• "You can make anything by writing."
    — C. W. Lewis

    Welkom bij de Go Short Out of Your Comfort Zone schrijfwedstrijd van Bathsheba (en Marlow). Wij zoeken — maximaal — dertig schrijvers en een extra jurylid die met ons de uitdaging gaan om in zeven weken één short te schrijven. Who’s in?

    Het verschil tussen Go Short en Go Out of Your Comfort Zone is één ding en dat is... dat je uit je comfort zone moet gaan. Hoe je dit doet, dat mag je zelf bedenken. Je kan hier bijvoorbeeld denken aan het schrijven in het Engels, omdat je dat altijd al hebt willen proberen, maar nooit gedaan hebt. Misschien schrijf je voor de eerste keer vanuit een mannelijk, in plaats van een vrouwelijk perspectief? Ga je horror proberen terwijl je alleen maar romantisch hebt geschreven? Je mag het zo gek bedenken als jij wil, zolang jij maar uit je comfort zone gaat!

    “There is nothing to writing. All you do is sit down at a typewriter and bleed.”
    — Ernest Hemingway


    CONCEPT

    Het idee is simpel: in de zeven weken dat deze wedstrijd loopt, ga je één kort verhaal schrijven bestaande uit maximaal vier hoofdstukken — exclusief proloog en epiloog. Deze hoofdstukken mogen zo lang zijn als je zelf wil — maar wel met een minimaal aantal woorden van 700 per hoofdstuk. Aan het einde van de wedstrijd heeft iedere deelnemer een afgerond verhaal en op dat eindproduct wordt je beoordeeld door de jury.

    OPDRACHTEN
    In de eerste week krijg je de opdracht om een concept te bedenken en een story aan te maken, de daaropvolgende vier weken zijn bedoeld om te schrijven en de laatste twee weken kan je gebruiken om te herschrijven. Aan het eind van de wedstrijd word je beoordeeld op de volgende punten door de jury:
    • Originaliteit
    • Spelling en grammatica
    • Spanning en vlotheid
    • Alinea's
    • Lay-out
    • Uitvoering
    • Overig commentaar
    Het thema is Go Out of Your Comfort Zone. De enige regel is dat het geen fanfiction is, maar verder kan je je creativiteit helemaal de vrije loop laten.


    INLEVEREN
    Iedere deelnemer maakt een story aan die je in de eerste week bij de conceptontwikkeling in kan leveren. Verder is het het doel om elke week een hoofdstuk te schrijven. Echter, als dit niet lukt, betekent het niet dat je gelijk uit de wedstrijd ligt. Het is namelijk vooral de opdracht om na zeven weken een heel verhaal te hebben staan, deze weken zijn een rode draad in het schrijven, maar als jij in de eerste week drie hoofdstukken schrijft en in de laatste drie weken maar eentje, dan is dit ook goed. Zo lang je op de laatste deadline maar dat hele verhaal hebt geschreven. Deadline — 13 augustus


    PRIJZEN
    "Publieks" prijs — Een creatie naar keuze in de spotlight en de eer van het winnen van de wedstrijd.
    Eerste plaats — Een creatie naar keuze in de spotlight en de eer van het winnen van de wedstrijd.
    Tweede plaats — Een creatie naar keuze gepromoot op onze profielen voor een week.
    Derde plaats — Een creatie naar keuze gepromoot in de story en in het topic.
    Afmaken van de story — Jouw geschreven short story voor een week gepromoot op onze profielen.
    Behalen van alle badges — Jouw geschreven short story op een ereplek in de story en in het topic.

