• Of moet ik er gewoon niets mee doen?

    Het gaat om mijn bijbaantje. Gisteren had ik (gelukkig!) mijn laatste werkdag, maar ik heb er in de zomervakantie (en de rest van de afgelopen twee jaar) heel veel gewerkt.
    Ik wist al die tijd wel dat er iets niet klopte met mijn uren, maar ik ging het vandaag even narekenen en ik mis toch 5 uur en een kwartier aan 'uren'. En dan heb ik alleen de hele uren meegeteld (en dan dat kwartiertje is wss meegekomen na aftrekken van pauzetijd), dus niet al die tijd dat ik tot 13.00 moest werken maar pas om 13.15 of later werd afgelost bij mijn kassa en nog de retouren op moest ruimen en wat klanten moest helpen. Kwartiertjes en halfuurtjes en driekwartiertjes heb ik niet meegeteld, alleen de volledige uren. Anders had ik waarschijnlijk nog wel hoger uitgekomen.

    Die 5 uur en het kwartiertje dat ik dan sowieso mis, zou €24,52 betekenen. Nu lijkt dat misschien niets, maar ik ben echt ontzettend hard aan het sparen voor een ontwikkelingsreis waarbij ik ben ingeloot en ondertussen moet ik ook gewoon mijn zorgverzekering, sport en de huur aan m'n ouders betalen, dus dat bedrag zou wel meehelpen daarbij.

    Ik heb één keer eerder wat van m'n uren gezegd, dat het niet klopte. Toen heeft de leidinggevende mij een aantal keer van het rooster gehaald, om 'uren te besparen'. Toen werd ze ook low-key boos, want het was 'mijn schuld' dat ik niet op tijd klaar zou zijn, mijn productiviteit zou niet hoog genoeg zijn etcetera. Uiteindelijk is dat uur mij wel toegekend, maar later misten er ook steeds weer uren. Dat was toen ik eenmaal wist dat mijn contract afliep. Ik besloot te zwijgen, omdat ik wel gewoon geld nodig had en dus nog wel de uren wilde maken die ik moest maken.

    En nu heb ik het dus nagerekend. Van de week moet ik m'n werkkleding inleveren, maar de leidinggevende is nog op vakantie (al 4 weken). Ik zie haar dus niet meer, en als ze terug is dan kan er ook niks meer aan mijn gemiste uren gedaan worden want dan is mijn contract allang verlopen. Ze kunnen dan niet meer bijgeschreven worden bij de urenrealisatie. In de online werkomgeving kan ik ook niets meer vinden - op mijn loonstrook na. Er was ooit zo'n mailadres oid van een 'vertrouwenspersoon' voor zaken waar je naartoe kon mailen als er iets was waarmee je niet naar de leidinggevende kon. Ik wilde dat mailadres gebruiken, maar helaas, ik kan er niet meer bij omdat m'n contract afgelopen is.

    En nu heb ik geen idee wat ik moet gaan doen.
    Wat zouden jullie doen? Denken: "Fuck it, ze steken die €24,52 maar lekker in hun zak, ik ben weg." of er toch nog iets van zeggen? Ik ben namelijk niet degene die genaaid wordt qua uren, de rest van de werknemers ook alleen checken zij nooit de urenrealisatie of houden ze hun gewerkte uren niet bij waardoor ze niet weten dat er iets niet klopt. En het kan mij het baantje niet meer kosten, want ik ben nu eenmaal toch al weg.
    Wat zou de beste manier zijn om zoiets aan te pakken?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Om eerlijk te zijn, zou ik te schijterig zijn om zoiets te melden. Van de andere kant zou ik zoiets kunnen hebben van "fuck it, ik ben hier toch wel, ik wil wel mijn geld". Dus ik weet het niet zo goed. Is er geen goede collega van je waarmee je dit kan bespreken?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Gewoon melden. Je moet maar zo denken: anders heb je daar vijf uur voor niks zitten zwoegen. Als het nou 1 uur was, oké, maar vijf...


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Patholoog schreef:
    Om eerlijk te zijn, zou ik te schijterig zijn om zoiets te melden. Van de andere kant zou ik zoiets kunnen hebben van "fuck it, ik ben hier toch wel, ik wil wel mijn geld". Dus ik weet het niet zo goed. Is er geen goede collega van je waarmee je dit kan bespreken?


