• De stelling van deze week luidt:
    Het kind zou later zelf mogen beslissen welk geslacht hij/zij is en zou niet bij de geboorte al moeten vastgelegd worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Take me to wonderland

    Krolock schreef:
    Ik ben best wel open-minded, maar dit zou mij te ver gaan. Wat moet je dan al die tijd zeggen? "Ons kind is zo lief, het luistert altijd zo goed."
    Als je op latere leeftijd van geslacht wilt wisselen, kan dat altijd nog wel gebeuren. Ik zie niet in waarom je bij de geboorte zou gaan ontkennen dat het een meisje of een jongen is.


    Prachtig is de onsterfelijkheid maar wat doen wij in de tussentijd? ~ J. Bernlef

    Ik snap best wel waarom sommige mensen dat denken, maar het is misschien wel handig om te registreren. En hoe lang duurt het voordat een kind dat zelf kan zeggen? Betekend dat dat een kindje voor hij die keuze kan maken gewoon helemaal niets is? En hoe zit het met kleren of speelgoed kopen? En als je bevriend met iemand bent, is het dan een vriend of vriendin? Verwarrend!

    lichamelijk? Nee zeker niet.
    Mentaal? Ja, maar wel op een leeftijd waarop die persoon (het kind dus) wel zich kan realiseren wat het betekend.
    Gender is een moeilijk onderwerp, ik ben het er niet bijvoorbeeld mee eens dat je per se mannelijk of vrouwelijk moet zijn om je zo te voelen, maar om het te ontkennen als "een cisgender" die niet wilt veranderen naar het geslacht is best wel verwarrend. in iedergeval voor mij dan...

    Tegenwoordig met goede therapeuten en dokters kan er worden bepaald vanaf een best wel jonge leeftijd of iemand transgender is, laat het alsjeblieft over aan iemand die er verstand van heeft. Ik denk dat het een best wel moeilijke periode/verandering voor een kind.


    Never forget who you are and where you come from

    What the fuck?

    Als je geboren bent, ben je qua geslacht óf een meisje óf een jongen (uitzonderingen weggelaten). Prima als je transgender bent en je dus wat anders voelt dan wat je werkelijk bent. Prima dat je als ouder je kind genderneutraal opvoedt. Maar sorry hoor, bij je geboorte ben je of meisje óf jongen. Dat is gewoon geen keuze. Een meisjeslichaam heeft ook aan andere dingen behoefte dan aan een jongenslichaam qua voeding en weet ik veel wat en er zijn ook andere dingen die verschillen (bijv qua (fysieke) gezondheid), maar je hebt een geslacht.

    Okay sorry als dit het kutste antwoord ooit is. Ik heb er ook echt geen verstand van, maar okay. Je kunt niet kiezen welk geslacht je hebt (tenzij je transgender ofzo bent en je eigen geslacht echt niet goed voelt ofzo idk) want medische redenen ofzo. Nee okay slecht antwoord dit.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Dit gaat wel wat te ver hé. Je noemt je kind toch nooit "Jan" (voorbeeld, sorry alle Jannen hier) als het een meisje is/wilt zijn? Of "Janneke" als het een jongen is? Dan gaan de klasgenootjes van je kind dus echt lachen. Niet mee eens...!


    Don't let anyone tell you what to do.

    Derks schreef:
    What the fuck?

    Als je geboren bent, ben je qua geslacht óf een meisje óf een jongen (uitzonderingen weggelaten). Prima als je transgender bent en je dus wat anders voelt dan wat je werkelijk bent. Prima dat je als ouder je kind genderneutraal opvoedt. Maar sorry hoor, bij je geboorte ben je of meisje óf jongen. Dat is gewoon geen keuze. Een meisjeslichaam heeft ook aan andere dingen behoefte dan aan een jongenslichaam qua voeding en weet ik veel wat en er zijn ook andere dingen die verschillen (bijv qua (fysieke) gezondheid), maar je hebt een geslacht.

    Okay sorry als dit het kutste antwoord ooit is. Ik heb er ook echt geen verstand van, maar okay. Je kunt niet kiezen welk geslacht je hebt (tenzij je transgender ofzo bent en je eigen geslacht echt niet goed voelt ofzo idk) want medische redenen ofzo. Nee okay slecht antwoord dit.


    Hier ben ik het mee eens.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Ik denk juist dat als je, om het even direct te zeggen, vastgesteld bent aan een geslacht dat je juist weet of dat is wat je wilt of niet. Als je geen geslacht bent toegekend, kan je ook niet zeggen of dat is wat je wilt of niet. Het is véél makkelijker om een keuze te maken als je één van de twee hebt meegemaakt.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Lol. Kijk, alle respect, maar een meisje of een jongen bén je bij je geboorte. Dat je je het andere geslacht voelt en later besluit dat je je geslacht wil laten veranderen, dat is helemaal jouw keuze en ik ga je niet anders bekijken dan iemand anders, zo lang jij gelukkig bent. Bij je geboorte heb je nou eenmaal een penis of niet, een vagina of niet en na een tijdje krijg je borsten of niet - zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is, zoals Histoire reeds zei, belangrijk dat het taboe van transgenders doorbroken wordt, maar dit is gewoon absurd;


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Krolock schreef:
    Ik ben best wel open-minded, maar dit zou mij te ver gaan. Wat moet je dan al die tijd zeggen? "Ons kind is zo lief, het luistert altijd zo goed."
    Als je op latere leeftijd van geslacht wilt wisselen, kan dat altijd nog wel gebeuren. Ik zie niet in waarom je bij de geboorte zou gaan ontkennen dat het een meisje of een jongen is.


    Dit.
    Als geslacht en gender in het latere leven niet overeen blijven te komen, moet veranderen van geslacht zo comfortabel mogelijk kunnen gebeuren & genderrollen zouden los moeten komen te staan van de opvoeding, maar het ontkennen van het geslacht tot het kind zelf een beslissing kan maken, lijkt me simpelweg onpraktisch.


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Derks schreef:
    What the fuck?

    Als je geboren bent, ben je qua geslacht óf een meisje óf een jongen (uitzonderingen weggelaten). Prima als je transgender bent en je dus wat anders voelt dan wat je werkelijk bent. Prima dat je als ouder je kind genderneutraal opvoedt. Maar sorry hoor, bij je geboorte ben je of meisje óf jongen. Dat is gewoon geen keuze. Een meisjeslichaam heeft ook aan andere dingen behoefte dan aan een jongenslichaam qua voeding en weet ik veel wat en er zijn ook andere dingen die verschillen (bijv qua (fysieke) gezondheid), maar je hebt een geslacht.

    Okay sorry als dit het kutste antwoord ooit is. Ik heb er ook echt geen verstand van, maar okay. Je kunt niet kiezen welk geslacht je hebt (tenzij je transgender ofzo bent en je eigen geslacht echt niet goed voelt ofzo idk) want medische redenen ofzo. Nee okay slecht antwoord dit.


    Dit dus helemaal. Plus, je ontneemt in principe de identiteit van het kind. Je kind 'het' noemen is mensonterend en onpersoonlijk.

    Also, wat zegt men dan bij een echo?
    'Gefeliciteerd, het is een vruchtje met een penis!! Maar volgens de wet mag ik het geen jongetje noemen!! Bel me over 15 jaar maar wanneer HET een geslacht heeft gekozen!!'


    (USER WAS BANNED FOR THIS POST)

    Krolock schreef:
    Ik ben best wel open-minded, maar dit zou mij te ver gaan. Wat moet je dan al die tijd zeggen? "Ons kind is zo lief, het luistert altijd zo goed."
    Als je op latere leeftijd van geslacht wilt wisselen, kan dat altijd nog wel gebeuren. Ik zie niet in waarom je bij de geboorte zou gaan ontkennen dat het een meisje of een jongen is.


    Je kan het kind toch ook gewoon bij de naam noemen ipv het 'het' te noemen?

    Voor de rest ben ik het hier helemaal mee eens.


    The soul needs autumn.

    Het is een jongen of een meisje.
    Dus het is gewoon een feit.
    Of het kind later van geslacht wil veranderd is weer een ander onderwerp.

    En ik denk dat je een kind niet kan laten kiezen. Zulke dingen kunnen ze niet bedenken.


    Treat People With Kindness

    Krolock schreef:
    Ik ben best wel open-minded, maar dit zou mij te ver gaan. Wat moet je dan al die tijd zeggen? "Ons kind is zo lief, het luistert altijd zo goed."
    Als je op latere leeftijd van geslacht wilt wisselen, kan dat altijd nog wel gebeuren. Ik zie niet in waarom je bij de geboorte zou gaan ontkennen dat het een meisje of een jongen is.


    And the award for most quoted quote, goes to....


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Derks schreef:
    What the fuck?

    Als je geboren bent, ben je qua geslacht óf een meisje óf een jongen (uitzonderingen weggelaten). Prima als je transgender bent en je dus wat anders voelt dan wat je werkelijk bent. Prima dat je als ouder je kind genderneutraal opvoedt. Maar sorry hoor, bij je geboorte ben je of meisje óf jongen. Dat is gewoon geen keuze. Een meisjeslichaam heeft ook aan andere dingen behoefte dan aan een jongenslichaam qua voeding en weet ik veel wat en er zijn ook andere dingen die verschillen (bijv qua (fysieke) gezondheid), maar je hebt een geslacht.

    Okay sorry als dit het kutste antwoord ooit is. Ik heb er ook echt geen verstand van, maar okay. Je kunt niet kiezen welk geslacht je hebt (tenzij je transgender ofzo bent en je eigen geslacht echt niet goed voelt ofzo idk) want medische redenen ofzo. Nee okay slecht antwoord dit.


    Precies dit. Een kind voelt op een bepaald moment zelf, wat hij/zij wil.


    darling i'm a nightmare, dressed like a daydream

    Dreadful schreef:
    (...)

    And the award for most quoted quote, goes to....

    Nou echt hoor haha