• Helleu. Ik probeer mijn schrijfstijl te beteren en hoewel veel mensen zeggen dat je dan veel Nederlandstalige boeken moet lezen, heb ik het gevoel alsof het maar niet opschiet. Vandaar deze directe aanpak; ik wil graag weten wat jullie ervan vinden en of jullie verbeterpunten zien (behalve grammatica misschien - want ik weet dat ik vaak d- en t-fouten maak, daar moet ik ook nog aan werken) en of jullie misschien (algemene) tips hebben?

    Ik heb twee stukjes tekst onder de spoiler gezet als voorbeeld van mijn schrijfstijl.

    Misschien is dit ook wel een fijn topic voor andere mensen, die net zoals ik een beetje onzeker zijn over hun schrijfstijl. Wees dan ook niet bang om je eigen geschreven teksten te plaatsen om hulp te vragen.

    In ieder geval al duizend maal dank voor de mensen die me willen helpen - op welke manier dan ook. ^^

         
    “Dank U!” zei ze gauw, nog steeds een tikkeltje verdwaasd over het rare gevoel wat plots had plaatsgenomen in haar buik. Ze deed een kleine buiging voor haar publiek en streelde met een platte hand over haar onderbuik heen zodra ze weer recht overeind stond – het was vast en zeker de kou die haar langzaam beslopen had, als een ongewenste gast. Het was dus zeker geen slecht idee om nu te stoppen en te vertrekken richting haar warme appartement.
          Sarah ging op haar hurken zitten en verzamelde zonder al te veel moeite het geld wat in haar koffer was geworpen. Ze stopte de munten (en zelfs een paar briefjes) in haar kleine handtas en borg toen de viool en haar strijkstok op in de donkere koffer. Terwijl ze langzaam weer overeind kwam, blies ze haar handen warm en kon ze het niet laten om haar ogen langs de drukbezochte kade te laten glijden. Ze wist niet precies waar haar ogen zich op wilden focussen, maar het was alsof haar gevoel haar iets probeerde te vertellen. Het was alsof ze zich in een klaslokaal bevond en één iemand achterin de klas besloten had om naar haar achterhoofd te staren. En hoewel het voor Sarah een dagelijkse kost was om aangestaard te worden, ervaarde ze het deze keer anders. Intenser, als een soort aantrekkingskracht wat haar aandacht wilde opeisen. Maar waar Sarah ook keek, ze kon de bron niet vinden.
          “Doe niet zo raar, Sarah,” mompelde ze tegen zichzelf. “Nog even en je gaat geesten zien.” Ze lachte om haar kleine conclusie maar kon zichzelf tegelijkertijd wel voor haar gezicht slaan. Vanavond bracht een rare sfeer met zich mee. Het was geen avond zoals alle anderen. En toch kon ze maar niet bedenken waarom het anders was dan normaal.
          Ze besloot zich erbij neer te leggen en pakte haar koffer van de grond af. Ze drukte haar handtas ferm tegen haar zij aan – bang dat iemand anders ermee vandoor zou gaan als ze het niet goed vast hield – en ze verliet de plek waar ze iedere dag te vinden was.


    Sarah opende haar ogen zodra haar lied je eindigde en werd onthaald door een daverend applaus. Ze was lichtelijk verbaast over de hoeveelheid mensen die er nog steeds waren, ondanks de bittere kou. In de eerste instantie was ze van plan geweest om op tijd haar warme appartementje op te zoeken, mede door het barre weer, maar had toch besloten om langer door te blijven spelen en zingen. Zolang de mensen zich nog konden vermaken door naar haar te kijken en luisteren, bleef zij met alle plezier doorgaan.
          “Dankjewel,” zei Sarah tegen de kleine jongen zodra hij geld in haar vioolkoffer gooide. De wangen van de jongen werden rood, wat overduidelijk niet veroorzaakt werd door de kou. Hij knikte gauw en zette het op het rennen. Sarah keek hem na en grinnikte zachtjes. Het was dankzij haar liefhebbende toeschouwers dat zij haar maaltijden kon betalen. Elk klein beetje hielp en dus was ze voor iedere donatie ontzettend dankbaar.
          Een bibberende zucht ontglipte Sarah’s lippen. Ze boog voorover en legde haar viool voorzichtig op het rood geblokte kleedje voor zich neer. Haar lange bruine haren besloten op dat moment om vrij te springen van onder haar sjaal. Met een klein beetje gestuntel wist ze haar haren in bedwang te houden en kon ze haar zwarte sjaal weer vastknopen. Zodra ze haar sjaal losliet en haar blik op de klokkentoren wilde werpen, sloeg de klok zijn slagen welke over de rivier heen echoden. Elf uur.
          Sarah peinsde of ze zou stoppen. Het publiek was al langzaam aan het uitdunnen en ze kon zien dat zij niet de enige was die stond te rillen van de kou.
          Nog één nummer.
          Ze blies een keer flink in haar witte handen, pakte haar viool op en legde hem tegen haar linkerschouder aan. Met haar strijkstok in haar rechterhand begon ze zelfverzekerd aan haar volgende nummer terwijl er weer een aantal nieuwe ogen op haar gericht waren.

    Navigator schreef:
    (...)
    Als jij vooral dertien/veertienjarigen wil aanspreken dan zou ik iets simpelere woorden gebruiken dan wanneer de leeftijd een stuk hoger ligt. Dat maakt een beetje het verschil tussen jeugd en young adult,bijvoorbeeld.^^

    Hm ja oké, in dit geval richt ik me toch liever op young adult. Ik vind het alleen heel moeilijk om te zeggen of mijn schrijfstijl daar dan op aansluit.

    Laryanue schreef:
    Oké ben ik dan de enige die die 'moeilijke woorden' juist wel mooi vindt? Misschien omdat ik ze al zo vaak lees en zelf ook gebruik dat het me nauwelijks meer opvalt (:
    Verder vind ik dat je echt heel goed kunt schrijven, maar ik heb er zelf niet echt veel verstand van.

    Dankjewel! ^^

    Cozyre schreef:
    Overigens, Laura, heb ik wel een foutje gevonden. Dat is me niet eerder opgevallen.

    (...)
    Wat moet hier zijn die.

    Oh dear. Goed van je! Ik merk dat ik daar nog wel eens gauw fouten in wil maken.

    Krolock schreef:
    (...)
    Hm ja oké, in dit geval richt ik me toch liever op young adult. Ik vind het alleen heel moeilijk om te zeggen of mijn schrijfstijl daar dan op aansluit.

    Nou ik ben van plan om binnenkort Her Voice te lezen dus dan zal ik dat in elk geval van dat verhaal zeggen. ^^


    Every villain is a hero in his own mind.

    Navigator schreef:
    (...)
    Nou ik ben van plan om binnenkort Her Voice te lezen dus dan zal ik dat in elk geval van dat verhaal zeggen. ^^

    Oh wat leuk haha, dat zou zeker fijn zijn! ^^

    Als ik al deze tips lees, denk ik dat ik mijn schrijfhanddoek finaal in de ring mag gooien. Ik herken mezelf heel erg in deze 'foutjes'. Confronterend.


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Ik vind show don't tell ook moeilijk. Maar alles kun je leren^^


    oi, suzy

    Wasikowska schreef:
    Als ik al deze tips lees, denk ik dat ik mijn schrijfhanddoek finaal in de ring mag gooien. Ik herken mezelf heel erg in deze 'foutjes'. Confronterend.


    Dat meen je niet? Jij schrijft echt heerlijk!

    Daarbij zijn sommige tips heel erg inhoudelijk, verhaallijn gericht. En heel veel tips (niet per se deze allemaal) zijn heel erg smaak gerelateerd, vergeet dat niet!

    Ik ontvang graag tips op onderstaand stuk.


    Hij trekt aan de ketting, waarvan alle oogjes eerst dieper in mijn vlees snijden en zich dan overgeven aan de weg van de minste weerstand. Het sierlijke bedeltje valt als eerst op de grond, waarna de zilveren ketting volgt. Het zal ongetwijfeld met een geluid gepaard gaan, maar mijn zintuigen zijn inmiddels, op mijn zicht na, allemaal uitgevallen. Ik kan mijn blik niet loskrijgen van de grote man tegenover me. Zijn donkerblauwe pak valt losjes, maar tegelijkertijd aangesloten om zijn gespierde lijf. De tegenstrijdigheid past bij hem. Het witte overhemd wijkt af van zijn inktzwarte karakter en dat terwijl ik zoveel om hem geef. Het stadium van houden van ben ik vele malen gepasseerd, in een onophoudelijke cirkel.
    ‘Wat wens je nu nog?’ Hij buigt naar me toe en ik ruik de eau de cologne die ik zes weken geleden aan hem heb gegeven toen hij 31 werd. Hij heeft me alles laten voelen, van passionele liefde tot allesverslindende haat. Zelfs nu, terwijl mijn knieën steeds onstabieler lijken te worden, weet hij mijn zintuigen te controleren. De sterke geur dringt mijn neus binnen en daarmee mijn lichaam. Het is alsof hij langzaam mijn hele zijn overneemt.
    Zwijgend wens ik dat het ooit over zal zijn en hij me opnieuw liefheeft als vier jaar geleden, toen ik hem leerde kennen. Ik weet dat je een wens in stilte moet schreeuwen, zodat het universum ervan doordrongen raakt dat het om iets gaat dat zodanig van belang is dat je zonder het uitkomen van je wens niet verder kunt.
    Hard klap ik met mijn achterhoofd tegen de muur, als hij me bij mijn armen vastgrijpt en naar achteren duwt. Hij boort zijn vingers diep in mijn huid en ik ben blij dat het december is, zodat ik de blauwe plekken met lange mouwen kan bedekken. Het is het voordeel van de winter en mijn wapen tegen de hoofdschuddende, maar zwijgende collega’s als ik weer eens met bloeduitstortingen op mijn werk verschijn. Ondanks dat ik mijn lichamelijke schade probeer weg te werken met concealer en foundation, kan ik mijn geestelijke wonden niet behandelen.

