• ... onderzoeksmateriaal. Ik ga volgend jaar afstuderen en ik ben al een beetje aan het beginnen met een onderzoek daarvoor. Ik ben vooral opzoek literatuur en audiovisuele media die ik kan gaan gebruiken voor dit onderzoek, maar ook kunst, muziek of fotografie. Ik zoek audiovisueel materiaal (documentair en fictie, kort en lang, series of foto's) en literatuur (fictie en non-fictie, kort en lang, artikels etc.) die te maken hebben met LGBTQ+, racisme en/of seksisme/feminisme. Zijn er nog zulke boeken, films, artikels of zelfs kunstenaars die jullie raakte/boos maakte/verdrietig maakte etc.? Dit is wat ik tot nu toe heb (het gaat niet allemaal over die onderwerpen, though).

    LITERATUUR
          • The hero with a thousand faces door Joseph Campbell
          • The Greek Myths door Robert Graves
          • Graffiti (and Other Poems) door Savannah Brown
          • Romeo and Juliet door William Shakespeare
          • Quiet door Susan Cain
          • Daring Greatly door Brené Brown
          • The Philosophy of Tim Burton
          • Korte Verhalen door Alice Walker
          • The Picture of Dorian Gray door Oscar Wilde [gelezen]
    Racisme
          • Uncle Tom's Cabin door Harriet Beecher Stowe
          • Desiree's Baby door Kate Chopin
          • To Kill a Mockingbird door Harper Lee [gelezen]
    Seksisme
          • The Scarlet Letter door Nathaniel Hawthorne
          • The Bell Jar door Sylvia Plath

    AUDIOVISUELE MEDIA
          • The Help van Tate Taylor
          • Juste la fin du monde door Xavier Dolan
          • A girl like her door Amy S. Weber [gezien]
          • SKAM door NRK P3 [gezien]
          • Fruitvale Station van Ryan Coogler
          • The Girl with the Dragon Tattoo door David Fincher
          • La vie d’Adèle door Abdellatif Kechiche
          • The Greatest door Sia

    OVERIG

    [ bericht aangepast op 20 jan 2017 - 20:45 ]


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Pride en Moonlight zijn inderdaad fantastische films! (bloos)

    Ik weet er nog een heleboel meer, maar ik weet niet of je echt een enorme lijst aan random LGBTQ+ films en personages wilt, dus hier vooral de dingen die ik zo uit mijn hoofd kan opnoemen met hoofdpersonen die niet hetero zijn:

    Films
    Pride - Zoals hierboven genoemd; niet echt een documentaire, maar wel gebaseerd op echte gebeurtenissen waarbij een groepje LGBTQ+ mensen geld inzamelden voor mijnwerkers tijdens een staking
    Moonlight - Ook hierboven genoemd en nu al een behoorlijke favoriet voor de Oscars, en ook gewoon een prachtige film (met geen enkel blank personage, wat best wel gaaf is, want er is veel te weinig niet-blanke LGBTQ representatie)
    Imagine Me & You - Dé lesbische romcom
    The Opposite of Sex
    Breakfast with Scot
    The Curiosity of Chance
    Brokeback Mountain - Ik bedoel, duh
    Philadelphia - Nog zo'n klassieker die je eigenlijk niet mis kunt lopen als je dit soort films zoekt
    Milk - Over Harvey Milk, de eerste homoseksuele man die werd in een politieke verkiezing werd verkozen in de VS

    Boeken
    Carry On - Rainbow Rowell
    Dance on my Grave - Aiden Chambers
    The Color Purple - Alice Walker
    Will Grayson, Will Grayson - David Levithan & John Green
    Boy meets Boy - David Levithan (sowieso raad ik aan deze auteur eens te googlen)
    The Foxhole Court (en de twee vervolgen daarop) - Nora Sakavic (wat trouwens nog wel een extra interessante is, want dit is alleen selfpublished via Amazon en niet door een uitgeverij uitgegeven, maar toch een behoorlijke hit op internet)
    The Song of Achilles - Madeline Miller (hartverscheurende hervertelling van de Iliad vanuit Patroclus' perspectief)

    Documentaires
    The Celluloid Closet - Over LGBTQ personages in Amerikaanse film door de jaren heen
    We were here - Over de AIDS epidemie
    Dancing in Dulais - Hier te vinden op YouTube, over de gebeurtenis waar Pride (die film die ik hierboven noemde) op gebaseerd is

    Series
    Black Mirror, aflevering San Junipero - Deze serie heeft (volgens mij) telkens een soort stand alone afleveringen, en deze gaat over twee vrouwen die verliefd worden; het is een geweldige mix van sci-fi en vintage lesbians
    Please Like Me - Australische comedyserie over Josh, een niet per se altijd heel erg likable personage
    Sense8
    Faking It
    Queer as Folk - Dit is het enige wat ik hier heb genoemd dat ik niet helemaal heb gekeken of gelezen, maar het is wel lange tijd dé gay televisieserie geweest, dus het kan eigenlijk niet missen op een lijst als deze
    Carmilla - Vampierserie op YouTube met lesbische hoofdpersonen (waarvan ik ook alleen het eerste seizoen heb gezien; is QaF toch niet meer zo alleen)


    ... oké, dit is alsnog een enorme lijst geworden. (krul)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Dankjewel! Haha, daar kan ik superveel mee (:

    Ik heb als onderwerp er nog bij gekozen: "romanticizing mental illness". (Best veel, I know, maar ik heb nog zeven maanden de tijd haha.)


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Pickett schreef:
    Dankjewel! Haha, daar kan ik superveel mee (:

    Ik heb als onderwerp er nog bij gekozen: "romanticizing mental illness". (Best veel, I know, maar ik heb nog zeven maanden de tijd haha.)


    Ik heb laatst een boekje van 25 cent gekocht over 'gekke' mensen in literatuur! "Waanzin in de wereldliteratuur" van Pieter Steinz. Misschien kun je het online vinden (en als we beiden naar de meeting kunnen, kan ik hem ook gewoon meenemen!)


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Perffect schreef:
    (...)

    Ik heb laatst een boekje van 25 cent gekocht over 'gekke' mensen in literatuur! "Waanzin in de wereldliteratuur" van Pieter Steinz. Misschien kun je het online vinden (en als we beiden naar de meeting kunnen, kan ik hem ook gewoon meenemen!)

    Oh nice, ik ga even kijken! ^^


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Uhm, Fucking Amal is een film, wel oud, maar best goed. En dit filmpje klik! vond ik zelf heel erg aangrijpend. Stond geloof ik nog niet op je lijst.
    Wat kunstenaars betreft moest ik nog denken aan Louise Bourgeois (sculpturen) en Marina Abramovic (performances)

    [ bericht aangepast op 21 jan 2017 - 0:04 ]


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Ik ken hier echt een heleboel van! Het kutte is dat ik alles direct weer vergeet als iemand ernaar vraagt, soort van Black-out, ik heb geen idee hoe het komt. Ik zal het meteen opschrijven voor je als ik het me weer herinner.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik heb al een gigantische lijst, maar dat maakt niet uit haha. Keep 'em coming ^^


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Hooverphonic schreef:
    Uhm, Fucking Amal is een film, wel oud, maar best goed. En dit filmpje klik! vond ik zelf heel erg aangrijpend. Stond geloof ik nog niet op je lijst.
    Wat kunstenaars betreft moest ik nog denken aan Louise Bourgeois (sculpturen) en Marina Abramovic (performances)

    Dat filmpje heb ik inderdaad gezien, die is erg goed en ohja Marina Abramovic was ik helemaal vergeten. Zij is echt geweldig.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Zouden jullie het interessant vinden als ik een blog bijhoud over de onderzoeken die ik doe van deze films/boeken etc.?


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Pickett schreef:
    Zouden jullie het interessant vinden als ik een blog bijhoud over de onderzoeken die ik doe van deze films/boeken etc.?


    Oeh ja!!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Perffect schreef:
    (...)

    Oeh ja!!

    Ik heb het gemaakt! hier vind je meer informatie c:


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Dit gaat heel stom klinken, ook omdat ik er heel erg fan van ben. Maar ik raad je Fifty Shades of Grey aan. Omdat er veel gedoe op het internet was geweest over dit boek, omdat mensen vonden dat 'mishandeling werd geromantiseerd'' en er zijn heel veel discussies of het nou wel of geen mishandeling is wat er in het boek gebeurt. Ook heeft het thema zelf een beetje te maken met waar je denk ik naar opzoek bent.

    Het is heel dom, ik weet het.

    Feliscatus schreef:
    Dit gaat heel stom klinken, ook omdat ik er heel erg fan van ben. Maar ik raad je Fifty Shades of Grey aan. Omdat er veel gedoe op het internet was geweest over dit boek, omdat mensen vonden dat 'mishandeling werd geromantiseerd'' en er zijn heel veel discussies of het nou wel of geen mishandeling is wat er in het boek gebeurt. Ook heeft het thema zelf een beetje te maken met waar je denk ik naar opzoek bent.

    Het is heel dom, ik weet het.

    Dat is wel een interessante inderdaad! Helemaal niks doms aan c: thanks!


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Pickett schreef:
    (...)
    Dat is wel een interessante inderdaad! Helemaal niks doms aan c: thanks!


    Graag gedaan.

    [ bericht aangepast op 22 jan 2017 - 21:21 ]

    Idunno, maar op de één of andere manier vind ik de trilogie achter De Vrouw die met Vuur Speelde, Mannen die Vrouwen haten en die derde waarvan ik de naam ben vergeten (is die Deense boekenserie met die journalist en Liesbeth Salander, een vrouw die misbruikt is door een één of andereen hoge pief in Denemarken (?)) ook best wel seksistisch. Zo heb ik het altijd begrepen van de stukjes film die ik heb gezien. Je hebt daar de boeken van, de Deense verfilmde versie en het eerste boek is ook in Hollywood verfilmd. Wij hebben thuis de boeken de zes delen van de drie films, mocht je ze willen lenen. (:


    Deep inside, I've never felt alive