• De stelling van deze week luidt:
    Landen die de mensenrechten schenden zouden geen internationale hulp mogen krijgen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Lastig. Er zouden consequenties moeten zijn, maar de inwoners van zo'n land zelf kunnen weinig aan de wetten van de regering doen, en om ze daarom maar niet te helpen, dat gaat te ver.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Wat voor internationale hulp? Ik vind het een beetje te breed. Is het bedoeld in de zin van dat landen geen handel meer met ze moeten bedrijven? Want dat is gewoon niet haalbaar. Of meer dat er geen geld meer naar de landen gestuurd moet worden? Dat zou wel tot op zekere hoogte kunnen.


    Tijd voor koffie.

    Het probleem is dat internationale hulp volgens mij meestal op het volk gericht is, en als je de mensenrechten schendt komt dat door de regering, meestal. Dus als je de internationale hulp niet geeft, laat je het volk eigenlijk dubbel boeten. Niet dat je verplicht bent te helpen, maar het volk "straffen" voor iets wat de regering doet werkt niet bepaald denk ik.


    obsessive rage

    Ik denk dat sancties beter zijn. Deze sancties dienen dan ook op de regering verhaald te worden en niet op het volk zelf.


    26 - 02 - '16

    Het lastige hieraan, zoals hierboven al een paar keer gezegd is, is dat je met het opschorten van internationale hulp in wat voor betekenis dan ook meestal niet de regering of het leger of wie er dan ook verantwoordelijk is voor die mensenrechtenschendingen treft, maar het volk, terwijl die juist al het slachtoffer is in zulke situaties. Dit soort dingen kunnen eventueel een diplomatiek onderhandelingsmiddel zijn om druk te zetten, maar als het wordt doorgevoerd, is doorgaans precies die groep er de dupe van die je juist níét wilde straffen. Ik denk dus niet dat dit een erg fijne oplossing is.

    Het zou anderzijds natuurlijk wel een goed idee zijn om als een regering erom bekend staat politieke tegenstanders spontaan te laten verdwijnen (maar niet op de leuke goocheltruc manier), een eventueel geldbedrag voor bijvoorbeeld ontwikkelingshulp niet per se op de bankrekening van precies die regering te storten. Het is dan waarschijnlijk verstandiger om indien enigszins mogelijk materiële goederen naar het land te sturen of via goede doelen kleinschaligere projecten op te starten met de bevolking waar mogelijk. Het doel is hoe dan ook dat je monetaire hulp wel echt daar uitkomt waar je wilt dat het belandt, en dat je er niet per ongeluk extra rozenblaadjes ingezet met echte diamenten van koopt voor het avondlijke bad van een dictator.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan