• Hoi. Ik moet me eigenlijk kapot schamen, want ik schrijf al jaaaren en nog steeds beheers ik mijn eigen moedertaal niet compleet. Schoonheidsfoutjes zijn natuurlijk heel normaal, maar ik maak altijd fouten met de d's en t's.

    Ik weet wel wanneer ik ergens een T achter moet plakken (hij wordt zestig), maar wat ik nog steeds niet onder de knie heb, is bijvoorbeeld dit:
    Hij verdiend een prijs OF hij verdient een prijs... Ik heb geen idee. :'D

    Wie kan me dit in babytaal uitleggen? Het is me al eens eerder uitgelegd, maar op de één of andere manier blijft het telkens niet hangen...

    MT. Ik heb hier ook last van, blij dat ik niet de enigste ben.


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus

    Leaving a dot.

    Hippolyta schreef:
    MT. Ik heb hier ook last van, blij dat ik niet de enigste ben.

    Enige, niet enigste.
    Sorry, nu we toch bezig zijn met onze mooie Nederlandse taal haha.

    Ah, blij dat ik niet de enige ben :') MT.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Geen probleem, duurde mij ook een tijdje ^^

    In hij-vorm is het altijd een t, hij verdient, hij bestelt.
    Als je dan een voltooid deelwoord hebt (hij heeft geld verdiend), moet je kijken naar het "kofschip". Als het eindigt op een letter van het kofschip (klinkers niet mee gerekend) is het met een t geschreven in het voltooid deelwoord, anders altijd met een d.

    [ bericht aangepast op 1 jan 2017 - 19:12 ]


    obsessive rage

    Dat heeft toch te maken met dat o.t.t, o.v.t, v.v.t en v.t.t gedoe?


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Ik heb een bestandje! Ik zal het even opzoeken.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    https://www.quizlet.nl/chapters/245145/werkwoorden/
    Dit is van de bètareaders op Q, die overigens nog veel spellings/grammatica regels erop hebben staan.

    [ bericht aangepast op 1 jan 2017 - 18:51 ]


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Krolock schreef:
    (...)
    Enige, niet enigste.
    Sorry, nu we toch bezig zijn met onze mooie Nederlandse taal haha.


    Wauw, ja ik heb er ook nog eens dyslexie bij. :'D


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus

    Het infinitief is verdienen, dus de stam is verdien. In de stam staat dus geen -d of -t. Dan wordt het dus: "Hij verdient een prijs." . Echter, met voltooid deelwoord komt er weer wel een -d achter. Dan wordt het: "Hij heeft een prijs verdiend." Dat komt omdat de laatste letter van de stam van verdienen niet in 't (ex-)Kofschip zit. Alle letters die daarin niet zitten, krijgen dan een -d. De letters die er wel in zitten krijgen een -t.

    Kortgezegd:
    - Hij/zij/het in de tegenwoordige tijd? --> stam + t
    - Voltooid deelwoord? --> hebben/zijn + afhankelijk van 't (ex-)Kofschip een -d of -t

    [ bericht aangepast op 1 jan 2017 - 18:57 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Ik heb de dt-regels en zo ook nooit onder de knie gekregen.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Richonne schreef:
    Ik heb de dt-regels en zo ook nooit onder de knie gekregen.

    Echt heel veel kinderen in mijn klas hebben het ook hoor. Ik vind het zelf erg simpel, maar ik kan wiskunde bijvoorbeeld weer gewoon echt niet haha.


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Dat komt omdat "hij verdient" gewoon de tegenwoordige tijd is. Wanneer je het in de voltooid tegenwoordige tijd zet, komt er een d, dus "hij heeft verdiend" omdat het "verdiende" is. Ik ben niet geweldig in het uitleggen van grammaticale regels, dus ik hoop dat deze warboel wat heeft geholpen. :p


    Take me to wonderland

    Hij verdient een prijs
    Hij heeft een prijs verdiend

    Verdien (stam) + t in de tegenwoordige tijd
    Hij verdiende --> hij heeft verdiend

    Voor voltooid deelwoord moet je naar de verleden tijd kijken, voor tegenwoordige tijd zet je een t achter de stam (bij jij/hij/zij)


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik zit nu op mijn telefoon, maar ik kan het later nog wel proberen uit te leggen als er nog iets onduidelijk is. In ieder geval klopt alles wat hierboven al is gezegd ook gewoon. ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan