• Schindler's List
    1993 ‧ Dramafilm/Historische fictie ‧ 3 u 15 m



    Een week geleden keek ik de film Schindler's List van Steven Spielberg. Hoewel velen me deze film al hadden aangeraden, wou ik het moment nog even uitstellen. Dit komt omdat de reacties op deze film altijd hetzelfde zijn. "Ja, nou, het is een mooie film, maar echt heel wreed." Toen het dan toch op tv was, besloot ik om het eindelijk eens te kijken.
    Nu bleef ik toch met een raar gevoel zitten na de film. Uitleggen kan ik het niet, maar misschien over de film praten wel?

    [ bericht aangepast op 5 maart 2017 - 17:33 ]


    What is a bookshelf other than a treasure chest for a curious mind?

    Prachtige film!
    Toevallig, ik heb vandaag nog met mijn vader gepraat over hoe geweldig deze film is.
    Ik ben enorm geïnteresseerd in de Tweede Wereldoorlog en kijk daarom dus ook graag films/documentaires over dit onderwerp. Schindler's List is toch wel één van de beste oorlogsfilms die ik heb gezien.

    Neeson doet het geweldig als Oskar Schindler en de film is ook erg realistisch. Ik vind het mooi dat de film zwart/wit is, en dat het enige gekleurde aspect de rode jas van het meisje is. Je zou denken dat dit meisje een belangrijke rol gaat spelen in de film, en dat het met haar wel goed komt. Maar op een gegeven moment zie je haar lijkje op een kar liggen. Dan besef je als kijker wel dat hier de harde realiteit getoond word. Het laatste beetje kleur wordt letterlijk weggenomen. Erg mooi gedaan, die symboliek.

    Maar wat zou je graag kwijt willen over de film?

    [ bericht aangepast door een moderator op 11 maart 2017 - 23:43 ]

    Ik ben ook erg geïnteresseerd in de Geschiedenis in het algemeen, maar wereldoorlog II blijft toch een vraagteken voor mij. Ik ken er redelijk veel over, maar toch kan ik er nog steeds niet bij dat je op basis van geloof (of geslacht, ras, afkomst,...) kan oordelen. De pijnlijke waarheid dat het nog niet zo lang geleden was dat deze gruwel gebeurde. Hoe koud en gevoelloos mensen kunnen handelen, hoe ze Joodse kinderen kunnen vermoorden, dan thuiskomen en een verhaaltje voor hun eigen kinderen kunnen voorlezen. Brr, het blijft me aangrijpen.

    Inderdaad, de film is prachtig aangrijpend, maar ook wreed. Het was een goede keuze het te maken in zwart-wit, om dat historische gevoel te creëren. Dat symbolische aspect van de rode elementen in de film toont - zoals je al aanhaalde - je de harde realiteit.
    Ik denk dat ik misschien info wil uitwisselen ofzo? Ik weet het niet goed, ik ben gewoon erg aangegrepen door de film ^^


    What is a bookshelf other than a treasure chest for a curious mind?

    Leuk om te horen dat er toch nog steeds jonge mensen zijn die geïnteresseerd zijn in WOII.
    Het is inderdaad onvoorstelbaar wat er in die jaren is gebeurd, maar door samenloop van omstandigheden zit er ook wel weer een te begrijpen kant aan (niet dat ik de daden van de Nazi's goed wil praten hoor). Wat ik wil zeggen is: wanneer er één vijand wordt gekozen, waar iedereen tegen is, is het 'verleidelijker' om mee te doen, zodat je zelf geen gevaar loopt.

    Helemaal mee eens!
    Dat kan ik begrijpen. De film is ook erg aangrijpend. En, ook al duurt hij zo lang, hij blijft boeien.

    Hele mooie film!

    Wil je dat ik even de titel voor je aanpas? (:


    in love with the fictional characters, I'm sorry

    Wormjet schreef:
    Hele mooie film!

    Wil je dat ik even de titel voor je aanpas? (:

    Dat zou handig zijn ja ^^


    What is a bookshelf other than a treasure chest for a curious mind?

    Had ook vernomen dat Amon Göth/Goeth ook echt bestaan heeft. Weet niet of iemand die toevallig kent?


    What is a bookshelf other than a treasure chest for a curious mind?

    Zelfs historici kunnen dit niet begrijpen. Ik kan het weten want ik ben er zelf één en ik ben ook nog geen één ''collega'' tegengekomen die het wel wist te plaatsen. Je mag nog zoveel studeren over de Holocaust en weten hoe het zover is kunnen komen: de Holocaust is iets dat organisch is gegroeid, tijdens de oorlog zelf. Onder initiatief van de Polen, die begonnen met Joden te discrimineren en in ghetto's op te sluiten. Het was niet zozeer één groot meesterplan van Hitler, zoals algemeen wordt aangenomen, maar meer iets dat uit de hand is gelopen dat in Polen is begonnen. Verder is het vooral mogelijk gemaakt is door de bureaucratie. Door "brave burgers'' die bij de administratie werkten en hun dagdagelijkse bureaujob deden (Joden administreren) en radartjes waren in het grotere systeem. Maar je mag rationeel op de hoogte zijn van alle oorzaken van: hoe het is kunnen gebeuren, je kan er dan nog met je verstand nooit bij. Dat gevoel blijft.
    Als je echter wilt praten over de verstandelijke verklaringen, dan sta ik altijd open voor een gesprek!

    [ bericht aangepast op 11 maart 2017 - 20:05 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    TheSmartN00b schreef:
    Had ook vernomen dat Amon Göth/Goeth ook echt bestaan heeft. Weet niet of iemand die toevallig kent?



    Yup, ik ken 'm. Niet persoonlijk, of course.

    ^ Ik heb spoilers van de film even onder een spoilerknop geplaatst, zodat anderen die de film nog niet hebben gezien niet direct iets lezen. (:


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Nyssa schreef:
    ^ Ik heb spoilers van de film even onder een spoilerknop geplaatst, zodat anderen die de film nog niet hebben gezien niet direct iets lezen. (:


    Oh, right. Dat was ik. Mijn excuses.

    Wat mij het meest raakte van Schindler's List was waarschijnlijk dat punt op het eind, waar Schindler zich schuldig voelde omdat hij niet nóg meer mensen had gered. Dat vond ik echt heel intrigerend...


    Time is not your enemy. You are your own enemy, and you envy time because it moves on.

    Eurus schreef:
    Wat mij het meest raakte van Schindler's List was waarschijnlijk dat punt op het eind, waar Schindler zich schuldig voelde omdat hij niet nóg meer mensen had gered. Dat vond ik echt heel intrigerend...


    Inderdaad, toen kreeg ik het toch ook even moeilijk. Weliswaar is de film een beetje aangedikt hier en daar, maar het was een erg emotioneel moment. Zeker als ik later las dat Oskar Schindler later nog bedrijven opstartte, en die allemaal failliet gingen. Dat zijn volledige kapitaal erdoor was, voornamelijk natuurlijk omdat hij al die Joden redde. Mensen vergeten vaak snel dat er ook een soortement 'grijze zone' bestond in de wereldoorlog II. De Duitsers waren allemaal slecht, en de Joden allemaal goed. Zo zien mensen het. Vroeger zou ik ook zo naïef zijn geweest, maar - vergeef me mijn hoge zelfdunk - ondertussen ben ik al ietsje slimmer xD

    [ bericht aangepast op 12 maart 2017 - 19:56 ]


    What is a bookshelf other than a treasure chest for a curious mind?

    Prachtige en aangrijpende film!