• Lieve mede-users,

    Het is vandaag alweer zes maanden geleden sinds er een hele hoop nieuwe moderators het team hebben vervoegd. Net zoals vorig jaar willen wij graag weer onze ervaringen delen met jullie. Ondanks dat ieder van ons al een vrij grondig beeld had van deze functie, heeft het ons toch nog verrast op een aantal aspecten. Natuurlijk heeft het ons alleen maar positief verrast en zijn we nog steeds even, misschien zelfs nog meer, enthousiast dan toen we net begonnen. Met dit topic willen wij jullie een kijkje laten nemen in hoe wij het moderatorschap hebben ervaren en misschien zorgen we hiermee ook nog eens voor extra duidelijkheid in wat de moderatorfunctie nu precies inhoudt.
    Daarom hebben een paar nieuwe moderators een persoonlijk stukje geschreven die we graag met jullie willen delen.

    Ook willen wij met dit topic jullie weer de gelegenheid geven om vragen te stellen. Zijn er zaken die jullie aan ons kwijt willen, dan mag je nu alles hier plaatsen of ons een privéberichtje sturen.

    Groetjes,
    De nieuwe moderators:
    Femke, Melissa, Mare, Chloë, Froukje, Naomi, Xanthe, Lieke, Maaike en Glenn

    En ook de oude natuurlijk:
    Erica, Felicia, Fabiënne, Sofie, Kim, Andrea, Jarne, Bianca en Melissa

    Pantaloon (Lieke)

    Nadat de eerste adrenalinestoot en, wel ja, enthousiaste bevlieging van het nieuws dat je moderator bent geworden is weg weggeëbd, is het nogal een overweldigende verandering waar je doorheen gaat. Knopjes, topics, namen (help!) en regels, ineens moet je overal aan denken. Naast dat het natuurlijk heel leuk is om een rood kleurtje te hebben en te kunnen dreigen met het geel maken van posts van 'vervelende' vrienden, is het een enorme verantwoordelijkheid die je krijgt. Dat besef komt met de weken. Ik heb altijd enorm opgekeken naar de moderators, maar ik had nooit kunnen bedenken hoeveel tijd en geduld er in dit werk zit. Over alles (alles) word overlegt, iedere beslissing zeven maal overwogen, ieder idee van users en crew word meegenomen. Het is bizar wat er ineens voor dingen naar boven komen als je dieper graaft. Gelukkig zijn dit zeker ook mooie dingen en glimlachmomenten.
    Moderator zijn is is net zoiets als politieagent zijn - je probeert de mensheid zo goed mogelijk te helpen en regelmatig zijn ze blij met je, maar er zijn altijd mensen die je in het gezicht willen spugen. Je kan nooit iedereen tevreden stellen en dat was een lastige les die ik heb moeten leren als de enorm onzekere ik. Desondanks ben ik gegroeid en man, wat heb ik veel geleerd. Ik ben van onhandige user die tien minuten lang dacht dat de wifi een opvlieger had en mijn Quizlet wild ging (in de plaats van meteen aan moderatorfuncties te denken), ge-evolueert tot *kuch* een best goede moderator, als ik het zo mag zeggen. Het is een duikvlucht vol nieuwe obstakels, leermomenten en - echt - ook schaterlachmomenten. Ik kan het werkelijk iedereen aanraden.
    Voor de mensen die twijfelen of ze eigenlijk wel moderator kunnen worden, of of ze wel genoeg tijd hebben, probeer het! Zelfs al ben je zes keer afgewezen, doe het nog en keer en bewijs dat je het echt wel kan. Want fouten maken doe je toch wel, het gaat er om hoe je daar mee om gaat. Om mijn broekloze helden bij de Grammy's te quoten: anyone from anywhere can do anything.

    Crewbie (Naomi)

    Ik weet nog heel goed dat ik mijn wekker op mijn telefoon uit wilde zetten en allemaal berichten in mijn inbox had. In eerste instantie kreeg ik een benauwd gevoel, omdat iedere username een kleurtje had. Ik had geen flauw idee wat er aan de hand was. Maar na het eerste berichtje kon ik opgelucht adem halen en kwam er een heel enthousiast gevoel naar boven. Ik had een rood kleurtje gekregen! Het duurde echt even voor ik dat kon bevatten, net als dat het begin zou zijn van een nieuwe tijd hier op Quizlet.

    Het eerste moment lijkt alles op je af te komen en als een sneltrein te gaan. Je moet wennen aan alles wat er achter de schermen gebeurd, wilt alles uitproberen, en vaak heb je het idee dat je het even kwijt bent. Je weet niet waar je moet beginnen. Het bleek dat het helemaal niet erg was, als dat het geval was, want je hebt een fantastisch team achter je staan waar je altijd op terug kunt vallen. Je krijgt van alle kanten berichten hoe het gaat of je hulp kunt gebruiken en je voelt je vanaf de eerste minuut thuis in het team. Je krijgt heel erg de tijd om jezelf te ontwikkelen en niets word vreemd gevonden. Je kunt beter iets te veel vragen dan dat je het niet vraagt. Je hebt ineens een berg verantwoordelijkheid erbij, maar je moet er vooral van genieten, want is bovenal ook verschrikkelijk leuk. Daarnaast is het ookeen aardige boost voor je zelfvertrouwen.
    Het is geen begin van een bodemloze put. Werkelijk alles word overlegd waardoor je ook sneller naar elkaar toe lijkt te trekken. Ik had nooit verwacht dat ik in zo'n korte tijd, zulke goede banden kon ontwikkelen met iemand. Deze functie heeft echt mijn ogen geopend over mijn kwaliteiten.

    Na ruim zes maanden kijk ik terug op een geweldige tijd, die voorbij gevlogen is. De beste tijd van heel mijn Quizlet periode. Ik hoop dat de volgende periode net zo mooi zal zijn, ook al is daar weinig twijfel over met een team als dit.

    Wormjet (Melissa)

    De dag dat de uitslag kwam, was ik net van plan om vroeg mijn bed in te duiken. Dat werd uiteindelijk half twaalf. Het was allemaal zo overweldigend dat de aandrang om alles te onderzoeken en bekijken onmogelijk te negeren was. Diezelfde avond nog heb ik alles grondig doorgelezen (en minstens tien keer een hartaanval gekregen, omdat je als mod echt nóóit op je telefoon zou moeten zitten met al die knopjes - een misclick en poef, daar is weer een topic verdwenen). Ik wist wel dat onder de mods veel besproken werd, maar de hoeveelheid aan informatie bleef toch een schok. Dan waren er nog de tientallen felicitaties, die ik niet per ongeluk wilde verwijderen. Een hele drukke avond dus.
    De dagen die volgden werden vooral gebruikt voor het kennismaken, met de andere mods maar ook met de systemen. Wat mag je wel doen en wat zeker niet? Zeker in het begin van je opleiding heb je eigenlijk voor alles toestemming nodig: en maar goed ook. Als ik soms teruglees wat ik heb gezegd moest daar zeker nog wel wat feedback overheen.
    Toen kwam de volgende schok: de rood/roze bolletjes. Nee, het waren geen PB's, maar meldingen. Iedereen dook erop af als een stel hongerige dieren klaar voor de eerste opdrachten. In mijn geval was dat een foutieve quiz. Allemaal reuze spannend natuurlijk, want toen voelde die quiz nog alsof ik iemand een permanente ban moest geven (stel je voor dat ik het fout deed!). Na feedback van de oude mods mocht hij de deur uit. Eerst had ik natuurlijk tien keer bekeken of ik de goede username had ingevoerd, de goede titel, etc. Het is mij uiteindelijk vaak genoeg overkomen dat ik waarschuwingen per ongeluk zonder titel verstuurde.
    De afgelopen zes maanden zijn geweldig geweest. Moderator zijn brengt zo de nodige bekendheid met zich mee die ik nodig had om te 'integreren' in de Quizlet Community en het gaf me de nodige moed om op te duiken bij meetings. de beste keuze die ik ooit heb gemaakt was die om Mod te worden (waarvan ik overigens nooit had verwacht dat ik het zou worden).

