• De stelling van deze week luidt:
    De seksuele voorlichting in Nederland/België schiet tekort.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Take me to wonderland

    Wel iets echt belangrijk wat ik op de voorlichting op de lagere school ontbreken vond, was het behandelen van het onderwerp maanstonden. Dat heb ik pas in het tweede semester van het tweede middelbaar gezien, terwijl toch heel wat meisjes tegen die tijd al ongesteld waren geworden. Er was bij mij in het zesde leerjaar een meisje die helemaal huilde en in paniek was omdat ze aan het bloeden bleek, toen ze naar het toilet ging. Blijkbaar had haar moeder daar nog nooit één woord tegen haar over gerept, ze wist niet wat het was. Ik denk nu wel dat de meeste vrouwen opener zijn met hun dochter, maar blijkbaar is dat niet altijd het geval. Ik vind wel dat je meisjes rond hun 12de over ongesteldheid moet inlichten en niet pas als ze 14 zijn.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Wij hebben degelijke seksuele voorlichting gekregen, maar pas in het 6de middelbaar en enkel en alleen omdat wij een super fantastische leerkracht hadden, die daar veel belang aan hechtte en die een band had met onze klas die dat toestond. Voor de rest van het land denk ik dat het niet goed is en zelfs bij ons was het véél te laat.


    What would Emma do?

    Ik heb op de basisschool op een openbare basisschool gezeten, maar ik heb daar nooit iets van seksuele voorlichting gehad. In de tweede van de middelbare hebben we een paar lessen over gehad, maar dat was meer over de menstual cycle en over anticonceptie - en dan niet eens alle; enkel de pil en het condoom. En naar mijn weten zijn er veel meer opties dan dat.
    Dus ja; ik ben het er mee eens.

    [ bericht aangepast op 15 jan 2017 - 20:23 ]


    — Inner peace, it's hard to find. —

    Eerlijk gezegd vind ik de voorlichting zoals we die nu krijgen wel goed. dat zijn lessen waar niemand bij mij is de klas zich comfortabel voelde en zo steek je ook helemaal niets op. Verschillende seksualiteiten kunnen tijdens lessen als godsdienst of zedenleer besproken worden (wat in mijn opleiding al zo was), maar zoiets bespreken leidt tot vrij gespannen situaties in een klas en dat moet gebeuren door een leerkracht waar de klas al een band mee heeft, want anders is de helft van de studenten de minuten aan het aftellen tot de les uit is, om zo snel mogelijk de les uit te kunnen zijn.


    Ex astris, sciencia

    In de kleuterklas hebben we het al over hoe kinderen worden gemaakt. En hoe het er bij een jongen en meisje uit ziet.

    De rest van de jaren hebben we de dingen geleerd over veiligheids dingen en hoe het alle maal zit.
    Onze school is er heel veel mee bezig.

    Hoe ze het op de middelbare doen... Idk.


    Treat People With Kindness

    Ja true mijn zusje heeft het wel constant over poep plas en niet te vergeten, piemeltjes. Haha


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Voornamelijk vind ik dat het vooral een kant op gericht is. Dat jongens altijd er iets aan moeten doen terwijl eigenlijk je allebei (zowel man als vrouw) hier wat aan kan doen. Dus in dat opzicht vind ik dat het tekort schiet.


    I DO NOT share my food (:

    Ik weet niet hoe ik hierop moet reageren, want ik heb geen idee hoe seksuele voorlichting er op andere scholen van Nederland en België uitziet, maar ik ben het eigenlijk wel eens met de stelling. Mijn school was er wel op tijd mee (tweede klas middelbaar, op zich vroeg genoeg in mijn ervaring, want de meeste mensen snapten toch al wel waar de baby'tjes vandaan kwamen op dat punt, maar dat is nog net voordat de vroegsten seks beginnen te hebben), maar ik moet zeggen dat het wel een beetje incompleet voelde, of zo. We hebben het gehad over soa's, over hoe je een condoom om moet doen, over respect hebben voor elkaars grenzen en dat je altijd alarm mag slaan als je je op een of andere manier dan ook seksueel geïntimideerd voelt.

    Toch waren er ook belangrijke onderwerpen veel te kort behandeld, naar mijn gevoel, en ik heb het idee dat dat op andere scholen waarschijnlijk ook wordt gedaan. Zo hadden we het wel kort over homoseksualiteit ('het bestaat en het is oké! gay is oké!1!!'), maar we hebben het niet gehad over hoe twee mannen of twee vrouwen dan seks met elkaar hebben. Sterker nog, en dit vind ik wel echt een dingetje, we hebben het niet gehad over hoe twee mannen of twee vrouwen veilig seks met elkaar kunnen hebben. Ik heb zelf moeten opzoeken hoe ik mezelf kan beschermen als ik zou willen vrijen met een andere vrouw en nog steeds heb ik het idee dat ik amper echt een goed idee heb van wat veilige lesbische seks inhoudt.
    Ook heb ik het idee dat we het totaal niet over masturbatie hebben gehad, maar dat is toch wel een behoorlijk belangrijk onderdeel van het seksleven van vrijwel iedere tiener en oké, daar zitten natuurlijk minder risico's aan dan aan onveilige seks, over het algemeen, maar ik heb toch het idee dat het meer besproken mag worden, of zo. Ik weet niet, ik heb het idee dat seksuele voorlichting nogal gebrekkig is op het gebied van masturbatie.

    Dus, kortom, ja. Ik vind dat de seksuele voorlichting in Nederland en België op sommige vlakken nog tekort schiet. Het is allang niet zo erg als in bijvoorbeeld Amerika, maar er zijn belangrijke onderwerpen waarvan ik vind dat ze iets meer behandeld mogen worden, hoe ongemakkelijk het misschien op het moment zelf ook mag zijn.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Idunno. Mijn seksuele voorlichting is alweer 10 jaar geleden, dus deze oma heeft geen idee wat er vandaag de dag allemaal wel (of juist niet) wordt verteld.


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Wat komt deze stelling toch weer op tijd. We begonnen vandaag met het hoofdstuk "seksuele voorlichting". Het was echt heel gênant, we hebben een biodocent die echt 60 is, niet met onze klas kan omgaan, en volgens velen ook nog een pedo. Daar wil je dus absoluut geen voorlichting van krijgen. Dat kregen we ook niet, want hij had geen zin om ons les te geven dus keken we een film uit 1998 (serieus! Wie kijkt zo'n film?). We mochten niet praten. (ja, hallo! Hoe kunnen we onze mond houden als het een film uit 1998 is! Die editskills en greenscreens zijn echt om te lachen! Maar dat mocht weer niet.) Volgens mij heeft dit niet heel veel met de stelling te maken, maar ik moest gewoon even mijn ei kwijt.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    [ bericht aangepast op 18 mei 2018 - 17:42 ]

    Uhm. Ik vind het best wel meevallen hoor!
    Ik heb alleen nooit zo opgelet en weet hierdoor dingen niet zo goed. De les dat we condooms gingen omdoen bij fruit en groenten (om het te leren) was ik er ook niet. Dus tja, ervaring is daardoor 0.0%

    Voor de rest vond ik dat er wel genoeg over is verteld, hoe alles gaat en zo. Maar zoals ik al zei: Ik lette nooit op.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Ik heb wel seksuele voorlichting gehad, maar dat is toch echt niet de reden geweest dat ik nu weet "hoe het zit". Op het gegeven moment ging ik toch dingen opzoeken op internet en zo en mijn moeder begon zelf over de pil, omdat ik zwaar ongesteld was telkens. Ik denk dat velen op het gegeven moment er wel zelf achter komen, ook door leeftijdsgenoten en internet enzo. Als je ons vergelijkt met andere landen, doen we het nog wel goed.
    (In Thailand geven ze mensen een televisie als ze getrouwd zijn, met de insteek dat ze dan televisie gaan kijken in plaats van seks hebben. (cat))


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Wat ik nog wel wil zeggen, dat in Nederland er niet verteld wordt over hoe abortus gepleegd kan worden. Je krijgt zo een verhaal van een stofzuiger die in je vagina wordt gejast, echter verder niks.
    Dit is iets wat echt mist als je het over seks gaat hebben. Zoals ik, werd door de pil heen zwanger en moest een abortus laten plegen. Geloof mij ik was dood bang voor de stofzuiger. Dit ook omdat het altijd in tv-shows te zien is. Toen ik bij de gyno was kreeg ik gewoon pilletjes en it was fixed.
    Dus dat onderdeel wordt altijd weggemoffeld vanwege denk ik geloofsovertuigingen en onwetendheid. Deze dingen zijn echt belangrijk, plus dat het oke is om je niet schuldig te voelen over je abortus. Ik heb van sommige mensen te horen gekregen dat ik een vreselijk mens was omdat ik mij niet schuldig voelde, DAT IS NIET OKE!!
    Sorry dit moest er even uit...

    WenseKronik schreef:
    Wat ik nog wel wil zeggen, dat in Nederland er niet verteld wordt over hoe abortus gepleegd kan worden. Je krijgt zo een verhaal van een stofzuiger die in je vagina wordt gejast, echter verder niks.
    Dit is iets wat echt mist als je het over seks gaat hebben. Zoals ik, werd door de pil heen zwanger en moest een abortus laten plegen. Geloof mij ik was dood bang voor de stofzuiger. Dit ook omdat het altijd in tv-shows te zien is. Toen ik bij de gyno was kreeg ik gewoon pilletjes en it was fixed.
    Dus dat onderdeel wordt altijd weggemoffeld vanwege denk ik geloofsovertuigingen en onwetendheid. Deze dingen zijn echt belangrijk, plus dat het oke is om je niet schuldig te voelen over je abortus. Ik heb van sommige mensen te horen gekregen dat ik een vreselijk mens was omdat ik mij niet schuldig voelde, DAT IS NIET OKE!!
    Sorry dit moest er even uit...


    Stel ik moest nu zwanger raken, zou ik ook een abo doen, omdat ik er gewoon nog niet klaar voor ben en alles.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.