    Ja, maar m'n ouders willen dat ik het meld. Het is namelijk ook wel eens overwerken tot na 23.30 geweest terwijl ik tot 20.00 ingeroosterd stond... Dan had ik die tijd beter kunnen besteden aan op tijd gaan slapen, huiswerk, lezen, whatever ik leuk vind om te doen.
    De 5,25 uur is ook puur van de afgelopen 4 weken. Daarvoor werkte ik niet elke week waardoor het ook een soort van onmogelijk was om op het rooster te checken of het klopte, omdat die na een week spoorloos zijn wanneer de nieuwe er hangt...

    Ik heb het met twee collega's besproken die ook doorhebben dat ze 'genaaid worden'. Eentje is zo aardig geweest om mij alle foto's te sturen die hij gemaakt had van de realisatieurenroosters, zodat ik kon narekenen of het klopte...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Glam schreef:
    Gewoon melden. Je moet maar zo denken: anders heb je daar vijf uur voor niks zitten zwoegen. Als het nou 1 uur was, oké, maar vijf...


    Ja, dat is waar. En er zitten ook 2 uren van de zondag bij (en de zondag wordt dubbel uitbetaald...).
    En dit is van de afgelopen 4 weken, van de rest van de 2 jaar weet ik het niet eens. Ja, ik miste wel eens een uurtje (en sowieso een kwartier of een half uur of drie kwartier werd toch naar beneden afgerond), maar dat deerde me niet zoveel. Lette er ook niet echt op. Alleen nu is het relatief veel in een paar weken....

    Weet alleen niet hoe ik het moet gaan aanpakken...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik zou aan die collega het mailadres vragen of naar zo'n officiële bond gaan, als ze moeilijk doen.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Ik zou het melden, een afspraak maken en dan vertellen dat je het toch echt wel serieus vindt dat je zoveel uren niet uitbetaald krijgt. (Vermeld er niet bij dat het maar 24 euro is want dan krijg je waarschijnlijk je eigen woorden terug).

    Je kunt ook zeggen: ik hoef er niets meer van te zien, maar ik zou er iets aan doen voor de andere werknemers. Misschien zal ik anders even de inspectie bellen.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Speelt dit al langer? Naar mijn mening had je het al vanaf het begin consistent en duidelijk moeten melden ipv er na afloop van je contract nog een keer mee aan komen zetten. Als je al weken wist dat het niet klopte, maar je het pas na afloop van je contract gaat narekenen, dan kan het bedrijf er zoals jij zegt niks meer mee. Maar misschien vat ik je beginpost nu verkeerd op.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    M0NA schreef:
    Ik zou het melden, een afspraak maken en dan vertellen dat je het toch echt wel serieus vindt dat je zoveel uren niet uitbetaald krijgt. (Vermeld er niet bij dat het maar 24 euro is want dan krijg je waarschijnlijk je eigen woorden terug).

    Je kunt ook zeggen: ik hoef er niets meer van te zien, maar ik zou er iets aan doen voor de andere werknemers. Misschien zal ik anders even de inspectie bellen.


    Dit inderdaad. De tweede optie zet je ook in een goed daglicht en dan valt jou niets te verwijten.


    26 - 02 - '16

    Broughton schreef:
    (...)

    Dit inderdaad. De tweede optie zet je ook in een goed daglicht en dan valt jou niets te verwijten.[/quote

    Die tweede optie zou dan ook mijn plan zijn ja. Ik ga dat geld zeer waarschijnlijk toch niet zien (ook al is m'n moeder boos dat ik er zo over denk) maar ik word gewoon boos als ik eraan denk dat ze andere mensen ook zo aan het naaien zijn.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Scribe schreef:
    Ik zou aan die collega het mailadres vragen of naar zo'n officiële bond gaan, als ze moeilijk doen.


    Ja, m'n zusje werkt bij hetzelfde bedrijf maar die weet haar inloggegevens van de online werkomgeving niet meer. Bij haar gaat echter alles wel goed met de uren (ander filiaal waar ze blijkbaar niet naaien). Dus eventueel zou het ook via m'n zusje kunnen.

    M'n ouders zitten helemaal zo van: "ja we gaan rechtsbijstand inschakelen hoor!" en dan denk ik: "Nah, is ook niet nodig..."