    Per week krijgen degene die een hoofdstuk geschreven hebben een “badge” voor hun werk. Daarnaast krijg je elke week als je de deadline haalt een zin/klein stukje commentaar van de juryleden om je verder op weg te helpen. Er zijn ook nog extra badges voor origineelste story, meest interessante hoofdpersonage, beste dialoog, mooiste openingszin en mooiste lay-out die worden uitgedeeld aan het einde van de rit! Daarnaast is het ook een goede manier om elkaars werk te lezen, dus doe dit ook! Reacties, kudos etc. Probeer elkaar te motiveren, want dat is wat wij als juryleden voornamelijk gaan doen tijdens de wedstrijd zelf.


    REGELS
    • De huisregels van Quizlet.
    • • Plagiaat is verboden, als je dat pleegt zul je gelijk uit de wedstrijd liggen.
    • Je verhaal mag zowel in het Nederlands als in het Engels geschreven zijn.
    • Geef naamsveranderingen alsjeblieft door.
    • Wees aardig voor elkaar, kraak elkaars werken niet af.
    • Opbouwende kritiek naar schrijvers en organisatoren is altijd toegestaan!
    • Lees en reageer op de verhalen van andere, dit is niet verplicht, maar wel leuk en motiverend voor iedereen.
    • Geen fanfiction, uitsluitend OP verhalen.
    • Als je niks inlevert lig je niet meteen uit de race, maar krijg je geen feedback voor die week.
    • Houd je aan de regels.


    INSCHRIJVEN
    Je kan je inschrijven door een reactie achter te laten met je (schuil)naam en je username. We zijn op zoek naar dertig deelnemers en nog een jurylid. Als je interesse hebt hierin, schrijf dan een korte motivatie met waarom jij jurylid wil worden met een link naar een van je verhalen zodat wij wat van je kunnen lezen. We kiezen het zesde jurylid als de wedstrijd begint.


    LINKS


    JURY
    • Bathsheba — Lisa
    • Gareth — Matty
    • Eyndius — Yu
    • Gadot — Cheryl
    • Tad — Lotte


    DEELNEMERS
    • Square — Inge [story]
    • Marlow — Demi [story]
    • Kirkman — Romi [story]
    • Phorthos — Savannah [story]
    • Bohemian — Julie
    • VeniVidiVici — Mare [story]
    • Timberwolves — Marie
    • Douceur — Anne-Fleur [story]
    • Yellowstone — Qing [story]
    • M0NA — Hera
    • Yukimura — Anna [story]
    • Lorem — Khezef
    • naestivate — Arne
    • Necessity — [story]
    • Azriel — Chris [story]
    • Iratus — Mirthe [story]
    • Guns_N_Roses — Annamarie [story]
    • Cliffhanger — Amber [story]
    • Orpheus — Micah
    • HalfBloodPrince — Shar
    •
    •
    •
    •
    •
    •
    •
    •
    •
    •


    VRAGEN?
    — Ik heb al heel lang een idee voor een verhaal, alleen ben ik er telkens niet mee begonnen. Mag ik dat idee gebruiken of moet het "nieuw" zijn? Je mag een oud idee gebruiken, alleen niet als het al uitgewerkt is.
    — Wanneer begint de wedstrijd? De eerste opdracht komt online op maandag.
    — Is het de bedoeling dat je gewoon 'willekeurig' wat schrijft, of krijg je bij de opdrachten concrete richtlijnen over welke kant het verhaal op moet gaan? Je krijgt geen richtlijnen over de kant waar het verhaal op moet gaan, behalve de vorm waarin het geschreven moet worden. Echter, als je hier behoefte aan hebt en je het fijn vindt om iets van een opdracht te krijgen, is dit mogelijk.
    — Is het de bedoeling dat we in de titel van de story ook de naam van de wedstrijd zetten? Dat mag, maar het hoeft niet. Je kan het ook vermelden als een punt in de omschrijving, maar ook dit is niet verplicht, het belangrijkste is dat wij een link hebben zodat we weten dat dat jouw story voor deze wedstrijd is.
    — Is het goed als we die beginpagina nog aanpassen later? Ja, je mag je hele story tot aan de deadline nog aanpassen.
    — Mag je de cover door iemand anders laten maken? Ja, dit is toegestaan.
    — Mag je nog van concept wisselen? Ja, je mag de gehele story aanpassen tot aan de laatste deadline.

    In de eerste week van deze wedstrijd is het de bedoeling dat je een concept bedenkt voor je korte verhaal. De volgende regels gelden voor het schrijven van dit verhaal: max. vier hoofdstukken — exclusief proloog en epiloog. De hoofdstukken mogen zo lang zijn als je zelf wil — maar wel met een min. aantal woorden van zevenhonderd per hoofdstuk. Fanfiction is niet toegestaan, wij willen enkel OP stories. Verder ben je compleet vrij met wat je gaat doen voor je short story.
          In deze week is het de bedoeling dat je voor zondag 9 juli 23.59 je story inlevert via een link in een privé bericht aan Bathsheba. Zorg dat je een lay-out hebt, een cover is niet verplicht, maar probeer je story een beetje verzorgt over te laten komen zodat het aantrekkelijk is om deze te lezen. Voeg een samenvatting toe aan je verhaal van minimaal vijftig woorden waarmee je kort vertelt waar het verhaal over gaat. Daarnaast willen wij van jou horen hoe jij Out of Your Comfort Zone gaat! Als je hulp nodig hebt, kan je dit vragen in een pb of in het topic. Help elkaar en ga met elkaar brainstormen, daar wordt het ook leuker van! Het is toegestaan om een proloog toe te voegen, dit mag je nu doen, maar ook in de tweede week. Het is maar wat je het fijnste vindt. Deze telt niet mee met het aantal hoofdstukken. Lukt het je om deze opdracht te voltooien, dan krijg je natuurlijk de allereerste badge! Je mag je story pas online zetten na de deadline! Dit is om plagiaat te voorkomen.

    DELIVERABLES via een pb naar Bathsheba
    — een link naar de [inactieve] story
    — samenvatting [minimaal 50 woorden]
    — hoe ga jij out of your comfort zone? [minimaal 50 woorden]
    In de tweede week van de wedstrijd is het de bedoeling dat je het eerste hoofdstuk voor je korte verhaal schrijft. Het hoofdstuk mag zo lang zijn als je zelf wil — maar wel met een min. aantal woorden van zevenhonderd per hoofdstuk. In deze week is het de bedoeling dat je voor zondag 16 juli 23.59 je hoofdstuk inlevert via een link in het topic. Lukt het je om deze opdracht te voltooien, dan krijg je natuurlijk de tweede badge!

    We gebruiken nu "mijn story is klaar om beoordeeld te worden", dit om ervoor te zorgen dat wij weten welke hoofdstukken afgerond zijn en welke niet.

    Voor diegene die er nog niet in geslaagd zijn om hun story deze week in te leveren, graag alsnog de link + samenvatting + out of your comfortzone motivatie insturen naar Bathsheba. Alle stories worden namelijk in deze story gezet.

    WORDWARS
    Maandag — 20.00/21.00
    Woensdag — 20.00/21.00
    Vrijdag — 20.00/21.00
    Zaterdag — 14.00/15.00
    Zondag — 14.00/15.00
    In de derde week van de wedstrijd is het de bedoeling dat je het tweede hoofdstuk voor je korte verhaal schrijft. Het hoofdstuk mag zo lang zijn als je zelf wil — maar wel met een min. aantal woorden van zevenhonderd per hoofdstuk. In deze week is het de bedoeling dat je voor zondag 23 juli 23.59 je hoofdstuk inlevert via een link in het topic. Lukt het je om deze opdracht te voltooien, dan krijg je natuurlijk de tweede badge!

    We gebruiken nu "mijn story is klaar om beoordeeld te worden", dit om ervoor te zorgen dat wij weten welke hoofdstukken afgerond zijn en welke niet.

