht stellen niet gaat helpen, en zoals al genoemd is. wil je mensen gaan afwijzen vanwege iets genetisch? Ik ben hier dus ook tegen.


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Eledhel schreef:
    Hmm nee. Vrijwillig zou zeker wel moeten kunnen, net als vrijwillige full-body scans om te kijken of je iets van kanker hebt of iets.


    Mijn moeder en ik denken er hetzelfde over. Mensen moeten zelf die keuze kunnen maken of ze dat willen doen of niet.

    [ bericht aangepast op 11 dec 2016 - 15:58 ]


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Eledhel schreef:
    Hmm nee. Vrijwillig zou zeker wel moeten kunnen, net als vrijwillige full-body scans om te kijken of je iets van kanker hebt of iets.


    Dit is wel een lastig punt, ook omdat die scans ontzettend duur zijn en ik denk niet dat ze mensen bloot willen stellen aan straling als het niet echt nodig is.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Demiguise schreef:
    Geen idee, eigenlijk. Alleen dat 'verplicht' klinkt mij niet echt heel prettig in de oren. Ik vind eigenlijk niet dat je mensen mag dwingen tot het laten doen van bepaalde onderzoeken.


    The universal language of art.

    Zoals iemand al zei, genetisch onderzoek naar wat? Je kunt zoveel dingen genetisch onderzoeken. Ga je dan screenen op de meest voorkomende ziektes? Maar waarom zou je dat doen? Het kost heel veel geld, en het is ook nog niet eens zeker. Sommige zijn genetisch aangelegd en vertonen die ziekte niet, en andersom, en bovendien is de analyse van DNA ook niet 100% perfect en er kunnen dus fouten gemaakt worden.
    Je maakt er mensen enkel maar banger mee. Als het nodig is, dan gebeurt het al. En inderdaad, waarom verplicht.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Niet mee eens. Zoals al eerder gezegd, als bekend is dat je een ziekte gaat krijgen, zou je best eens kunnen worden afgekeurd op allerlei dingen.
    Daarnaast lijkt me het ook een grote impact op jezelf hebben. Stel je voor, uit de test blijkt dat je ALS gaat krijgen. Het lijkt me moeilijk om daarna weer je normale leven op te pakken.

    Niet verplicht, wel vrijwillig. En ik vind ook dat het moet kunnen vanaf de geboorte, als de ouders dat willen.

    Allereerst, zoals hier al gezegd is: genetisch naar wat? De genetica van mensen is deels nog steeds een raadsel, dus wat schieten we er mee op?
    Ik zie hier staan voor het screenen naar ziektes. Dat zou misschien kunnen werken, maar het is alleen een risicofactor, het wil niet zeggen dat je het echt krijgt. Als je weet dat bepaalde ziektes in je familie voorkomen en er is iets aan te doen, kan je ook zonder bevestiging dat je een vergroot risico hebt proberen risicofactoren zoveel mogelijk te ontlopen.

    Een ander punt: volgens sommige mensen is je gedrag ook grotendeels genetisch bepaald. Dat zou dan, mocht de wetenschap zover komen dat het ook compleet ontrafeld kan worden, bepaald kunnen worden. Zo schijnt het zo te zijn dat als je ouders alcoholist zijn (ook als je geadopteerd bent en dus niet bij je biologische ouders bent opgegroeid) je een verhoogd risico hebt om zelf ook alcoholist te worden. Echter, ik ben van mening dat gedrag ook grotendeels door je eigen omgeving wordt bepaald (ja, ik houd het op mijn mening, want daar is al de hele nature-nurture discussie in haha). Misschien heb je wel een vergroot risico, maar dat wil zeker niet zeggen dat je de omgevingsfactoren ook zo hebt dat het ook daadwerkelijk tot uiting komt. Zouden we dan mensen moeten afkeuren of veroordelen om iets wat misschien niet eens gaat gebeuren?

    Whoops, een beetje lang. Ik houd het erop dat ik gewoon gepassioneerd hierover ben haha.


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Dougal schreef:
    (...)

    Dit is wel een lastig punt, ook omdat die scans ontzettend duur zijn en ik denk niet dat ze mensen bloot willen stellen aan straling als het niet echt nodig is.


    Hm ja, is ook niet haalbaar denk ik. Zou het wel een fijn idee vinden als ik jaarlijks zo'n scan zou krijgen.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Oneens, een mens heeft ook het recht op het niet-weten als hij/zij daar voor kiest. Anderen, derden zoals bedrijven, hebben geen recht om jouw genoom te weten. De leeftijd 18 klinkt ook redelijk random, veel genetische defecten zorgen al voor problemen bij de geboorte. Als je kinderen wilt en bang bent dat je drager bent van een erge ziekte, dan kan ik mij er meer bij voorstellen, maar dan zoek je gericht en vrijwillig.
    Op dit moment zijn de kosten sowieso nog te hoog voor bij iedereen een hele genscan te doen. Daarbij lijkt het mij qua kosten/baten geen goede verhouding hebben.
    Ik weet ook niet of ik alles van mijzelf zou willen weten... stel ik heb 20% kans om te sterven van botkanker voor mijn 30ste, ik weet niet of ik dat zou willen weten. Misschien leef ik dan voor niks jaren in angst terwijl ik op mijn 28ste sterf door iets onvoorziens als een auto-ongeluk. Nee, danku. Ignorance can be a bliss.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder