• Ik zag het al in een paar topics voorbijkomen, dus ik dacht; waarom ook niet? Als doel voor 2017 heb ik namelijk om weer eens een verhaal te gaan schrijven. En wel te verstaan; een cliché verhaal. Nu heb ik inmiddels al 1-2 jaar niet meer geschreven en moet ik er weer inkomen, dus ik zoek feedback!

    Hieronder een klein stukje uit het verhaal wat ik vanavond heb geschreven:

    Eloise: Wie komt er mee koffiedrinken bij het Koffiehuis?

    Brianna: Ik!

    Thomas: Ik ben er met 15 min!

    Ik: Ik kom ook!


    Brianna: Neem je Brian mee?

    Thomas: Nee, hij moet werken. :(

    ……


    ‘Oh nee! Het spijt me zo! Ik heb de hond nog maar net en ik weet nog niet zo goed hoe ik met hem om moet gaan.’ Een schaduw blokkeerde mijn zicht en ik kreunde, terwijl ik pijnlijk over mijn achterhoofd wreef. Terwijl ik dit deed, voelde ik mijn hand nat worden en een overenthousiaste hond sprong wild op mijn buik, waardoor ik een pijnlijk gezicht trok. Dit was zeker niet de lichtste hond. De hond ging op mijn buik staan en likte in mijn gezicht.
    ‘Leo niet doen!’ Voorzichtig rukte de jongen aan de riem, maar waarschijnlijk had hij geen leiderskwaliteiten, want de hond gaf er niets om.
    ‘Trek harder,’ murmelde ik, terwijl ik voelde dat ik chagrijnig werd. Waarom moest mij dit nou overkomen? Natuurlijk midden in een drukke straat.
    Hier gaf de jongen gelukkig gehoor aan en de hond kwam eindelijk van me af. Ik pakte de uitgestoken hand van de jongen aan, die me vervolgens overeind trok. Nu pas zag ik dat ik in een plas met modder had gelegen, wat verklaarde waarom mijn hand en mijn kleren zo nat aanvoelden.
    ‘Sorry… Ik… Ik heb net een hond en ik ken hem niet zo goed en...’ De jongen zijn gezicht werd knalrood, waardoor ik moest lachen. ‘Als je uhm wilt… Mijn huis is hier vlak bij en dan kan je bij me douchen en schone kleren krijgen? Ik bedoel er verder niets mee hoor! Ik..-’
    ‘Het is al goed,’ onderbrak ik hem. Ik voelde, nee grapje, ik wás smerig en koud, dus een warme douche en schone kleren kon ik wel gebruiken. Normaal ging ik niet mee met jongens die ik niet kende, maar voor vandaag maakte ik een uitzondering. Ik had het koud en ik schaamde me heel erg. Verschillende mensen keken naar ons en een paar hadden moeite om hun lach binnen te houden.
    Toen pas zag ik dat de hond er ook niet meer zo schoon uitzag. Ik herkende er een labrador in, die mijn buren ook hadden. De hond had van oorsprong wit moeten zijn, maar zat net als ik onder de modder en het smerige water. De hond deerde er echter niets om, en liep de hele tijd enthousiast aan me te snuffelen.
    ‘Ik denk dat ik niet de enige ben die onder de douche moet,’ zei ik lachend, terwijl ik naar de hond wees.
    ‘Dat is Leonore. Maar ik noem haar Leo.’
    ‘Wie noemt zijn hond nou Leonore?’
    Hij schudde met zijn hoofd heen en weer. ‘Geen idee. Ze heette al zo.’
    ‘En wat is jou naam?’ vroeg ik, toen ik me realiseerde dat we elkaars naam nog niet eens wisten.
    ‘Gabriel.’
    ‘Alexia. Ik zou zeggen; Aangenaam kennis te maken, maar ik had het liever op een andere manier gehad.’
    Hij grinnikte en haalde verlegen een hand door zijn haar heen. Nu pas had ik de kans om hem te bekijken. Hij had donkerbruin, half lang haar en was een kop groter dan ik. Breed gebouwd en had een nette broek en trui aan, al zag ik dat er een paar hondenpootjes op de broek zaten. Tja, dat had je met een overenthousiaste hond.


    Dus... Kunnen jullie me tips geven? Bedankt! c:

    [ bericht aangepast op 6 jan 2017 - 18:58 ]


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Eloise: Wie komt er mee koffiedrinken bij het Koffiehuis?

    Brianna: Ik!

    Thomas: Ik ben er met 15 min!

    Ik: Ik kom ook!


    Brianna: Neem je Brian mee?

    Thomas: Nee, hij moet werken. :(

    ……


    ‘Oh nee! Het spijt me zo! Ik heb de hond nog maar net en ik weet nog niet zo goed hoe ik met hem om moet gaan.’ Een schaduw blokkeerde mijn zicht en ik kreunde, terwijl ik pijnlijk over mijn achterhoofd wreef. Terwijl ik dit deed, voelde ik mijn hand nat worden en een overenthousiaste hond sprong wild op mijn buik, waardoor ik een pijnlijk gezicht trok. Dit was zeker niet de lichtste hond. De hond ging op mijn buik staan en likte in mijn gezicht.
    ‘Leo niet doen!’ Voorzichtig rukte de jongen aan de riem, maar waarschijnlijk had hij geen leiderskwaliteiten, want de hond gaf er niets om.
    ‘Trek harder,’ murmelde ik, terwijl ik voelde dat ik chagrijnig werd. Waarom moest mij dit nou overkomen? Natuurlijk midden in een drukke straat.
    Hier gaf de jongen gelukkig gehoor aan en de hond kwam eindelijk van me af. Ik pakte de uitgestoken hand van de jongen aan, die me vervolgens overeind trok. Nu pas zag ik dat ik in een plas met modder had gelegen, wat verklaarde waarom mijn hand en mijn kleren zo nat aanvoelden.
    ‘Sorry… Ik… Ik heb net een hond en ik ken hem niet zo goed en...’ De jongen zijn gezicht werd knalrood, waardoor ik moest lachen
    enter‘Als je uhm wilt… Mijn huis is hier vlak bij en dan kan je bij me douchen en schone kleren krijgen? Ik bedoel er verder niets mee hoor! Ik..-’
    ‘Het is al goed,’ onderbrak ik hem. Ik voelde, nee grapje, ik was smerig en koud, dus een warme douche en schone kleren kon ik wel gebruiken. Normaal ging ik niet mee met jongens die ik niet kende, maar voor vandaag maakte ik een uitzondering. Ik had het koud en ik schaamde me heel erg. Verschillende mensen keken naar ons en een paar hadden moeite om hun lach binnen te houden.
    Toen pas zag ik dat de hond er ook niet meer zo schoon uitzag. Ik herkende er een labrador in, die mijn buren ook hadden. De hond had van oorsprong wit moeten zijn, maar zat net als ik onder de modder en het smerige water. De hond deerde er echter niets om, en liep de hele tijd enthousiast aan me te snuffelen.
    ‘Ik denk dat ik niet de enige ben die onder de douche moet,’ zei ik lachend, terwijl ik naar de hond wees.
    ‘Dat is Leonore. Maar ik noem haar Leo.’
    ‘Wie noemt zijn hond nou Leonore?’
    Hij schudde met zijn hoofd heen en weer. ‘Geen idee. Ze heette al zo.’
    ‘En wat is jou naam?’ vroeg ik, toen ik me realiseerde dat we elkaars naam nog niet eens wisten.
    ‘Gabriel.’
    ‘Alexia. Ik zou zeggen; Aangenaam kennis te maken, maar ik had het liever op een andere manier gehad.’
    Hij grinnikte en haalde verlegen een hand door zijn haar heen. Nu pas had ik de kans om hem te bekijken. Hij had donkerbruin, half lang haar en was een kop groter dan ik. Hij was breed gebouwd en had een nette broek en trui aan, al Ik[/red[ zag ik dat er een paar hondenpootjes op de broek zaten. Tja, dat had je met een overenthousiaste hond.


    Ik vind het een heel leuk stukje, maar heb wel wat verbeterpuntjes kunnen ontdekken. Als je een bepaald feedback puntje niet snap mag je het natuurlijk vragen, dan zal ik het uitleggen :)

    Super! Dank je wel! Zal ze vamiddag gelijk aanpassen. Wat vindt je van mijn schrijfstijl?


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Ik heb dit topic al eens gelezen, maar ik vind het moeilijk om concreet iets aan te wijzen. Ik denk omdat het maar zo'n klein stukje is. Daardoor kan ik weinig over je manier van schrijven opmaken. Eén fragment is te weinig om te zeggen of iemand zijn personages goed uitwerkt, of het spannend is of het verhaal goed opgebouwd is.
    Ik kan alleen maar commentaar geven op de stijl en daar is niet noodzakelijk iets mis mee, op wat schoonheidsfoutjes na.
    Kan je misschien wat meer achtergrondinformatie geven: ik bedoel van wat wilde je overbrengen? Wil je realistische personages opwekken, wil je een een bepaald gevoel naar voren laten komen uit je tekst? Of nog iets anders? Als je een concreet onderwerp geeft voor tips is het denk ik gemakkelijker voor mensen om te zeggen hoe je het goed doet en waar je nog beter kan en hoe je dat dan aanpakken moet. (:

    [ bericht aangepast op 8 jan 2017 - 10:40 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik ben altijd een beetje sceptisch met 'messages'. Ik denk dat heel weinig mensen tegenwoordig echt een bericht sturen als wat jij hebt geschreven en natuurlijk het is jouw verhaal etc. Maar ik heb het toch het gevoel dat realisme iets verder ligt en nu bedoel ik niet dat je nergens een hoofdletter plaatst of iets. Ik bedoel meer dat er minder met interpunctie in berichten onder elkaar wordt gebruikt. Kijk bijvoorbeeld naar je eigen berichten of berichten van vrienden.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    En ik ben er met 15 minuten, is tussentaal of dialect. Het is geen AN in ieder geval, met is foutief. (:


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.