    Groetjes van jullie enorm trotse moderator,
    Melissa

    Sempre (Chloë)

    De bekendmaking van de lijst met nieuwe moderatorsen was voor mij het startsein voor vele veranderingen. Waar mijn tijd op Quizlet voorheen eigenlijk alleen bestond uit RPG'en en stories lezen kwam er nu een waslijst aan nieuwe verantwoordelijkheden bij. Verantwoordelijkheden die ik onwijs leuk vind maar waar ik het begin ook wat moeite mee had. Nog steeds zijn er zeker nog dingen waar ik niet altijd uit kom. Daarom is het ook zo fijn om te weten dat de anderen altijd voor je klaar staan. We hebben in deze paar maanden best veel meegemaakt. Zo hebben we beslissingen gemaakt die niet altijd even gemakkelijk waren, maar we hebben ook leuke dingen mogen organiseren.

    Het lastigste vind ik toch wel het formuleren van berichten. Als moderator moet je zo ontzettend zorgvuldig zijn wat betreft toonatie en formulering. Niet alleen naar berichten naar users toe, maar ook onderling. Er zijn immers zaken die voor best heftige discussies zorgen en waarbij lang niet iedereen het met elkaar eens is. Zeker wanneer je alleen schriftelijk met elkaar communiceert is het makkelijk om dingen anders te interpeteren dan hoe ze daadwerkelijk bedoelt zijn.

    De afgelopen zes maanden waren ver uit de leukste maanden die ik op Quizlet heb gehad. Waar ik mij eerst niet heel erg onderdeel voelde van de community, ben ik eigenlijk pas recent echt gaan beseffen hoe makkelijk je mensen kunt leren kennen en hoe open iedereen is. Daarnaast ben ik heel erg trots dat ik deel mag maken van een ontzettend leuk team en ik ga er vanuit dat de komende maanden net zo leuk zullen zijn.

    Nonpluvius (Mare)

    Ik vond het ontzettend gaaf dat ik moderator werd. Mijn grootste struggle was namen leren. Ik koppel makkelijker namen aan gezichten dan aan usernames, en als die ook nog veranderen? Zucht. Maar het is gelukt! Ik heb echt respect gekregen voor het (oude) moderatorteam. Zoveel overleg had ik nooit verwacht. In het begin was het heel moeilijk om alle berichten bij te houden. Toen had ik er 65 op één dag. Nu vind ik het jammer als niemand gereageerd heeft. Ik ben niet helemaal vlekkeloos erdoorheen gekomen, dat kwam vooral doordat ik door users niet altijd geaccepteerd werd als moderator, omdat ik nog jong was. Gelukkig zijn er ook een heleboel users geweest die tegen me gezegd hebben dat ze het geweldig vonden dat ik al op mijn leeftijd moderator werd. Als user dacht ik eigenlijk dat moderators alleen straffen uitdelen, maar er gebeurt zoveel meer achter de schermen! Ik had het nooit verwacht. Als we met z'n allen een project afgerond hebben, geeft me dat echt een goed gevoel. Natuurlijk is er altijd veel gedoe en verantwoordelijkheid, maar er wordt echt heel professioneel met je omgegaan. Het verbaast me hoe open en aardig mensen zijn op Q. Het is vreemd, ik zat voordat ik mod was, elke dag wel op Q. Dit is natuurlijk vermeerderd, maar naast mod-zijn ben ik ook veel meer voor mezelf op Q gaan doen. Het is geweldig. De bijna zes maanden zijn de beste maanden van Q die ik ooit heb gehad. Ik hoop dat er nog vele maanden gaan volgen!

    Dysphoria (Glenn)

    Ik weet nog dat ik merkte dat ik een nieuwe mail had gekregen op mijn mobiel en deze rustig ging bekijken. Tot ik doorhad dat dit een melding was van een privébericht van Erica. Ik dacht meteen: "Huh? Waarvoor zou ze mij willen aanspreken?". Vervolgens ging ik naar Quizlet en merkte ik dat ik moderator was geworden. Heel veel emoties kwamen op mij afgestormd op dat moment. Enorme enthousiasme, blijheid, ongelovigheid, maar ook onzekerheid. Bij de moderatorverkiezingen voelde ik mij zelfverzekerd, maar op 11 september leek dit allemaal gewoon weg te smelten. Ging ik wel een goede moderator zijn? Zou ik het allemaal wel kunnen en zou ik ooit allemaal snappen wat er van mij verwacht wordt? Gelukkig had ik ook een berg aan enthousiasme en blijheid, wat er voor zorgde dat ik mij op alles gestort heb. De eerste dagen was alles heel overweldigend. Er komt heel veel informatie op je af waardoor je uiteindelijk niet meer weet waaraan je moet beginnen. Gaandeweg leer je alles te ordenen en kom je in een soort van ritme terecht.

    Waar ik toch het meest van schrok is al dat werk dat er in kruipt. Ik wist op voorhand al dat er veel tijd en werk in het modwerk werd gestoken, maar wanneer je het eenmaal allemaal ook effectief mee kunt volgen, zie je dat er enorm veel wordt gediscussieerd en besproken. Alles, maar dan ook alles wordt besproken en in sommige situaties weten we niet goed wat we moeten doen en dan komt er een enorme zoektocht naar wat nu juist de beste oplossing is. Ook de berichten die vanuit het team naar de users gaan, hebben een aantal vereisten waar deze aan moeten voldoen. Je schrijft niet zomaar even een berichtje en denkt: "Ja, klaar."
    Er zijn wel een aantal regels en procedures aan vastgebonden. Ik had de professionaliteit nooit zo hoog ingeschat, maar dat maakt het werk juist leuk en uitdagend.

    Ook al was het modwerk in het begin overdonderend en kent het zijn minder leuke moment, toch zijn er heel veel leuke momenten en is het werk echt fantastisch om te doen. Bovenal hebben we een team vol lieve mensen waarbij we altijd terecht kunnen met onze vragen en onzekerheden.

    JamesPotter (Femke)

    Ik werd moderator op mijn verjaardag, wat echt een ontzettend leuk "cadeautje" was. Gelukkig was alle visite al weg en kon ik nog gauw een paar uur het moderatorforum en al die nieuwe knopjes bewonderen. Het was zo bijzonder, plotseling maakte ik ook deel uit van het team dat Quizlet staande houdt! Dat vond ik echt ontzettend leuk.
    Ik wist al dat het moderatorwerk veel meer inhield dan alleen waarschuwingen sturen of mensen bannen en ik denk dat ik me ook aardig goed had voorbereid, maar toch verbaasde het me enigszins hoeveel tijd er toch in zoiets kruipt. Vooral de hoeveelheid overleg dat plaatsvindt voordat er een beslissing wordt genomen verbaasde me. Soms verbaast dat mij nog steeds.
    De oude moderators hebben mij goed begeleid en kwamen met goede tips om mijn moderatorkwaliteiten te verbeteren. Daarom wil ik hen ook nog ontzettend bedanken, ook voor het geven van deze geweldige kans.
    Ik denk dat moderator zijn een taak is met veel verantwoordelijkheden, waarbij allereerst er echt goed bij na gedacht moet worden of je wel voldoende tijd hebt. Dat is namelijk echt wel belangrijk, zodat je voldoende tijd hebt om je mening over bepaalde dingen te geven en zodat je niet verschrikkelijk achter gaat lopen.
    Je moet het werk zeker niet onderschatten en dat is wat ik alle mensen die ooit zich willen inschrijven voor de moderatorverkiezingen wil meegeven. Zorg dat je oude topics doorspit, lees de huisregels nog eens goed door en denk bij jezelf na of een moderator wel echt bij je past.

    De eerste zes maanden zijn in een sneltrein voorbij gegaan en ik vond het zeker zeer leerzame en leuke maanden. Het is een leuk team wat elkaar helpt waar nodig en ik heb zeer veel respect gekregen voor iedereen die ooit een functie in de crew heeft uitgevoerd.

    Liefs,
    Femke (nu 19,5 jaar)

    Offergave (Froukje)

    Het is echt heel, heel, heel gaaf om moderator te zijn. Toen ik het berichtje kreeg heb ik de hele rest van de avond zitten trillen van enthousiasme. De dag erna had ik wat meer tijd om nou eens uit te zoeken wat er allemaal achter de schermen gebeurde (want ondanks dat ik mee had gedaan aan de verkiezingen, vond ik dat het best prima ging op Quizlet. Misschien wat stilletjes de laatste tijd, maar meer niet echt. En wat zou er nou allemaal kunnen spelen?) Nou, ik werd met mijn neus op de feiten gedrukt. Als user denk je eigenlijk haast niet na als je iets post op het forum. Natuurlijk wel over je tekst en hoe je over wil komen, maar niet of je wel helemaal politiek correct bent, je niemand kwetst in je bericht, niets (en dan ook niets) misschien verkeerd opgevat kan worden, je nog steeds de sfeer behoudt en je niet te bozig of te geïrriteerd overkomt en of wat je zegt wel klopt met de huisregels. Ohja, en je vraagt ook geen toestemming aan een vriend of het oké is om je berichtje te posten.
    Ik was me er totaal niet van bewust dat ik daar ook op moest gaan letten en ik mijn reacties (soms enigszins furieus) moest deleten omdat het niet de juiste reactie was en niemand er eigenlijk verder mee geholpen wordt.
    Ik wist ergens wel dat er best wel heel veel tijd in ging zitten. Waarin dan precies wist ik eigenlijk niet, maar ik had niet verwacht dat de meeste tijd zat in de talloze overleggen en vergaderingen haast. Het kan dan misschien niet zo lijken, maar we stoppen ontzettend veel moeite en tijd in alles dat we te horen krijgen. Beslissingen waar iemand het niet mee eens kan zijn kunnen wel een week lang overwogen en bekritiseerd zijn vanuit ons forum, voordat we besloten dat dit toch de beste optie was. We werken met een heel team, wat er wel tot resulteert dat sommige dingen lang blijven liggen. Dit project bijvoorbeeld had al een maand geleden online kunnen staan, maar het duurde maar en het duurde maar. Team = met zijn allen, en dat kan tijd kosten. Heb geduld met ons :')
    Moderator zijn is het geweldigste wat er is, en het heeft ervoor gezorgd dat ik enorm gegroeid ben als persoon. Ik ben veel ervaringen en begrip rijker en kan dingen (af en toe, lang niet altijd) ook vanuit het andere perspectief zien en me erbij neerleggen. Of waar ik vroeger een heel bericht typte ter verdediging van mijn standpunt (of die van iemand anders) na een korte, niet onderbouwde haat-reactie, doe ik dat nu niet meer. Haters gonna hate, het helpt niet als je daar je energie in gaat steken. Die les moest ik ook leren, en ik heb dit kunnen doen in een geweldige omgeving waar ik werd opgevangen door de oudere moderators die lieten zien hoe ze werkten. Ze zijn zeker een rots in de branding wat dat betreft, want in mijn eentje zou dit toch een stuk moeilijker geweest zijn om dit te leren.


    Take me to wonderland

    Mooi zo!


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Ik vind dit topic erg mooi en ook door dit soort topics baal ik dat ik zelf nooit zover ben gekomen. Het lijkt me zwaar onlogisch dat ik ooit een moderator word en dat vind ik ook wel jammer, maar dat wil niet zeggen dat ik anderen het niet gun.

    [ bericht aangepast op 11 maart 2017 - 16:07 ]


    26 - 02 - '16

    Monochopsis schreef:
    Ik vind dit topic erg mooi en ook door dit soort topics baal ik dat ik zelf nooit zover ben gekomen. Het lijkt me zwaar onlogisch dat ik ooit een moderator word en dat vind ik ook wel jammer, maar dat wil niet zeggen dat ik anderen het niet gun.

    Bij mij leek het ook altijd heel onlogisch dat ik ooit moderator zou worden. ^^


    Take me to wonderland

    Dysphoria schreef:
    (...)
    Bij mij leek het ook altijd heel onlogisch dat ik ooit moderator zou worden. ^^


    Dat snap ik, maar begrijp me niet verkeerd, ik heb altijd het idee dat moderators die dit zeggen een soort van 'makkelijk praten' hebben omdat het hen wel gelukt is. Nu snap ik dat je dat waarschijnlijk niet bedoelt, dus het spijt me dan als het er hard uitkomt. Het is gewoon dat ik al meer dan vijf keer heb meegedaan, waarvan ik maar één of twee keer doorging naar de tweede ronde en ik nooit verder kwam. Ook blijf ik altijd met vragen zitten, doordat ik nooit weet waarom ik niet goed genoeg ben, waarom die ander beter is dan ik. Niet lelijk bedoeld tho..