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Eledhel schreef:
    Speelt dit al langer? Naar mijn mening had je het al vanaf het begin consistent en duidelijk moeten melden ipv er na afloop van je contract nog een keer mee aan komen zetten. Als je al weken wist dat het niet klopte, maar je het pas na afloop van je contract gaat narekenen, dan kan het bedrijf er zoals jij zegt niks meer mee. Maar misschien vat ik je beginpost nu verkeerd op.


    Sinds dat ik er werk weet ik dat niet volledige uren (kwartiertjes, half uurtjes, drie kwartiertjes) niet opgeschreven worden. Maar dat was blijkbaar normaal.
    Sinds de afgelopen 4 weken missen er echt complete uren. Dus dat ik van 17.00 tot 22.15 bijvoorbeeld gewerkt heb, en dat er maar 3 uurtjes (17.00 tot 20.00) uitbetaald worden. De eerste keer dat het me opviel, heb ik er wat van gezegd, maar toen zei de leidinggevende dat het mijn eigen schuld was, dat ik niet productief genoeg zou zijn etcetera etcetera. De andere werknemers hebben die uurtjes ook niet opgeschreven gekregen. De dagen erna dat ik moest werken, was ik van het rooster afgehaald "om uren te besparen". Ik heb het geld nodig (heb ook een paar weken drie bijbaantjes gehad, nu ik bij dat bedrijf gestopt ben heb ik er nog maar twee), en uit angst dat ik nog vaker van het rooster afgehaald zou worden en dus helemaal niets zou verdienen, heb ik het er toen niet meer met mijn leidinggevende erover gehad - die overigens dus op vakantie is dus als ik haar een berichtje stuur via whatsapp dan is het zo van: "Ja ga maar naar iemand anders toe, ik heb vakantie." maar de anderen sturen me weer naar haar.
    Twee andere collega's (mijn vaste zondag-collega's) die hebben ook door dat ze genaaid worden en maken steeds foto's van het uitschrijfboekje en het gewerkte urenrooster om alles te controleren. Echter toen ik er afgelopen zondag was, was het gewerkte urenrooster van de week ervoor verdwenen en die zondag stond al op het gewerkte urenrooster, alsof de week al voorbij was en die zondag al gewerkt was. Die week ervoor was het ook een aantal keer overwerk, en dat heb ik nooit kunnen checken omdat het rooster niet klopte. Een collega had foto's ervan dus via die weg heb ik het wel kunnen controleren, maar ik heb het niet met eigen ogen kunnen zien. Nu ben ik wel van plan om daar naar te vragen als ik m'n kleding inlever, maar ik weet niet of ik de rest ook aan moet halen.

    Maar ik vind het gewoon sneu hoe er met de uren om wordt gegaan. 16-jarigen die normaal gesproken rond 22.00 slapen, werken soms tot 23.30 (en dan moeten ze nog naar huis) en dan moeten ze de dag erna weer vroeg naar school. Dan hebben ze 2 of 3 uur extra gewerkt, wat niet uitbetaald wordt en die tijd hadden ze beter kunnen besteden aan het maken van huiswerk of gaan slapen. Voor mij maakt het misschien niet heel veel meer uit, maar dit kan gewoon écht niet.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Maar je bent niet verplicht om over te werken. Dus dan had je beter gewoon weg kunnen gaan...

    Ik snap je probleem maar ik denk dat het nu te laat is om er nog werk van te maken. Je kunt wel nog zeggen dat dat ook de reden was van je vertrek en dat je je er heel naar bij voelt. Maar echt een verandering teweeg brengen is denk ik nu aan je collega's.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Derks schreef:
    (...)

    Ja, dat is waar. En er zitten ook 2 uren van de zondag bij (en de zondag wordt dubbel uitbetaald...).
    En dit is van de afgelopen 4 weken, van de rest van de 2 jaar weet ik het niet eens. Ja, ik miste wel eens een uurtje (en sowieso een kwartier of een half uur of drie kwartier werd toch naar beneden afgerond), maar dat deerde me niet zoveel. Lette er ook niet echt op. Alleen nu is het relatief veel in een paar weken....

    Weet alleen niet hoe ik het moet gaan aanpakken...


    Ik weet niet waar jij werkte, maar ik werk bij Albert Heijn en kan zelf mijn uren aanpassen op het rooster. Ik hou het ook apart bij en check dat als ik mijn loonstrook krijg. Het is bij ons heel normaal als je terugmailt dat je uren niet overeen komen. Sowieso vind ik het belachelijk als je je uren niet uitbetaald krijgt (':


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Derks schreef:
    (...)

