• Bijna 18 procent van de Nederlandse 15-jarigen kan slecht lezen en hun aantal is groeiende. Volgens de Stichting Lezen en Schrijven moet er ingegrepen worden bij deze ‘vergeten groep’.

    Een groeiende groep 15-jarigen heeft moeite met lezen. 18 procent van de Nederlandse 15-jarigen is niet in staat een brief van de gemeente te lezen of ondertiteling van een film te volgen. In 2003 was dat nog 11,5 procent. Dat blijkt uit de meest recente internationale PISA-studie, die iedere drie jaar onder 15-jarigen wordt gehouden.

    Voldoende
    Directeur Merel Heimens Visser van Stichting Lezen en Schrijven maakt zich zorgen over deze trend die wordt beschreven in het rapport ‘Preventie door interventie’ dat vandaag uitkomt.

    Eén op de tien leerlingen in groep acht van de basisschool beheerst het Nederlands niet voldoende. De aantallen lopen op in het vervolgonderwijs naar één op de zes onder 15-jarigen en tot één op de drie op MBO-2 niveau. “Hoe verderop in de schoolcarrière, hoe akeliger de cijfers worden.”

    Wat de oorzaak is van de slechter wordende leesprestaties onder jongeren, is niet bekend. De onderzoekers van het rapport stellen vast dat jongeren (en kinderen) minder lezen dan vroeger en daardoor minder geoefend zijn. Door het weinige lezen gaat hun leesvaardigheid niet vooruit, maar mogelijk zelfs achteruit.

    Taalontwikkeling
    Voor basisschoolkinderen zijn er lesprogramma’s om daarop in te grijpen en ook voor de taalontwikkeling van peuters is er volop aandacht. Voor jongeren is die aandacht er nauwelijks. ,,Ze vormen een vergeten groep, terwijl ingrijpen op die leeftijd nog een belangrijke impact kan hebben. Hun hersenen werken als een spons.”

    In het rapport staat dat de leesproblemen in Nederland een zorgwekkende kant op bewegen. Zowel onder jongeren als volwassenen stijgt de laaggeletterdheid. Heimens Visser weet dat soms wordt gesuggereerd dat de oorzaak ligt in de komst van vluchtelingen die niet goed kunnen lezen en schrijven, maar volgens haar verklaart dat niet de hele stijging. Daarvoor is de instroom van vluchtelingen niet groot genoeg.

    Met moeilijk kunnen lezen gaat veel leed gepaard. ,,Mensen die laaggeletterd zijn, zijn ongelukkiger. Ze leven 6 jaar korter, hebben drie keer zo vaak een uitkering, hebben lage inkomens en komen vaker in de schulden.” Ze kosten vanwege de vele problemen de samenleving ook veel geld. ,,Er moet ingegrepen worden. Het blijft anders dweilen met de kraan open.”

    Laaggeletterdheid
    De internationale omschrijving van laaggeletterdheid geldt voor mensen die moeite hebben met het lezen en begrijpen van geschreven teksten die ze nodig hebben om te functioneren. Ze vinden het bijvoorbeeld lastig om een brief van de gemeente, van school of het werk te begrijpen. Omdat ze leesproblemen hebben, is het voor hen moeilijk om geschreven kennis op te doen en zich zo verder te ontwikkelen.

    In Nederland zijn 1,3 miljoen mensen laaggeletterd. Van kinderen die moeite hebben met lezen, wordt doorgaans gezegd dat ze een taalachterstand hebben. Als die achterstand op volwassen leeftijd niet is weggewerkt, is er sprake van laaggeletterdheid. Mensen die helemaal niet kunnen lezen en schrijven, zijn analfabeet. Dat geldt in Nederland voor 250.000 mensen.

    Bron: ad.nl
    ==========

    Ben ik de enige die dit als een relatief groot probleem ziet?


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik denk dat telefoons en internettoegang er ook wel een rol bij spelen. Iedereen kijkt liever op facebook en snapchat in plaats van een boek te lezen. En we weten allemaal hoe de meeste mensen op facebook en snapchat berichten plaatsen. De huidige msn-taal. Dus als je alleen dat leest, wordt je woordenschat en Nederlands nooit beter. Net als met rekenen en wiskunde, rekenmachines doen alles voor je.

    Ik denk dat dit probleem onder andere veroorzaakt wordt door ouders. Kinderen groeien vanaf de eerste dag van de geboorde op met telefoons en andere elektronica. 'Vroeger' las ik boeken als ik niet op school zat. Ik bracht hele middagen door in de bibliotheek en die daar zie je nu haast geen jongeren meer. Als ouders ingrijpen en hun kinderen leren om boeken te lezen, zal het probleem ook minder worden.

    [ bericht aangepast op 21 maart 2017 - 8:29 ]

    Je moet als ouder gewoon streng zijn voor je kinderen en ze boeken laten lezen. En 250.000 mensen in Nederland analfabeet. Ik dacht serieus dat dat er maximaal 1000 waren. Dus toch wel wat schokkend

    [ bericht aangepast op 21 maart 2017 - 10:42 ]


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    18 % van de vijftienjarigen? Ik vraag me oprecht af in hoeverre deze cijfers correct zijn. Want de media overdrijven alles graag en we weten allemaal dat ze alles het liefst zo zorgwekkend mogelijk presenteren.


    oi, suzy

    Ik heb nu eigenlijk wel een beetje de neiging om bijles te gaan geven...

    Een serieus probleem!! En ik denk ook er makkelijke kleine aanpassingen zijn die de stap in de goede richting maken. Je moet die tieners boeken aanbieden die ze leuk vinden - en niet die van de literatuurlijst op de middelbare want daar is maar een heel klein deel enthousiast over (bloost).

    Ik vond het vroeger bijvoorbeeld super leuk om thrillers te lezen, maar dat kon ik niet voor school gebruiken omdat dat niet echt literair werk was.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Ik las laatst ook een artikel dat kinderen/tieners ook slechter lezen doordat de boeken die ze kiezen niet uitdagend genoeg zijn (Klik).
    Als ik dit allemaal zo lees, was die verplichte leeslijst toch nog ergens goed voor =D


    I am an idiot, I move.

    Het is best wel schokkend, ookal snap ik het ook wel een beetje. Op de meeste middelbare scholen zijn weinig boeken met een uitdaging en een goed, pakkend verhaal. Geen wonder dat ze dan liever op hun telefoon zitten.

    [ bericht aangepast op 21 maart 2017 - 13:05 ]

    Waddles schreef:
    Ik las laatst ook een artikel dat kinderen/tieners ook slechter lezen doordat de boeken die ze kiezen niet uitdagend genoeg zijn (Klik).
    Als ik dit allemaal zo lees, was die verplichte leeslijst toch nog ergens goed voor =D


    Ik ben juist minder gaan lezen door die verplichte lijst. De boeken waren zo vreselijk dat ik lezen niet meer leuk vond.


    26 - 02 - '16

    Monochopsis schreef:
    (...)

    Ik ben juist minder gaan lezen door die verplichte lijst. De boeken waren zo vreselijk dat ik lezen niet meer leuk vond.

    Ja, dat was geen pretje idd.

    Maar er bestaan echt zoveel geweldige boeken dat er echt wel iets voor elk mens is. Ze moeten alleen verder kijken dan hun neus lang is en op internet zoeken, recensies lezen, boeken/uitgeverssites bezoeken. In de boekenwinkel vindt je echt niet altijd iets.

    Er zou door scholen ook veel meer aandacht aan besteed moeten worden. Ik weet niet of het nu nog zo is en hoe andere scholen dat doen, maar toen ik in groep 3 zat kreeg iedereen een leesmaatje uit groep 8, die de rest van het jaar elke week een boek met je ging lezen tot je het uit had. En de boeken mocht je zelf uitzoeken op school. Zo wordt je verplicht, maar lees je toch een leuk boek.

    [ bericht aangepast op 21 maart 2017 - 13:20 ]

    Monochopsis schreef:
    (...)