    26 - 02 - '16

    Ik vind het gaaf dat jullie er allemaal zo positief over zijn! Goed bezig 💪

    Monochopsis schreef:
    (...)

    Dat snap ik, maar begrijp me niet verkeerd, ik heb altijd het idee dat moderators die dit zeggen een soort van 'makkelijk praten' hebben omdat het hen wel gelukt is. Nu snap ik dat je dat waarschijnlijk niet bedoelt, dus het spijt me dan als het er hard uitkomt. Het is gewoon dat ik al meer dan vijf keer heb meegedaan, waarvan ik maar één of twee keer doorging naar de tweede ronde en ik nooit verder kwam. Ook blijf ik altijd met vragen zitten, doordat ik nooit weet waarom ik niet goed genoeg ben, waarom die ander beter is dan ik. Niet lelijk bedoeld tho..

    Jij werd toch ooit columnist? Zo heeft ieder zijn vaardigheid.


    Pretty is just a pretty word.

    Divide schreef:
    (...)
    Jij werd toch ooit columnist? Zo heeft ieder zijn vaardigheid.

    + gaf die op na een kleine tijd. Ik kan me voorstellen dat mensen niet graag op een "mogelijk alleen tijdelijke mod" willen wagen.
    Betekend niet dat je je goede eigenschappen niet heb, betekend gewoon dat mensen naar een groter pic kijken dan je initiatief denkt.


    -

    Oke laat maar.

    [ bericht aangepast op 11 maart 2017 - 18:37 ]


    26 - 02 - '16

    Echt hele mooie berichtjes! Ik vind het zo leuk voor jullie! En ik zou ooit ook graag mod willen worden. Maar het lijkt me niet echt waarschijnlijk dat ik ooit mod zal worden.

    Mijn ervaring:

    Toen ik net een maand of twee op Q zat kende ik nog vrijwel niemand. Maar ik had wel al veel dingen ontdekt en ook de crew en hun functies. Toen was het enige wat ik sowieso wilde bereiken op Q, mod worden.
    Nu heb ik meer users beter leren kennen en gewoon dingen zien schrijven, maken en vertellen. Ik weet dat er heel veel lieve aardige en getalenteerde mensen hier op Q zitten. Ik weet nu dat er veel mooiere dingen zijn dan de gedachte om mod te zijn. En natuurlijk lijkt het me nogsteeds erg leuk en zou ik het ook graag willen, maar het mooiste van Q heb ik al.
    Mensen die waar je om geeft.

    (Natuurlijk kan ik mijn mond weer is niet houden.

    [ bericht aangepast op 11 maart 2017 - 23:03 ]

    Leuk dit te lezen!! ^^


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ik ken het overrompelde gevoel helemaal als je opeens de extra functies en knopjes, de rode naam en de berichtjes van de administrator ziet. Het is tegelijkertijd zo'n raar gevoel; je hoort er weleens van maar het gaat er echt anders aantoe achter de schermen.

    Glenn lijkt mij echt een goede moderator, dus geen zorgen daarmee, ik heb geen twijfels over je ^^


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Naomi woeeeee :) Altijd leuk om dit te lezen


    Firm believer of all that is magic

    Ik ben enorm trots op jullie (flower)

    Haroro schreef:
    Ik ken het overrompelde gevoel helemaal als je opeens de extra functies en knopjes, de rode naam en de berichtjes van de administrator ziet. Het is tegelijkertijd zo'n raar gevoel; je hoort er weleens van maar het gaat er echt anders aantoe achter de schermen.

    Glenn lijkt mij echt een goede moderator, dus geen zorgen daarmee, ik heb geen twijfels over je ^^

    Ahw, bedankt! Dat is echt heel leuk om te horen. :'D


    Take me to wonderland

    Krullie schreef:
    Ik ben enorm trots op jullie (flower)


    Dat is een groot compliment, dank je wel (: