• Nou, de titel zegt het wel.

    Ik wil een verhaal schrijven dat Lyra kleurenblind is. Dat ze alles in het zwart en wit ziet.

    Is er hier iemand die mij hiermee kan helpen zodat ik een beeld heb van waar ik op moet letten.
    Natuurlijk functioneert Lyra verder normaal prima maar als er iemand hier kleurenblind is, zou dat beter zijn.
    Vooral omdat Lyra in het verhaal de schijn op wilt houden. Alsof er niks mis is.

    Alvast bedankt!

    [ bericht aangepast op 11 mei 2017 - 16:37 ]


    ~ I'm a writer. Anything you say or do may be used in a story. ~

    Mijn vriend is kleurenblind. Ik kan hem wel wat dingen vragen (:


    26 - 02 - '16

    Als je kleurenblind bent zie je niet zwart-wit. En volgens mij was er laatst een topic over, ik ga even zoeken!!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Allebei super bedankt.

    Het is gewoon dat ik een beter beeld heb erbij.

    Van hoe gaat diegene winkelen voor kleding, beperkt het je in sommige dingen, zijn er dingen die je niet kan doen.
    Dat is toch wel handig voor in mijn verhaal.


    ~ I'm a writer. Anything you say or do may be used in a story. ~

    Volgens mij zijn jongens meestal kleurenblind, meisjes in elk geval minder vaak (':
    Ik denk dat als je bent geboren zonder kleuren te zien, bepaalde grijstinten voor die persoon gewoon aangeleerd zijn als kleur. Als iets even licht is, merk je pas dat je het verschil tussen bijvoorbeeld groen en rood niet goed kan zien, en zo met meer kleuren. (Groen en rood hebben ongeveer evenveel pigment) Verder ken je niet anders en voelt het dus alsof je gewoon kleuren kan zien, alleen minder goed.

    Nu weet ik niet of dit echt zo is hoor, ik vermoed alleen dat het ongeveer zo zou zijn.


    obsessive rage

    Renate1983 schreef:
    Allebei super bedankt.

    Het is gewoon dat ik een beter beeld heb erbij.

    Van hoe gaat diegene winkelen voor kleding, beperkt het je in sommige dingen, zijn er dingen die je niet kan doen.
    Dat is toch wel handig voor in mijn verhaal.


    Voor mijn vriend zijn bepaalde bruintinten groen of rood. Hij komt straks thuis en dan kan ik hem eventueel nog meer dingen vragen. Zeg maar wat je wil weten (:


    26 - 02 - '16

    Ik kan het niet meer vinden... echt kut haha.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Ik denk dat de algemene vraag is, hoe leef je je leven als je kleurenblind ben?

    Hoe is dan je huis ingericht? Hoe kies je je kleding? Hoe gaat het dagelijks leven?
    Beperkt het je ergens in waar anderen geen last van hebben?

    Voor het gemak heb ik in de spoiler de samenvatting. Dan heb je een beetje een idee wat voor verhaal het gaat worden.

    De samenvatting;
    Lyra is afgekeurd voor werk, door haar (incomplete) dwarslaesie, en ook nog eens kleurenblind. Hierdoor heeft ze een rustig leven met haar hond en leest ze veel.

    Ashton probeert juist om te gaan met zijn depressie, angsten en zelfbeschadiging.

    De twee leren elkaar kennen en naarmate ze elkaar wat vaker zien (park), hoe meer Ashton zich realiseert wat ze voor hem betekend want ze helpt hem met zijn depressie. Ze is zelfs een flinke steun dat hij gestopt is met zelfbeschadiging.

    Hij vraagt haar mee uit en na een paar keer van daten, krijgt de pers & fans lucht van, staat het in alle media terwijl het nog niet officieel is. Wel dat iedereen haar beschuldigt dat ze van Ashton geld profiteert. Al zet hij in het eerste interview recht dat die beschuldiging niet op zijn plaats is. Pas wat later dat hij er achter komt wat Lyra heeft.


    ~ I'm a writer. Anything you say or do may be used in a story. ~

    M0NA schreef:
    Ik kan het niet meer vinden... echt kut haha.


    Toch bedankt voor de moeite.


    ~ I'm a writer. Anything you say or do may be used in a story. ~

    Ik kende wel iemand die kleurenblind is, maar ik ben er nooit echt op doorgegaan. Maar als hij moest auto rijden, zag hij geen rood of groen. Het licht was simpelweg boven, midden of onder.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    HeiHei schreef:
    Ik kende wel iemand die kleurenblind is, maar ik ben er nooit echt op doorgegaan. Maar als hij moest auto rijden, zag hij geen rood of groen. Het licht was simpelweg boven, midden of onder.


    Alle beetjes helpen.
    Dus toch bedankt.


    ~ I'm a writer. Anything you say or do may be used in a story. ~

    De vader van mn ex was kleurenblind, pm/gb anders even je vragen ^^


    If a writer falls in love with you, you can never die

    M0NA schreef:
    Als je kleurenblind bent zie je niet zwart-wit. En volgens mij was er laatst een topic over, ik ga even zoeken!!


    Dat is niet helemaal waar. Bij Achromatopsie (een vorm van kleurenblind zijn) werken alle 3 je kegeltjes niet en zie je alles dus in grijstinten. Bij Achromatopsie is het wel zo dat je ook met andere dingen moeite hebt dan alleen kleur waarnemen. Beeldscherpte is ook verminderd en het is moeilijker om je blik te richten (misschien nog andere dingen maar dat zou ik zo niet weten.)


    Het is alleen heel erg zeldzaam dus ik denk niet dat je iemand hier op het forum zult tegenkomen die het heeft. Als je dus een personage wilt met deze aandoening en je wilt het zo accuraat mogelijk doen zou ik dus ook rekening houden met andere moeilijkheden bij het zien die je personage ervaart.
    De meest voorkomende vorm van kleurenblindheid is gewoon rood-groenkleurenblind zijn. Je hebt dus (moeite) met het onderscheiden van rood en groen tinten. Dit is nog niet eens zo heel zeldzaam. (1 op de 20 mannen heeft dit, geloof ik.)
    Kleurenblind zijn heeft gewoon te maken met hoe goed je kegeltjes werken, als dus 1 of meerdere (een mens heeft er 3) het niet doen of minder goed doen ben je dus kleurenblind.
    Als je meer informatie wilt over het zien van alleen grijstinten zou ik dus even google hierover raadplegen.

    [ bericht aangepast op 11 mei 2017 - 20:06 ]


    Prachtig is de onsterfelijkheid maar wat doen wij in de tussentijd? ~ J. Bernlef

    Spinvis schreef:
    (...)

    Dat is niet helemaal waar. Bij Achromatopsie (een vorm van kleurenblind zijn) werken alle 3 je kegeltjes niet en zie je alles dus in grijstinten. Bij Achromatopsie is het wel zo dat je ook met andere dingen moeite hebt dan alleen kleur waarnemen. Beeldscherpte is ook verminderd en het is moeilijker om je blik te richten (misschien nog andere dingen maar dat zou ik zo niet weten.)


    Het is alleen heel erg zeldzaam dus ik denk niet dat je iemand hier op het forum zult tegenkomen die het heeft. Als je dus een personage wilt met deze aandoening en je wilt het zo accuraat mogelijk doen zou ik dus ook rekening houden met andere moeilijkheden bij het zien die je personage ervaart.
    De meest voorkomende vorm van kleurenblindheid is gewoon rood-groenkleurenblind zijn. Je hebt dus (moeite) met het onderscheiden van rood en groen tinten. Dit is nog niet eens zo heel zeldzaam. (1 op de 20 mannen heeft dit, geloof ik.)
    Kleurenblind zijn heeft gewoon te maken met hoe goed je kegeltjes werken, als dus 1 of meerdere (een mens heeft er 3) het niet doen of minder goed doen ben je dus kleurenblind.
    Als je meer informatie wilt over het zien van alleen grijstinten zou ik dus even google hierover raadplegen.


    Heel erg bedankt voor de aanvullende info.
    Ik was eigenlijk benieuwd of er mensen zijn die, op welke manier ook, kleurenblind zijn.
    Het is het enige waarom ik Google nog niet geraadpleegd heb want ik heb er ook wat aan als mensen wat ervaring hebben hiermee.

    Dat je geen groen en rood kan zien, ik denk dat ik dat ga verwerken omdat het wat vaker voorkomt, zal ik maar zeggen.
    Ik wil het vooral eerst goed uitdiepen zodat ik er straks beter over kan schrijven als ik echt aan het verhaal begin.
    Nu wil ik zoveel mogelijk info eerst.


    ~ I'm a writer. Anything you say or do may be used in a story. ~

    Als mijn vriend een bruine broek aan wil, vraagt hij vaak aan mij wat voor shirt erbij kan. Hij draagt vaak donkere spijkerbroeken waar veel kleuren bij passen. Bij m'n vriend in huis is het een beetje een mix van allerlei kleuren. Het past niet allemaal perfect bij elkaar, maar bij twijfel vraagt hij dat aan een ander. Mijn vriend werkt bij een autobedrijf en bij het inlakken van sommige auto's (herstellen van steenslagschade) dan gaat hij eerst testen of kleur klopt op een plek die niet gelijk zichtbaar is.


    26 - 02 - '16

    Spinvis schreef:
    (...)

    Dat is niet helemaal waar. Bij Achromatopsie (een vorm van kleurenblind zijn) werken alle 3 je kegeltjes niet en zie je alles dus in grijstinten. Bij Achromatopsie is het wel zo dat je ook met andere dingen moeite hebt dan alleen kleur waarnemen. Beeldscherpte is ook verminderd en het is moeilijker om je blik te richten (misschien nog andere dingen maar dat zou ik zo niet weten.)


    Het is alleen heel erg zeldzaam dus ik denk niet dat je iemand hier op het forum zult tegenkomen die het heeft. Als je dus een personage wilt met deze aandoening en je wilt het zo accuraat mogelijk doen zou ik dus ook rekening houden met andere moeilijkheden bij het zien die je personage ervaart.
    De meest voorkomende vorm van kleurenblindheid is gewoon rood-groenkleurenblind zijn. Je hebt dus (moeite) met het onderscheiden van rood en groen tinten. Dit is nog niet eens zo heel zeldzaam. (1 op de 20 mannen heeft dit, geloof ik.)
    Kleurenblind zijn heeft gewoon te maken met hoe goed je kegeltjes werken, als dus 1 of meerdere (een mens heeft er 3) het niet doen of minder goed doen ben je dus kleurenblind.
    Als je meer informatie wilt over het zien van alleen grijstinten zou ik dus even google hierover raadplegen.


    Interessant!

    Weet jij misschien het topic wat ik bedoel? Met allemaal plaatjes van de kleuren potloden zoals je ze zou zien met de verschillende soorten kleurenblindheid.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.