• Ik moet dit eventjes uiten, want ik word een beetje gefrustreerd als ik denk aan de situatie met muziek waarin de pop muziek word verkocht en gedraaid.

    Dus, we hebben platenmaatschappijen die massaal voor popmuziek gaan, omdat deze ‘safe’ zijn. Dit, omdat popmuziek meestal al herkenbaar in de oren klinkt en word geschreven door betrouwbare songwriters zoals Max Martin.

    Platenmaatschappijen kopen vervolgens radio’s om, (of dringen aan) om deze muziek te laten draaien. Vervolgens hebben we ook nog winkels waarin ze populaire popmuziek draaien. Zo worden we gebrainwasht en beginnen we, mischien wel na de vierde of wel tiende keer het nummer pas goed te vinden.

    Zo blijft orginele, risico-vollere muziek zoals metal op de achtergrond en word deze nauwelijks gedraaid op normale radio’s. (Oke ik geef toe dat ik van metal hou)

    Maar dat frusteert me enorm en ik moest het even kwijt nu. Dankuwel voor het lezen.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Ik luister daarom meestal naar Arrow of 8fm en het nachtprogramma van 3fm heeft ook vaak metal / rock.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Daarom luister ik nooit radio. Komt toch nooit muziek op dit ik zelf leuk vindt (country, blues, rock, hardrock).

    Pop-muziek is vaak (niet altijd) generic en inderdaad veilig en safe. Ik snap wel waarom ze het in winkels draaien, omdat het toch muziek is die een beetje wegvalt. Het is zo voorspelbaar en herkenbaar dat je op een gegeven moment niet eens meer merkt dat er muziek aan staat. Als je ineens keiharde metal draait of gaat voor een blues-nummer van een kerel met een zwaar doorrookte stem in een kledingwinkel heb je altijd mensen die dat dan meteen opvalt en gaan klagen omdat ze die generic sound gewend zijn.:')

    Dus ja, we hebben gewoon een beetje pech dat pop de muzieksoort is die nu eenmaal aan het roer staat, maar ik snap dus wel waarom. De meeste mensen houden (na er een leven lang naar geluisterd te hebben omdat je het overal hoort) nou eenmaal van die doorsnee sound I guess.

    [ bericht aangepast op 16 mei 2018 - 16:00 ]


    ars moriendi

    Als ik dit lees, moet ik altijd denken aan zo'n gothicwinkeltje in de stad hier waar constant harde metal op staat en waarvan de eigenaresse eindeloos Idols terug zit te kijken achter de kassa 😂.
    Daar stapt ook geen "doorsnee" persoon naar binnen, maar ik vind het wel grappig daar. Ik snap dan ook wel waarom iedereen liever pop draait, maar andersom moet het ook kunnen werken natuurlijk.

    Voor de rest heb ik denk ik in mijn hele muziekluisterleven nooit naar de radio geluisterd om van de muziek te genieten. Altijd was het of zo'n online alternative station uit Amerika of zo en anders wel Spotify/mp3 🤔
    Wel weet ik dat Muse héél vaak op de radio is in Frankrijk!


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    AriChibi schreef:
    Als ik dit lees, moet ik altijd denken aan zo'n gothicwinkeltje in de stad hier waar constant harde metal op staat en waarvan de eigenaresse eindeloos Idols terug zit te kijken achter de kassa 😂.

    Wat heerlijk. :')


    ars moriendi

    AriChibi schreef:
    Als ik dit lees, moet ik altijd denken aan zo'n gothicwinkeltje in de stad hier waar constant harde metal op staat en waarvan de eigenaresse eindeloos Idols terug zit te kijken achter de kassa 😂.
    Daar stapt ook geen "doorsnee" persoon naar binnen, maar ik vind het wel grappig daar. Ik snap dan ook wel waarom iedereen liever pop draait, maar andersom moet het ook kunnen werken natuurlijk.

    Voor de rest heb ik denk ik in mijn hele muziekluisterleven nooit naar de radio geluisterd om van de muziek te genieten. Altijd was het of zo'n online alternative station uit Amerika of zo en anders wel Spotify/mp3 🤔
    Wel weet ik dat Muse héél vaak op de radio is in Frankrijk!


    😂 voor een gothic winkel snap ik het wel, zou daar wel willen werken. Ik luister wel eens radio met mijn vader en of moeder in de auto, maar de laatste tijd doen we steeds meer op spotify of op storytel. Tijdens autorijden snap ik trouwens wel dat ze geen metal draaien, je hebt liever geen autorijder headbangend aan het stuur.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    EdensGate schreef:
    Daarom luister ik nooit radio. Komt toch nooit muziek op dit ik zelf leuk vindt (country, blues, rock, hardrock).

    Pop-muziek is vaak (niet altijd) generic en inderdaad veilig en safe. Ik snap wel waarom ze het in winkels draaien, omdat het toch muziek is die een beetje wegvalt. Het is zo voorspelbaar en herkenbaar dat je op een gegeven moment niet eens meer merkt dat er muziek aan staat. Als je ineens keiharde metal draait of gaat voor een blues-nummer van een kerel met een zwaar doorrookte stem in een kledingwinkel heb je altijd mensen die dat dan meteen opvalt en gaan klagen omdat ze die generic sound gewend zijn.:')

    Dus ja, we hebben gewoon een beetje pech dat pop de muzieksoort is die nu eenmaal aan het roer staat, maar ik snap dus wel waarom. De meeste mensen houden (na er een leven lang naar geluisterd te hebben omdat je het overal hoort) nou eenmaal van die doorsnee sound I guess.


    Voor winkels is het idd begrijpelijk, maar het zou wel leuk zijn als ze iets zouden afwijken.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Apfelstrudel schreef:
    (...)
    Tijdens autorijden snap ik trouwens wel dat ze geen metal draaien, je hebt liever geen autorijder headbangend aan het stuur.


    Is het niet juist handig als je veel kilometers moet maken op een dag? Blijf je ten minste alert 😂


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    AriChibi schreef:
    (...)

    Is het niet juist handig als je veel kilometers moet maken op een dag? Blijf je ten minste alert 😂


    Ook weer waar 😂


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Ik ben al 8 jaar een metalhead en ik snap heel goed waar jouw frustratie vandaan komt!

    Ik snap wel waarom popmuziek gedraaid wordt. Het is altijd safe en het trekt een groter publiek aan, wat het ook economisch aantrekkelijk maakt.
    Mijn irritatie is meer dat het zo ondergewaardeerd wordt door de media (en soms zelfs compleet genegeerd!) Nederland is samen met de Scandinavische landen 1 van de grootste in export in metal muziek. Er zijn super veel Nederlandse metalbands en Nederland heeft zelf ook een grote metal community, maar toch hoor je er niks over. Albums doen het meestal best goed en komen in de top 40 (albums) te staan (soms zelfs in de top 10), maar niemand die je erover hoort (naast metal magazines en websites natuurlijk). Als ik mensen ook vertel dat Nederland veel metalbands heeft, populair zijn in het buitenland zijn, geliefd door landgenoten en in de top 40 komen met albums door verkoop zijn ze altijd verbaasd :').

    [ bericht aangepast op 17 mei 2018 - 13:11 ]


    Seasons will change, but I shall remain

    Ik ga hier straks even uitgebreider op reageren, want ik snap die frustratie volledig.


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Aventia schreef:
    Ik ben al 8 jaar een metalhead en ik snap heel goed waar jouw frustratie vandaan komt!

    Ik snap wel waarom popmuziek gedraaid wordt. Het is altijd safe en het trekt een groter publiek aan, wat het ook economisch aantrekkelijk maakt.
    Mijn irritatie is meer dat het zo ondergewaardeerd wordt door de media (en soms zelfs compleet genegeerd!) Nederland is samen met de Scandinavische landen 1 van de grootste in export in metal muziek. Er zijn super veel Nederlandse metalbands en Nederland heeft zelf ook een grote metal community, maar toch hoor je er niks over. Albums doen het meestal best goed en komen in de top 40 (albums) te staan (soms zelfs in de top 10), maar niemand die je erover hoort (naast metal magazines en websites natuurlijk). Als ik mensen ook vertel dat Nederland veel metalbands heeft, populair zijn in het buitenland zijn, geliefd door landgenoten en in de top 40 komen met albums door verkoop zijn ze altijd verbaasd :').


    Ik zag dat inderdaad op Wikipedia en was er nogal verbaasd over. Ik heb eigenlijk net metal muziek ‘ontdekt’ en heb het idee dat metal bewust verborgen wordt gehouden, terwijl er ook echt goede muziek tussen zit. Niet iedereen vind metal leuk, maar er zijn ook wel ‘safere’ nummers in metal denk ik.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Ik snap je frustratie helemaal, maar op zich zijn er best wat radiozenders met themadagen of radio DJ's met een programma dat juist niet gefocust is op popmuziek. ^^ Het gebeurt ook heel vaak dat mensen een paar uur lang liedjes mogen aanvragen binnen een bepaald thema, zoals filmmuziek, nummers uit video games, liedjes uit de Top 2000 etc. Daar komt echt van alles voorbij, ook metal. Toevallig draaiden ze een paar dagen geleden ineens Holy Smoke van Iron Maiden, wat ik echt enorm opvallend en grappig vond. :'D


    Caution first, always.

    Apfelstrudel schreef:
    (...)

    Ik zag dat inderdaad op Wikipedia en was er nogal verbaasd over. Ik heb eigenlijk net metal muziek ‘ontdekt’ en heb het idee dat metal bewust verborgen wordt gehouden, terwijl er ook echt goede muziek tussen zit. Niet iedereen vind metal leuk, maar er zijn ook wel ‘safere’ nummers in metal denk ik.

    Absoluut! Er zijn zoveel metalgenres dat ik ze niet eens uit mijn hoofd ken en een aantal genres zijn zeker 'radio friendly' en bevatten niet allemaal deathgrowl (al vind ik dat wel leuk :x)


    Seasons will change, but I shall remain

    Op werk heb ik de radio aan staan omdat werken foto's fijner is met muziek op de achtergrond. Daar staat ie standaard op Q-Music. Het enige wat ik daarvan leuk vind is het foute uur. Verder luister ik vooral afspeellijsten op Spotify die net zo willekeurig zijn als mijn muzieksmaak. Ik snap je frustratie trouwens wel. Soms hoor ik popliedjes echt 100 keer. Zo kan ik Homesick van Dua Lipa ook niet meer aanhoren :')


    26 - 02 - '16

    Here goes: Als journalist in wording is dit iets waar ik veel mee bezig ben, aangezien audio me immens hard interesseert. Nu ik denk dat omkopen een groot woord is, in mijn ogen toch. Het is wel zo dat de media (in het algemeen), trends volgt. Trendwatcher is een legitimate job en wees maar zeker dat de grote media conform zijn met wat de luisteraar wil. Wat is er voor de luisteraar/lezer/kijker van belang?

    Nu ben ik het daar dan mee eens? Ab-so-luut niet. Het probleem is tegenwoordig dat je ofwel in een niche terecht komt waar je nooit, of toch weinig, algemene interesse in vindt van een groter publiek en dat is niet alleen een nadeel voor jou als luisteraar, maar ook een domper als band zelf. Want als de radio vindt dat jij en je muziek het niet 'waardig' zijn, dan stopt het ergens ook al wel een beetje. Dat maakt dan vooral het opstarten ook heel moeilijk, waardoor genres zowat uitsterven, gewoon omdat de 'meerderheid' het niet ziet zitten om daar naar te luisteren. Terwijl die minderheid, die die dingen net wel leuk vindt, toch wel een heleboel mensen heeft.

    Daarnaast is het ook steeds moeilijker als niet mainstream artiest om je muziek op de radio te krijgen in de eerste plaats, want als je niet onder een groot platenlabel zit, is de kans bijna 100% dat ze je niet eens een kans geven, terwijl dat vroeger wel het geval was. Men luisterde de, toen nog, LP en koos daar een nummer uit dat het beste bij de zender paste, soms tot wel 3 keer en als het echt goed ging ook zeker meer. Men nam tijd om nieuwe dingen een kans te geven, maar die tijd kennen we zowat al niet meer. En ik weet, for instance, dat er massa's veel goede artiesten zijn, die voor mijn part ook echt rot gedraaid mogen worden op de radio, maar dat gebeurt niet, want ze zijn ofwel een te kleine artiest, ofwel gewoon niet wat de grote massa wil horen.

    Nu ik zit zelf zeker wel te springen voor OF een nieuwe zender met nieuwe en oude idealen bij elkaar gebracht OF een radioprogramma dat hier op gebaseerd is en honestly, mocht ik het ooit zover krijgen, dan maak ik het liefst ook nog zelf als dat echt moet, al zal er toestemming voor krijgen een moeilijke opdracht worden. Maar stel je voor dat je elke week een genre kiest en daar dan plaatjes uit gaat draaien, van nieuw tot oud en altijd een stukje ook kan wijden aan up and coming, dat zou ik gewoon dope vinden ^^


    Sidera nostra contrahent solem lunamque