    Voor diegene die er nog niet in geslaagd zijn om hun story deze week in te leveren, graag alsnog de link + samenvatting + out of your comfortzone motivatie insturen naar Bathsheba. Alle stories worden namelijk in deze story gezet.

    WORDWARS
    Maandag — 20.00/21.00
    Woensdag — 20.00/21.00
    Vrijdag — 20.00/21.00
    Zaterdag — 14.00/15.00
    Zondag — 14.00/15.00
    Hoi!

    Het ziet er weer heel mooi en deftig uit. Mijn complimenten voor jouw wedstrijdtopics (en je originele ideeën). (; Volgens mij is alles prima in orde, dus als je wil kan je straks je topic al online zetten. ^^
    Je zal het ondertussen al weten, maar een wedstrijd mag maximaal vijf maanden duren (uitstel kan je natuurlijk vragen) en indien je drie weken niet reageert in je topic, komt er ook een slotje.
    Veel plezier gewenst! (:

    Groetjes,
    Ledecky

    [ bericht aangepast op 17 juli 2017 - 10:33 ]

    [ bericht aangepast door een moderator op 29 maart 2019 - 19:36 ]


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Bedankt voor de duidelijkheid. Nu weet ik in ieder geval dat ik me daar buiten ga houden c; een verhaal schrijven is al uitdaging genoeg


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Wie gaat er om 20:00 meedoen aan de wordwar?


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Bathsheba schreef:
    Wie gaat er om 20:00 meedoen aan de wordwar?


    Ik, waarschijnlijk! ^^


    look at the stars, look how they shine for you;

    Bathsheba schreef:
    Wie gaat er om 20:00 meedoen aan de wordwar?

    Maybe, maybe not :p Ik wil wel mee doen, dus als er niets tussen komt en ik het niet vergeet, doe ik wel mee!


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik ga proberen iets voor acht een reminder te sturen, maar ik heb zo een hospiteer avond dus het kan zijn dat ik dan nog niet klaar ben. In ieder geval alvast succes (:


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Bijna wordwar-time ^^


    look at the stars, look how they shine for you;

    Ik doe mee met de word war trouwens! (:


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ben een beetje teleurgesteld in mezelf. Ik heb er 870 woorden uit weten te persen, maar dat is niet veel meer dan dat ik tijdens wordwars van een half uur schrijf.
    Het is beter dan niets tho. Hoe hebben jullie het gedaan?


    look at the stars, look how they shine for you;

    Ik heb 2378 woorden geschreven, dus ben zeer tevreden (:


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Kirkman schreef:
    Ik heb 2378 woorden geschreven, dus ben zeer tevreden (:


    dit verdient een applausje haha


    I just caught the wave in your eyes

    Ik weet dat het eigenlijk een dag te laat is, maar kan ik me nog inschrijven?

    Edit: laat maar, ik zie dat je dan al een concept moet inleveren. Jammer dat ik deze wedstrijd nu pas zie!

    [ bericht aangepast op 10 juli 2017 - 22:58 ]


    I just caught the wave in your eyes

    Necessity schreef:
    (...)

    Mocht je ideeën met iemand willen doorspreken, mag je me gerust pben ^^ Iedereen die dat wil mag dat doen trouwens. Ik heb toch al een idee voor ogen waar ik niet meer van ga afwijken.


    Dank je, is heel erg lief van je! Voor de moment is mijn hoofd leeg :c


    'Yeah, that’s right! You better run! She’s our friend and she’s crazy!' - Stranger Things

    BELANGRIJK!
    Vergeet niet je story te activeren anders kunnen wij hem niet nakijken!


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Kiliphilia schreef:
    (...)

    Dank je, is heel erg lief van je! Voor de moment is mijn hoofd leeg :c

    Ook geen jaartal/periode in gedachten? Oftewel, vraag 1: in welke periode wil je schrijven? :p
    En wat voor genre lijkt je leuk?


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.