    Ik ben juist minder gaan lezen door die verplichte lijst. De boeken waren zo vreselijk dat ik lezen niet meer leuk vond.


    Ja, ik ook! Ik las heel graag maar verplicht lezen vond ik vreselijk. Ik vond Harry Potter helemaal geweldig maar als ik het verplicht moest lezen kwam ik er echt niet door.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Wij mochten gelukkig min of meer onze lijst zelf samenstellen. Er waren slechts drie boeken verplicht waarvan er gelukkig maar eentje echt verschrikkelijk was.
    Dus wat dat betreft heb ik een hele fijne leraar Nederlands gehad, lees ik zo.


    I am an idiot, I move.

    Eigenlijk ben ik wel heel erg voor een verplichte leeslijst. Niet alleen omdat jongeren erdoor in aanraking komen met literatuur, maar ook omdat het vaak er welvoor zorgt dat jongeren iets anders lezen dat ze normaal zouden doen. Het haalt mensen soms een beetje uit hun schulp en zorgt voor kijk op verschillende perspectieven. En ook vanwege het niveau natuurlijk.

    Ik begrijp wel dat het voor sommige mensen averechts werkt, maar ik vind het wel belangrijk dat het blijft bestaan.


    Tijd voor koffie.

    Wij hadden op school een verplichting dat we in een jaar een minimum van 4 boeken uit moesten hebben, maar wat ze bij ons dus deden was de keuze helemaal op jezelf laten om een boek uit te kiezen die we op school hadden. En we kwamen makkelijk aan het minimale aantal boeken, vooral omdat vaak als we het minimale hadden behaald zei de leraar vaak; "Neem er maar eentje van thuis mee, maar ik wil ook even opschrijven welk boek je leest." En als veel leerlingen juist dat boek wat vonden ging hij in overleg met de directie kijken of hij ook zulke boeken aan kon schaffen.

    Ik zelf denk dat het ook wel is dat het meer gaat om het streven van een bepaald gemiddelde dan echt wat te leren op school. Maar nu klink ik misschien wel een beetje als een zeikmuts maar de omgeving kan het denk ik ook liggen. Bijvoorbeeld op mijn 1e middelbare school was het een beetje in de les aangekondigd van: "Dit jaar moeten jullie verplichte boeken lezen en dat is het." Vaak werd de opdracht gewoon uitgelegd, zeggen welke boeken ze het liefst zouden hebben en dat was het. Je mocht zelf ook beslissen of je in je vrije tijd ging lezen of ergens anders máár bij ons mocht het niet in de les. Tot integendeel bij mijn 2e middelbare school waar we dan per week 3 a 4 uur Nederlands hadden, dacht ik, en dan hadden we altijd 2 of 3 uurtjes op de donderdag. En vaak leerden ze ons in de ochtend brieven schrijven en in de middag kwamen we weer terug en dan werd alles gefocust op het lezen. En het was heerlijk stil in de klas want iedereen zat ook voor de volle 100% in zijn boek. En vaak de laatste 10 minuten was onze leraar ook van bespreek lekker jullie boeken met elkaar.


    Without me, his world will go on turning. A world that's full of happiness, that I have never known

    Ik merk dit heel sterk bij mijn bijlesleerlingen, maar merk ook dat dit heel erg moeilijk te veranderen is. Ben er vrij zeker van dat het samenhangt met de opkomst van de digitale samenleving en dat is wel een kwalijke zaak.

    Even een MT, want dit is iets dat ik kan gebruiken voor mijn lessen.
    En ook gewoon voor later, want ik doe een opleiding leerkracht Nederlands xd


    Mhm?

    Wij mochten op de middelbare wel zelf boeken kiezen, maar het lag allemaal aan banden en met name bij de oudere docenten was "nieuwere" literatuur ook moeilijk erdoorheen te krijgen.

    Ik zou willen dat ik Harry Potter had mogen lezen, dat is tenminste leuk.

    Ik denk dat leerling en docent samen moeten investeren in leuke maar toch goede literaire boeken, samen zoeken, overleggen, voorstellen. En meer lezen stimuleren.

    Schrijven idem eigenlijk.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.