• Ik gebruik nu al zo'n anderhalf jaar memrise en ik ben eigenlijk opzoek naar actieve mempals om mee te concurreren op het wekelijkse scorebord. Zijn er hier mensen die ook op memrise zitten en mempal willen worden van mij?

    Voor de mensen die memrise niet kennen: (dit komt rechtstreeks van mijn blog)
    Ik zocht al enige tijd naar apps om dingen mee te leren. Veel educatie apps in de Google Play store zijn gericht op kleine kinderen. Ik vroeg me af of er niet iets educatiefs voor volwassen was. Ik vond alleen quiz apps, dit was alleen niet waar ik naar opzoek was, ik wilde iets waar ik echt kon oefenen met leren. Op een dag downloadde ik de app Memrise, wat eigenlijk een app is voor talen leren. De app bestaat uit door Memrise zelf ontwikkelde cursussen voor verschillende talen, maar kent ook veel cursussen gemaakt door andere gebruikers. Dit kunnen talen zijn, maar ook andere dingen. De onderwerpen zijn heel verschillend. Zo kun je leren noten te lezen en verschillende hondenrassen te herkennen. Er zijn ook cursussen over verkeersborden, kunst of algemene kennis. Bijna alles is wel ter leren met Memrise.

    Hoe werkt het

    De gedachte achter Memrise is dat je van herhaling leert. Als je een “leer nieuwe woorden” sessie start krijg je een aantal nieuwe worden te zien. Met verschillende oefeningen moet je die zien te onthouden. Denk hierbij aan oefeningen als het woord zien en de juiste vertaling er bij zoeken tussen vier antwoorden of het de vertaling van een woord opschrijven. De eerste keer dat je een antwoord goed hebt voor een bepaald word “plant je een zaadje” hier zal een bloem uit komen. Iedere keer dat je een goed antwoord geeft voor dat woord groeit het plantje verder. Als het plantje in bloei staat ken je het woord.

    Natuurlijk vergeet je worden weer. Er zijn twee soorten sessie om woorden regelmatig te herhalen zodat ze uiteindelijk in je langetermijngeheugen komen. Memrise geeft zelf aan wanneer het tijd is om te herhalen per woord. Met de herhaling sessie geef je de plantjes water zodat ze weer in bloei komen te staan.

    Punten

    Voor alle woorden die je goed heb krijg je ook punten, ook als je woorden herhaalt. Er zijn verschillende ranglijsten waar je in kunt komen. Per cursus is er een ranglijst. Je kunt ook vrienden maken op Memrise, als je die hebt kun je ook een ranglijst met daarop de scores van jou en je vrienden zien. Memrise kent ook rangen. Iedere keer dat je een bepaald aantal punten hebt gehaald ga je weer een rang omhoog. Aan je rang kunnen andere gebruikers zien hoe hard je bezig bent met leren. Verder stimuleert Memrise om iedere dag weer aan een cursus te werken door dagelijkse doelen te stellen. Als je een bepaald aantal dagen je doel achter elkaar haalt kun je daarmee badges verdienen. Badges verdien je iedere 5 dagen dat je achter elkaar je doel haalt.

    Taal

    Er zijn cursussen in het Nederlands. Toch is het grootste deel van de cursussen alleen beschikbaar in het Engels.

    Kosten

    De app is gratis. Je kunt zoveel leren als je zelf wilt. Er is ook een betaald lidmaatschap. Hiermee komen extra functies. Zo kun je met talen je uitspraakvaardigheden oefenen en kun je worden die je vaak fout hebt extra oefenen.

    Mijn ervaringen

    Ik heb al ontzettend veel geleerd via de app, zo heb ik onder andere de volgende cursussen gedaan: World Geopgraphy, German A1, Hoofsteden van de Wereld, Rangen binnen de Nederlandse politie en 100 questions you must be able to answer. Ik heb geen betaald lidmaatschap en dat vind ik prima. Voor vormt Engels niet echt een probleem, soms vind ik het wel lastig als ik Duits aan het leren ben. Ik typ dan per ongeluk de Nederlandse vertaling van een Duits woord of ik gebruik per ongeluk Nederlandse lidwoorden als ik worden van het Duits naar het Engels moet vertalen.


    Mocht je interesse hebben om mijn mempal te worden, laat dan hieronder je naam achter en dan voeg ik je toe : )

    [ bericht aangepast op 7 aug 2017 - 14:52 ]


    ©1998

    Ohhh dit lijkt mij echt een leuke app! Ik ga 'm downloaden ^^


    Als je niet kan winnen moet je zorgen dat je niet verliest.

    Exuberance schreef:
    Ohhh dit lijkt mij echt een leuke app! Ik ga 'm downloaden ^^

    Same!


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.