    Vier jaar geleden wist ik niet dat bloeduitstortingen dieppaars van kleur konden zijn en was ik ervan overtuigd dat liefde alles zou overwinnen. Nu weet ik dat liefde niet altijd iets moois is, maar dat het je ook radeloos en zelfs reddeloos kan maken. Ik lach wrang, wat me pijn doet. Voorzichtig leg ik de zak ijs tegen mijn wang en hoop daarmee de zwelling tegen te gaan.
    ‘Lieverd, het spijt me.’ Hij knielt voor me neer en pakt mijn rechterhand vast. Met een zekere terughoudendheid, wat alleen als teder omschreven kan worden, drukt hij zijn lippen op de rug van mijn hand. ‘Ik wil je niet kwijt, ik hou van je. Je bent mijn prinses.’
    Ik wil tegen hem schreeuwen dat hij me dan niet zo moet behandelen, maar ik houd mijn mond. Zeker mentaal kan ik een nieuwe confrontatie niet aan.
    Hij komt naast me zitten op het bed, waar we eergisteren nog de liefde bedreven en slaat zijn arm om mijn schouders. Door zijn kracht word ik enkele centimeters naar hem toe getrokken, terwijl ik in mijn gehele lichaam verstrak.
    ‘Kan ik iets voor je doen?’ Hij drukt een kus op mijn haar, op de plek waar binnen een uur een flinke verdikking zal verschijnen.
    ‘Nee hoor. Het gaat wel.’ De leugen steekt minstens even erg als mijn wang. Het is alsof er tientallen spelden in mijn vlees prikken.
    ‘Goed zo. Zal ik koken? Ik heb het bad al voor je vol laten lopen.’ Hij duwt een haarlok achter mijn oor. Ook die wijkt voor hem.
    ‘Fijn, dankjewel.’ Ik forceer een glimlach en sta op, zodat ik uit zijn nabijheid kan verdwijnen.
    In bad kan ik me relatief goed ontspannen en ik voel de spanning uit mijn spieren glijden. Het naar lavendel geurende badzout zorgt voor een tevreden gevoel. Na vijfentwintig minuten hijs ik mezelf moeizaam uit het bed en droog ik me gehaast af. Zijn geduld is na een half uur op en als ik dan niet aan de eettafel zit, zal er zeer waarschijnlijk nog een stuk van het servies sneuvelen. Ik kleed me aan, wat pijn doet aan mijn lichaam en loop de trap af. Hij glimlacht als hij me ziet en steekt het vierde waxinelichtje aan. Ik laat mijn ongemerkt ingehouden adem ontsnappen en complimenteer hem over het diner, terwijl hij even goed als ik weet dat ik niet van biefstuk houd.[/georgia]


    Hele short story is hier te lezen: Gebroken, om feedback te kunnen geven op het geheel.

    Puellae schreef:
    (...)

    Dat meen je niet? Jij schrijft echt heerlijk!

    Daarbij zijn sommige tips heel erg inhoudelijk, verhaallijn gericht. En heel veel tips (niet per se deze allemaal) zijn heel erg smaak gerelateerd, vergeet dat niet!

    Nu heb ik geen benul van hoe je schrijft Wasikowska, maar ben het wel eens met Puellae dat heel veel dingen ook heel gericht zijn en ook juist smaak gerelateerd. Maar als je je echt aangesproken mocht voelen op die "verbeterpunten", dan zou dat toch ook juist iets kunnen zijn waar je aan kunt werken? Hoewel je natuurlijk wel rekening moet houden met het feit dat je het dan voor jezelf moet doen, en niet omdat een ander er iets van vindt.