• De stelling van deze week luidt:
    Het kind zou later zelf mogen beslissen welk geslacht hij/zij is en zou niet bij de geboorte al moeten vastgelegd worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Take me to wonderland

    Ik ben best wel open-minded, maar dit zou mij te ver gaan. Wat moet je dan al die tijd zeggen? "Ons kind is zo lief, het luistert altijd zo goed."
    Als je op latere leeftijd van geslacht wilt wisselen, kan dat altijd nog wel gebeuren. Ik zie niet in waarom je bij de geboorte zou gaan ontkennen dat het een meisje of een jongen is.

    Krolock schreef:
    Ik ben best wel open-minded, maar dit zou mij te ver gaan. Wat moet je dan al die tijd zeggen? "Ons kind is zo lief, het luistert altijd zo goed."
    Als je op latere leeftijd van geslacht wilt wisselen, kan dat altijd nog wel gebeuren. Ik zie niet in waarom je bij de geboorte zou gaan ontkennen dat het een meisje of een jongen is.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Krolock schreef:
    Ik ben best wel open-minded, maar dit zou mij te ver gaan. Wat moet je dan al die tijd zeggen? "Ons kind is zo lief, het luistert altijd zo goed."
    Als je op latere leeftijd van geslacht wilt wisselen, kan dat altijd nog wel gebeuren. Ik zie niet in waarom je bij de geboorte zou gaan ontkennen dat het een meisje of een jongen is.


    Heaven is a place that we all have

    Dit is als reactie op het steeds bekender wordende LGBTQ? Dat steeds meer mensen 'uit de kast komen' als transgender?
    Ik ben het niet met de stelling eens. Ik ben heel erg voor LGBTQ enzovoort. Ik heb ook meerdere vrienden die gay zijn. Ik heb ook een vriendin die zich prettiger voelt in jongenskleding et cetera.
    Ik ben er zeker voor dat je zelf je geslacht kunt bepalen als het ware. Als jij je een jongen voelt, ben je een jongen.
    Echter vind ik het wat ver gaan dat er bij de geboorte niets wordt vastgesteld. Je wordt geboren als bepaald geslacht en dat is je lichaam dan ook op dat moment. Als jij er later achter komt dat je je niet thuis voelt in je eigen lichaam, dan vind ik dat je daar ruimte en begrip voor moet krijgen. Ik denk dat het allemaal een heel stuk lastiger wordt als je je baby identificeert als geslachtloos totdat het kind heeft gekozen. Ik denk ook dat het kind dat heel moeilijk vind als je zelf je geslacht moet kiezen.
    Ik vind het prima zoals het nu is. Mits er meer respect en ruimte etc komt voor transgender etc.
    Dat is mijn mening (:


    look at the stars, look how they shine for you;

    Krolock schreef:
    Ik ben best wel open-minded, maar dit zou mij te ver gaan. Wat moet je dan al die tijd zeggen? "Ons kind is zo lief, het luistert altijd zo goed."
    Als je op latere leeftijd van geslacht wilt wisselen, kan dat altijd nog wel gebeuren. Ik zie niet in waarom je bij de geboorte zou gaan ontkennen dat het een meisje of een jongen is.


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Krolock schreef:
    Ik ben best wel open-minded, maar dit zou mij te ver gaan. Wat moet je dan al die tijd zeggen? "Ons kind is zo lief, het luistert altijd zo goed."
    Als je op latere leeftijd van geslacht wilt wisselen, kan dat altijd nog wel gebeuren. Ik zie niet in waarom je bij de geboorte zou gaan ontkennen dat het een meisje of een jongen is.


    Precies dit. Als je geslacht niet bij je past, kan je dat toch pas op latere leeftijd aanpassen. Dit is voor mijn gevoel een beetje zoeken naar problemen, terwijl die als ze geen aandacht hadden gekregen misschien wel helemaal niet zouden komen.


    Doing what you like is freedom, liking what you do is happiness.

    Ik denk dat het belangrijker is om jongens en meisjes op dezelfde manier op te voeden. Dus het verwijderen van stereotypen zoals roze = meisje en blauw = jongen. Ik denk dat het dan voor iemand die transgender is ten eerste al veel fijner opgroeien is (niet gedwongen tot dingen waar hij/zij zich niet fijn bij voelt) en ten tweede makkelijker uitkomen is omdat het een stukje 'gewoner' wordt om je niet te identificeren met wat eerder een stereotype was.
    Het herkennen van de biologie van een kind (mannelijk of vrouwelijk) vind ik niet per se verkeerd. Het is beter om het makkelijker te maken om dat uiteindelijk te kunnen veranderen mocht dat nodig zijn, denk ik.

    Krolock schreef:
    Ik ben best wel open-minded, maar dit zou mij te ver gaan. Wat moet je dan al die tijd zeggen? "Ons kind is zo lief, het luistert altijd zo goed."
    Als je op latere leeftijd van geslacht wilt wisselen, kan dat altijd nog wel gebeuren. Ik zie niet in waarom je bij de geboorte zou gaan ontkennen dat het een meisje of een jongen is.


    'I respect myself enough to say 'no' to anything that hurts me.'

    Krolock schreef:
    Ik ben best wel open-minded, maar dit zou mij te ver gaan. Wat moet je dan al die tijd zeggen? "Ons kind is zo lief, het luistert altijd zo goed."
    Als je op latere leeftijd van geslacht wilt wisselen, kan dat altijd nog wel gebeuren. Ik zie niet in waarom je bij de geboorte zou gaan ontkennen dat het een meisje of een jongen is.

    Dit dus. Ik vind dat een beetje te ver gaan.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Krolock schreef:
    Ik ben best wel open-minded, maar dit zou mij te ver gaan. Wat moet je dan al die tijd zeggen? "Ons kind is zo lief, het luistert altijd zo goed."
    Als je op latere leeftijd van geslacht wilt wisselen, kan dat altijd nog wel gebeuren. Ik zie niet in waarom je bij de geboorte zou gaan ontkennen dat het een meisje of een jongen is.


    Dit, ja. Ik ga mijn dochter niet aanspreken met 'het' omdat zij mogelijk bij die relatief kleine groep mensen kan horen die van geslacht willen veranderen. Dat vind ik echt absurd.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik ben het ermee eens dat er maatregelen getroffen moeten worden om het taboe te doorbreken, maar ik vind dit geen goede maatregel. Ten eerste is het erg onpraktisch en ten tweede bestaat geslacht niet alleen uit genderbeleving maar ook uit biologische kenmerken en die zijn er en daar kan je de ogen niet voor sluiten. Zelfs al komt die wetgeving er in theorie dan nog zal er in praktijk worden gehandeld naar biologisch geslacht, dit wil zeggen: meisjes zullen nog altijd bij meisjes worden gestopt in de kleedkamer van het zwembad, sportwedstrijden zullen ook nog altijd worden onderverdeeld volgens biologische categorieën. Dat biologische aspect zal altijd aanwezig blijven zelf al wil je een vrouw niet benoemen als een vrouw en een man niet als een man. In de wetgeving zal het een verschil maken, in praktijk zullen mensen nog altijd verder blijven zeggen: dit is een jongen en dat is een meisje.

    Ik denk dat transgenders zich vooral ongelukkig voelen omdat ze te veel worden beoordeeld. Dat als ze als man make - up zouden dragen, ze scheef zouden worden bekeken. Je moet niet ophouden met mensen in geslachten op te delen, maar je moet gewoon een samenleving creëren waarin mensen mogen fluctueren tussen wat doorgaat als ''voor mannen'' of ''voor vrouwen'', zonder ze scheef worden bekeken. Dan zullen ze misschien niet zo'n last meer ondervinden omdat ze niet meer verplicht zijn gedrag aan te nemen waarvan ze voelen dat niet bij ze hoort.

    [ bericht aangepast op 8 jan 2017 - 15:53 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Krolock schreef:
    Ik ben best wel open-minded, maar dit zou mij te ver gaan. Wat moet je dan al die tijd zeggen? "Ons kind is zo lief, het luistert altijd zo goed."
    Als je op latere leeftijd van geslacht wilt wisselen, kan dat altijd nog wel gebeuren. Ik zie niet in waarom je bij de geboorte zou gaan ontkennen dat het een meisje of een jongen is.


    + mijn ouders (en vast velen anderen) lieten mij vrij in heel veel dingen en ik ben nooit een meisjes-meisje geweest en ik snap nu pas waarom. Ze spraken me gewoon aan met vrouwelijke pronouns maar ik heb altijd zelf de keuze gehad als het ging over kleding en hoe ik mijn haar stylede zodra ik hier oud genoeg voor was. Hier ben ik mijn ouders heel dankbaar voor. Maar verder moet het niet gaan want je hebt al de optie om zeg maar uit de kast te komen en daarna door het leven te gaan als het geslacht waarmee je je identificeert.


    — Inner peace, it's hard to find. —

    Het geslacht is gewoon wat het tussen de benen heeft. "Gender" is hoe iemand zich identificeert. Ik ben voor het genderneutraal opvoeden, maar een kind mag toch weten dat er meisjes en jongens zijn? Vanuit mijn geneeskunde-kijk vind ik het wel belangrijk dat iemand zijn/haar geslacht weet. Sowieso is het handig om te weten wat je bent voor de puberteit, anders schrikt zo'n kind zich dood als het opeens borsten krijgt, baardhaar of de eerste ongesteldheid. Ik denk dat het meer kwaad dan goed zou doen om een kind in het ongewisse te laten.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Ik weet niet, ik zeg automatisch wanneer ik een baby zie al het, maar om het nou officieel te maken dat het kind pas na zoveel jaar kan beslissen wat het is. Hmm.. Ik weet het niet.
    Ik zou het niet erg vinden als mijn kind transgender is en uiteindelijk aangeeft geboren te zijn in het verkeerde lichaam.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Krolock schreef:
    Ik ben best wel open-minded, maar dit zou mij te ver gaan. Wat moet je dan al die tijd zeggen? "Ons kind is zo lief, het luistert altijd zo goed."
    Als je op latere leeftijd van geslacht wilt wisselen, kan dat altijd nog wel gebeuren. Ik zie niet in waarom je bij de geboorte zou gaan ontkennen dat het een meisje of een jongen is.


    Queer zijn is gewoon alles