    Sinds dat ik er werk weet ik dat niet volledige uren (kwartiertjes, half uurtjes, drie kwartiertjes) niet opgeschreven worden. Maar dat was blijkbaar normaal.
    Sinds de afgelopen 4 weken missen er echt complete uren. Dus dat ik van 17.00 tot 22.15 bijvoorbeeld gewerkt heb, en dat er maar 3 uurtjes (17.00 tot 20.00) uitbetaald worden. De eerste keer dat het me opviel, heb ik er wat van gezegd, maar toen zei de leidinggevende dat het mijn eigen schuld was, dat ik niet productief genoeg zou zijn etcetera etcetera. De andere werknemers hebben die uurtjes ook niet opgeschreven gekregen. De dagen erna dat ik moest werken, was ik van het rooster afgehaald "om uren te besparen". Ik heb het geld nodig (heb ook een paar weken drie bijbaantjes gehad, nu ik bij dat bedrijf gestopt ben heb ik er nog maar twee), en uit angst dat ik nog vaker van het rooster afgehaald zou worden en dus helemaal niets zou verdienen, heb ik het er toen niet meer met mijn leidinggevende erover gehad - die overigens dus op vakantie is dus als ik haar een berichtje stuur via whatsapp dan is het zo van: "Ja ga maar naar iemand anders toe, ik heb vakantie." maar de anderen sturen me weer naar haar.
    Twee andere collega's (mijn vaste zondag-collega's) die hebben ook door dat ze genaaid worden en maken steeds foto's van het uitschrijfboekje en het gewerkte urenrooster om alles te controleren. Echter toen ik er afgelopen zondag was, was het gewerkte urenrooster van de week ervoor verdwenen en die zondag stond al op het gewerkte urenrooster, alsof de week al voorbij was en die zondag al gewerkt was. Die week ervoor was het ook een aantal keer overwerk, en dat heb ik nooit kunnen checken omdat het rooster niet klopte. Een collega had foto's ervan dus via die weg heb ik het wel kunnen controleren, maar ik heb het niet met eigen ogen kunnen zien. Nu ben ik wel van plan om daar naar te vragen als ik m'n kleding inlever, maar ik weet niet of ik de rest ook aan moet halen.

    Maar ik vind het gewoon sneu hoe er met de uren om wordt gegaan. 16-jarigen die normaal gesproken rond 22.00 slapen, werken soms tot 23.30 (en dan moeten ze nog naar huis) en dan moeten ze de dag erna weer vroeg naar school. Dan hebben ze 2 of 3 uur extra gewerkt, wat niet uitbetaald wordt en die tijd hadden ze beter kunnen besteden aan het maken van huiswerk of gaan slapen. Voor mij maakt het misschien niet heel veel meer uit, maar dit kan gewoon écht niet.

    I don't wanna be rude, maar dit is gewoon illegaal. Als zestienjarige mag je niet langer dan negen uur 's avonds werken. En als zeventienjarige mag je max tot elf en moet je extra uitbetaald worden vanaf negen uur.
    Waar werkte jij, als ik vragen mag?


    Deep inside, I've never felt alive

    M0NA schreef:
    Maar je bent niet verplicht om over te werken. Dus dan had je beter gewoon weg kunnen gaan...

    Ik snap je probleem maar ik denk dat het nu te laat is om er nog werk van te maken. Je kunt wel nog zeggen dat dat ook de reden was van je vertrek en dat je je er heel naar bij voelt. Maar echt een verandering teweeg brengen is denk ik nu aan je collega's.


    Ik kon niet eerder gaan. De winkel zat op slot, en het was 'niet collegiaal' om eerder weg te gaan. Was er ook wel eens chagrijnig over.

    Ja, ik heb zelf inmiddels wel die uren opgegeven. Maar als ik m'n kleding ga inleveren ga ik nog wel even vragen naar dat gewerkte urenrooster dat plots verdwenen was. Dan ga ik ze in ieder geval nog op het uurtje van die zondag wijzen, dat ik al via een foto van een collega achterhaald had (maar dat weten de anderen niet). Is dan toch weer €9,34, in ieder geval íets waar ik nog recht op heb.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly