• Mijn hond heeft een kei en keiharde hekel aan vuurwerk, 's Ochtends kan je nog wel met hem uit maar zodra het middag is krijg je hem niet meer mee naar buiten.
    Sinds vandaag zijn ze weer aan het knallen vlak bij ons, en loopt mijn hond het hele huis door met zijn staart tussen zijn benen en trilt hij met zijn achterpoten.
    Ook kan hij enorm veel hijgen, waardoor je alles later gewoon op de vloer kunt zien.
    Ik vind het zo zielig voor hem :c
    Hij heeft al een speciale band om die een geur afgeeft om hem te kalmeren, maar ikzelf vind hem niet echt bepaald kalm.
    Hij volgt ons het hele huis door, en net was hij boven en wou hij even op schoot kruipen (maar om een hond van wel 30 kg op schoot te hebben is niet altijd makkelijk).

    We proberen hem al zo veel mogelijk te negeren, maar dan nog vind ik het zielig.

    Wat doen jullie als jullie huisdier zo bang is voor vuurwerk?


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus

    Ah gosh, wat sneu ): Ik heb geen ervaring met bange honden. Onze kat was ook altjd bang en die ging dan onder kast zitten of zo. We zorgden er dan gewoon altijd voor dat hij niet naar buiten kon en dat er iemand bij hem binnen bleef.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Nahw :c

    Wij leren onze dieren om niet bang te zijn voor de knallen door ballonnen op te blazen en ze ermee te laten spelen. De ballonnen zullen vanzelf knappen door de nagels van de dieren en op den duur leren ze om er niet meer bang voor te zijn. (:

    But still, arme hond though. Hopelijk zullen de dagen toch redelijk goed voorbij gaan. <3


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Richonne schreef:
    Ah gosh, wat sneu ): Ik heb geen ervaring met bange honden. Onze kat was ook altjd bang en die ging dan onder kast zitten of zo. We zorgden er dan gewoon altijd voor dat hij niet naar buiten kon en dat er iemand bij hem binnen bleef.


    Ah ja, onze vorige kat kroop altijd onder mijn dekens. Maar onze huidige kat is er helemaal niet bang voor (als ie binnen is), buiten weet ik niet en wil ik hem nu ook niet buiten hebben.


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus

    Gibbs schreef:
    Nahw :c

    Wij leren onze dieren om niet bang te zijn voor de knallen door ballonnen op te blazen en ze ermee te laten spelen. De ballonnen zullen vanzelf knappen door de nagels van de dieren en op den duur leren ze om er niet meer bang voor te zijn. (:

    But still, arme hond though. Hopelijk zullen de dagen toch redelijk goed voorbij gaan. <3


    Ja, 't is echt een drama met uitlaten. Dat met ballonnen kende ik nog niet, ik zal het onthouden. c:


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus

    Ik weet niet of je er al eens van gehoord hebt, maar thundershirts schijnen heel goed te werken.

    Het Thundershirt, ook wel het dondershirt genoemd, werkt door het aanbrengen van druk op het lichaam en is gebaseerd op het principe van het inbakeren van baby's. Door de druk op het lichaam ervaart de hond dit als rustgevend.


    Onze hond heeft er gelukkig geen last van..

    Mijn kleine hondje was nooit bang voor vuurwerk, maae drie jaar terug hadden ze een soort bom afgestoken, en dat gaf een ongelooflijke harde knal en auto alarmen gingen af etc. Dus Sjimmy is sinds dien doodsbang en doet hetzelfde als jouw hond. En helaas het enige wat je kunt doen is de hond zen gang laten gaan en heel af en toe aaien. Ik kan dat zo slecht 😞
    + Uitlaten doen wij absoluut niet, straks schrikt ze van een knal en schiet ze uit de riem brrr nee geen fijn idee

    [ bericht aangepast op 29 dec 2016 - 17:03 ]


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Wij doen onze hond altijd in de douche. Hoort ze niks!


    Not every fairy tales ends with: and they lived happily ever after - Prince Harry of Wales

    Mijn hond is ook als de dood voor vuurwerk. Je krijgt hem in de avond echt niet mee naar buiten. Eenmaal binnen gaat het gelukkig wel en doet hij gewoon normaal.


    If we hug a little tighter, our hearts will be a little closer

    Onze hond is niet bang voor vuurwerk. Als het even kan, gaat ze juist buiten staan op het balkon. En anders slaapt die hond.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Die van ons wil juist weten wat het is en wil me mee die richtjng op trekken. Geen idee wat handig is. Maar vooral niet de angst aansporen. Dus haar niet te veel gaan troosten. (Al klinkt dit wel heel gemeen, zo bedoel ik het echt niet hoor)


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Mijn hond (die inmiddels al overleden is), was er toen ze jong was niet bang van, maar toen ze haar gehoor wat verloor en dus al iets minder goed kon horen, werd ze er wel bang van, omdat ze de trillingen kon voelen, maar dus de knal zelf kon ze niet horen. Toen heb ik haar altijd op schoot genomen (Ze woog maar 8kg dus dat kon makkelijk). Ik weet dat je bange honden eigenlijk niet mag aantrekken dan (want dan moedig je ze juist aan om bang te zijn), maar ik kon het toch niet over mijn hart krijgen. Ze was meestal gewoon kalm als ik haar aan het afleiden was. (Gewoon aaien, naar het vuurwerk laten kijken vanuit het huis en gewoon net doen alsof het een normale dag is).

    [ bericht aangepast op 29 dec 2016 - 19:21 ]


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Direct volgend jaar als alles is gekalmeerd beginnen met vuurwerk training. Dus op youtube vuurwerk geluiden opzoeken en héél zacht (amper hoorbaar) opzetten. Vervolgens gewoon je normale dingen doen (eten, krant lezen, tv kijken). Als de hond na verloop van tijd er niet meer op reageert (wat lang kan zijn als ze het al eng vinden), het volume een klein beetje harder zetten. Dit kun je op bouwen tot dat het volume zo hard staat dat je ruzie krijgt met de buren.

    Daarnaast zou je kunnen overwegen om de hond mer nieuwjaar naar een speciaal pension te brengen. Jouw hond is niet de enigste met vuurwerkangst, er zijn genoeg pensionnen die buitenaf liggen en speciale voorzorgsmaatregelen nemen wat betreft vuurwerk(angst).

    ... Maar daar heb je nu niks aan.

    Nu ga ik iets zeggen wat veel mensen door elkaar halen: Laat je hond steun zoeken bij jou. Je hond vertrouwt jou en wil graag bij je zijn in angstige situaties. Met steun zoeken bedoel ik het bij/naastje komen zitten/liggen, soms zelfs letterlijk op je, onder je of tussen je benen. Het negeren van je hond werkt averechts. Echter moet je wel het angstige gedrag van je hond negeren, hiermee bedoel ik het volgende: je hond komt tussen jouw benen zitten en gaat piepen. Het bij je komen zitten is her steun zoeken, het gedrag is het piepen. Als je de hond nu gaat aaien, bevestig je de angst ("je hebt gelijk, dit is ook dood eng!"). Als je de hond volledig negeert, biedt je de hond ook niet de mogelijkheid om steun te zoeken. Jij bent zijn baasje, hij vertrouwd jou en komt steun zoeken. Bij volledig negeren (van het bestaan van het wezen) laat je de hond in de steek.

    Naast de halsband zou je eventueel ook een verdamper kunnen proberen. Deze stop je in het stopcontact (bijv. vlakbij de mand of het kussen) en geeft net als de band feromonen af. Deze verdamper heet Adaptil. Je hebt ook homeopatische middelen voor honden met angst, deze zijn van het merk Puur. Daarnaast is het Thundershirt (zoals al eerder genoemd) ook een aanrader.

    Daarnaast kun je proberen je hond af te leiden met een lekker groot bot, denkspel of hondenpuzzel (ook zelf gemakkelijk te maken). Door je hond af te leiden met wat lekkers is de aandacht minder op de angst gericht. Je hond krijgt daarnaast ook nog een positieve ervaring cadeau (iets lekkers).

    Zet het geluid van de radio of tv wat harder, hierdoor worden de knallen wat meer gedempt. Doe gordijnen dicht om lichtflitsen tegen te gaan en sluit alle ramen en deuren (zodat de hond niet uit angst het huis uit vlucht). En de allerbelangrijkste tip: laat je hond NIET alleen!

    [ bericht aangepast op 29 dec 2016 - 19:34 ]


    I'll lick the poison from right off your kiss